هیپنوتیزم - هیپنوتیزم و کاربرد آن - هیپنوتیزم چیست - انواع هیپنوتیزم - هیپنوتیزم برای کیست

نوشته shenasi

هیپنوتیزم و کاربرد آن :

در هیپنوتیزم تلقین هایی را می شنوید که به منظور کاهش ادراک درد و نیز بالا بردن قدرت مدارا با آن، برای شما طراحی شده است. به عبارت دیگر تلقین هایی را می شنوید که به منظور کاهش میل شدید در شما طرح ریزی شده اند.

تا کنون چند بار پیش آمده که در حال خواندن کتاب، در حال آشپزی یا تماشای یک فیلم، کاملا محو و جذب آن شده باشید؛ چند بار پیش آمده در حالی که به نقطه ای خیره شده اید به کلی از آنچه که در اطرافتان می گذرد بیخبر شوید؟ در این موارد شما حالتی شبیه خواب را تجربه کرده اید که درست شبیه آن چیزی است که در هیپنوتیزم برایتان اتفاق میافتد.

اگر چه موارد مصرف پزشکی هیپنوتیزم کاملا شناخته شده است. ولی به نظر میرسد چنانچه این کار توسط یک هیپنوتراپیست متبحر یا افراد کارآزموده انجام شود، در طیف وسیعی از بیماری ها کاربرد دارد. مثل کمک به تدبیر درد در بیماری های مزمن تا تسکین علائم آسم و یا ترک عادات بدی مثل سیگار کشیدن.

هیپنوتیزم چیست ؟

هیپنوتیزم که هیپنوتراپی یا تلقین هیپنوتیک هم نامیده می شود، حالت شبیه خواب ذهن است که معمولا به کمک یک هیپنوتراپیست ایجاد می شود و با آگاهی هر روزهٔ شما متفاوت است. وقتی در حالت هیپنوز قرار دارید:

– توجه شما متمرکزتر است.

– عمیقا در آرامش و آرامش اید

– نسبت به تلقین ها گشوده اید و کمتر نقاد و بی اعتمادید.

هدف هیپنوتیزم این است که بتوانید بر رفتار، احساسات و نیک بودی جسمی خود تسلط بیشتری بیابید. مشخص نیست که هیپنوتیزم چگونه عمل می کند. هیپنوتراپیست ها معتقدند که هیپنوز حالتی از آرامش عمیق و آرامش ذهن پدید می آورد.

هنگامیکه هیپنوتیزم شده اید می توانید با جلوگیری از ورود افکار متشتت، بر فکر، خاطره، عواطف یا حسی خاصی به شدت متمرکز شوید.

به تلقین ها گشوده تر از معمول خواهید بود. و این میتواند در تغییر رفتار و در نتیجه ارتقای سلامت و نیک بودی شما موثر واقع شود.

هیپنوتیزم برای کیست؟

درمان با هیپنوتیزم ، بالقوه قادر است به کاهش علائم طیف گسترده ای از بیماری ها کمک کند و میتواند به طور مستقل یا به همراه سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرد.

به عنوان مثال هیپنوتیزم یکی از روش های متعدد برای تن آرامی و درمان دردهای مزمن است و این مسئله توسط گروه های مستقل مطالعاتی به اثبات رسیده است.

بر اساس مطالعات مقدماتی، درمان با هیپنوتیزم در موارد زیر قابل استفاده است:

– تغییر رفتارهای منفی مثل سیگار کشیدن، شب ادراری بچه ها و پرخوری

– کاهش یا حذف ترس ها، تنش و اضطراب

– تسکین درد زایمان، کاهش زمان زایمان

– کنترل درد در اعمال جراحی و اعمال دندانپزشکی

– کاهش علائم مربوط به سندروم رودهٔ تحریک پذیر (IBS)

– کاهش فشار خون

– کنترل تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی

– کاهش شدت و تکرار سردردهایی مثل میگرن

– درمان و کاهش علائم آسم

– تسریع در بهبود برخی بیماریهای پوستی مثل زگیل ها، پسوریازیس ” و عفونتهای پوستی خاص.

اگر چه هیپنوتیزم بالقوه قادر است در طیف وسیعی از بیماریها موثر واقع شود ولی به عنوان تنها درمان بلکه به عنوان بخشی از برنامه های درمانی وسیع تر به کار گرفته می شود.

هیپنوتیزم مثل هر درمان دیگری میتواند در برخی از بیماران موثر و مفید و در بعضی از آنها بی تاثیر باشد.

به نظر میرسد چنانچه توسط یک هیپنوتراپیست ورزیده انجام پذیرد، در افراد دارای انگیزه قوی مهمترین اثر را دارا باشد.

انواع ھیپنو تیزم :

هیپنوتیزم شیوه های متنوعی دارد. شیوه ای که شما انتخاب می کنید بستگی دارد به رجحان شخصی شما و آنچه در پی اش هستید. هیپنوتراپیست شما بهترین شیوه قابل استفاده در وضعیت شما را معرفی خواهد کرد.

به عنوان مثال در یکی از روش ها، هیپنوتراپیست با کلامی نرم و ملایم و توصیف تصاویری که احساس آرامش، امنیت و نیک بودی را در شما پدید می آورد ,شما را به هیپنوز می برد و در این حال هیپنوتراپیست برای رسیدن به اهداف خاصی مثل کاهش درد یا تنش یا کمک به حذف میل شدید به عاداتی مثل سیگار کشیدن راه هایی را به شما تلقین می کند.

در شیوهای دیگر، هیپنوتراپیست تخیل شما را به تصویرسازی با ایجاد تصاویر ذهنی خاص بر می انگیزد. این آفرینش هشیارانهٔ تصاویر روشن و معنی دار ذهنی، تصویرسازی ذهنی نامیده می شود و راهی است برای دستیابی به آنچه می خواهید.

به عنوان مثال هیپنوتراپیست می تواند به ورزشکاران کمک کند پیش از انجام دادن عمل فیزیکی مورد نظرشان آنرا تصویرسازی کنند. مثل شوت کردن توپ به سوی تور بسکتبال یا زدن ضربه مناسب به توپ گلف.

شیوه سوم، خود هیپنوتیزمی است. یک هیپنوتراپیست ماهر به شما می آموزد که چگونه حالت را در خود ایجاد کنید و بنابراین، این مهارت را برای کمک به خودتان به کار ببرید.

اگر چه هیپنوتراپیستها مثل سایر درمانگرها هر کدام روش خاص خود را دارند ولی اصول مشترک همهٔ آنها عبارتنداز:

– یک جلسه هیپنوتیزم معمولا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول میکشد.

– تعداد جلسات معمولا از یک تا چندین جلسه متغیر است.

– معمولا در انتهای هر جلسه خود را از هیپنوتیزم خارج می کنید.

– معمولا ” در انتهای هر جلسه فعالیت روزانه خود را از سر بگیرید.

افسانه ها در مورد هیپنوتیزم :

اگر شما هیپنوتیزمی را به عنوان سرگرمی و نمایش در صحنه دیده باشید، احتمالا افسانه ها و موهومات مربوط به هیپنوتیزم را هم شنیده اید.

هیپنوتراپی که به طور قانونی توسط افراد کار ازموده در درمانگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد با آنچه بر روی صحنه نمایشی دیده میشود کاملا متفاوت است.

افسانه: وقتی شما در حال هیپنوز هستید، اختیارتان را از کف می دهید.

واقعیت: هیپنوتیزم یک حالت بسط یافته تمرکز و توجه متمرکز است. وقتی شما در حالت هیپنوز هستید، شخصیت، اختیار، اراده و توان فردی خود را از دست نمی دهید.

افسانه: هنگامی که در حالی هیپنوز هستید، هیپنوتراپیست است که شما را کنترل می کند.

واقعیت: شما هیپنوتیزم را داوطلبانه برای خود انجام می دهید و

هیپنوتراپیست تنها به عنوان یک راهنمای کارآزموده یا تسهیل کننده عمل می کند. حا

افسانه: در حال هیپنوز شما هشیاری تان را از دست می دهید و دچار فراموشی می شوید.

واقعیت: تعداد کمی از بیماران که به یک حالت هیپنوز عمیق می رسند فراموشی را تجربه می کنند. به هر حال اکثر مردم هر چه را در ضمن هیپنوز اتفاق می افتد, بیاد می آورند .

افسانه: میتوان شما را بدون رضایت و اجازه خودتان هیپنوتیزم کرد.

واقعیت: هیپنوتیزم موفق بستگی به تمایل شما برای انجام آن دارد . حتی با شرکت ارادی و مختارانهٔ شما در هیپنوتیزم همه کسی را نمیتوان به هیپنوز برد.

چگونه می توان یک متخصص کارآزموده را انتخاب کرد؟

ھیپنوتیزم در اغلب شهرها کار نظارت شده ای نیست. بنابراین در انتخاب یک ھیپنوتراپیست باید دقت کافی مبذول شود.

هیپنوتراپیست های داراری مدرک, کسانی هستند که حداقل ۲۰۰ جلسه یابیشتر آموزش دیدهاند اما هیچ آموزش بهداشتی دیگر ندیده اند متخصصان بهداشتی دارای گواهینامه که آموزش ھیپنوتراپی راهم دیده اند مثل روانپزشکان، پزشکان و کارمندان خدمات اجتماعی، علاوه بر آموزش های دانشگاهی خود، آموزش هیپنوتراپی هم دیده اند.