اهمیت کاهش وزن برای بهبود یافتگان از سرطان

کاهش وزن - اهمیت کاهش وزن برای بهبود یافتگان از سرطان - کاهش وزن بی خطر

اهمیت کاهش وزن برای بهبود یافتگان از سرطان

نوشته shenasi

اهمیت کاهش وزن برای بهبود یافتگان از سرطان :

افراد مبتلا به سرطان در طول دوره بیماری باید به وزن مناسب برسند از بهبود یافتگان از سرطان ممکن است در زمان تشخیص و یا در اثر درمانهای تهاجمی سرطان دچار سوء تغذیه و کاهش وزن شوند.
در این اشخاص کاهش وزن بیشتر می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی، تداخلی در تکمیل درمان، تأخیر در ترمیم زخمها و افزایش احتمال خطر عوارض گردد. در انرژی را به دقت مورد ارزیابی قرار داد.
در مورد بیمارانی که در خطر کاهش وزن ناخواسته هستند باید مداخلات چند جانبه ای به منظور افزایش مصرف غذا و در نتیجه ایجاد تعادل مثبت انرژی صورت گیرد تا سبب افزایش وزن شود.

فعالیت بدنی برای افراد کم وزن مفید است بخصوص اگر فشار عصبی را کاهش دهد و عضلات را تقویت کند ولی فعالیت بدنی بیش از حد، افزایش وزن را مشکل می کند. چاقی در آمریکا مشکلی فراگیر است و عاملی خطرزا برای برخی از شایعترین سرطان ها به شمار می رود.
افزایش وزن بدن با افزایش خطر ایجاد سرطان در برخی نقاط خاص بدن همراه است. مثل سرطان پستان (بعد از یائسگی)، سرطان روده بزرگ ( کولون و رکتوم )، مری، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، کلیه، رحم و سرطان پیشرفته پروستات ، بنابراین بسیاری از بهبود یافتگان از سرطان در زمان تشخیص چاق بوده و یا افزایش وزن دارند.
مطالعات بیشتر نشان داده است که افزایش وزن، احتمال خطر بازگشت را افزایش داده، طول عمر مورد انتظار را در بسیاری از سرطانها کاهش می دهد.

توصیه :

به آن دسته از بهبود یافتگان سرطان که چاق هستند یا افزایش وزن دارند، حداکثر دو پوند ( ۰/۹ کیلوگرم ) کاهش وزن در هفته را میتوان توصیه کرد به شرط آن که متخصصی سرطان درمانگر کاهش وزن را به دقت تحت نظر داشته باشد و تداخلی در امر درمان ایجاد نشود

کاهش وزن بی خطر باید از طریق یک رژیم غذایی متعادل و کم انرژی و نیز با ورزشی و فعالیت بدنی مطابق با نیازهای بیمار در حالی درمان حاصل شود. بعد از درمان سرطان کاهش یا افزایش وزن باید از طریق رژیم غذایی توأم با فعالیت بدنی منظم باشد.
این رژیم غذایی برای افرادی که نیاز به افزایش وزن دارند به معنی مصرف انرژی بیشتر (مصرف غذایی بیشتر) و برای افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند به معنی مصرف انرژی بیشتر خواهد بود (از طریق فعالیت بدنی بیشتر) بطوری که افزون تر از انرژی دریافتی باشد.
مطالعات انجام شده حاکی از این است که کم کردن انرژی مواد غذایی با تأکید بر مصرف غذاهای کم انرژی ( مثل آب، سبزیجات سرشار از فیبر غذایی ، میوه ها، سوپ ها و حبوبات پخته شده) و نیز محدود کردن مصرف چربیها و قندها باعث کنترل بی خطر وزن می شود.

ساز و کاری که این روش را مفید می کند این است که حجم غذا کم نمی شود و بنابراین ایجاد گرسنگی و احساس محرومیت نمی کند.

افزایش فعالیت بدنی :

افزایش فعالیت بدنی نیز عامل مهمی در جلوگیری از افزایش وزن؛ کاهش بیشتر وزن و از همه مهمتر ثابت نگه داشتن وزن پس از کم شدن در بیماران چاق و آنها که دارای اضافه وزن هستند می باشد.
در آنها که نیاز به کاهش وزن دارند حتی اگر کاهش وزن ایده ل حاصل نشود، هر کاهش وزنی که با فعالیت بدنی و رژیم غذایی سالم حاصل شود مفید خواهد بود و اگر ۵ تا ۱۰ درصد وزن کاهش یابد تاثیر قابل توجهی بر سلامت خواهد داشت.
اگر چه این شواهد مربوط به تدابیر کنترل وزن از مطالعات برروی بهبود یافتگان سرطان بدست نیامده ولی به هرحالی این راههای همگانی را میتوان در موارد خاص سرطان نیز مورد استفاده قرار داد.