دوره نقاهت سرطان

دوره نقاهت سرطان - زندگی پس از دوره نقاهت سرطان - فعالیت ورزشی و مکمل های غذایی

دوره نقاهت سرطان

نوشته admin

دوره نقاهت سرطان :

بهبود یافتگان از سرطان اغلب برای بهتر شدن نتایج درمان و دوره نقاهت سرطان ، کیفیت زندگی و ادامهٔ حیاتشان در جستجوی اطلاعاتی در مورد نوع غذا، میزان فعالیت ورزشی و مکمل های غذایی مناسب برای خود هستند.

برای دستیابی به چنین اطلاعاتی، انجمن آمریکایی سرطان گروهی از خبرگان و متخصصین تغذیه، ورزش و سرطان را گردهم آورده تا بهترین شواهد و تجارب علمی و بالینی را در زمینهٔ تغذیه و فعالیتهای بدنی مناسب برای مبتلایان به سرطان، ارزیابی کنند.
این گزارش ضمن خلاصه کردن یافته های آن در صدد ارائه بهترین اطلاعات ممکن به دست اندرکاران امر سلامت است تا بتوانند بهبود یافتگان از سرطان و خانواده های آنان را از متناسب ترین گزینه های مرتبط با تغذیه و فعالیت بدنی، آگاہ کنند.

این گزارش مسایل مربوط به تغذیه و فعالیت های بدنی را در مراحل درمان ، دوره نقاهت سرطان ، بهبود سرطان، زندگی پس از بهبودی و زندگی با سرطان پیشرفته بررسی می کند.
انتخاب معیارهای تغذیه و فعالیت بدنی، وزن بدن، نوع و سلامت غذا را بررسی می کند و نیز به بررسی مسائل مربوط به انتخاب پایگاه های سرطان و پرسش های متداول در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سرطان خواهد پرداخت .

در آمریکا :

در آمریکا بهبود یافتگان سرطان بیش از ده میلیون نفرند کسانی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند. از زمان تشخیص تا پایان عمر، بهبود بافته از سرطان به شمار می آیند.

بسیاری از این بهبود یافتگان به دنبال اطلاعاتی هستند در مورد انتخاب های غذایی، فعالیت بدنی، مکمل های غذایی و درمان های تغذیه ای تکمیلی، تا ضمن بهتر کردن پاسخ های درمانی و بهبود سریع، کاهش خطر عود و ارتقای کیفیت زندگی شان نیز حاصل شود.
نیازهای تغذیه ای برای بسیاری از اشخاصی در طول مراحل دوره نقاهت سرطان تغییر می کند. اگر چه بسیاری از بهبود یافتگان با سرطان فعالی و یا پیشرفته زندگی می کنند، تعداد فزایندهای از بیماران هستند که به مدت طولانی و بدون سرطان زندگی میکنند.
در آمریکا ۶۵٪ مبتلایان به سرطان بیش از ۵ سال زندگی می کنند. نیاز به انتخاب آگاهانه روش زندگی هنگامی برای بهبود یافتگان سرطان حائز اهمیت میگردد که مشتاق تکمیل موفق درمان و در جستجوی بهترین راهبرد برای بهبود پس از درمان و افزایش بازده دراز مدت باشند.

برای بهبود یافتگان از سرطانی که امید میرود طول عمر زیادی داشته باشند، وزن مناسب، رژیم غذایی سالم و روش زندگی فعال از نظر بدنی با هدف جلوگیری از بازگشت بیماری و نیز سرطان های اولیهٔ دوم ( Second primary Cancers ) و سایر بیماری های مزمن باید در اولویت قرار گیرد.

توجه :

برای برخی از مبتلایان به سرطان پیشرفته، برطرف کردن نیازهای غذایی به چالشی ویژه تبدیل می شود.
بعد از تشخیص سرطان، بهبود یافتگان در مییابند که حتی برای ساده ترین پرسش هایشان چندان پاسخ روشنی وجود ندارد. پرسش هایی از این قبیل که: «آیا باید آنچه را میخورم تغییر دهم؟»، «آیا باید وزنم را کم کنم»، «آیا باید ویتامین مصرف کنم؟ » .
بهبود یافتگان از سرطان انبوهی از توصیه ها را از منابع مختلف در دوره نقاهت سرطان دریافت می کنند که چه غذایی را بخورند و از چه غذایی پرهیز کنند. چگونه ورزشی کنند و چه نوع مکمل ها یا داروهای گیاهی را مصرف کنند و متأسفانه توصیه ها غالباً با یکدیگر مغایرند.

مرحله بعدی بهبود یافتگی انواع سرطان پس از درمان سرطان ، «دورهٔ نقاهت» یا دورهٔ پس از درمان است.
در این مرحله بسیاری از علائم و عوارض جانبی درمان که وضعیت تغذیه ای و بدنی بهبود یافتگان را تحت تأثیر قرار داده بود به تدریج کاهش مییابد و از بین میرود.
به ویژه چند هفته پس از پایان درمان بهبود یافتگان از عوارض حاد درمان های اختصاصی رهایی می یابند.

توجه :

گرچه در برخی از موارد اثرات سمی درمان ممکن است پایدار بماند و بعلاوه اثرات تاخیری و دیررسی درمان ممکن است مدتها پس از پایان درمان ظاهر شوند. برخی از مواردی که در آنها عوارض جانبی ادامه مییابد و باعث اشکال در وضعیت تغذیه می شود عبارتند از:
لاغری پایدار، تغییر حس چشایی، عدم توانایی در بازیابی توده عضلانی بدن پس از پایان درمان و اسهال و یبوست مداوم.

بهبود یافتگان در این مرحله لازم است بطور مداوم مورد ارزیابی تغذیه ای قرار گیرند و در این خصوصی راهنمایی شوند.

برای بیمارانی که پس از درمان دچار کاهش وزن می شوند و یا وضعیت تغذیه ای آنها مخاطره آمیز می شود، مراقبتهای حمایتی مداوم شامل مشاورهٔ تغذیه و دارو درمانی (تجویز داروهایی برای تحریک اشتها و تخفیف علائم) در دورهٔ نقاهت مفید خواهند بود.

پس از درمان سرطان یک برنامه فعالیت بدنی منظم برای بهبود روند نقاهت بیمار و حفظ تناسب اندام او  دوره نقاهت سرطان بسیار ضروری است.

زندگی پس از دوره نقاهت سرطان :

در طی این مرحله، تنظیم برنامه و حصولی اهداف درازمدت برای رسیدن به وزن مناسب، زندگی فعالی از نظر بدنی و رژیم غذایی سالم بسیار مهم اند تا سبب ارتقاء کلی سلامت، کیفیت زندگی و طول عمر بیشتر شوند.
انجمن آمریکایی سرطان راهنمای تغذیه و فعالیت بدنی برای پیشگیری از سرطان تهیه کرده که گرچه پیروی از آن برای جلوگیری از عود سرطان و نیز افزایش طول عمر منطقی بنظر میرسد، مستندات ناچیزی برای اثبات این ادعا در دست داریم.
در برخی موارد نمونه هایی مبنی بر رابطهٔ میان پیروی از این راهنما و پیشگیری از بازگشت سرطان و افزایش طول عمر موجود است. مثل ارتباط میان چاقی و بازگشت سرطان پستان، ولی در سایر موارد این ارتباط، محدود و نامشخصی است.

اگرچه شواهد علمی در مورد توصیه های مربوط به تغذیه و فعالیت بدنی در دورهٔ بعد از سرطان از قطعیت کمتری برخوردار است تا در مورد پیشگیری از سرطان ولی بسیار محتمل است که پیروی از راهنمای فوق در مورد تغذیه و رژیم غذایی و پیشگیری از سرطان در کاهش خطر ایجاد سرطانهای دوم مفید باشد.
این نکته مهم را باید بخاطر سپرد که چون در کسانی که دچار سرطان هستند احتمال خطر بروز سایر سرطان ها و نیز بیماری قلبی – عروقی، دیابت و استئوپروز (پوکی استخوان) بیشتر است، راهنمای فراهم شده برای پیشگیری از این بیماری ها در بهبود یافتگان از سرطان از اهمیت فراوان برخوردار است.

توصیه :

توصیه های انجمن ایالت متحده آمریکا سرطان در مورد تغذیه و فعالیت بدنی برای پیشگیری از سرطان حفظ وزن مناسب و سالم در طول عمر , مصرف کالری و فعالیت بدنی متعادل , اجتناب از افزایش وزن در تمام طول عمر اگر افزایش وزن دارید یا چاق هستید به وزن مناسب و ایدهآل برسید و آنرا حفظ کنید.

  • بزرگسالان دست کم ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر فعالیتهای بدنی متوسط تا سنگین و بیش از فعالیت روزمره داشته باشند.
  • بچه ها و نوجوانان دست کم ۵ روز در هفته به مدت ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا سنگین داشته باشند.
  • رژیم غذایی سالم و حتی الامکان با منشاء گیاهی داشته باشید .
  • غذاها و آشامیدنی هایی را انتخاب کنید که به کسب وزن مناسب و سالم و ثابت نگه داشتن این وزن کمک کند
  • روزانه ۵ نوبت یا بیشتر از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات بخورید.حبوبات کامل بر حبوبات فرآوری شده برتری دارند.
  • مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را دوره نقاهت سرطان محدود کنید.
  • اگر از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنید، مصرف آنرا  در دوره نقاهت سرطان ترک کنید.

توجه :

مدارک قانع کنندهای وجود دارد که چاقی با عود سرطان پستان ارتباط دارد و روز بروز بر مدارک و شواهد مربوط به ارتباط چاقی و پیش آگهی سایر سرطان ها افزوده می شود.
بنابراین داشتن وزن مناسب، مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی و در پیش گرفتن روش زندگی فعالی بدنی برای ارتقای سطح سلامت و بهبودی بسیار مهم اند.
مطالعات فزایندهای نقش ورزشی را در طول دورهٔ نقاهت و زندگی درازمدت پس از درمان سرطان مورد ارزیابی قرار داده اند. اغلب این مطالعات درمیان زنان مبتلا به سرطان پستان و نیز در مورد بیمارانی که پیوند استخوان داشته اند صورت گرفته است.
این مطالعات نشان داده است که ورزشی به حفظ ثبات قلبی – عروقی، قدرت عضلانی، ترکیب بدن، خستگی، نگرانی، افسردگی، اعتماد به نفسی، خوشحالی، بر بسیاری از مؤلفه های کیفیت زندگی (اعم از جسمانی، عملکردی و عاطفی) بهبود یافتگان سرطان مؤثر بوده و آنها را بهبود بخشیده است.

توجه :

به تازگی مطالعات اندکی نیز در خصوص ارتباط میان فعالیت بدنی و بازگشت سرطان، مرگ ومیر از یک سرطان خاص و علل مختلف مرگ و میر در بهبود یافتگان از سرطان صورت گرفته است.
شواهد موجود در مورد نزدیک به ۳۰۰۰ نفر از بهبود یافتگان از سرطان پستان نشان داد که میزان بالای فعالیت بدنی پس از درمان با کاهش ۴۶-۲۴ درصدی احتمالی بازگشت سرطان پستان، مرگ ومیر ناشی از سرطان پستان و مرگومیر کلی این بیماران همراه بوده است.
این کاهش احتمال خطر با حتی ۱ تا ۳ ساعت فعالیت بدنی متوسط در هفته نیز دیده شده و در بیمارانی که ۳ تا ۵ ساعت در هفته ورزشی کرده اند، کاهش بیشتری مشاهده شده است.
چنین ارتباط و همراهی میان فعالیت بدنی و نتایج بالینی در بهبود یافتگان از سرطان رودهٔ بزرگ نیز مشاهده و گزارش شده است. این شواهد اگرچه مقدماتی است، نشان میدهد که فعالیت بدنی ممکن است .

اکثر متخصصین معتقدند که فقط در موارد انتخابی و با احتیاط باید از روش TPN استفاده کرد.
بطور کلی در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته فعالیت بدنی تا اندازه ای مطلوب است ولی مطالعات ناچیزی در خصوصی ورزشی و فعالیت بدنی در این افراد صورت گرفته است. بنابراین شواهد لازم برای ورزشی در مبتلایان به سرطان پیشرفته انقدر کافی نیست که بتوان توصیه های اختصاصی ارائه داد.
بهترین توصیه ها در خصوص تغذیه و فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به سرطان های پیشرفته بر حسب نیازها و توانایی های ویژه هر بیمار ارائه می شود.