تغذیه و نقش آن در سرطان روده

تغذیه - نقش آن در سرطان روده - کاهش ابتلا به سرطان روده - مصرف میوه و سبزیجات

تغذیه و نقش آن در سرطان روده

نوشته admin

تغذیه و نقش آن در سرطان روده :

خانواده وظیفه مهمی را در عادت غذایی و تغذیه هر فرد دارد و نقش پر رنگی در فرهنگ تغذیه ای ما ایفا می نماید.
بیماری هایی نظیر دیابت و سرطان و بیماری چاقی و مشکلات قلبی و عروقی ریشه در خوراک و مواد غذایی مصرفی روزانه ما دارند و نتیجه تغذیه نا مناسب ما هستند .
تغییر الگوی تغذیه ای و استفاده بیشتر از میوه جات و سبزیجات موجب کاهش ابتلا به بیماریهای تغذیه ای همچون سرطان میگردد.
سرطان روده بیماری مرموزی هست محققین بیان میکنند این بیماری مهلک با تغییرات کوچک در سبک تغذیه ای تا حد زیادی قابل پیشگیری است.
مصرف گوشت قرمز زیاد خطر ابتلا به سرطان روده را تا بیش از سه برابر افزایش می دهد.
مصرف فراورده های دریایی جایگزین گوشت قرمز شود. چربی فراورده های دریایی بسیار مفید می باشد.
استفاده چربی های حیوانی و اشباع شده که ایرانیان بطور سنتی تمایل مصرف زیادی به آن دارند بهتر است قطع گردد و روغن های مایع همچون روغن زیتون و روغن آفتابگردان و روغن کلزا استفاده شود.

توجه :

مصرف ترشی جات و مصرف غذاهای مانده و کپک زده خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.
مصرف شکر سفید که بعنوان سم سفید شناخته میشود در ابتلا به سرطان روده نقش دارد .
تحقیقات در کشور نیوزلند نشان داد است که مصرف روزانه و مداوم شیر کم چرب خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به مقدار زیادی کاهش می دهد.
در تحقیقات جدید دریافته اند کودکانی که روزانه شیر مصرف میکنند در بزرگسالی ۴۰% کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار می گیرند.
مشخص شده است حتی استفاده نیم لیوان شیر در روز تاثیر قابل ملاحظه ای در پیشگیری از این سرطان دارد
محققین اعتقاد دارند کلسیم در این موضوع نقش دارد. کلسیم قادر به نابودی سلول های سرطانی است و سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرطان تحریک میکند که مستلزم مصرف مداوم شیر می باشد.
نتیجه این تحقیق در نشریه اپیدمیولوژی آمریکا انتشار یافته است
بطور مثال اگر فرد روزانه مدتی را آفتاب بگیرد هم سیستم اسکلتی و استخوانی تقویت می‌شود و هم خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کاهش محسوسی می‌یابد.

نوع تغذیه و نقش آن در سرطان روده :

مصرف میوه و سبزیجات موجب کاهش ابتلا به سرطان روده می شود. مواد فیبری تسریع کننده حرکت غذا در سیستم گوارش هستند و سرعت تخلیه روده را افزایش می دهند که موجب کاهش تماس مواد سرطانزا با دیواره های روده میگردد بهتر است از سبزی خوردن و یا سالاد در هر وعده غذایی استفاده شود.
سیر و پیاز و گوجه فرنگی و سبزیجات رنگی مثل تربچه و کلم قرمز به دلیل آنتی اکسیدان زیاد خواص ضد سرطانی زیادی دارند.
بهتر است از نان سبوس دار به جای نان سفید استفاده شود استفاده از نان سنگک توصیه میگردد.
خوردن یک سیب با پوست به اعتقاد متخصصین خطر ابتلا به سرطان روده را با داشتن فیبر زیاد و پکتین به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.
پکتین به وسیله باکتری‌های روده تخمیر شده و اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می‌کند که این اسیدها از رشد باکتری‌های مضر در روده جلوگیری می‌کنند.
آب پز کردن و پختن مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان روده کاهش می دهد. مصرف فراورده های دودی سبب افزایش ابتلا به این سرطان دارد.