طرز شستشوی کلاه گیس

طرز شستشوی کلاه گیس

طرز شستشوی کلاه گیس

نوشته admin

اگر شما نیز از کلاه گیس های طبیعی و مصنوعی استفاده کرده باشید می دانید که آن ها ره راحتی در هم پیچیده و یا گره می خورند. بنابراین نیاز به مراقبت های خاصی دارند. مخصوصا آن دسته از کلاه گیس ها و پروتزها که از موی مصنوعی و یا الیاف پلاستیکی ساخته شده اند. این مقاله به ۳ بخش نحوه شستشو، خشک کردن و حالت دادن یا نگهداری از کلاه گیس مصنوعی و طبیعی تقسیم شده است. در این مقاله با طرز شستشوی کلاه گیس و نحوه نگهداری از آن آشنا می شویم. در ادامه این مقاله از مجله کلاه گیس با ما همراه باشید.

شستشوی کلاه گیس طبیعی

شستشوی کلاه گیس طبیعی

کلاه گیس های طبیعی به وسیله آب ، شامپو و نرم کننده شسته می شوند . هر محصولی که باعث تقویت ساقه مو می شود را می توان در کلاه گیس های طبیعی استفاده کرد . پس از شستشو می توان از ابزار آرایشی نظیر سشوار ، اتو ، بابلیس و غیره برای حالت دادن به موها استفاده کرد . استفاده از مواد آرایشی نظیر رنگ مو ، پودر دکلره و غیره روی این نوع کلاه گیس ها همانند موهای طبیعی انسان است .

اما باید توجه داشت که از زیاده روی در مصرف مواد آرایشی روی کلاه گیس های طبیعی اجتناب کرد. زیرا موهای به کار رفته در ساخت آن ها همانند موهای خود شخص قابل تقویت و بازسازی نیستند . علت آن این است که موها از منبع تغذیه خود جدا شده اند .

پس همان طور که ذکر شد باید در استفاده از این ابزار و مواد حد اعتدال رعایت شود . در این صورت کلاه گیس طبیعی سال ها می توانند برای شما قابل استفاده باشند . در ادامه می خواهیم پاسخی برای سوال “چگونه گره کلاه گیس را باز کنیم؟” پیدا کنیم.

وسایل مورد نیاز برای شستشوی کلاه گیس

اگر موهای کلاه گیس شما در هم گره خورده و یا حس کی کنید که خراب شده است، آن ها را دور نیاندازید. با شستشو و باز کردن گره های آن به راحتی می توانید عمر کلاه گیس خود را افزایش دهید. وسایل مورد نیاز برای شستن کلاه گیس عبارتند از:

  1. شانه دانه ریز
  2. شانه دانه درشت
  3. یک بطری اسپری
  4. نرم کننده مو
  5. پایه برای آویزان کردن کلاه گیس

استفاده از پایه کار شما را برای شانه کردن راحت می کند. همچنین باید در یک بطری اسپری حدود ۳/۴ از آن را آب گرم و باقی آن را با نرم کننده مو پر کنید. برای این کار می توانید از اسپری نرم کننده موی مصنوعی که نیازی به رقیق کننده ندارند نیز استفاده کنید. در ادامه بیش تر با طرز شستشوی کلاه گیس آشنا خواهید شد.

بخش ۱: نحوه شستن کلاه گیس

کلاه گیس را از بالا به پایین شانه بزنید.

اگر تارهای مو کلاه گیس شما به هم گره خورده باشد می توانید این مرحله را رد کنید. ولی به طور کلی قبل از شستن کلاه گیس طبیعی یا مصنوعی باید آن را به آرامی شانه کنید.

پر کردن سینک ظرفشویی از آب و ریختن شامپو

سینک ظرفشویی خود را با آب گرم پر کنید، کلاه گیس را به اندازه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب بخیسانید. پس از آن می توانید کلاه گیس را آویزان کرده تا آب اضافی آن گرفته شود. اگر حس کردید که کلاه گیس شما کثیف است، می توانید به آب گرم کمی شامپو نیز اضافه کنید.

به این نکته توجه کنید که متناسب با نوع موها شامپو را انتخاب کنید. برای مثال اگر موهای فری دارید برای شستن کلاه گیس فر خود از شامپو مخصوص موی فر استفاده کنید. اگر کلاه گیس طبیعی را رنگ کرده اید از شامپوی مخصوصا موهای رنگ شده استفاده کنید و ….

حین شستن کلاه گیس مصنوعی یا طبیعی نباید مستقیما شامپو را به موها زد بلکه باید به آب، شامپو اضافه کرد و بعد از حل شدنش به آن کلاه گیس را اضافه کرد. از شامپوهای ۲ در ۱ که حاوی نرم کننده هستند استفاده نکنید.

کلاه گیس را برعکس کنید و در آب قرار دهید

با کمک دو دست خود قسمت داخل کلاه را برگردانید، موها را به سمت آب ببرید. سپس کمی به آن فشار دهید تا خیس شود. برای اینکه شامپو به همه بخش های آن وارد شود، تنها کافی است یک بار آن را کاملا در آب بچرخانید.

به آن دست نزنید

کلاه گیس طبیعی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر آب در سینک غوطه ور کنید. تمام موها باید کاملا زیر آب باشند. اما به هیچ عنوان به آن دست نزنید زیرا رشته موها می توانند به هم تنیده و در هم گیر کنند.

شستشوی کلاه گیس با آب گرم

موها اکنون با شامپو کاملا تمیز شده اند و باید زیر آب گرم قرار بگیرند. شیر آب گرم را باز کنید و تا زمانی که روی موها کف وجود دارد، بگذارید کلاه گیس زیر آب باشد. بعد از اینکه کف تمام شد آب را ببندید.

به کلاه گیس نرم کننده بزنید

برای اینکه موها نرم شوند باید از نرم کننده ای که در ابتدای مقاله توضیح دادیم، استفاده کنیم. منتهی سعی کنید نرم کننده فقط روی موها ریخته شود نه کلاه و پارچه نگهدارنده. محلول نرم کننده را روی ۸ تا ۱۳ سانتی متری از پایین موها، به صورتی که تمامی نواحی کلاه گیس با محلول اشباع شوند اسپری کنید.

۲ دقیقه صبر کنید

شما باید صبر کنید تا نرم کننده حداقل ۲ دقیقه روی موهای کلاه گیس طبیعی باقی بماند تا کاملا موها را نرم و لطیف کند.

شانه کنید

حال وقت آن است که پاسخی برای سوال ” چگونه کلاه گیس را شانه کنیم” بیابید. اگر گره خوردگی ها زیاد بود در این مرحله از شستشوی کلاه گیس می توانید پروتز موی خود را با یک شانه دندانه درشت، شانه کنید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که تمامی گره ها باز شوند. اگر حس کی کنید که حجم گره های کلاه گیس زیاد است می توانید به مدت ۲ الی ۳ ساعت به صورت متوالی کلاه گیس را اسپری و شانه کنید.

آبکشی کنید

با آب ولرم کلاه گیس را بدون اینکه خیلی تکان دهید، به خوبی آبکشی کنید تا کف و یا نرم کننده بر روی ساقه های مو باقی نماند.

👈بیش تر بخوانید: آیا با مزایای استفاده از کلاه گیس کوتاه آشنایی دارید؟

بخش ۲: نحوه خشک کردن کلاه گیس

 نحوه خشک کردن کلاه گیس

کلاه گیس را بچکانید

بعد از شستن کلاه گیس شما باید هم موها را خشک کنید و هم کلاه یا بخش پارچه ای آن را. اما قبل از آن تنها لازم است آن را بچکانید تا آب اضافی از آن خارج شود و تنها یک حالت مرطوب و نم دار داشته باشد. برای این کار تنها از دستان خود کمک بگیرید و همان طور که موهای خود را می چکانید، بخش های مختلف کلاه گیس را نیز بچکانید.

از حوله استفاده کنید

یک حوله کوچک تهیه کنید. اگر حوله بزرگ است می توانید آن را تا کنید. کلاه گیس را روی حوله خشک قرار دهید سپس حوله را رول کنید. چند بار رول حوله را باز و بسته کنید تا آب موها گرفته شود. اگر کلاه گیس زنانه و بلند دارید مطمئن شوید از حوله بزرگ تر استفاده می کنید و همچنین موها به هم دیگر گره نخورند.

محصولات آرایش مو را به کلاه گیس اعمال کنید

پس از شستن کلاه گیس می توانید از اسپری های نرم کننده برای افزایش کیفیت آن ها استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که اگر از اسپری مخصوص کلاه گیس اسفاده می کنید بهتر است به فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی متری از موها آن را استفاده کنید. اگر کلاه گیس فر دارید می توانید از مرطوب کننده هم برای آن استفاده کنید.

صبر کنید خشک شود

زمانی که هنوز موها خیس هستند به هیچ عنوان آن ها را شانه نکنید. زیرا الیاف و تار موهای طبیعی یا مصنوعی می توانند آسیب ببینند. می توانید بعد از شستن کلاه گیس آن را در جلوی نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

اگر عجله دارید روی سر آن را خشک کنید

زمانی که پارچه کلاه (نگهدارنده موها) کاملا خشک شد می توانید آن را روی سر خود قرار داده و با کمک سشوار رشته موها را خشک کنید. اگر هم عجله دارید می توانید با کمک سشوار کلاه را ابتدا خشک کنید سپس آن را روی سر قرار داده، آن گاه موها را سشوار کشید.

بخش سه: فرم دادن به کلاه گیس و نگهداری از آن

فرم دادن به کلاه گیس و نگهداری از آن

شانه کردن

هر بار که موها خشک می شود بهتر است که آن ها را شانه کنید تا آشفتگی و به هم گره خوردن بهتر شود و موها کاملا صاف شوند. شانه کردن یکی از اصول اصلی نگهداری، مراقب و ماندگاری کلاه گیس ها است.

فرکردن

اگر کلاه گیس زنانه طبیعی دارید می توانید بر اساس سلیقه خود آن ها را فر کنید اما دقت کنید که مدل دادن به کلاه گیس و یا فر کردن نمونه های مصنوعی چندان آسان و حتی درست نیست. بنابراین یکی از نکاتی که باید حین نگهداری از نمونه ها مصنوعی بدانید این است که آن ها را فر نکنید.

تهیه سر مانکن

برای وقت هایی که کلاه گیس استفاده نمی کنید یک استند تهیه کنید تا به آن آسیب وارد نشود.

نحوه شستن کلاه گیس طبیعی یا مصنوعی و مدت زمان آن

اگر هر روز موهای مصنوعی استفاده می کنید بهتر است که هر ۲ الی ۴ هفته به شستن کلاه گیس خود اقدام کنید. اگر کمتر می پوشید می توانید هر ۱ تا ۱ و نیم ماه این کار را انجام دهید. حال که با طرز شستشوی کلاه گیس آشنا شده اید راحت تر می توانید اقدام کنید.

از موهای طبیعی خود محافظت کنید

اگر به صورت روزانه از کلاه گیس طبیعی استفاده می کنید، باید مراقب موهای طبیعی خود در زیر کلاه گیس باشید. برای همین سعی کنید موهای خود را شانه کنید، به موقع بشویید و هنگام استراحت کلاه گیس استفاده نکنید. علاوه بر این، هر چقدر شما بیش تر به بهداشت مو و پوست سر خود اهمیت دهید، به این معنی است که کلاه گیس طبیعی شما هم دیرتر کثیف می شود و در نتیجه کمتر نیاز به شستشو دارد.

👈بیش تر بخوانید: راه های رنگ کردن کلاه گیس مصنوعی را بیش تر بشناسید.

شستشوی کلاه گیس مصنوعی

شستشوی کلاه گیس مصنوعی

طریقه شستشوی کلاه گیس های مصنوعی مانند کلاه گیس های طبیعی به وسیله آب ، شامپو و نرم کننده صورت می گیرد .

به علت استفاده از مواد پلاستیکی و پلیمری در ساخت این نوع کلاه گیس ها باید هنگام استفاده از ابزار آرایشی نهایت دقت را به کار برد .

اصولا موهای به کار رفته در این نوع کلاه گیس ها قابل حالت دادن نیستند. در مورد مواد آرایشی نیز به همین ترتیب است. رنگ مو روی موهای الیاف اصولا تاثیری ندارد و کلاه گیس های مصنوعی در نود درصد موارد قابل رنگ کردن نیستند .

مواد بی رنگ کننده (پودر دکلره) نیز روی آنها بی تاثیر و غیرقابل استفاده هستند. بنابراین چنانچه قصد تغییر رنگ و حالت موهای کلاه گیس  خود را دارید ، هنگام خرید باید این موضوع را در نظر داشته باشید .

کلاه گیس های مصنوعی به علت طول عمر کوتاه خود هنگام تولید در کارخانه حالت و رنگ مورد نظر را گرفته و تا پایان تاریخ مصرف ، آن را حفظ می کنند . پس در هنگام خرید کلاه گیس های مصنوعی حالت مو و رنگ دلخواه خود را درست انتخاب کنید و از تغییرات زیاد روی آنها جدا اجتناب کنید .