ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع می شود؟

ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع می شود؟

نوشته admin

همان طور که می دانید شیمی درمانیدر اکثر موارد باعث ریزش مو می شود. تقریبا اکثر بیماران می خواهند بدانند که ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع می شود؟ کدام داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو میشود؟

در جواب باید گفت که پس از اتمام دوره شیمی درمانی ، موهای شما دوباره رشد می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد در بعضی از افراد پس از درمان با نوعی شیمی درمانی به نام داکتاکسل ، رشد موها ممکن است مدت زمان طولانی تری داشته باشد. در ادامه این مطلب از کلاه گیس قصد دداریم شما را با مقوله ریزش مو در شیمی درمانی آشنا کنیم.

دلیل ریزش مو در شیمی درمانی

دلیل ریزش مو در شیمی درمانی

ریزش مو شیمی درمانی به دلیل داروهایی است که در این روند درمانی استفاده می شود. این داروها جزو قوی ترین داروهایی هستند که سلول های سرطانی در ححال رشد را مورد حمله قرار می دهند. اما این داروها تنها بر سلول های سرطانی نه بلکه به دیگر سلول های در حال رشد از جمله سلول های ریشه مو نیز تاثیر می گذارند. به همین دلیل پس از شروع پروسه شیمی درمانی، ریزش مو و کاهش حجم موها در نواحی مختلف بدن شروع می شود.

👈بیش تر بخوانید: آیا با عوارض شیمی درمانی آشنایی دارید؟

ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع میشود؟

ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع میشود؟

در پاسخ به سوال: ریزش مو در شیمی درمانی از کی شروع میشود؟ نیز باید بگوییم که ۲ هفته پس از اینکه شروع به درمان بیماری سرطان می کنید شروع به ریزش می کند و یک تا دو ماه بعد از شروع درمان ریزش آن افزایش پیدا می کند.

با یان حال باید بگوییم که پس از اتمام دوره درمان، مو مجددا شروع به رشد می کند. موی سر انسان دائما در حال رشد است. پس از اینکه موی قدیمی ریزش پیدا کرد، موی جدید باز رشد می کند.داروهای شیمی درمانی اغلب به فولیکول های مو آسیب می زنند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. پس شما نباید نگران رشد مو بعد از شیمی درمانی باشید.

البته این ممکن است در برخی افراد ریزش مو دائمی باشد. اما این بسیار نادر است و معمولاً بستگی به دوز داروی مصرفی شما و مدت طولانی بودن آن دارد. اگر نگران این موضوع هستید با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه از ریختن مو در شیمی درمانی جلوگیری کنیم؟

پس از پاسخ به سوال بعد از چند جلسه شیمی درمانی مو میریزد؟ حال برای بسیاری از افراد مبتلا به سرطان این سوال پیش می آید که آیا می توان از ریزش موها در شیمی درمانی جلوگیری کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک راح حل قطعی برای جلوگیری از ریزش مو در شیمی درمانی وجود ندارد. اما برخی از راه ها هستند که می توانند باعث کاهش روند ریزش مو در پروسه درمان می شوند. برخی از این راه ها عبارتند از:

کلاه های خنک کننده

کلاه های خنک کننده یا Scalp hypothermia، کلاه هایی هستند که باعث خنک شدن پوست سر به وسیله  کیسه های یخ یا کلاه های مخصوص به طور متناوب می شود.

ماینوکسیدیل

اعمال ماینوکسیدیل، یک داروی تایید شدۀ ریزش موی سر قبل و در طول دورۀ شیمی درمانی گرچه موجب جلوگیری از ریزش مو نمی شود، با این وجود تحقیقات نشان می دهد که ممکن است سرعت رشد مجدد موها را افزایش دهد.

آمپول ضد ریزش مو در شیمی درمانی

از آمپول بیوتین و بپانتن به عنوان آمپول ضد ریزش مو استفاده می شود. از انجا که شیمی درمانی و ریزش مو با هم ارتباط مستقیم دارند، شما با استفاده از برخی داروها می توانید این ریزش مو را کنترل کنید و یا حتی کاهش دهید.

👈بیش تر بخوانید: کدام یک از داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو می شود؟

تغییر حالت مو بعد از شیمی درمانی

تغییر حالت مو بعد از شیمی درمانی
  • موهای شما ممکن است نرمتر شود.
  • ممکن است به رنگ متفاوتی برگردد و ممکن است از قبل فرفری تر شود.
  • احتمالاً با همان سرعتی که قبل از شیمی درمانی رشد کرده است ، رشد خواهد کرد.
  • طی ۳ تا ۶ ماه پس از پایان درمان ، موهای شما باید برگردد.
  • برای اکثر افراد ، موهای آنها طی ۶ تا ۱۲ ماه کاملاً بهبود می یابد.
  • نازک شدن موهای ناشی از هورمون درمانی یا داروهای هدفمند سرطان نیز بهبود می یابد.
  • موهای شما معمولاً طی چند هفته پس از رشد ضخیم می شوند.

نوعی از داروهای هدفمند سرطان به نام مهار کننده های گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) می توانند باعث ریزش مو دائمی شوند. اما این معمولاً وقتی اتفاق می افتد که طولانی مدت شیمی درمانی می شوید.

👈بیش تر بخوانید: نکاتی که حین خرید کلاه گیس باید به آن ها توجه کنید

کلاه گیس شیمی درمانی

اگر نگران ریزش مو در درمان سرطان هستید، قبل از شروع درمان یک کلاه گیس شیمی درمانی تهیه کنید که با رنگ و بافت موهای واقعی شما مطابقت داشته باشید.

قبل از شروع ریزش ، موهای خود را با ماشین اصلاح کوتاه کنید. فکر کنید این ممکن است به شما کمک کند عادت کنید موهای خود را کمتر ببینید. شب ها یک توری مو بپوشید تا با موهای روی بالش خود از خواب بیدار نشوید که می تواند ناراحت کننده باشد.

سر خود را در هوای سردتر گرم نگه دارید . برخی از افراد در رختخواب از یک کلاه نرم استفاده می کنند. اگر پوست سر شما خشک و خارش دار است ، روغن یا مرطوب کننده را روی سر مالش دهید .