۱۲ روش برای مدیریت دوره شیمی درمانی

۱۲ روش برای مدیریت دوره شیمی درمانی

نوشته admin

همه داروهایی که سرطان را درمان می کنند باعث ریزش مو نمی شوند، اما بسیاری از آنها موجب این ریزش میشوند. خبر خوب این است که ریزش موی ناشی از درمان سرطان حین شیمی درمانی تقریباً همیشه موقتی است. ما در این مقاله ۱۲ راهکاری که میتواند به کاهش ریزش مو در دوره شیمی درمانی و مدیریت دوره شیمی درمانی به شما کمک کند خواهیم پرداخت.

  1. درباره دوره شیمی درمانی سوال بپرسید و آگاه شوید

همه داروها به صورت یکسان روی موهای شما تأثیر نمی گذارند. برخی فقط باعث نازک شدن تدریجی موها می شوند. برخی دیگر ممکن است باعث ریزش موهای شما در  حجم زیاد شوند. با سؤال از پزشک خود علل اصلی ریزش مو و سایر اتفاقات و مدیریت دوره شیمی درمانی را یاد بگیرید.

  1. خانواده خود را آماده کنید

بسته به سن آنها، ممکن است کودکان از ریزش مو شما ترسیده و یا حتی خجالت بکشند. به آنها بگویید که چه چیزی در انتظار شما است و دلیل ریزش موی شما چه خواهد بود. هر چه حین توضیح دادن ریزش مو و مدیریت دوره شیمی درمانی مثبت تر باشید واکنش بهتری را از نزدیکان و خانواده دریافت خواهید کرد.

  1. با موهای خودتاه مهربان باشید!
  • برای کاهش سرعت ریزش مو، از شامپوهایی که حاوی عطر و بوی قوی هستند استفاده نکنید
  • از استعمال شامپوهای حاوی الکل یا اسید سالیسیلیک هستند خودداری کنید
  • در حال حاضر، موهای خود را رنگ نکنید.
  • از محصولات شیمیایی استفاده نکنید.
  • از اتو مو استفاده نکنید.
  • کمتر سشوار بزنید
  1. موهای خود را کوتاه کنید یا کلاه گیس کوتاه بخرید

اگر موهای بلندی دارید میتوانید قبل از شروع شیمی درمانی آن ها را کم کم کوتاه کنید. بعد از اینکار میتوانید یک کلاه گیس بخرید و طی دوره شیمی درمانی از آن استفاده کنید.

  1. مراقب پوست سر خود باشید

وقتی موهای خود را از دست می دهید، پوست سر شما ممکن است دچار خارش و تعریق زیاد شود. بعضی از افراد حتی احساس سوزن سوزن شدن می کنند. یک شامپو و نرم کننده یا مرطوب کننده پوست می تواند به شما کمک کند تا از این علائم در امان بمانید. به طور مشابه میتوانید یک لوسیون را به صورت ملایم روی پوست سر خود ماساژ دهید.

  1. به خوبی استراحت کنید

به سر کردن یک کلاه نرم یا یک پارچه لطیف در هنگام شب می تواند به بهبود پوست سر و جلوگیری از ریزش زیاد مو کمک کند. سعی کنید برای خوابیدن از بالش های راحت و نرم استفاده کنید تا فشاری به پوست سرتان وارد نشود.

  1. روسری استفاده کنید

به سر کردن روسری یا کلاه هنگام بیرون رفتن از خانه میتواند شما را از سرما و آسیب آفتاب محافظت کند. اگر تمایلی به استفاده از روسری های دوره شیمی درمانی را ندارید میتوانید پیش از بیرون رفتن از خانه به پوست سر خودتان ضد آفتاب بزنید.

  1. یک کلاه گیس متناسب با مدل موی دلخواه خود خریداری کنید

اگر تصمیم به استفاده از کلاه گیس شیمی درمانی دارید، در ابتدای دوره درمان خرید خود را انجام دهید تا بتوانید کلاه گیسی با رنگ طبیعی و مطابق با بافت و سبک موهای خودتان داشته باشید. شما میتوانید از انواع کلاه گیس مصنوعی یا طبیعی برای حمایت و حفاظت از پوست سر خود استفاده کنید. برای خرید کلاه گیس یا کسب مشاوره رایگان از ما میتوانید با شماره تماس های درج شده در سایت تماس بگیرید.

  1. به ظاهر خودتان برسید

یک جفت گوشواره جدید یا روسری زیبا و رنگارنگ بخرید. خانم ها میتوانند از انواع مژه مصنوعی و لوازم آرایشی برای بهبود ظاهر خود استفاده کنند. در کنار استفاده از انواع کلاه گیس طبیعی زنانه و روسری های رنگارنگ میتوانید از تاتو یا آرایش دائم ابرو استفاده کنید.

  1. در مورد “ scalp cooling” از پزشک خود سؤال کنید

اسکالپ کولینگ دستگاهی است با درپوشی محکم و پر از ژل سرد که ریزش مو را برای برخی از افراد کاهش می دهد. کاهش دما یا سرمای زیاد رگهای خونی زیر پوست سر را تنگ می کند و میزان داروی شیمی درمانی که به فولیکول های مو می رسد را محدود می شود. این امر باعث کاهش میزان ریزش مو میشود.

  1. با احساسات خودتان کنار بیایید و درمورد آن با دیگران صحبت کنید

این طبیعی است که نسبت به از دست دادن موهای خود احساس اضطراب ، افسردگی یا خودآگاهی بیشتری داشته باشید. و بروز این احساسات معمولا در زنان اغلب، سخت تر از مردان است. شرکت در جلسات یک گروه حمایتی می تواند شما را با افرادی مشابه خودتان آشنا کند. شما میتوانید احساسات خود را با آنان به اشتراک بگذارند و مشاوره دریافت کنید.

  1. صبور باشید

موی بیشتر افراد بعد از اتمام دوره شیمی درمانی،  طی چند هفته تا چند ماه دوباره رشد می کند. اما موهای تازه در آمده در بسیاری موارد، رنگ و بافت متفاوتی از موهای طبیعی شما دارد. برای مثال ممکن است فرفری، نازک و به رنگی غیر از موهای خودتان باشند. اما این تغییرات معمولاً موقتی است و جای نگرانی وجود ندارد. مجددا اگر از حالت موهای خود بعد از شیمی درمانی خوشتان نمی آید سعی کنید از کلاه گیس طبیعی ساده و سبک استفاده کنید.

قصد خرید کلاه گیس شیمی درمانی دارید؟

اگر خود را برای دوره شیمی درمانی و یک درمان موفق آماده میکنید حتما روی یک کلاه گیس مصنوعی یا طبیعی خوب حساب کنید. برای داشتن چنین کلاه گیسی میتوانید با ما تماس بگیرید. ما با ارائه مشاوره رایگان به شما کمک کنیم مناسبترین کلاه گیس زنانه یا مردانه را برای تهیه کنید.