آشنایی با انواع سرطان معده ، نشانه ها، راههای پیشگیری و درمان از آن

انواع سرطان معده، نشانه ها ، راههای پیشگیری و درمان از آن

آشنایی با انواع سرطان معده ، نشانه ها، راههای پیشگیری و درمان از آن

نوشته admin

انواع سرطان معده بر اساس درجات یا گرید آن علائم متفاوت و روش های درمانی متفاوتی دارد. انواع سرطان معده را می توان را با روش هایی مانند آندوسکوپی و سیتی اسکن تشخیص دارد و با روش های مختلفی مانند شیمی درمانی ، پرتو درمانی ، جراحی و ترکیبی از این روش ها درمان کرد.

سرطان معده معمولاً از سلولهای مخاطی معده شروع می شود که معده را پوشانده اند. به این نوع سرطان آدنوکارسینوم گفته می شود. طی چند دهه گذشته شیوع سرطان در قسمت اصلی معده (بدنه  معده) در سراسر جهان در حال کاهش است ولی سرطان در قسمت بالای معده (کاردیا) بسیار شایع تر شده است.

پس از تشخیص این بدخیمی پزشکان سعی می کنند بفهمند که آیا سرطان  گسترش یافته است یا نه زیرا برای مراحل درمانی این مسئله بسیار حائز اهمیت است. این فرآیند درجه بندی یا گرید نامیده می شود. به عبارت دیگر ، گرید میزان سرطان را در بدن توصیف می کند و  کمک می کند تا میزان جدی بودن سرطان و بهترین روش برای درمان آن مشخص شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

انواع سرطان معده و گرید آن

آدنوکارسینوماها:

رایج ترین نوع سرطان معده است و ۹۰-۹۵٪ موارد بدخیمی های معده را تشکیل می دهد. این سرطان از سلول هایی شروع می شود که داخلی ترین لایه مخاطی معده را تشکیل می دهند و به عنوان مخاط شناخته می شود. همانطور که سلول ها تقسیم می شوند و به یک تومور تبدیل می شوند تومور در عمق دیواره های معده رشد می کند و ممکن است به مرحله ای برسد که ممکن است اندام های اطراف مانند لوزالمعده و کبد را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین تومور ممکن است بزرگ شود و مری را درگیر کند یا ممکن است رشد کند و روده کوچک را آلوده کند.

تومورهای کارسینوئید:

این سرطان از سلولهای تولید کننده هورمون در معده شروع می شود ولی به طورکلی به اندام های مختلف گسترش نمی یابد و فقط ۳٪ موارد سرطان معده را شامل می شود.

لنفوم:

این سرطان مربوط به بافت سیستم ایمنی بدن است و ممکن است بر بافت های لنفاوی داخل معده تأثیر بگذارد و تنها ۴٪ از کل سرطان های نادر معده را تشکیل می دهد.

تومورهای استرومایی دستگاه گوارش:

این سرطان از سلولهایی تولید می شود در لایه داخلی معده وجود دارند و به نام سلولهای بینابینی شناخته می شوند و ممکن است در هرجای دستگاه گوارش بوجود بیایند اما بیشتر موارد این تومور در معده دیده می شود.

انواع سرطان معده بر اساس گرید

ابتدایی ترین مرحله سرطان های معده را مرحله ۰ (سرطان غیر فعال) می نامند و پس از آن مراحل(۱) I تا (۴) IV  متغیر است. به عنوان یک قاعده ، هرچه عدد یا گرید کمتر باشد سرطان کمتر گسترش یافته است. اعداد  بالاتر  مانند مرحله IV ، به معنی گسترش سرطان بیشتر است. اگرچه تجربه سرطان برای هر فرد منحصر به فرد است ولی سرطان هایی که دارای مراحل مشابه هستند علائم مشابهی دارند و اغلب به شیوه یکسانی درمان می شوند.

علائم انواع سرطان معده

علائم و نشانه های سرطان معده شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • احساس نفخ بعد از خوردن غذا
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • سوزش معده شدید و مداوم
  • سوهاضمه شدید که همیشه وجود دارد
  • حالت تهوع مداوم
  • دل درد
  • استفراغ مداوم
  • کاهش ناخواسته وزن

اگر علائم و نشانه هایی دارید که شما را نگران می کند حتما پزشک را در جریان قرار دهید. پزشک شما احتمالاً ابتدا علل شایع این علائم و نشانه ها را بررسی می کند.

علل ابتلا به انواع سرطان معده

به طور کلی ، سرطان زمانی شروع می شود که خطایی (جهش) در DNA سلول رخ دهد. این جهش باعث رشد و تقسیم سلول با سرعت بیشتر و ادامه زندگی آن بدون مرگ طبیعی سلول می شود. سلولهای سرطانی توموری را تشکیل می دهند که می تواند به ساختارهای مجاور حمله کند، همچنین سلولهای سرطانی می توانند از تومور جدا شده و در بدن پخش شوند.

سرطان محل اتصال مری به معده با بیماری ریفلاکس دستگاه گوارش (GERD) و به شدت کمتری با چاقی و استعمال دخانیات ارتباط دارد و بیماری است که در اثر برگشت مکرر اسید معده به مری ایجاد می شود.

بین رژیم غذایی سرشار از غذاهای دودی و نمکی و سرطان معده که در قسمت های اصلی معده قرار دارد ارتباط زیادی وجود دارد. البته با افزایش استفاده از یخچال برای نگهداری مواد غذایی در سراسر جهان میزان این سرطان کاهش یافته است.

ریسک فاکتورهای ابتلا به انواع سرطان معده

عوامل اصلی خطر ابتلا به کنسر معده سابقه GERD و چاقی است. عواملی که خطر را در بدنه معده افزایش می دهد عبارتند از:

  • رژیم غذایی سرشار از غذاهای شور و دودی
  • رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات
  • سابقه خانوادگی سرطان معده
  • عفونت با هلیکوباکتر پیلوری
  • التهاب طولانی مدت معده
  • کم خونی پرخطر
  • سیگار کشیدن
  • پولیپ های معده
انواع سرطان معده، نشانه ها ، راههای پیشگیری و درمان از آن

انواع سرطان معده، نشانه ها ، راههای پیشگیری و درمان از آن

 راههای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان معده

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث کنسر معده می شوند ، بنابراین راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. اما شما می توانید با ایجاد تغییرات جزئی در زندگی روزمره ، گامهایی را برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان بردارید. در ادامه برخی از این راهکارها شرح داده شده اند.

 

ورزش: ورزش منظم با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده همراه است. سعی کنید بیشتر روزهای هفته فعالیت بدنی متوسطی حتی در حد پیاده روی داشته باشید.

میوه و سبزیجات بیشتر بخورید. سعی کنید هر روز میوه و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را انتخاب کنید.

مقدار غذاهای شور و دودی را که می خورید کاهش دهید. با محدود کردن این غذاها از معده خود محافظت کنید.

سیگار نکشید. اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید آنرا شروع نکنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان معده و همچنین بسیاری از انواع دیگر سرطان را افزایش می دهد. ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد ، بنابراین از پزشک خود کمک بخواهید.

از پزشک خود در مورد خطر ابتلا به سرطان معده یا مری سوال کنید تا در صورت ریسک بالای ابتلا برای شما  آندوسکوپی دوره ای را در نظر بگیرید تا علائم سرطان را جستجو کرده و زودتر شخیص بدهد.

پیش آگهی انواع سرطان معده

پیش آگهی به معنای نتیجه مورد انتظار یک بیماری است. شما ممکن است بخواهید پیش آگهی و گزینه های درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید ، اما پیش بینی دقیق روند بیماری برای کسی امکان پذیر نیست. در عوض ، پزشک می تواند ایده ای در مورد پیش آگهی عمومی برای افرادی با نوع و مرحله سرطان مشابه به شما ارائه دهد.

به طور کلی ، هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود ، شانس موفقیت درمانی بیشتر است. اگر سرطان پس از گسترش از محل تومور اولیه تشخیص داده شود ، پیش آگهی خوبی نخواهد بود.

عوامل زیر همه در ارزیابی پیش آگهی شما مهم هستند: نتایج آزمایش ، نوع سرطان ، اندازه سرطان و میزان رشد آن در بافت های دیگر. آیا سرطان به غدد لنفاوی گسترش یافته است. احتمال پاسخ به درمان  و سن ، سطح تناسب اندام و سابقه پزشکی شما. این عوامل همچنین کمک می کند تا پزشک در مورد بهترین گزینه های درمانی به شما مشاوره دهد.

روش های درمان انواع سرطان معده

آندوسکوپی

آندوسکوپی آزمایشی است که در آن پزشک دوربین را از طریق لوله ای از حلق بیمار وارد قسمت داخلی معده می کند. پزشک ممکن است دیواره معده را معاینه کرده و از هر منطقه ای که غیرطبیعی به نظر می رسد یا مشکوک به نظر می رسد ، نمونه برداری کند. در صورت وجود سلولهای آدنوکارسینوما ، ممکن است بافت معده برای تعیین سطح پروتئینی به نام HER2 / neu آزمایش شود. اندازه گیری سطح این پروتئین به تصمیم گیری های درمانی کمک می کند. با نمونه برداری می توان سلول های سرطانی و سایر بیماری ها را بررسی کرد.

سیتی اسکن

اگر پزشک مشکوک به سرطان معده باشد ممکن است  ترکیبی از آزمایشات اضافی را انجام دهد. سی تی اسکن یا اسکن CAT می تواند از سطح شکم تصاویر مقطعی تهیه کند. ممکن است لازم باشد بیمار قبل از آزمایش محلول کنتراست بنوشد یا تزریق ماده حاجب را انجام دهد. با استفاده از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی برای تولید تصاویر ، می توان از اسکن MRI برای تجسم بافت های نرم بدن استفاده کرد.

جراحی

بسته به محل سرطان ، مرحله تومور و سلامت کلی بیمار ، جراحی ممکن است یک گزینه درمانی برای سرطان معده باشد. در جراحی تومور برداشته می شود و ممکن است تمام یا بخشی از معده نیز برداشته شود. جراح غدد لنفاوی برای اینکه ببیند آنها حاوی سرطان هستند یا خیر چند عدد از آنها را برمی دارد و اندام های اطراف مانند کبد را از نظر علائم سرطان بررسی می کند. این امر به تعیین گرید و میزان بیماری کمک می کند. برای بیمارانی که بیماری پیشرفته دارند ممکن است جراحی گزینه ای مناسبی نباشد. تیم پزشکی یک برنامه درمانی برای جلوگیری از کاهش وزن و سایر عوارض احتمالی بعد از جراحی طراحی می کند.

پرتودرمانی و شیمی درمانی

پرتودرمانی و شیمی درمانی روش های درمانی قدرتمندی هستند که ممکن است میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان معده را افزایش دهند. پرتودرمانی شامل استفاده از ذرات پرانرژی در ناحیه ای برای آسیب رساندن یا از بین بردن سلول های سرطانی است. پرتوهای گاما ، پرتوهای الکترون ، اشعه ایکس و پروتون ها چند نوع تابش هستند.

شیمی درمانی یک دارو درمانی قدرتمند است که برای از بین بردن سلولهای سرطانی طراحی شده است. در شیمی درمانی از داروهای مختلف یا ترکیبی از داروها استفاده می شود. ممکن است از پرتودرمانی و شیمی درمانی قبل از جراحی برای کوچک شدن تومور استفاده شود. همچنین بعد از جراحی به طور مکرر از آنها استفاده می شود.

درمان هدفمند و ایمنوتراپی

درمان هدفمند نوعی درمان سرطان است که ممکن است در برخی از بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرد. درمان هدفمند از ویژگی های منحصر به فرد برخی از بدخیمی ها بهره می برد و سلول های سرطانی را برای تخریب هدف قرار می دهد. به طور کلی ، این نوع درمان ها عوارض جانبی کمتری نسبت به داروهای شیمیایی استاندارد دارند. این داروها به سلولهای سالم اطراف حمله نمی کنند. ایمنی درمانی سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا با سرطان مقابله کند و به عبارتی نوعی مراقبت از سرطان است.