آشنایی با انواع سرطان خون و روش های مختلف درمان آنها

آشنایی با انواع سرطان خون و روش های مختلف درمان آنها

آشنایی با انواع سرطان خون و روش های مختلف درمان آنها

نوشته admin

انواع سرطان خون (Blood cancer) بر تولید و عملکرد سلول های خونی شما تأثیر می گذارند. انواع سرطان خون بیشتر در مغز استخوان یعنی جایی که سلولهای خونی تولید می شوند، رخ می دهند. سلول های بنیادی خون در مغز استخوان بالغ می شوند و به سه نوع سلول خونی تبدیل می شوند که شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت هاست.

در بیشتر سرطان های خون ، روند رشد طبیعی سلول های خونی با رشد کنترل نشده یک نوع سلول غیر طبیعی از خون شروع می شود. سلولهای خونی غیرطبیعی یا سلولهای سرطانی از انجام بسیاری از عملکردهای سلولهای خونی مانند مبارزه با عفونت ها یا مهار خونریزی جلوگیری می کنند که سلامت انسان را تهدید می کند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

مهمترین انواع سرطان خون

سه نوع اصلی سرطان خون وجود دارد:

لوسمی: نوعی سرطان است که  خون و مغز استخوان را درگیر می کند و در اثر تولید سریع سلولهای سفید خون غیر طبیعی ایجاد می شود. تعداد بالای گلبول های سفید خون غیر طبیعی قادر به مقابله با عفونت نیستند و توانایی مغز استخوان در تولید گلبول های قرمز و پلاکت ها را مختل می کنند.

لنفوم : نوعی سرطان خون است که بر سیستم لنفاوی تأثیر می گذارد که مایعات اضافی را از بدن شما خارج کرده و سلول های ایمنی تولید می کند. لنفوسیت ها نوعی گلبول سفید هستند که با عفونت مقابله می کنند. لنفوسیت های غیرطبیعی به سلول های لنفوم تبدیل می شوند که در غدد لنفاوی و سایر بافت ها تکثیر و جمع می شوند. با گذشت زمان ، این سلولهای سرطانی سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کنند.

میلوم : یک سرطان در سلولهای پلاسمایی است. سلول های پلاسما گلبول های سفید خون هستند که در بدن شما آنتی بادی های ضد بیماری و عفونت تولید می کنند. سلول های میلوما از تولید طبیعی آنتی بادی جلوگیری می کنند و سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف و مستعد ابتلا به عفونت می کنند.

علائم انواع سرطان خون

علائم و نشانه های بسیاری  در رابطه با سرطان های خون مانند سرطان خون ، لنفوم و میلوما وجود دارد که شایعترین علائم عبارتند از:

  • کاهش وزن بدون دلیل
  • کبودی یا خونریزی غیرقابل توضیح
  • برآمدگی یا تورم
  • تعریق شبانه شدید
  • عفونت های مداوم ، مکرر یا شدید
  • تب غیر قابل توضیح (۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر)
  • بثورات پوستی بدون خارش یا خارش دار
  • درد استخوان ، مفصل یا شکم
  • خستگی که با استراحت یا خواب بهبود نمی یابد
  • نفس نفس زدن
  • رنگ پریدگی غیرمعمول

توجه داشته باشید که همه افراد علائم یکسانی ندارند و ممکن است علائمی در افراد وجود داشته باشد که در اینجا ذکر نشده است.

آشنایی با انواع سرطان خون و روش های مختلف درمان آنها

آشنایی با انواع سرطان خون و روش های مختلف درمان آنها

روش های درمان انواع سرطان خون

روش های درمانی مختلفی برای سرطان خون وجود دارد. درمانی که پزشکان توصیه می کنند به نوع سرطان خون ، سلامت و خواسته های شما بستگی دارد.

ممکن است یک نوع درمان یا تعدادی از آنها برای شما تجویز شود. برخی از افراد مبتلا به سرطان خون که رشد آن کند است ممکن است بلافاصله نیازی به درمان نداشته باشند.

برخی از افراد مبتلا به سرطان خون فوراً به درمان احتیاج ندارند و برخی دیگر هرگز به آن نیاز ندارند. اگر به سرطان خون با رشد آهسته مبتلا هستید ، ممکن است با معاینات منظم و آزمایش خون تحت نظر قرار بگیرید اما نیازی به درمان فعال نداشته باشید.

اگر سرطان علائم دردسرآفرینی ایجاد نمی کند ، مراقب باشید و منتظر بمانید زیرا این یک روش ایمن است که از عوارض جانبی درمان های سرطان جلوگیری می کند. در این شرایط شما فقط در صورت نیاز و در صورت نیاز به درمان ، شروع به درمان خواهید کرد.

 

راههای درمان انواع سرطان خون

شیمی درمانی

شیمی درمانی به معنای استفاده از داروهای سلول کش برای از بین بردن سلول های سرطانی است. شیمی درمانی اغلب مستقیماً از طریق ورید انجام می شود. این داروها می توانند در جریان خون حرکت کرده و سلولهای سرطانی را از بین ببرند.  بسیاری از افراد شیمی درمانی به عنوان بیمار سرپایی هستند  این بدان معناست که شما برای معالجه به بیمارستان می آیید و پس از آن می توانید دوباره به خانه بروید.

شیمی درمانی همچنین می تواند به صورت مصرف قرص  گاهی به عنوان یک دوره درمان یا گاهی به عنوان یک درمان طولانی مدت انجام شود.

در حالی که شیمی درمانی می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد به سلول های سالم بدن نیز آسیب می رساند. این همان چیزی است که باعث عوارض جانبی شیمی درمانی می شود. شیمی درمانی باعث ریزش مو و تضعیف سیستم ایمنی می شود و شما به مراقبت بیشتری در این شرایط نیازمند هستید. اگر در این دوره از ریزش مو خودتان ناراحت هستید می توانید از کلاه گیس استفاده کنید.

پیوند سلول های بنیادی

پیوند سلول های بنیادی به معنای جایگزینی سلول های بنیادی بدن شما با سلول های بنیادی جدید و سالم است. سلول های بنیادی سلول هایی هستند که در مراحل اولیه رشد قرار دارند. تمام سلول های خونی به عنوان سلول های بنیادی در مغز استخوان شروع می شوند. سرطان خون زمانی اتفاق می افتد که مشکلی در رشد سلول های خونی شما رخ دهد و سرطانی شوند.

پیوند سلول های بنیادی می تواند درمانی برای برخی از سرطان های خون باشد زیرا باعث تخریب سلول های بنیادی غیر طبیعی  و تولید سلول های بنیادی جدید می شود. این روش شامل دوزهای بالای شیمی درمانی برای از بین بردن سلولهای بنیادی موجود و سپس انجام پیوند برای پر کردن مغز استخوان با سلولهای بنیادی سالم است.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی روشی برای درمان سرطان است که از سیستم ایمنی بدن شما برای حمله به سرطان استفاده می کند. برخی از داروهای ایمونوتراپی با تحریک سیستم ایمنی بدن برای یافتن و از بین بردن سلولهای سرطانی عمل می کنند.

این داروها خود را به سلول سرطانی متصل می کند و باعث می شوند از بین بردن سلول سرطانی برای سیستم ایمنی بدن شما راحت تر باشد. سپس سیستم ایمنی بدن شما به سلول سرطانی حمله کرده و آنها را از بین می برد.

درمان های هدفمند

درمان های هدفمند  درمان های سرطانی هستند که با هدف قرار دادن تغییر ژنتیکی سلول های سرطانی که در سلول های طبیعی وجود ندارند، عمل می کنند. این درمان ها انواع مختلفی دارند و برخی از آنها درمان بیولوژیکی نامیده می شوند.

ممکن است آنها با شیمی درمانی یا به تنهایی تجویز شوند. برخی از آنها به صورت وریدی و با سرم تزریق می شوند ، برخی تزریقی و برخی دیگر به صورت قرص هستند.