علت سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست و چه علائمی دارد؟

علت سرطان پانکراس

علت سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست و چه علائمی دارد؟

نوشته admin

برای اینکه بتوانیم علت سرطان پانکراس یا لوزالمعده را بیابیم در ابتدا لازم است که با این عضو از بدن آشنا شویم. پانکراس یا همان لوزالمعده یک غده گلابی شکل است که حدود ۱۵ سانتی متر و یا ۶ اینچ طول دارد. پانکراس در شکم قرار دارد و به وسیله معده، روده کوچک، کبد، طحال و کیسه صفرا احاطه شده است. این عضو از بدن وظیفه تولید آنزیم هایی را دارد که به هضم غذا و هورمون های پانکراس به کنترل قند خون کمک می کنند. در ادامه این مقاله از سایت فروش کلاه گیس شما را با علت سرطان پانکراس بیش تر آشنا خواهیم کرد.

سرطان پانکراس چیست؟

سرطان پانکراس چیست؟

به طور کلی به رشد خارج از کنترل سلول های بدن سرطان و یا cancer گفته می شود. در حالت عادی بدن در صورت نیاز به سلول های جدید، سلول های قدیمی می میرند و یا تقسیم می شوند و سلول های جدید تشکیل می شوند. اگر در این روند اختلال ایجاد شود و بدون نیاز، بدن شروع به ساخت سلول های جدید بکند تومور ایجاد می شود.

رشد و تقسیم بدون کنترل سلول های غیرطبیعی در پانکراس، منجر به تشکیل توده و سرطان در آن می شود. این سرطان دوازدهمین سرطان شایع در سراسر جهان است. سرطان پانکراس یا لوزالمعده (Pancreatic cancer) از بافت های لوزالمعده شروع می شود، اندامی که پشت قسمت تحتانی معده قرار دارد. سرطان پانکراس به دلایل مختلفی از جمله افزایش سن ، استعمال دخانیات،  چاقی، دیابت و شرایط ژنتیکی خاص رخ می دهد.

پانکراس آنزیم هایی ترشح می کند که به هضم غذا کمک می کنند و هورمون هایی تولید می کند که به برای کنترل قند خون حائز اهمیت هستند. انواع مختلفی از رشد سلولی می تواند در پانکراس رخ دهد که شامل تومورهای سرطانی و غیر سرطانی است.  متداول ترین نوع سرطانی که در لوزالمعده ایجاد می شود ، در سلول های مجاری حامل آنزیم های گوارشی است  که آدنوکارسینومای مجرای پانکراس نامیده می شود.

سرطان لوزالمعده به ندرت در مراحل اولیه و در بیشتر موارد مراحل قابل درمان تشخیص داده می شود. دلیل این امر این است که اغلب تا بعد از انتشار به سایر اندام ها علائمی ایجاد نمی کند.  گزینه های درمان سرطان پانکراس بر اساس نوع سرطان انتخاب می شوند و شامل جراحی ، شیمی درمانی ، پرتودرمانی یا ترکیبی از این موارد است.

👈بیش تر بخوانید: در صورت ریزش مو بر اثر شیمی درمانی چگونه باید به دنبال خرید کلاه گیس برویم؟

علائم سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست؟

علائم سرطان پانکراس یا لوزالمعده

قبل از اینکه با علت سرطان پانکراس آشنا شوید باید علائم آن را بدانید. در ادامه شما را با برخی از علائم سرطان لوزالمعده آشنا خواهیم کرد. علائم و نشانه های سرطان لوزالمعده اغلب تا پیشرفت بیماری رخ نمی دهد و آن ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شکمی که به پشت کشیده می شود
  • از دست دادن اشتها یا کاهش ناخواسته وزن
  • زرد شدن پوست و سفیدی چشم (زردی)
  • مدفوع رنگ روشن
  • ادرار تیره رنگ
  • خارش پوست
  • لخته شدن خون
  • خستگی مزمن و بی دلیل
  • تشخیص دیابت یا بدتر شدن وضعیت دیابت

در صورت مشاهده علائم غیر قابل توضیح که شما را نگران می کند به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از شرایط دیگر می توانند باعث بروز این علائم شوند ، بنابراین پزشک ممکن است این شرایط و همچنین احتمال سرطان لوزالمعده را در شما بررسی کند.

سرطان پانکراس چگونه شکل می گیرد؟

علت سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست و چه علائمی دارد؟
علت سرطان پانکراس یا لوزالمعده چیست و چه علائمی دارد؟

لوزالمعده حدود ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) طول دارد و به نظر می رسد چیزی شبیه گلابی است که به پهلو خوابیده است. این عضو هورمون هایی از جمله انسولین را ترشح می کند تا به بدن در پردازش قندهای موجود در غذاهایی که می خورید کمک کند و مایعات گوارشی تولید می کند تا به بدن کمک کند غذا را هضم کرده و مواد مغذی را جذب کند.

مشخص نیست که چه عواملی باعث سرطان لوزالمعده یا پانکراس می شوند. پزشکان برخی از عوامل را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به این نوع سرطان را افزایش دهد ، از جمله سیگار کشیدن و جهش های ژنی خاص ارثی.

سرطان لوزالمعده زمانی اتفاق می افتد که در سلولهای این ارگان تغییراتی (جهش) در DNA آ ایجاد شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری باید انجام دهد. این جهش ها به سلول ها می گویند که رشد غیرقابل کنترل داشته باشند و تجمع این سلول ها تومور را تشکیل می دهند. در صورت عدم درمان ، سلولهای سرطانی لوزالمعده می توانند به اندامهای اطراف گسترش یافته و از طریق رگهای خونی در بدن پخش شوند.

بیشتر سرطان لوزالمعده از سلول هایی شروع می شود که مجاری لوزالمعده را می پوشانند. به این نوع سرطان،  آدنوکارسینومای لوزالمعده یا سرطان برون ریز پانکراس گفته می شود. به ندرت ، سرطان می تواند در سلول های هورمون ساز یا سلول های عصبی و غدد درون ریز پانکراس ایجاد شود. به این نوع سرطان ها تومورهای عصبی ، تومورهای سلول جزایر لانگرهانس یا سرطان غدد درون ریز لوزالمعده گفته می شود.

عوامل خطر سرطان پانکراس

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش دهند عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • دیابت
  • التهاب مزمن لوزالمعده (پانکراتیت)
  • سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده
  • چاقی
  • سن بالا زیرا بیشتر افراد پس از ۶۵ سالگی دچار لوزالمعده می شوند.

سابقه خانوادگی سندرم های ژنتیکی که می توانند خطر سرطان را افزایش دهند ، از جمله جهش ژن BRCA2 ، سندرم لینچ و سندرم ملانوم مول بدخیم آتیپیک خانوادگی (FAMMM)

یک مطالعه بزرگ نشان داد که ترکیبی از سیگار کشیدن ، دیابت طولانی مدت و رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را فراتر از خطر هر یک از این عوامل افزایش می دهد.

عوارض ناشی از سرطان پانکراس

کاهش وزن

تعدادی از عوامل ممکن است باعث کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده شود. کاهش وزن ممکن است اتفاق بیفتد زیرا سرطان انرژی بدن را می گیرد. حالت تهوع و استفراغ ناشی از درمان های سرطان از جمله شیمی درمانی یا فشار تومور به معده شما ممکن است غذا خوردن را دشوار کند. یا ممکن است بدن شما در پردازش مواد مغذی از غذا مشکل دچار مشکل کند زیرا لوزالمعده شما به اندازه کافی مایع گوارشی تولید نمی کند.

زردی

سرطان لوزالمعده که مجاری صفراوی کبد را مسدود می کند می تواند باعث زردی شود و نشانه های آن شامل پوست و چشم زرد ، ادرار تیره رنگ و مدفوع رنگ پریده است. زردی معمولاً بدون درد شکم اتفاق می افتد.

پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک لوله پلاستیکی یا فلزی (استنت) درون مجرای صفراوی قرار داده شود تا باز بماند. این کار با کمک روشی به نام کلانژیوپانکراتوگرافی اندوسکوپی رتروگراد (ERCP) انجام می شود. طی ERCP آندوسکوپ از گلو ، از طریق معده به قسمت فوقانی روده کوچک منتقل می شود. سپس یک ماده رنگی از طریق یک لوله توخالی کوچک (کاتتر) که از طریق آندوسکوپ منتقل می شود ، به مجاری پانکراس و صفرا تزریق می شود. سرانجام از کانال ها تصاویر گرفته می شود.

درد

یک تومور در حال رشد ممکن است بر روی اعصاب شکم شما فشار وارد کند و باعث درد شود که می تواند شدید شود. داروهای ضد درد می توانند به شما کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. درمان هایی مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی ممکن است به کند شدن رشد تومور کمک کرده و تا حدی تسکین دهنده درد باشد.

در موارد شدید  پزشک ممکن است روشی را برای تزریق مسکن به اعصابی که درد شکم شما را کنترل می کنند (بلوک شبکه سلیاک) توصیه کند. این روش  از ارسال سیگنال درد به مغز شما جلوگیری می کند.

انسداد روده

سرطان لوزالمعده که به قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) منتشر شده است می تواند جریان غذای هضم شده از معده به روده شما را مسدود کند. پزشک شما ممکن است توصیه کند که لوله ای (استنت) در روده کوچک شما قرار داده شود تا آن را باز نگه دارد. در بعضی شرایط ، ممکن است به شما کمک شود تا یک لوله تغذیه موقت استفاده کنید یا معده شما را به یک نقطه پایین تر در روده که توسط سرطان مسدود نشده است ،متصل کنند.

👈بیش تر بخوانید: آیا با روش های درمان سرطان پانکراس آشنایی دارید؟

پیشگیری از ابتلا به سرطان پانکراس

  • عدم استعمال سیگار: اگر سیگار می کشید ، سعی کنید آنرا ترک کنید. با پزشک خود در مورد راهکارهایی برای ترک سیگار صحبت کنید تا با داروها و درمان های جایگزینی نیکوتین به شما کمک کند.
  • وزن سالم داشته باشید: اگر وزن شما سالم است ، برای حفظ آن تلاش کنید. اگر به کاهش وزن نیاز دارید برای کاهش سریع  یا آهسته وزن ۱ تا ۲ پوند (۰.۵ تا ۱ کیلوگرم) در هفته اقدام کنید.  ورزش روزانه را با رژیم غذایی غنی از سبزیجات ، میوه و غلات کامل با مقادیر کمتری ترکیب کنید تا به کاهش وزن کمک کند.
  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید: رژیم غذایی مملو از میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و  غلات سبوس دار ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
  • اگر سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده دارید ، با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید: وی می تواند سابقه سلامت خانواده شما را مرور کند و تشخیص دهد که آیا شما می توانید از آزمایش ژنتیکی برای درک خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده یا سایر سرطان ها بهره مند شوید یا خیر.

تشخیص سرطان پانکراس

تشخیص سرطان پانکراس

لوزالمعده در نواحی عمقی شکم قرار گرفته است. به همین دلیل معاینه فیزیکی این تومور ار آسانی نخواهد بود. همچنین باید بگوییم که علائم سرطان پانکراس همیشه واضح نیستند و برای بروز آن ها نیاز به زمان است. پزشک معالج شما ممکن است که از آزمایش های مختلف برای تشخیص بیماری شما استفاده کند. اما لازم است بدانید که هیچ آزمایش استانداردی مبنی بر آزمایش تشخیص سرطان پانکراس وجود ندارد. در صورتی که شما برخی از علائم سرطان پانکراس را داشته باشید، پزشک موارد زیر را انجام می دهد.

  • بررسی سابقه پزشکی و خانوادگی
  • معاینه فیزیکی
  • درخواست انجام آزمایش خون، ادرار و مدفوع
  • درخواست انجام بررسی‌های تصویربرداری، مانند سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • انجام نمونه‌برداری بافتی (بیوپسی)