هر آنچه باید در رابطه با راههای درمان سرطان کبد بدانید

هر آنچه باید در رابطه با راههای درمان سرطان کبد بدانید

هر آنچه باید در رابطه با راههای درمان سرطان کبد بدانید

نوشته admin

درمان سرطان کبد در حال حاضر با روش ها مختلفی از جمله جراحی ، شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام می شود. درمان سرطان کبد اگر به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود با روش های درمانی کنونی امکان پذیر خواهد بود.

سرطان کبد سرطانی است که از سلول های کبد شما شروع می شود . سرطان کبد همچنین می تواند ناشی از سرطان های دیگری باشد که در بدن پخش شده است و در نهایت کبد را درگیر کرده است.

انواع مختلفی از سرطان در کبد ایجاد می شود. متداول ترین نوع سرطان کبد ، کارسینوم سلولهای کبدی است که از سلولهای اصلی کبد شروع می شود. انواع دیگر سرطان کبد مانند کلانژیوکارسینومای داخل کبدی و هپاتوبلاستوما بسیار کمتر مشاهده می شوند.

بیشتر افراد در مراحل اولیه سرطان کبد علائم و نشانه هایی ندارند. کاهش وزن بدون دلیل ، از دست دادن اشتها ، درد بالای شکم ، تهوع و استفراغ ، ضعف و خستگی عمومی،  تورم شکم  و زردی پوست برخی از علائم عمومی سرطان کبد هستند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

آزمایشات تشخیصی جهت درمان سرطان کبد

آزمایشات و روشهایی که برای تشخیص سرطان کبد استفاده می شود شامل موارد زیر است:

آزمایش خون . آزمایش خون ممکن است ناهنجاری های عملکرد کبد را نشان دهد.

آزمایشات تصویربرداری. پزشک شما ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی ،  CT و MRI را توصیه کند.

نمونه برداری بافت کبد. برای تشخیص قطعی سرطان کبد ، گاهی لازم است که تکه ای از بافت کبد برداشته شود. در طی نمونه برداری از کبد ، پزشک شما یک سوزن نازک را از طریق پوست وارد کبد شما می کند تا نمونه بافتی بدست آورد.

در آزمایشگاه ، پزشکان برای یافتن سلولهای سرطانی ، بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند. نمونه برداری از کبد خطر خونریزی ، کبودی و عفونت را به همراه دارد.

 

تعیین گرید سرطان جهت درمان سرطان کبد

به محض تشخیص سرطان کبد ، پزشک برای تعیین گرید (مرحله) سرطان دست بکار خواهد شد. آزمایشات مرحله ای به تعیین اندازه،  محل سرطان و گسترش آن کمک می کند. آزمایشات تصویربرداری که برای تعیین گرید سرطان کبد استفاده می شوند شامل CT ،  MRI و اسکن استخوان است.

روش های مختلفی برای تعیین گرید سرطان کبد وجود دارد. به عنوان مثال ، در یک روش از اعداد رومی I تا IV استفاده می شود و در روش دیگر از حروف A تا D استفاده می شود. پزشک از گرید سرطان شما برای تعیین گزینه های درمانی و پیش آگهی استفاده می کند.

روش های درمان سرطان کبد

درمان های اولیه سرطان کبد به گرید سرطان ، سن ، سلامت کلی و عمومی شما بستگی دارد.

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن تومور. در شرایط خاص ، اگر تومور کوچک باشد و عملکرد کبد خوب باشد ، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای حذف سرطان کبد و قسمت کوچکی از بافت سالم کبد که آن را احاطه کرده است ، توصیه کند. انتخاب این گزینه برای شما به محل سرطان کبد ، عملکرد کبد و سلامت عمومی شما بستگی دارد.

جراحی پیوند کبد. در طی جراحی پیوند کبد ، کبد بیمار شما برداشته می شود و کبد سالم از طرف اهدا کننده جایگزین می شود. جراحی پیوند کبد تنها یک گزینه برای درصد کمی از افراد مبتلا به سرطان کبد در مراحل اولیه است.

هر آنچه باید در رابطه با راههای درمان سرطان کبد بدانید

هر آنچه باید در رابطه با راههای درمان سرطان کبد بدانید

درمان سرطان کبد به صورت موضعی

درمان های موضعی سرطان کبد مستقیماً برای سلول های سرطانی یا در اطراف سلول های سرطانی تجویز می شوند. گزینه های درمانی موضعی برای سرطان کبد عبارتند از:

داغ کردن سلولهای سرطانی با  فرکانس رادیویی. در این روش از جریان الکتریکی برای داغ کردن و تخریب سلول های سرطانی استفاده می شود. با استفاده از تست تصویربرداری به عنوان راهنما ، مانند سونوگرافی ، پزشک یک یا چند سوزن نازک را در برش های کوچک شکم شما وارد می کند. وقتی سوزن ها به تومور رسیدند ، با جریان الکتریکی گرم می شوند و سلول های سرطانی را از بین می برند. سایر روش ها برای داغ کردن سلول های سرطانی ممکن است از مایکروویو یا لیزر استفاده کنند.

انجماد سلول های سرطانی. از سرمای شدید برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. در این روش  پزشک شما ابزاری (کریوپروب) حاوی نیتروژن مایع را مستقیماً روی تومورهای کبد قرار می دهد. تصاویر اولتراسوند برای هدایت کرایوپروب و نظارت بر انجماد سلول ها استفاده می شود.

تزریق الکل به تومور. در طی تزریق الکل ، الکل خالص مستقیم از طریق پوست یا در حین عمل به تومورها تزریق می شود. الکل باعث مرگ سلولهای تومور می شود.

تزریق داروهای شیمی درمانی به کبد. شیمی آمبولیزاسیون نوعی شیمی درمانی است که داروهای ضد سرطان قوی را مستقیماً به کبد می رساند.

قرار دادن مهره های پر از اشعه در کبد. کره های کوچکی که دارای تابش هستند ممکن است مستقیماً در کبد قرار بگیرند و در آنجا تابش را مستقیماً به تومور منتقل می کنند.

پرتو درمانی برای درمان سرطان کبد

در این روش درمانی از انرژی پرقدرت منابعی مانند اشعه ایکس و پروتون برای از بین بردن سلولهای سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می شود. پزشکان ضمن حفظ بافت سالم اطراف ، انرژی را با دقت به تومورهای کبدی هدایت می کنند.

در صورت عدم امکان درمان های دیگر و یا بی فایده بودن آنها ، پرتودرمانی ممکن است یک گزینه درمانی باشد. برای سرطان کبد پیشرفته ، پرتودرمانی ممکن است به کنترل علائم کمک کند. در طول درمان با پرتودرمانی شما روی یک میز دراز می کشید و یک دستگاه پرتوهای انرژی را به  یک نقطه دقیق از بدن هدایت می کند.

درمان های دارویی هدفمند برای درمان سرطان کبد

درمان های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری های خاص موجود در سلول های سرطانی متمرکز هستند. با مسدود کردن این ناهنجاری ها ، درمان های دارویی هدفمند می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. بسیاری از داروهای هدفمند برای درمان سرطان کبد پیشرفته در دسترس هستند.

برخی از درمانهای هدفمند فقط در افرادی که سلولهای سرطانی آنها دارای جهش های ژنتیکی خاصی هستند ، موثر است. سلولهای سرطانی ممکن است در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار بگیرند تا ببینند آیا این داروها به شما کمک می کنند یا خیر.

ایمونوتراپی

ایمنی درمانی از سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با سرطان استفاده می کند. سیستم ایمنی بدن شما که علیه بیماری ها مبارزه می کند ممکن است به سرطان حمله نکند زیرا سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که سلول های سیستم ایمنی را کور می کنند. ایمنی درمانی با تداخل در این روند کار می کند. درمان های ایمونوتراپی به طور کلی برای افرادی که سرطان کبد پیشرفته دارند، اختصاص دارد.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلولهای در حال رشد سریع ، از جمله سلولهای سرطانی استفاده می شود. شیمی درمانی می تواند از طریق ورید بازو ، به صورت قرص یا هر دو انجام شود. شیمی درمانی گاهی برای درمان سرطان پیشرفته کبد استفاده می شود.

مراقبت های حمایتی (تسکینی) در درمان سرطان کبد

مراقبت تسکینی یک مراقبت پزشکی ویژه است که بر روی تسکین درد و سایر علائم یک بیماری جدی متمرکز است. متخصصان مراقبت تسکینی با شما ، خانواده و سایر پزشکان شما همکاری می کنند تا به خوبی و مداوم مراقب شما باشند. مراقبت تسکینی را می توان برای بیماران تحت درمان های تهاجمی دیگر مانند جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیز استفاده کرد.

هنگامی که از مراقبت تسکینی همراه با سایر روشهای درمانی مناسب استفاده می شود ، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتر و عمر طولانی تری داشته باشند.

مراقبت های تسکینی توسط تیمی از پزشکان ، پرستاران و سایر افراد متخصص آموزش دیده ارائه می شود. تیم های مراقبت تسکینی کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنها را بهبود می بخشند.