همه چیز در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری از سرطان ریه

همه چیز در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری از سرطان ریه

همه چیز در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری از سرطان ریه

نوشته admin

سرطان ریه علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه های شما دو اندام اسفنجی در قفسه سینه هستند که هنگام تنفس اکسیژن دریافت می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند.

افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به این سرطان  را دارند ، اگرچه سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند نیز ممکن است رخ دهد. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش مدت زمان و تعداد سیگاری که می کشید افزایش می یابد. اگر سیگار را ترک کنید ، حتی پس از سالها سیگار کشیدن ، می توانید به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به این سرطان را کاهش دهید.

اجتناب از ریسک فاکتورهایی از جمله سیگار کشیدن و آلودگی هوا روش اصلی پیشگیری ابتلا به این سرطان  است. درمان و نتایج طولانی مدت نیز در مورد این بیماری به نوع سرطان ، مرحله (درجه شیوع) و سلامت کلی فرد بستگی دارد. ولی در بیشتر موارد قابل درمان نیست و درمان های معمول شامل جراحی ، شیمی درمانی و رادیوتراپی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

علائم سرطان ریه

این بیماری  معمولاً در مراحل اولیه خود علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کند. علائم و نشانه ها معمولاً هنگام پیشرفت بیماری بروز می کند.

علائم و نشانه های می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفه جدیدی که برطرف نمی شود
  • سرفه خون آلود حتی به مقدار کم
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • گرفتگی صدا
  • کاهش وزن بی دلیل
  • درد استخوان
  • سردرد

علل ابتلا به سرطان ریه

سیگار کشیدن مهمترین ریسک فاکتور ابتلا به این سرطان است – هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار هستند. اما سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نمی کشند و در افرادی که هرگز به مدت طولانی در معرض دود سیگار نبوده اند نیز وجود دارد. در این موارد ، ممکن است دلیل مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن با آسیب رساندن به سلول های ریه  باعث سرطان می شود. وقتی دود سیگار را که مملو از مواد سرطان زا است استنشاق می کنید ، تقریباً بلافاصله تغییراتی در بافت ریه آغاز می شود.

در ابتدا بدن شما قادر به ترمیم این آسیب است. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر ، سلول های طبیعی که در ریه های شما قرار دارند به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان ، آسیب باعث عملکرد غیرطبیعی سلول ها می شود و در نهایت ممکن است سرطان ریه ایجاد شود.

انواع سرطان ریه

پزشکان براساس ظاهر سلول های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ آنرا را به دو نوع عمده تقسیم می کنند. پزشک شما بر اساس نوع اصلی سرطان تصمیمات درمانی را اتخاذ می کند.

دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه سلول کوچک. سرطان ریه سلول کوچک تقریباً به طور انحصاری در افراد سیگاری سنگین رخ می دهد و کمتر از سرطان سلول غیرکوچک شایع است.

سرطان ریه سلول غیر کوچک . این اصطلاح چتری برای انواع مختلفی از سرطان های ریه است که شامل سرطان سلول غیر کوچک شامل سرطان سلول سنگفرشی ، آدنوکارسینوما و سرطان سلول بزرگ است.

ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان ریه

عوامل مختلفی ممکن است خطر ابتلا به این سرطان  را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد ، به عنوان مثال ، با ترک سیگار ولی  سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی شما قابل کنترل نیست.

ریسک فاکتورها عبارتند از:

سیگار کشیدن. خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگاری که هر روز می کشید و تعداد سال های استعمال افزایش می یابد. ترک سیگار در هر سنی می تواند خطر ابتلا به این سرطان  را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار. حتی اگر سیگار نکشید ، اگر در معرض دود سیگار باشید خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش می یابد.

پرتودرمانی قبلی. اگر تحت پرتودرمانی قفسه سینه برای نوع دیگری از سرطان قرار گرفته باشید ، ممکن است خطر ابتلا به این سرطان  در شما افزایش یابد.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون. رادون در اثر تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک ، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوای تنفسی شما می شود. سطح ناامن رادون می تواند در هر ساختمانی از جمله خانه ها جمع شود.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا. قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد شناخته شده  مانند آرسنیک ، کروم و نیکل  در محیط کار می تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد به خصوص اگر سیگاری باشید.

سابقه خانوادگی سرطان ریه. افراد دارای والدین ، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به سرطان ریه بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

همه چیز در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری از سرطان ریه

همه چیز در مورد علل ، علائم و راههای پیشگیری از سرطان ریه

عوارض حاصل از سرطان ریه

تنگی نفس

در صورت رشد سرطان و انسداد مجاری اصلی تنفسی ، افراد مبتلا به سرطان ریه می توانند دچار تنگی نفس شوند. این سرطان همچنین می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف ریه ها شود و باعث می شود که هنگام استنشاق ریه های آسیب دیده و کاملاً منبسط شوند.

سرفه  خون آلود

این بیماری می تواند باعث خونریزی در مجاری تنفسی شود که می تواند باعث سرفه خونی می شود. گاهی ممکن است خونریزی شدید شود. روش های درمانی برای کنترل خونریزی موجود است.

درد

سرطان ریه پیشرفته که به پوشش داخلی ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می یابد ، می تواند باعث درد شود. در صورت احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید ، زیرا بسیاری از روش های درمانی برای کنترل درد در دسترس هستند.

پلورال افیوژن

این بیماری  می تواند باعث تجمع مایعات در فضای اطراف ریه آسیب دیده در حفره قفسه سینه (فضای پلور) شود. مایعات جمع شده در قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس شود. درمان هایی برای تخلیه مایعات از قفسه سینه و کاهش احتمال بروز مجدد وجود دارد.

متاستاز

این سرطان اغلب به سایر قسمت های بدن مانند مغز و استخوان گسترش می یابد. سرطانی که گسترش می یابد بسته به اینکه چه عضوی تحت تأثیر قرار گرفته باشد می تواند باعث درد ، حالت تهوع ، سردرد یا سایر علائم و نشانه ها شود. هنگامی که سرطان به خارج از ریه ها گسترش یافت ، به طور کلی قابل درمان نیست. درمان ها برای کاهش علائم و نشانه ها و کمک به شما برای زندگی طولانی تر در دسترس هستند.

پیشگیری از سرطان ریه

هیچ راهی مطمئن برای جلوگیری از این سرطان وجود ندارد ، اما موارد زیر می توانند کمک کننده باشند:

سیگار نکشید و سیگار را ترک کنید

ترک سیگار خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد ، حتی اگر سالها سیگار کشیده باشید. با پزشک خود در مورد راهکارها و داروهای ترک سیگار که می تواند به شما کمک کند، صحبت کنید. گزینه ها شامل محصولات جایگزین نیکوتین ، داروها و گروه های پشتیبانی هستند.

از دود سیگار اجتناب کنید

اگر با افراد سیگاری زندگی می کنید یا با او کار می کنید ، او را ترغیب کنید که سیگار را ترک کند. حداقل از او بخواهید در بیرون سیگار بکشد. از مناطقی که مردم در آن سیگار می کشند مانند بارها و رستوران ها خودداری کنید و به دنبال گزینه های بدون دود باشید.

خانه خود را از نظر رادون آزمایش کنید

سطح رادون را در خانه خود بررسی کنید ، به خصوص اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رادون به عنوان یک مشکل شناخته شده است. برای کسب اطلاعات در مورد آزمایش رادون با بخش بهداشت عمومی محلی خود یا انجمن ریه تماس بگیرید.

از مواد سرطان زا در محل کار دوری کنید

برای محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی سمی در محل کار اقدامات احتیاطی را انجام دهید. به عنوان مثال ، اگر ماسک صورت برای محافظت به شما داده شده است ، همیشه آن را استفاده کنید. از دکتر خود بپرسید که برای محافظت از خود در محل کار چه کارهای بیشتری می توانید انجام دهید. در صورت سیگار کشیدن خطر آسیب ریه ناشی از مواد سرطان زای محل کار افزایش می یابد.

یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات بخورید

یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید که بهترین منبع ویتامین ها و مواد مغذی هستند. از مصرف مقادیر زیاد ویتامین به شکل قرص خودداری کنید  زیرا ممکن است مضر باشد. به عنوان مثال ، محققان امیدوار بودند  که خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری با مصرف مکمل بتا کاروتن کاهش دهند. نتایج نشان داد که این مکمل ها برعکس خطر سرطان را در افراد سیگاری افزایش می دهند.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید

اگر مرتباً ورزش نمی کنید ، آرام آرام شروع کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید تا از ابتلا به انواع سرطان در امان بمانید.