همه چیز در مورد روش های شیمی درمانی سرطان بیضه

همه چیز در مورد روش های شیمی درمانی سرطان بیضه

همه چیز در مورد روش های شیمی درمانی سرطان بیضه

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان بیضه یکی از راههای درمان سرطان بیضه است و برای این بیماری بسیار موفقیت آمیز است. شیمی درمانی سرطان بیضه با داروهای مختلفی صورت می گیرد تا بیمار هر چه سریع تر بهبود یابد و سلولهای سرطانی در بدن او از بین بروند.

سرطان بیضه یکی از سرطان های شایع است و بیشتر مردان ۱۵ تا ۴۹ ساله را درگیر می کند. علائم معمول آن احساس تورم یا توده بدون درد در یکی از بیضه ها یا تغییر شکل و بافت بیضه است. در ادامه در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

شیمی درمانی استفاده از داروهایی برای درمان سرطان است این داروها را می توان به صورت قرص بلعید ، یا می توان آنها را با سوزن به ورید یا عضله تزریق کرد. برای درمان سرطان بیضه ، داروها معمولاً از طریق ورید (IV) تجویز می شوند و شیمی درمانی سیستمیک است. این بدان معناست که این دارو برای رسیدن و از بین بردن سلولهای سرطانی به سراسر بدن سفر می کند. از شیمی برای از بین بردن هر سلول سرطانی که از تومور اصلی جدا شده و به غدد لنفاوی یا دیگر قسمت های بدن می رود ، استفاده می شود.

هنگامی که بیماری به خارج از بیضه گسترش یابد از شیمی درمانی اغلب برای بهبود سرطان بیضه استفاده می شود. این داروها همچنین برای کاهش خطر بازگشت سرطان پس از برداشتن بیضه استفاده می شوند. شیمی درمانی برای درمان سرطانی که فقط در بیضه است ، استفاده نمی شود.

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان بیضه

شیمی درمانی به صورت دوره ای تجویز می شود و هر دوره از درمان یک دوره استراحت را به دنبال دارد تا بدن بتواند خود را بازیابی کند. چرخه شیمی درمانی  به طور کلی حدود ۳ تا ۴ هفته طول می کشد. داروهای اصلی مورد استفاده در درمان سرطان بیضه عبارتند از:

  • سیس پلاتین
  • اتوپوزید (VP-16)
  • بلومایسین
  • ایفوسفامید (Ifex®)
  • پاکلیتاکسل (Taxol®)
  • وینبلاستین

استفاده از ۲ یا تعداد بیشتر داروهای شیمیایی اغلب بهتر از استفاده از هر داروی منفردی است. رژیم های شیمیایی که معمولاً به عنوان اولین درمان سرطان بیضه مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • BEP (یا PEB): بلئومایسین ، اتوپوزید و سیس پلاتین
  • EP: اتوپوزید و سیس پلاتین
  • VIP: VP-16 (اتوپوزید) یا وینبلاستین به علاوه ایفوسفامید و سیس پلاتین

برخی از پزشکان از برنامه های فشرده تری برای بیماران مبتلا به بیماری های پر خطر استفاده می کنند و ممکن است ترکیبی متفاوت از داروهای شیمیایی یا حتی پیوند سلول های بنیادی را پیشنهاد دهند.

شیمی درمانی سرطان بیضه چه موقع انجام می شود؟

بعد از جراحی (شیمی درمانی کمکی)

ممکن است بعد از جراحی برای برداشتن بیضه شیمی درمانی کنید. این روش درمانی احتمال بازگشت سرطان را در مراحل اولیه  کاهش می دهد و به آن شیمی درمانی کمکی گفته می شود.

برای سمینوما در مراحل اولیه معمولاً ۱ درمان با داروی کاربوپلاتین (پاراپلاتین) انجام می شود و برای مرحله غیرسمینوما (تراتوم) در مراحل اولیه ، شما معمولاً یک دوره با ترکیبی از داروهای شیمی درمانی به نام BEP یا PEB دارید. BEP حاوی داروهای بلئومایسین ، اتوپوزید و سیس پلاتین است.

اگر سرطان گسترش یافته یا دوباره برگشته باشد

اگر سرطان شما گسترش یافته است یا در حین نظارت دوباره عود کرد ممکن است شیمی درمانی با ترکیب دارویی BEP برای شما تجویز شود. شما ۳ یا ۴ دوره درمانی خواهید داشت و پزشک شما ممکن است از آزمایش خون برای بررسی میزان کارایی درمان استفاده کند.

یا ممکن است با این داروها شما را درمان کنند:

 

  • PEI (سیس پلاتین ، اتوپوزید ، ایفوسفامید) – به این ترکیب دارویی VIP نیز گفته می شود
  • نکته (پاکلیتاکسل (تاکسول) ، ایفوسفامید ، سیس پلاتین)
  •  VeIP (وینبلاستین ، ایفوسفامید ، سیس پلاتین)
  • POMB / ACE (سیس پلاتین ، وین کریستین ، متوترکسات ، بلئومایسین ، اکتینومایسین ، سیکلوفسفامید و اتوپوزید)
  • این روش های درمانی می تواند باعث ناباروری شما شود. بنابراین پزشک شما معمولاً این امکان را برای شما فراهم می کند تا قبل از شروع شیمی درمانی بانک اسپرم ایجاد کنید.
همه چیز در مورد روش های شیمی درمانی سرطان بیضه

همه چیز در مورد روش های شیمی درمانی سرطان بیضه

عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی سرطان بیضه

داروهای شیمیایی به سلولهایی که به سرعت تقسیم می شوند حمله می کنند ، به همین دلیل آنها می توانند سلولهای سرطانی را از بین ببرند. اما سلولهای دیگر بدن ، مانند سلولهای مغز استخوان (محل تولید سلولهای خونی جدید) ، پوشش دهان و روده و فولیکول های مو نیز به سرعت تقسیم می شوند. این سلول ها نیز احتمالاً تحت تأثیر داروهای شیمیایی قرار می گیرند که می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به نوع و دوز داروهای مصرفی و مدت زمان مصرف آنها دارد. این عوارض جانبی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • زخم های دهان
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • افزایش احتمال ابتلا به عفونت ( به دلیل کاهش گلبول سفید)
  • کبودی یا خونریزی آسان ( به دلیل کاهش پلاکت خون بسیار کم)
  • خستگی (خستگی مفرط ، غالباً به دلیل کمبود گلبول قرمز)

برخی از داروهایی که برای درمان سرطان بیضه استفاده می شوند می توانند عوارض جانبی دیگری داشته باشند. مثلا:

سیس پلاتین و ایفوسفامید می توانند باعث آسیب کلیه شوند. قبل و بعد از تجویز این داروها می توان با دادن مایعات زیاد (معمولاً داخل ورید – IV) این مسئله را کاهش داد.

سیس پلاتین ، اتوپوزید ، پاکلیتاکسل و وینبلاستین می توانند به اعصاب آسیب برسانند (نوروپاتی). این مسئله می تواند منجر به بی حسی یا گزگز دست و پا و حساسیت به سرما یا گرما شود. در بیشتر موارد ، با قطع درمان این حالت بهتر می شود ، اما ممکن است در بعضی از افراد مدت طولانی طول بکشد. سیس پلاتین همچنین می تواند باعث از دست دادن شنوایی شود.

بلئومایسین می تواند به ریه ها آسیب برساند ، باعث تنگی نفس و ایجاد اختلال در فعالیت بدنی شود. ایفوسفامید می تواند باعث خونریزی مثانه شود (که به آن سیستیت هموراژیک گفته می شود). برای جلوگیری از این امر مایعات زیادی به بیمار داده می شود و داروی مسنا همراه با ایفوسفامید تجویز می شود.

طول دوره عوارض شیمی درمانی سرطان بیضه

اکثرعوارض جانبی کوتاه مدت هستند و پس از پایان درمان از بین می روند ، اما برخی از آنها می تواند مدت زمان طولانی ادامه داشته باشند و ممکن است هرگز به طور کامل از بین نروند. در مورد هرگونه عوارض جانبی یا تغییراتی که هنگام دریافت شیمی مشاهده می کنید ، به تیم درمانی خود بگویید تا بتوانید به موقع آنها را درمان کنید.

غالباً روشهایی برای جلوگیری یا کاهش عوارض جانبی وجود دارد. به عنوان مثال ، داروهایی برای کمک به جلوگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ وجود دارد. در برخی موارد ، ممکن است دوزهای داروهای شیمیایی نیاز به کاهش داشته باشد و یا درمان به تأخیر بیافتد یا متوقف شود تا عوارض جانبی بدتر نشوند.

برخی از داروهایی که برای درمان سرطان بیضه استفاده می شوند، می توانند عوارض جانبی طولانی مدت ایجاد کنند. این موارد شامل برخی از مواردی است که قبلا ذکر شد ، مانند از دست دادن شنوایی و آسیب کلیه یا ریه. ایجاد سرطان دوم (مانند سرطان خون) یک عارضه جانبی بسیار جدی اما نادر شیمیایی است که در کمتر از ۱٪ بیماران مبتلا به سرطان بیضه تحت شیمی درمانی دیده می شود.

به نظر می رسد افرادی که به دلیل سرطان بیضه شیمی درمانی می شوند در مراحل بعدی زندگی در معرض خطر بیشتری برای مشکلات قلبی هستند. چندین مطالعه همچنین حاکی از آن است که شیمی درمانی گاهی اوقات باعث ایجاد کلسترول خون بالا در طول زمان می شود که بعداً ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.