سرطان مغز چیست و از علائم و ریسک فاکتورهای آن چه می دانید؟

سرطان مغز چیست و از علائم و روش های درمانی آنچه می دانید؟

سرطان مغز چیست و از علائم و ریسک فاکتورهای آن چه می دانید؟

نوشته admin

سرطان مغز بیماری است که در آن سلولهای سرطانی (سلولهای بدخیم) در بافت مغز بوجود می آیند. سرطان مغز باعث اختلال در عملکردهای مغز مانند کنترل عضله ، احساس ، حافظه و سایر عملکردهای طبیعی بدن خواهد شد. در این رابطه  تومورهای متشکل از سلولهای سرطانی را تومورهای بدخیم و آنهایی که از سلولهای غیرسرطانی تشکیل شده اند را تومورهای خوش خیم می نامند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

سلول های سرطانی که در بافت مغز ایجاد می شوند تومورهای اولیه مغزی نامیده می شوند در حالی که تومورهایی که از قسمت های دیگر بدن به مغز گسترش می یابند ، تومورهای متاستاتیک یا ثانویه مغز نامیده می شوند.

آمار نشان می دهد که سرطان مغز به ندرت اتفاق می افتد (۱.۴٪ از کل بیماران مبتلا به سرطان در هر سال) ، بنابراین این یک بیماری شایع محسوب نمی شود و فقط حدود ۵٪ از تومورهای مغزی ممکن است به دلیل شرایط ارثی ژنتیکی مانند نوروفیبروماتوز ، توبروز اسکلروزیس و موارد دیگر رخ دهد. درمان این سرطان نیز بر اساس نوع و گستردگی آن می تواند شامل جراحی ، شیمی درمانی و ترکیبی از درمان های مختلف بر اساس تشخیص پزشک باشد.

انواع سرطان مغز

شایع ترین تومورهای اولیه مغزی معمولاً براساس نوع بافت مغز (از جمله سرطان های ساقه مغز) که در اصل از آنها ایجاد شده است ، نامگذاری می شوند .پنج تومور مغزی اصلی شامل گلیوم ، مننژیوم ، آدنوم هیپوفیز ، شوانوم دهلیزی و تومورهای نوروکتودرمال اولیه (مدولوبلاستوما) هستند.

گلیوماها دارای زیرگروه های مختلفی هستند که شامل آستروسیتوما (به عنوان مثال ، آستروسیتوما سرطانی است که از سلولهای غیرطبیعی مغز موسوم به آستروسیت تشکیل شده است) ، الیگودندروگلیوم ، اپاندیموما  و پاپیلوماهای شبکه کوروئید می باشد. گلیوبلاستوما از آستروسیت بوجود می آید و معمولاً تومورهای بسیار تهاجمی (بدخیم) هستند.

این نام ها همه نشان دهنده انواع مختلف سلول های طبیعی مغز هستند  که می توانند به سرطان تبدیل شوند. هنگامی که اعداد با نام تومور همراه شود ، این امر درک بهتری از شدت سرطان مغز به پزشکان می دهد. به عنوان مثال ، گلیومای درجه سه (آناپلاستیک) یک تومور تهاجمی است  در حالی که نئوروما آکوستیک یک تومور درجه یک خوش خیم است.

با این حال حتی اگر تومورهای خوش خیم به اندازه کافی بزرگ شوند که باعث افزایش فشار داخل جمجمه یا انسداد ساختارهای عروقی یا جریان مایع مغزی نخاعی  شوند ، می توانند مشکلات جدی ایجاد کنند.

چهار گرید سرطان مغز کدامند؟

همه تومورهای مغزی یکسان نیستند ، حتی اگر از یک نوع بافت مغزی ناشی شوند. به تومورها بسته به ظاهر میکروسکوپی سلول های تومور درجه اختصاص می یابد. این درجه بندی همچنین بینشی در مورد میزان رشد سلول را فراهم می کند.

درجه I: بافت خوش خیم است. این سلول ها تقریباً شبیه سلول های طبیعی مغز هستند و به آرامی رشد می کنند.

درجهII  : بافت بدخیم است. سلولها کمتر از سلولهای تومور درجه I شبیه سلولهای طبیعی هستند.

درجه III  : بافت بدخیم دارای سلول هایی است که از سلولهای طبیعی بسیار متفاوت تر به نظر می رسند. سلول های غیر طبیعی به طور فعال در حال رشد هستند و ظاهری کاملاً غیر طبیعی دارند (آناپلاستیک).

درجه IV: بافت بدخیم دارای سلول هایی است که بیشتر غیر طبیعی به نظر می رسند و تمایل به رشد سریع دارند.

 

مراحل سرطان مغز کدامند؟

سرطان های مغز با توجه به نوع سلول و درجه آنها مرحله بندی می شوند (مرحله میزان سرطان را توصیف می کند) زیرا به ندرت به سایر اندام ها سرایت می کنند. به طور کلی ، این مراحل سرطانی از ۰ تا ۴ است. مرحله ۴ نشان می دهد که سرطان به اندام دیگری گسترش یافته است (بالاترین مرحله ۴ است).

سرطان مغز چیست و از علائم و روش های درمانی آنچه می دانید؟

سرطان مغز چیست و از علائم و روش های درمانی آنچه می دانید؟

سرطان مغز متاستاتیک چیست؟

سلول های سرطانی که در اندام های بدن مانند ریه (نوع بافت اولیه سرطانی) ایجاد می شوند ، می توانند از طریق گسترش مستقیم یا از طریق سیستم لنفاوی و / یا از طریق جریان خون به سایر اندام های بدن مانند مغز گسترش یابند. تومورهای تشکیل شده توسط چنین سلولهای سرطانی را که به اندام های دیگر گسترش می یابند ، تومورهای متاستاتیک می نامند. سرطان متاستاتیک مغز توده ای از سلول ها (تومور) است که از اندام های دیگری نشأت گرفته و به بافت مغز گسترش یافته است. تومورهای متاستاتیک در مغز بیشتر از تومورهای اولیه مغز هستند.

این نام ها معمولاً براساس  بافت یا عضوی است که سرطان در ابتدا در آن ایجاد شده است گاهی اوقات ممکن است از یک نام مختصر استفاده شود که اغلب باعث سردرگمی افراد می شود. به عنوان مثال ، “سرطان سلول کوچک مغز” در واقع به معنای “سرطان ریه سلول کوچک است که به مغز متاستاز داده است”.

علائم و نشانه های سرطان مغز چیست؟

اگرچه علائم هشدار دهنده اولیه اندک است  اما رایج ترین علائم و نشانه های سرطان مغز ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

  • مشکل در راه رفتن و یا سرگیجه / سرگیجه
  • تشنج
  • ضعف عضلانی (به عنوان مثال ضعف بازو و پا)
  • سردرد (مداوم و / یا شدید)
  • علائم شایع دیگری که می تواند رخ دهد شامل این موارد است
  • حالت تهوع،
  • استفراغ،
  • تاری دید،
  • تغییر در هوشیاری فرد ،
  • خواب آلودگی
  • کاهش ظرفیت ذهنی و یا گیجی ،
  • مشکلات حافظه ،
  • تغییر در گفتار ، مانند مشکل در صحبت کردن ، اختلال در صدا ، یا عدم توانایی در صحبت کردن ،
  • تغییر شخصیت ،
  • توهم ،
  • ضعف در یک طرف بدن ،
  • مشکلات هماهنگی ،
  • خستگی  و
  • احساس سوزن و سوزن و یا لمس کاهش می یابد.

این علائم می تواند در افرادی که سرطان مغز ندارند نیز وجود داشته باشد و هیچ یک از این علائم به تنهایی یا به صورت ترکیبی نمی تواند پیش بینی کند که شخصی به سرطان مغز مبتلا است. سرطان می تواند در هر قسمت از مغز ایجاد شود (به عنوان مثال ، لوب های پس سری ، پیشانی ، جداری یا گیجگاهی ، ساقه مغز یا غشا مننژ).

لنفوم مغزی اولیه می تواند رخ دهد اما نادر است. کرانیوفارنژیوما نیز از غده هیپوفیز شروع می شود. چند نوع از سرطانهای مغز ممکن است علائم کمی ایجاد کند یا علائمی نداشته باشد به عنوان مثال ، برخی تومورهای غده مننژ و هیپوفیز.

چه عواملی باعث سرطان مغز می شوند؟

تومورهای اولیه مغز از انواع مختلفی از سلول های مغز بوجود می آیند (به عنوان مثال ، سلولهای گلیال ، آستروسیتها و سایر انواع سلولهای مغزی). سرطان متاستاتیک مغز در اثر گسترش سلولهای سرطانی از اندام بدن به مغز ایجاد می شود. با این حال ، علل تغییر از سلولهای طبیعی به سلولهای سرطانی در تومورهای متاستاتیک و تومور اولیه مغزی کاملاً مشخص نیست. اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشمندان نشان می دهد افرادی که دارای فاکتورهای خطر خاصی هستند بیشتر در معرض سرطان مغز قرار می گیرند.

افرادی که دارای ریسک فاکتور هستند شامل افراد شاغل در پالایشگاه نفت ، کارکنان سوخت جت یا مواد شیمیایی مانند بنزن ، شیمی دانان و کارگران صنعت لاستیک بالاترین میزان این سرطان را در جمعیت عمومی نشان می دهند.

برخی از خانواده ها چندین عضو مبتلا به سرطان مغز دارند ، اما وراثت (انتقال ژنتیکی صفات از والدین به فرزندان) به عنوان علت تومورهای مغزی ثابت نشده است. عوامل خطر دیگر مانند سیگار کشیدن ، قرار گرفتن در معرض اشعه و عفونت ویروسی (HIV) مشخص شده اما ثابت نشده است که باعث سرطان مغز می شوند.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این سرطان  مسری یا ناشی از ضربه به سر یا ناشی از استفاده از تلفن همراه باشد. اگرچه بسیاری از مقالات مطبوعاتی و وب ادعا می کنند که آسپارتام (یک شیرین کننده مصنوعی) باعث سرطان مغز می شود ، FDA معتقد است که این ماده سرطان مغز ایجاد نمی کند و یافته های خود را بر اساس بیش از ۱۰۰ مطالعه سم شناسی و بالینی در مورد ایمنی این شیرین کننده منتشر کرده است.