سرطان چشم چیست و چه علائم و ریسک فاکتورهایی دارد؟

سرطان چشم چیست و چه علائم و ریسک فاکتورهایی دارد؟

سرطان چشم چیست و چه علائم و ریسک فاکتورهایی دارد؟

نوشته admin

سرطان چشم می تواند هر سرطانی باشد که از چشم شروع می شود ، سرطان زمانی شروع می شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شوند. متداول ترین نوع سرطان چشم  ملانوما است. اما انواع دیگری از سرطان نیز وجود دارد که انواع مختلفی از سلولهای چشم را تحت تأثیر قرار می دهد.

انواع مختلفی از سرطان روی چشم تأثیر می گذارد. برخی از آنها ساختارهای اطراف چشم را تحت تأثیر قرار می دهند: به عنوان مثال ، رابدومیوسارکوم بر روی عضلات چشم تأثیر می گذارد. برخی دیگر روی خود چشم تأثیر می گذارند این موارد را سرطان های داخل چشم می نامند که شامل انواع لنفوم ، ملانوم ، رتینوبلاستوما و مدلوپیتلیوم هستند که اغلب کودکان را درگیر می کنند.

سرطان گاهی اوقات می تواند در بافت های اطراف کره چشم شما ایجاد شود و یا از قسمت های دیگر بدن مانند ریه ها یا پستانها به چشم گسترش یابد. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با این سرطان ارائه می شود.

علائم سرطان چشم

سرطان چشم همیشه علائم واضحی را ایجاد نمی کند و ممکن است فقط در طی یک آزمایش معمول چشم انجام شود. علائم سرطان چشم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دیدن سایه ها ، روشنایی چشمک زن ، تاری دید
  • از بین رفتن جزئی یا کلی بینایی
  • برجستگی چشم
  • یک توده روی پلک یا چشم شما که در حال افزایش است
  • درد در چشم یا اطراف آن

این علائم همچنین می توانند در اثر دیگر شرایط در چشم ایجاد شود ، بنابراین لزوماً نشانه سرطان نیستند. اما مهم است که علائم در اسرع وقت توسط پزشک بررسی شود.

ریسک فاکتورهای سرطان چشم

عوامل خطرساز برای ملانومای اولیه چشم عبارتند از:

  • رنگ چشم روشن. افرادی که دارای چشمهای آبی یا سبز هستند بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم چشم قرار دارند.
  • سفید پوست بودن. خطر ابتلا به ملانومای چشم در افراد سفید پوست بیشتر از نژادهای دیگر است.
  • سن. خطر ابتلا به ملانوم چشم با افزایش سن افزایش می یابد.

برخی از اختلالات پوستی ارثی. وضعیتی به نام سندرم nevus دیسپلاستیک که باعث ایجاد خال غیرطبیعی می شود ، ممکن است خطر ابتلا به ملانوما را در پوست و چشم شما افزایش دهد.

علاوه بر این ، افرادی که دارای رنگدانه های پوستی غیر طبیعی هستند که پلک ها و بافت های مجاور آن را درگیر می کند ممکن است باعث افزایش رنگدانه های چشم و بیماری به نام ملانوسیتوز چشمی شود.

قرار گرفتن در معرض نورفرا بنفش. نقش UV در ملانوم چشم نامشخص است. برخی شواهد نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور UV، مانند نور خورشید یا تخت های برنزه ، ممکن است خطر ابتلا به ملانوم چشم را افزایش دهد. جهش های ژنتیکی خاص برخی از ژن های منتقل شده از والدین به فرزندان نیز ممکن است خطر ابتلا به ملانوم چشم را افزایش دهند.

سرطان چشم چیست و چه علائم و ریسک فاکتورهایی دارد؟

سرطان چشم چیست و چه علائم و ریسک فاکتورهایی دارد؟

عوارض ناشی از سرطان چشم

عوارض ملانومای چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش فشار در داخل چشم (گلوکوم). ملانومای چشم در حال رشد ممکن است باعث گلوکوم شود. علائم و نشانه های گلوکوم ممکن است شامل درد چشم ، قرمزی و همچنین تاری دید باشد.

کاهش بینایی. ملانومای بزرگ چشم اغلب باعث از دست دادن بینایی در چشم آسیب دیده می شود و می تواند عوارضی مانند جدا شدن شبکیه ایجاد کند که باعث کاهش بینایی نیز می شود.

ملانومای کوچک چشم اگر در قسمتهای مهم چشم ایجاد شود می تواند باعث کاهش بینایی شود. ملانومای چشم بسیار پیشرفته می تواند باعث از بین رفتن کامل بینایی شود.

ملانومای چشم که به  اطراف چشم گسترش می یابد. ملانومای چشم می تواند در خارج از چشم و به مناطق دور بدن از جمله کبد ، ریه ها و استخوان ها گسترش یابد.

تشخیص سرطان چشم

اگر پزشک عمومی یا اپتومتریست به مشکل جدی در چشمان شما مشکوک باشد ، شما را برای ارزیابی به یک چشم پزشک متخصص ارجاع می دهد. اگر مشکوک به ملانومای چشم باشید ، شما را به یک مرکز تخصصی سرطان چشم ارجاع می دهند. به احتمال زیاد تعدادی آزمایش مختلف در این مراکز خواهید داشت ، از جمله:

معاینه چشم – برای مشاهده جزئیات بیشتر ساختار چشم ها و بررسی ناهنجاری ها

سونوگرافی از چشم شما – یک کاوشگر کوچک روی چشم بسته شما قرار گرفته و اجازه می دهد پزشک شما اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت تومور و اندازه آن کسب کند.

آنژیوگرام فلورسئین – جایی که عکس هایی مشکوک به سرطان با استفاده از دوربین مخصوص پس از تزریق ماده رنگی به جریان خون گرفته می شود.

گاهی اوقات ، ممکن است از یک سوزن نازک برای برداشت نمونه کوچک از سلول های تومور استفاده شود (نمونه برداری). اطلاعات ژنتیکی موجود در این سلول ها برای نشان دادن احتمال گسترش یا بازگشت سرطان تجزیه و تحلیل می شود.

درمان های سرطان چشم

درمان ملانوم چشم به اندازه و محل تومور بستگی دارد. تیم مراقبت شما هر گزینه درمانی را با جزئیات ، از جمله مزایا و هرگونه عوارض احتمالی برای شما توضیح می دهد. هدف از این درمان حفظ چشم آسیب دیده است.

درمان های اصلی ملانوم چشم عبارتند از:

براکی تراپی – صفحات کوچکی که با مواد رادیواکتیو به نام پلاک پوشانده شده اند در نزدیکی تومور قرار داده می شوند و تا یک هفته در محل خود باقی می مانند تا سلولهای سرطانی را از بین ببرند.

رادیوتراپی خارجی – دستگاهی برای هدف گیری دقیق پرتوهای تابشی به تومور برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود.

جراحی برای برداشتن تومور یا بخشی از چشم – این عمل ممکن است در صورت کوچک بودن تومور انجام شود.

برداشتن چشم (هسته سازی) – اگر تومور بزرگ باشد یا بینایی خود را از دست داده باشید ، این کار ممکن است لازم باشد. در نهایت چشم با یک چشم مصنوعی جایگزین می شود.

شیمی درمانی به ندرت برای ملانوما چشم استفاده می شود  اما ممکن است برای انواع دیگر سرطان چشم مناسب باشد