آشنایی با راههای مختلف تشخیص و درمان سرطان پوست

آشنایی با راههای مختلف تشخیص و درمان سرطان پوست

آشنایی با راههای مختلف تشخیص و درمان سرطان پوست

نوشته admin

درمان سرطان پوست مانند سایر سرطان ها به روش های مختلفی بر اساس نوع آن امکان پذیر است. درمان سرطان پوست در حال حاضر توسط  جراحی ، رادیوتراپی ، دارو درمانی و شیمی درمانی بر اساس نوع و مرحله سرطان انجام می شود.

سرطان پوست در واقع رشد غیرطبیعی سلول های پوستی به دلایل مختلف است. این فرم رایج سرطان می تواند در مناطقی از پوست شما که معمولاً در معرض نور آفتاب است ، رخ بدهد. سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد که شامل کارسینوم سلول بازال ، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم است.

با محدود کردن یا اجتناب از قرار گرفتن در معرض تابش ماورا بنفش (UV) می توانید خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید. همچنین بررسی پوست برای تغییرات مشکوک می تواند به تشخیص سرطان پوست در اولین مراحل آن کمک کند. تشخیص به موقع سرطان پوست بیشترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز سرطان پوست به شما می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان سرطان پوست با این مقاله از سایت فروش کلاه گیس ما را همراهی کنید.

اقدامات اولیه برای درمان سرطان پوست

تشخیص نوع سرطان پوست اولین راهکار برای درمان آن است. به این منظور پزشک ابتدا تغییرات پوستی شما را بررسی می کند و ممکن نیاز به آزمایشات بیشتری نیز باشد. مثلا ممکن است نمونه ای از پوست مشکوک را برای آزمایش بردارد تا مشخص شود شما به سرطان پوست مبتلا هستید یا خیر.

اگر پزشک تشخیص دهد شما سرطان پوست دارید ، ممکن است آزمایشات دیگری برای تعیین مرحله سرطان پوست انجام دهید.

از آنجا که سرطان های سطحی پوست مانند سرطان سلول بازال به ندرت گسترش می یابند ، نمونه برداری تنها برای تعیین مرحله سرطان  صورت می گیرد. اما اگر مبتلا به سرطان سلول سنگفرشی بزرگ ، کارسینوم سلول مرکل یا ملانوم هستید ، ممکن است پزشک آزمایشات بیشتری را برای تعیین مرحله سرطان توصیه کند.

آزمایشات اضافی ممکن است شامل آزمایش های تصویربرداری برای بررسی گره های لنفاوی مجاور از نظر علائم سرطان یا برداشتن غدد لنفاوی مجاور و آزمایش آن از نظر علائم سرطان باشد.

پزشکان از اعداد رومی I تا IV برای نشان دادن مرحله سرطان استفاده می کنند. سرطان های مرحله I کوچک و محدود به منطقه ای هستند که در آن شروع شده اند. مرحله چهارم نشان دهنده سرطان پیشرفته ای است که به مناطق دیگر بدن گسترش یافته است. مرحله سرطان پوست به تعیین موثرترین گزینه های درمانی کمک می کند.

آشنایی با راههای مختلف تشخیص و درمان سرطان پوست

آشنایی با راههای مختلف تشخیص و درمان سرطان پوست

راههای درمان سرطان پوست

گزینه های درمانی شما برای سرطان پوست و ضایعات پوستی پیش سرطانی معروف به کراتوز آکتینیک ، بسته به اندازه ، نوع ، عمق و محل ضایعات متفاوت خواهد بود. سرطان های کوچک محدود به سطح پوست ، ممکن است به درمانی فراتر از نمونه برداری اولیه پوست که کل رشد سلولهای سرطانی را از بین می برد ، نیازی نداشته باشد. در صورت نیاز به درمان اضافی ، گزینه ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

انجماد

پزشک شما ممکن است با انجماد توسط با نیتروژن مایع کراتوزهای اکتینیک و برخی سرطان های کوچک و اولیه پوست را از بین ببرد.

جراحی

جراحی ممکن است برای هر نوع سرطان پوست مناسب باشد. پزشک شما بافت سرطانی و حاشیه اطراف آن را از پوست سالم برش داده و برمی‌دارد. برداشت و حذف گسترده – از بین بردن پوست طبیعی اضافی در اطراف تومور – ممکن است در بعضی موارد توصیه شود.

جراحی Mohs

این روش برای سرطان های پوستی بزرگتر ، عود کننده یا دشوار جهت درمان استفاده می شود که ممکن است شامل کارسینوم سلول پایه و سنگفرشی باشد. این روش اغلب در مناطقی که لازم است تا آنجا که ممکن است از پوست محافظت شود ، مانند بینی استفاده می شود.

در طی جراحی Mohs ، پزشک شما هر لایه  پوست را در زیر میکروسکوپ بررسی کرده و آنها را برمی‌دارد تا زمانی که سلولهای غیر طبیعی باقی نماند. این روش باعث می شود سلولهای سرطانی بدون آسیب بیش از حد پوست سالم اطراف از بین بروند.

کورتاژ یا کرایوتراپی

در این روش پزشک با استفاده از دستگاهی با تیغه دایره ای شکل (سلول کورت) لایه های سلول های سرطانی را از بین می برد. با  یک تغییر این روش ، می توان از نیتروژن مایع برای فریز کردن لایه بازال و لبه های منطقه تحت درمان استفاده کرد. این روش های ساده و سریع ممکن است برای درمان سرطان سلول بازال یا سرطان سلول سنگفرشی نازک استفاده شود.

پرتو درمانی برای درمان سرطان پوست

در پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. هنگامی که نمی توان سرطان را به طور کامل در حین جراحی برطرف کرد ، پرتودرمانی ممکن است یک گزینه عالی باشد.

شیمی درمانی برای درمان سرطان پوست

در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود. برای سرطان های محدود به لایه بالایی پوست ، ممکن است کرم ها یا لوسیون های حاوی عوامل ضد سرطان مستقیماً روی پوست قرار گیرند. از شیمی درمانی سیستمیک می توان برای درمان سرطان های پوستی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند ، استفاده کرد.

درمان فتودینامیکی

این روش درمانی با ترکیبی از نور لیزر و داروهایی که سلولهای سرطانی را به نور حساس می کند سلولهای سرطانی پوست را از بین می برد.

درمان بیولوژیکی

در بیولوژی درمانی از سیستم ایمنی بدن شما برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می شود.