سرطان مثانه چیست و از ریسک فاکتورها و روش درمان آن چه می دانید؟

سرطان مثانه چیست و از ریسک فاکتورهای آن چه می دانید؟

سرطان مثانه چیست و از ریسک فاکتورها و روش درمان آن چه می دانید؟

نوشته admin

سرطان مثانه نوعی سرطان شایع است که از سلولهای مثانه شروع می شود. سرطان مثانه غالباً از سلولهای اوروتلیال که در داخل مثانه قرار دارند ، شروع می شود. سلول های اوروتلیال یا ادراری همچنین در کلیه ها و حالب ها که کلیه را به مثانه متصل می کنند، وجود دارند. سرطان اوروتلیال می تواند در کلیه ها و حالب ها نیز اتفاق بیفتد ، اما شیوع آن در مثانه بسیار بیشتر است.

بیشتر سرطان های مثانه در مراحل اولیه ، زمانی که سرطان بسیار قابل درمان است ، تشخیص داده می شوند. اما حتی سرطان های مثانه در مراحل اولیه نیز می توانند پس از درمان موفقیت آمیز  دوباره عود کنند. به همین دلیل ، افراد مبتلا به سرطان مثانه معمولاً برای سالها پس از درمان به آزمایشات پیگیری نیاز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با این مقاله در سایت فروش کلاه گیس همراه ما باشید.

مثانه عضوی توخالی در لگن تحتانی است و دارای دیواره های عضلانی قابل انعطاف است که می تواند برای نگه داشتن ادرار منبسط شده و با منقبض شدن آن را از بدن خارج کند. وظیفه اصلی مثانه ذخیره ادرار است. ادرار مایعی است که توسط ۲ کلیه ساخته می شود و سپس از طریق ۲ لوله به نام حالب به مثانه منتقل می شود. هنگام ادرار کردن ، عضلات مثانه منقبض می شوند و ادرار از طریق لوله ای به نام مجرای ادراری از مثانه خارج می شود.

علائم سرطان مثانه چیست؟

علائم و نشانه های این سرطان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خون در ادرار (هماچوری) ، که ممکن است باعث شود ادرار قرمز روشن یا به رنگ کولا به نظر برسد ، اگرچه گاهی اوقات ادرار طبیعی به نظر می رسد و وجود خون در آزمایش مشخص می شود.

  • تکرر ادرار
  • ادرار دردناک
  • کمردرد

اگر رنگ ادرار شما تغییر کرده و نگرانید که ممکن است حاوی خون باشد ، برای بررسی آن با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر علائم یا نشانه های دیگری دارید که شما را نگران می کند حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علل بروز سرطان مثانه چیست؟

این بیماری از آنجا شروع می شود که در تغییراتی (جهش) در DNA سلولهای مثانه ایجاد می شود. DNA سلول حاوی دستورالعمل هایی است که به سلول می گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلول می گوید که سلولهای غیر سالم نمی میرند، به سرعت تکثیر شده و به زندگی خود را ادامه می دهند. این سلولهای غیرطبیعی توموری را تشکیل می دهند که می تواند به بافت طبیعی بدن حمله کرده و آنها را از بین ببرد. با گذشت زمان ، سلولهای غیرطبیعی می توانند گسترش یافته و در بدن پخش شوند (متاستاز بدهند).

انواع سرطان مثانه

انواع مختلف سلولهای موجود در مثانه شما می توانند سرطانی شوند. نوع سلولی که سرطان از آن شروع می شود ، نوع سرطان مثانه را تعیین می کند. پزشکان از این اطلاعات برای تعیین اینکه کدام روش درمانی می تواند برای شما بهتر باشد استفاده می کنند.

انواع سرطان مثانه عبارتند از:

کارسینومای اوروتلیال. این سرطان که قبلاً کارسینوم سلول انتقالی نامیده می شد در سلولهای داخلی مثانه رخ می دهد. سلولهای اوروتلیال با پر شدن مثانه منبسط و در حالت خالی بودن مثانه منقبض می شوند. همین سلول ها در داخل مجاری ادراری نیز وجود دارند بنابراین سرطانی شدن آنها نیز امکان پذیر است. کارسینومای مجاری ادراری شایعترین نوع سرطان مثانه در ایالات متحده است.

سرطان سلول سنگفرشی. سرطان سلول سنگفرشی با تحریک مزمن مثانه ایجاد می شود – به عنوان مثال ، از طریق عفونت یا استفاده طولانی مدت از کاتتر ادراری- این بیماری در مناطقی از جهان که عفونت انگلی خاصی (شیستوزومیازیس) یکی از علل شایع عفونت های مثانه است بیشتر دیده می شود.

آدنوکارسینوما. آدنوکارسینوما از سلولهایی تشکیل می شود که غدد ترشح کننده مخاط در مثانه را تشکیل می دهند. آدنوکارسینومای مثانه بسیار نادر است. برخی از سرطان های مثانه بیش از یک نوع سلول را شامل می شوند.

سرطان مثانه چیست و از ریسک فاکتورهای آن چه می دانید؟

سرطان مثانه چیست و از ریسک فاکتورهای آن چه می دانید؟

ریسک فاکتورهای سرطان مثانه

عواملی که ممکن است خطر این سرطان را افزایش دهند عبارتند از:

سیگار کشیدن. سیگار یا پیپ ممکن است با تجمع مواد شیمیایی مضر در ادرار ، خطر بروز این سرطان را افزایش دهد. هنگام سیگار کشیدن ، بدن شما مواد شیمیایی موجود در دود را پردازش می کند و برخی از آنها را از طریق ادرار دفع می کند. این مواد شیمیایی مضر ممکن است به مخاط مثانه آسیب برساند بنابراین می توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

افزایش سن. با افزایش سن خطر ابتلا به این سرطان افزایش می یابد. اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد ، اما بیشتر افرادی که مبتلا به این سرطان هستند بیش از ۵۵ سال دارند.

جنسیت. مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند.

قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی. کلیه های شما در فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از جریان خون و انتقال آنها به مثانه نقش اساسی دارند. به همین دلیل ، تصور می شود که وجود برخی مواد شیمیایی باعث ابتلا به سرطان مثانه خواهد شد. مواد شیمیایی خطرناک شامل آرسنیک و ترکیباتی است که در تولید رنگ ، لاستیک ، چرم ، منسوجات و محصولات رنگی استفاده می شود.

درمان های قبلی سرطان . درمان با داروی ضد سرطان سیکلوفسفامید خطر ابتلا به این سرطان  را افزایش می دهد. همچنین افرادی که تحت رادیوتراپی با هدف درمان سرطان لگن قرار دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این سرطان هستند.

التهاب مزمن مثانه. عفونت یا التهاب مزمن یا مکرر ادراری ممکن است در صورت استفاده طولانی مدت از کاتتر  خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی مثانه را افزایش دهد.

سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان. اگر به سرطان مثانه مبتلا شده اید ، احتمال ابتلا دوباره به آن وجود دارد. اگر یکی از بستگان خونی شما – والدین ، خواهر و برادر یا کودک – سابقه این سرطان را داشته باشد ، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش یابد. سابقه خانوادگی سندرم لینچ ، همچنین سرطان روده بزرگ غیرپلی پوزیتی ارثی (HNPCC) نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان را در سیستم ادراری  و همچنین در روده بزرگ ، رحم ، تخمدان و سایر اندام ها افزایش دهد.

روشهای درمان سرطان مثانه

درمان سیستمیک با استفاده از داروها یکی از راهها برای از بین بردن سلولهای سرطانی است. این نوع داروها از طریق جریان خون برای رسیدن به سلولهای سرطانی در سراسر بدن انجام می شود.  انواع روشهای درمانی سیستمیک که برای سرطان مثانه استفاده می شود عبارتند از:

شیمی درمانی عوارض زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها ریزش مو است. ریزش مو برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل است بنابراین بهتر است قبل از شروع شیمی درمانی یک کلاه گیس مناسب برای خودتان تهیه کرده و چند وقت از آن استفاده کنید. با این روش در صورت ریزش مو در حین درمان می توانید با استفاده از کلاه گیس تغییر چهره خودتان را کاهش دهید.

برای خرید کلاه گیس مناسب می توانید از راهنمایی هایی موجود در سایت فروش کلاه گیس در این زمینه استفاده کنید.