آلوپسی آره آتا چیست و چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آلوپسی آره آتا چیست و چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آلوپسی آره آتا چیست و چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

نوشته admin

آلوپسی آره آتا به عنوان “بیماری پلی ژنیک” شناخته می شود یعنی بر خلاف بیماری تک ژنی ، هر دو والدین باید تعدادی از ژن های خاص را در بدن خود داشته باشند تا کودک به آن مبتلا شود. به همین دلیل ، اکثر والدین آلوپسی آره آتا را به فرزندان خود منتقل نمی کنند.

مثلا در دوقلوهای همسان – که ژن های یکسانی دارند – تنها ۵۵ درصد این احتمال وجود دارد که یکی دچار آلوپسی آره آتا باشد ، دیگری نیز دچار آن شود. به همین دلیل است که دانشمندان بر این باورند که این بیماری فقط ژنتیکی نیست و عوامل محیطی دیگر نیز در ابتلا به آن آتا دخیل هستند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع مختلف ریزش مو آلوپسی آره آتا

در این بیماری سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های موی سالم حمله می کند و باعث می شود که آنها بسیار کوچک تر شده و رویش مو را به شدت کاهش می دهد تا جایی که ممکن است رشد مو متوقف شود.

بسته به نوع و شدت بیماری شما ، ممکن است ریزش مو را در نواحی مختلف بدن تجربه کنید و ریزش و رویش مجدد موهای شما ممکن است برای سال های طولانی غیرقابل پیش بینی و دوره ای باشد (بارها و بارها اتفاق می افتد). اگرچه برای برخی از افراد ، موها ممکن است طی چند ماه دوباره رشد کنند.

سه مورد از شناخته شده ترین انواع این ریزش مو عبارتند از:

  • آلوپسی آره آتا – رایج ترین شکل ، با یک یا چند تکه بدون مو به اندازه سکه در پوست سر یا سایر نواحی بدن
  • آلوپسی توتالیس – ریزش کامل موهای سر
  • آلوپسی یونیورسالیس – ریزش کامل موهای سر ، صورت و بدن

در حال حاضر هیچ درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اما خبر خوب این است که حتی وقتی بیماری شما “فعال” است ، فولیکول های مو شما زنده می مانند. این بدان معناست که موهای شما می تواند دوباره رشد کند – حتی پس از مدت زمان طولانی و حتی اگر بیش از ۵۰ درصد ریزش مو داشته باشید.

 

چه عواملی باعث آلوپسی آره آتا می شود؟

عوامل زیادی در ایجاد این وضعیت پیچیده نقش دارند. آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است ، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما سلول های طبیعی بدن شما را به عنوان مهاجمان خارجی اشتباه می گیرد و به این سلول ها حمله می کند.

دانشمندان دقیقاً نمی دانند چه چیزی باعث می شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو سالم حمله کنند. این بیماری هنگامی اتفاق می افتد  که موهای فرد شروع به صورت توده ای یا نقطه ای می کند. الگوی ریزش مو در افراد متفاوت است در برخی موارد  فقط در چند نقطه  از بدن رخ می دهد. در برخی دیگر ، ریزش مو می تواند بیشتر باشد. در موارد نادر ، فرد تمام موهای سر ( توتالیس) یا کل بدن ( یونیورسالیس) را از دست می دهد.

اعتقاد بر این است که ترکیب ژنتیکی فرد ممکن است باعث واکنش خودایمنی آلوپسی ، همراه با ویروس یا ماده ای شود که فرد با آن در تماس است. این نوع آلوپسی یک بیماری غیرقابل پیش بینی است. در برخی افراد ، موها دوباره رشد می کنند اما بعداً دوباره می ریزند. در برخی دیگر ، موها رشد کرده و باقی می مانند. حتی اگر فردی تمام موهای خود را از دست بدهد ، این احتمال وجود دارد که دوباره موهای او رشد کنند.

 

آیا فرزند من آلوپسی آره آتا را از من به ارث می برد؟

قابل درک است که بزرگسالان مبتلا به این بیماری نگران خطر انتقال آن به کودکان خود باشند. با این حال ، از آنجا که این نوع از ریزش مو بسیار پیچیده است ، نمی توان پیش بینی کرد که آیا فرزند شما به این بیماری مبتلا می شود یا خیر.

دانشمندان بر این باورند که عوامل متعددی (چه ژنتیکی و چه محیطی) برای شروع این بیماری لازم است ، نه فقط وراثت خانوادگی. در حقیقت ، اکثر والدین این نوع ریزش مو را به فرزندان خود منتقل نمی کنند.

آلوپسی آره آتا چیست و چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آلوپسی آره آتا چیست و چه علائمی دارد و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

 

آلوپسی آره آتا چه علائمی دارد؟

همه انواع این بیماری منجر به نوعی ریزش مو می شوند. هیچ راهی برای پیش بینی الگوی ریزش و رویش مجدد موهای شما ، میزان شدت یا طول مدت آن وجود ندارد. مهم است که به خاطر داشته باشید این نوع ریزش مو برای هرکسی که به آن مبتلا است متفاوت است.

با این وجود ، برخی از علائم رایج وجود دارد که برای شناخت و تشخیص آنها مفید است. با این حال ، تنها راهی که می توانید از وجود این آلوپسی مطمئن شوید این است که به پزشک مراجعه کنید. علائم این نوع از ریزش مو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکه های ریز ، گرد (یا بیضی) ریزش مو در پوست سر ، ناحیه ریش صورت یا سایر نواحی بدن که مو دارد
  • ریزش مو و رویش مجدد همزمان در نواحی مختلف بدن
  • ریزش موی قابل توجه در مدت زمان بسیار کوتاه
  • ریزش مو بیشتر در یک طرف سر به جای هر دو طرف است
  • موهای نازک  در قله و  کناره های سر
  • ردیف فرورفتگی های کوچک روی ناخن های دست

 

چه کسانی به آلوپسی آره آتا مبتلا می شوند؟

هرکسی می تواند دچار آلوپسی شود. با این حال ، در صورت داشتن یکی از بستگان مبتلا به این بیماری ، شانس ابتلا به آن کمی بیشتر است. علاوه بر این ، آلوپسی آره آتا بیشتر در افرادی رخ می دهد که اعضای خانواده آنها دارای اختلالات خود ایمنی مانند دیابت ، لوپوس یا بیماری تیروئید هستند.

 

درمان و مراقبت از مناطق آسیب دیده چگونه است؟

برخلاف بسیاری از بیماری های پوستی ، آلوپسی آره آتا باعث بثورات ، قرمزی ، کهیر یا خارش شدید نمی شود. با این وجود ، برخی از افراد مبتلا محافظت از پوست در معرض خطر – سر ، گوش و صورت – را در برابر آسیب رساندن به نور خورشید یا سایر عوامل محیطی مفید می دانند. پوست سر بدون مو نسبت به سرما نیز حساس تر است.

بسته به نوع بیماری ، سن شما و میزان ریزش مو ، گزینه های درمانی متنوعی برای اختلال در حمله ایمنی و / یا تحریک فولیکول مو وجود دارد – به ویژه برای کسانی که دارای اشکال خفیف تری از بیماری (کمتر از ۵۰ درصد ریزش مو) هستند.

برای کسانی که بیش از ۵۰ درصد ریزش مو در پوست سر یا سایر نواحی بدن دارند ، داروهای خوراکی و تزریقی در دسترس است. با این حال ، این داروها برای همه موثر نیستند. به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای استفاده از هرگونه دارویی صحبت کنید.

 

آلوپسی آره آتا چگونه درمان می شود؟

آلوپسی آره آتا درمان قطعی ندارد. با این حال ، می توان آن را کنترل کرد تا موها دوباره رشد کنند. در بسیاری از موارد ، آلوپسی با داروهایی که برای سایر بیماری ها استفاده می شود، درمان می شود. گزینه های درمانی عبارتند از:

کورتیکواستروئیدها:

داروهای ضد التهابی که برای بیماری های خود ایمنی تجویز می شوند. کورتیکواستروئیدها را می توان به صورت تزریق در پوست سر یا مناطق دیگر ، به صورت خوراکی (به عنوان قرص) ، یا به صورت موضعی (روی پوست مالیده) به عنوان پماد ، کرم یا لوسیون استفاده کرد. پاسخ به درمان ممکن است تدریجی باشد.

ماینوکسیدیل :

این داروی موضعی در حال حاضر به عنوان درمانی برای طاسی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً حدود ۱۲ هفته درمان با ماینوکسیدیل طول می کشد تا موها شروع به رشد کنند.

 

داروهای دیگری که برای دردهای ریزش مو با درجات مختلف اثربخشی مورد استفاده قرار می گیرند شامل داروهایی هستند که برای درمان پسوریازیس و حساس کننده های موضعی استفاده می شوند (داروهایی که روی پوست اعمال می شوند و باعث ایجاد واکنش آلرژیک می شوند، می تواند باعث رشد مو شود).

 

زندگی با آلوپسی آره آتا

  • جدا از درمان دارویی ، تکنیک های مختلف زیبایی و محافظتی وجود دارد که افراد مبتلا به آلوپسی می توانند امتحان کنند. این موارد شامل:
  • برای پنهان کردن یا به حداقل رساندن ریزش مو از آرایش خاص مو استفاده کنید.
  • برای محافظت از چشم در برابر نور خورشید و محیط (در صورت ریزش مژه) از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • برای محافظت از سر در برابر عوامل محیطی از پوشش (کلاه گیس ، کلاه یا روسری) استفاده کنید.

از رژیم غذایی متعادل استفاده کنید. رشد مو یک فرایند وابسته به ویتامین و مواد معدنی است. افرادی که رژیم غذایی خوبی ندارند اغلب دچار ریزش مو می شوند (اگرچه به طور خاص مربوط به آلوپسی آره آتا نیست.)

استرس را کاهش دهید. اگرچه هرگز با آزمایشات و تحقیقات بزرگ اثبات نشده است ، بسیاری از افراد مبتلا به آلوپسی آره آتای جدید دچار استرس های شدید در زندگی شده اند ، مانند از دست دادن کار ، خانواده ، مرگ ، جراحی ، تصادف و غیره.