فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

نوشته admin

ویتامین C یا اسید اسکوربیک این یک ویتامین کاملاً ضروری برای عملکردهای مناسب بدن است. این ماده آلی بدون کالری محلول در آب است و بدن ما به تنهایی قادر به تولید آن نیست

ویتامین C به شما در تولید کلاژن  که فراوان ترین پروتئین در بدن انسان است ، کمک می کند. کلاژن  یک سوم بافت های بدن شما  از جمله مو ، پوست و ناخن را تشکیل می دهد. ویتامین C به محافظت از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند.

رادیکال های آزاد به موها آسیب می رسانند ، آنها را شکننده و ضعیف می کنند. خشکی و شکنندگی موها به دلیل کمبود ویتامین C ممکن است منجر به ریزش مو یا ریزش بیش از حد موها شود. به عبارت دیگر ما باید ویتامین C را روزانه مصرف کنیم تا متابولیسم بدن به درستی کار کند و درنتیجه بتوانیم به زندگی ادامه دهیم. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس به اهمیت مصرف ویتامین C در محافطت از موها می پردازیم.

 

ویتامین C یک ویتامین ضروری برای بدن

اسید اسکوربیک یک ویتامین عالی برای سلامت و شادابی مو و تمام بافت های ما است. وقتی موها به درستی تغذیه می شوند آنها زیباتر و درخشان تر به نظر می رسند و همچنین ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی و محافظ ایمنی است.

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در سراسر جهان شناخته شده است در واقع ، ویتامین  C دارای خواص آنتی اکسیدانی مشابه ویتامین E  و روی است. آنتی اکسیدان ها مسئول کاهش آسیب های رادیکال های آزاد هستند.

وقتی بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می کند ، رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. آنها ممکن است به موهای شما آسیب برسانند ، احتمالاً آنها را شکننده یا ضعیف کنند.  این ویتامین برای محافظت از موهای شما در برابر رادیکال های آزاد مفید است.ا ین ماده مغذی از طریق تأثیر بر تولید دوپامین و نوراپی نفرین بر عملکرد روانی ما تأثیر می گذارد. ویتامین C باعث تولید کلاژن و کارنیتین می شود ، ماده ای که به بدن اجازه می دهد از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند. ما همچنین بر نقش عمده ای که در تعادل سیستم ایمنی ایفا می کند، تأکید کنیم.

 

فواید ویتامین C برای مو ، ناخن و پوست

اگرچه بسیاری از مردم ریزش مو را مختص مردان می دانند ، اما تعداد زیادی از زنان به ویژه هنگام استرس ، مصرف دارو ، اختلالات هورمونی یا سایر رویدادها (بارداری ، زایمان و غیره) درگیر  ریزش مو می شوند.

ویتامین C سنتز کلاژن را تحریک می کند و در این زمینه ، پوست به تنهایی از آن سود نمی برد. در حقیقت ، این ویتامین رشد فولیکول مو را تسهیل می کند. همچنین به تقویت موهای شما کمک می کند. ویتامین ث  با اثرات آنتی اکسیدانی رادیکال های آزاد و اثرات مخرب آنها بر سلول های هر قسمت از بدن ما را خنثی می کند. اگر موهای شما ضعیف شده و از شما کمک می خواهند ، زنگ خطر را به صدا درآورید و هر روز ویتامین بیشتری بخورید!

ویتامین سی به مقابله با ریزش مو و حتی ترمیم قسمت هایی از مو آسیب دیده در اثر مواد شیمیایی مانند رنگ و دکلره و استفاده مکرر از شامپوهای نامناسب به ما کمک می کند. مصرف روزانه این ویتامین به جلوگیری و درمان خشکی مو کمک می کند.

در واقع ، این ویتامین سنتز  چربی های طبیعی را تحریک می کند و از کم آبی موها و خشک شدن آنها جلوگیری می کند. تولید چربی هایی که اسید اسکوربیک در آنها نقش دارد به محافظت و مرطوب کردن الیاف مو کمک می کند.

ولی این همه ماجرا نیست! مصرف منظم این ویتامین به بازیابی و تقویت درخشش طبیعی موها کمک می کند. اگر موهای شما مستعد وز شدن و دو سر شدن (موخوره) است ، مطمئناً فاقد رطوبت است و ویتامین C به شما در رفع این مشکل کمک می کند.

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

فواید ویتامین C برای سلامتی

ویتامین  سی یک ماده مغذی است که در غذاهای مختلف مانند میوه ها و سبزیجات یافت می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. علاوه بر این ، بدن به این ویتامین برای تولید کلاژن نیاز دارد ، پروتئینی که مسئول بهبود ، انعطاف پذیری و استحکام پوست است .

موهای بلند و ابریشمی

پوست سر نیاز مبرم به ویتامین ث برای جوانسازی دارد. ویتامین C به بهبود گردش خون و در نتیجه ترمیم مویرگ ها کمک می کند. این کار باعث تحریک فولیکول مو برای رشد مو و جلوگیری از خشکی و موخوره می شود.

ناخن های سالم و قوی

ناخن های سالم به عنوان یک محافظ شیک در برابر عفونت ها هستند. مصرف روزانه  ویتامین ث  به تقویت ناخن ها از داخل بدن کمک می کند و باعث رشد و سفتی آنها می شود و حتی پس از مانیکور ژلیش نیز آنها را سالم نگه می دارد.

ضد آفتاب طبیعی

پوست براق و برنزی که در تابستان زیبا به نظر می رسد بدون لطافت و مراقبت  کامل زیبا به نظر نمی رسد. اگرچه استفاده از کرم ضد آفتاب هنوز ضروری است اما  ویتامین سی به عنوان دفاعی در برابر اشعه ماوراء بنفش عمل می کند. همچنین ، به دلیل کاهش میزان ملانین تولید شده در پوست ، به کاهش لکه ها و آسیب های ناشی از خورشید کمک می کند.

تولید انرژی بیشتر

سیستم ایمنی قوی پایه ای برای سلامتی است. ویتامین ث  با افزایش سطح کارنیتین (اسید آمینه مسئول تبدیل چربی ها به انرژی) به تحریک انرژی کمک می کند. با انجام این کار ، به ترشح دوپامین در سیستم عصبی کمک می کند و در نتیجه ازعملکرد آدرنال ، برای انرژی متابولیک بیشتر در طول روز پشتیبانی می کند. بنابراین ، ویتامین C را برای شروع بهتر روز خود یا برای انجام کار یا تمرینات خانگی مصرف کنید

ترمیم کننده زخم های آکنه

اگر پوست شما به آسانی آسیب می بیند یا دائماً مجبور به از بین بردن جوش ها هستید  از ویتامین C به عنوان مرهم برای زخم های آکنه استفاده کنید. بدن برای تولید الاستین و جایگزینی بافت آسیب دیده در زخم ها به ویتامین C نیاز دارد. مصرف ویتامین C برای هر زخمی از جمله کبودی ، بریدگی و جای آکنه مفید است. این ویتامین قرمزی و التهاب را کاهش می دهد ، در حالی که به طور همزمان پوست را تمیز و خوشرنگ می کند.

از علائم پیری جلوگیری می کند

برای کسانی که از چین و چروک ناشی از افزایش سن و استرس می ترسند  ویتامین  ث بسیار مفید است . ویتامین C با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان ، با رادیکال های آزاد که عامل پیری هستند ، مبارزه می کند. این ویتامین به بازسازی بافت های پوست از عمق آن کمک می کند ، از بین بردن چین و چروک و سایر علائم پیری آن را به جایگزینی ایده آل برای کرم های ضد پیری تبدیل می کند.

درمان شوره سر

اغلب اوقات موقعیت های استرس زا و شلوغ در زندگی روزمره باعث می شود که مراقبت منظم از موها فراموش شود. در نتیجه ، پوسته های سفید آزاردهنده در پوست سر چرب به نام شوره ، آشکار می شود. شوره سر ریشه مو را مسدود می کند بنابراین می تواند از رشد موها جلوگیری کند و یا به راحتی باعث ریزش آنها شود.

پوست درخشان

به جای روش های مراقبت از پوست چند مرحله ای برای بدست آوردن پوست درخشان بی عیب و نقص ، ویتامین سی را به عنوان یک روش آسان امتحان کنید. ویتامین Cگردش خون را در پوست بهبود می بخشد و باعث جذب بهتر محصولات و حفظ رطوبت مناسب  پوست می شود. بنابراین باعث ایجاد درخشش و درخشندگی می شود که مشخصه پوست سالم است.

از بینایی محافظت می کند

با استفاده مداوم از وسایل الکترونیکی و اینترنت در سراسر جهان ، اگر اقدامات احتیاطی لازم برای محافظت از چشم ما انجام نشود بینایی  ما دچار مشکل خواهد شد. ویتامین ث  برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو چشم ضروری است. مطالعات همچنین نشان داده است که مصرف طولانی مدت این ویتامین همچنین می تواند از آب مروارید و از دست دادن بینایی ناشی از دژنراسیون ماکولا (AMD) جلوگیری کند.

تقویت کننده خلق و خو

یکی از اولین نشانه های کمبود این ویتامین خلق و خوی تحریک پذیر است. با شروع تابستان ، افزایش مصرف ویتامین  Cمی تواند افسردگی فصلی را زودتر از آنچه انتظار می رود برطرف کند. بهتراست که به طور مداوم مکمل های حاوی این ویتامین را برای کاهش عصبانیت ، اضطراب و افسردگی مصرف کنید.

کاهش دهنده وزن

همانطور که رژیم ها و تمرینات ورزشی برای کاهش وزن مفید هستند ، ویتامین ث نیز می تواند در این امر مفید باشد. ویتامین C بخشی از فرایند تولید کارنیتین است که انرژی تولید می کند. مولکول کارنیتین به عنوان جایگزینی برای تمرینات با شدت بالا ، اسیدهای چرب را به میتوکندری منتقل می کند و در آنجا به انرژی تبدیل می شود و باعث چربی سوزی بیشتر می شود.

به نظر می رسد که دلیل کافی برای مصرف بیشتر ویتامین C باشد ، مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که مقادیر بالای ویتامین C را مصرف می کنند، می توانند در حین ورزش متوسط ​​تا ۳۰ درصد چربی بیشتری بسوزانند.

جلوگیری از پیری مو

گذشت سال های عمر آثار قابل مشاهده ای روی موها و پوست ما به جا می گذارد. تغییراتی در پوست سر ما اتفاق می افتد که باعث کاهش قدرت موها و سفید شدن آنها می شویم. ویتامین ث  از علائم پیری جلوگیری می کند. در واقع ، پیری تا حد زیادی توسط رادیکال های آزاد ایجاد و تسریع می شود.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی به فعال شدن گردش خون و در نتیجه انتقال مواد مغذی به پوست سر کمک می کند. همچنین موها را عمیق ترمیم می کند و در نتیجه قدرت و درخشندگی آنها را حفظ می کند.

جلوگیری از تغییر رنگ مو

آیا رنگ موهای شما به طور مرتب از بین می رود؟ قبل از سرزنش آرایشگر یا بدشانسی خود ، باید بدانید که این نقص در سنتز ملانین است که با فعالیت ویتامین C در بدن مرتبط است. علاوه بر این ، باید تأکید کرد ، ویتامین ث به تنظیم تولید چربی و روغن های طبیعی بدن کمک می کند. موها (و پوست ، در این مورد) بهتر تغذیه و مرطوب می شوند.

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

فواید ویتامین C و نقش آن در جلوگیری از ریزش موها چیست؟

کمبود ویتامین C و ریزش مو

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند ، دریافت کم ویتامین C در رژیم غذایی  منجر به خشک شدن یا کم شدن حجم موها شود. اگرچه ریزش مو به طور مستقیم با کمبود ویتامین C ارتباط ندارد ولی خشکی موها به دلیل کمبود ویتامین C ممکن است موهای شما را مستعد ریزش مو و سایر بیماری های مرتبط با مو کند.

کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه یافته نادر است اما ممکن است با رژیم غذایی محدود که کمتر از ۱۰ میلی گرم روزانه به مدت یک ماه یا بیشتر ایجاد می شود ، ایجاد شود. در کشورهای توسعه یافته  شرایطی که بیشترین خطر کمبود را دارد شامل خوردن رژیم غذایی محدود از نظر میوه ها و سبزیجات ، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار و سوء مصرف مواد مخدر و الکل است.

ویتامین C را در کدام غذاها می توانید پیدا کنید؟

ویتامین C اغلب با رنگ زرد-نارنجی همراه است ، به ویژه پرتقال و لیمو به عنوان بهترین منابع اسید اسکوربیک معرفی می شوند. به طور کلی ، بهترین منابع ویتامین C میوه ها هستند.  پرتقال و مرکبات (گریپ فروت ، لیمو …) نیز مانند پاپایا ، توت فرنگی ، کیوی ، آناناس و انبه بسیار غنی هستند.

سبزیجات همچنین منابع طبیعی از ویتامین C هستند. می توانید آن را در فلفل ، اسفناج ، کلم بروکلی ، جعفری و کلم قرمز پیدا کنید.  اگر فکر می کنید این منابع برای شما کافی نیستند ، همیشه می توانید به مکملها مراجعه کنید.

مکمل ویتامین  C

اگر به دلیل بیماری یا دلایل دیگر نمی توانید مقدار کافی ویتامین C را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید ، ممکن است به مکمل نیاز داشته باشید. مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C  برای مردان ۹۰ میلی گرم در روز و برای زنان ۷۵ میلی گرم در روز است. در صورت سیگار کشیدن ، بارداری یا شیردهی  RDA  روزانه برای مردان و زنان ۳۵ میلی گرم افزایش می یابد.

این ویتامین یک درمان معجزه گر برای طاسی یا نازک شدن موها نیست . در حقیقت ، ویتامین C به احتمال زیاد رشد موهای شما را بهبود نمی بخشد. کاری که می تواند انجام دهد این است که موها و پوست سر شما را سالم نگه می دارد ، از ریزش مو جلوگیری کرده و درخشندگی خوبی به آنها می بخشد.

مکمل های ویتامین C در اکثر فروشگاه ها و داروخانه ها بدون نسخه در دسترس هستند. آنها به صورت قرص ، پودر برای افزودن به نوشیدنی ها ، قرص های زیر زبانی و اشکال دیگر مانند ، پاستیل و مایعات وجود دارند.

 

استفاده از ویتامین C به صورت موضعی روی موها

 

ویتامین C همچنین برای درمان های موضعی موجود است که مستقیماً روی موها و پوست سر استفاده می شود. این ماده معمولاً در نرم کننده ها و شامپوها اغلب به عنوان یک عنصر مکمل بیوتین یافت می شود. این ترکیبات نیز در بسیاری از فروشگاه های زیبایی ، داروخانه ها و به صورت آنلاین موجود است.

آیا می توانید بیش از حد ویتامین C دریافت کنید؟

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است ، بنابراین مصرف بیش از حد آن به ندرت باعث عوارض می شود. مقدار اضافی C مانند سایر ویتامین ها در بدن ذخیره نمی شود  بلکه در ادرار دفع می شود.

در دوزهای بسیار بالا ویتامی C  می تواند باعث حالت تهوع یا سوزش سر دل شود زیرا این ماده در معده رسوب می کند. اگر هنگام استفاده از مکمل های ویتامین C این علائم را تجربه کردید، مصرف آن را متوقف کنید.

سخن پایانی

مصرف یک لیوان کوچک آب میوه یا غذای غنی از ویتامین C همراه با وعده های غذایی می تواند به افزایش جذب آهن کمک کند. ویتامین C در اثر گرما و نور از بین می رود. دمای پخت با حرارت بالا یا زمان پخت طولانی می تواند این ویتامین را تجزیه کند. از آنجا که محلول در آب است ، این ویتامین همچنین می تواند به مایعات در آشپزی نفوذ کرده و در صورت عدم مصرف مایعات از بین برود.

روش های گرم کردن سریع یا عدم استفاده از آب تا حد ممکن در حین پخت ، مانند سرخ کردن یا گریل کردن ، می تواند این ویتامین را حفظ کند. میوه ها و سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می شوند دارای بیشترین ویتامین C هستند.