سلنیوم چیست و چگونه سلنیوم از ریزش مو جلوگیری می کند؟

سلنیوم و ریزش مو

سلنیوم چیست و چگونه سلنیوم از ریزش مو جلوگیری می کند؟

نوشته admin

سلنیوم یک عنصر کمیاب است که بدن برای عملکردهای ضروری به آن نیاز دارد این ماده در تولید مثل، سنتز DNA و متابولیسم هورمون تیروئید و رشد مو نقش مهمی ایفا می کند و به بدن شما در برابر آسیب و عفونت های اکسیداتیو کمک می کند.

به همین دلیل ، این روزها بسیاری از مکمل های ریزش مو حاوی سلنیوم هستند. این ترکیب قارچ های ایجاد کننده شوره  را از بین می برد و به رشد موها کمک می کند.

این مینرال برای تولید هورمون های تیروئید که به تنظیم رشد مو کمک می کند، ضروری است. رادیکال های آزاد می توانند به آسیب هایی منجر شوند که فولیکول های مو را ضعیف می کنند. سلنیوم به بازسازی آنتی اکسیدان ها در بدن کمک می کند که این رادیکال های آزاد را خنثی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

سلنیوم و مو

سلنیوم و مو

مو یکی از بافت های بدن است و به همین دلیل  برای حفظ سلامت و توانایی عملکرد صحیح به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. اگر کمبود سلنیوم دارید این ممکن است مانع از رشد موهای شما شود و در نتیجه موهای شما نازک می شوند. رژیم غذایی با مقدار ناکافی این ماده معدنی ممکن است منجر به نقص سیستم ایمنی بدن شود که می تواند منجر به ریزش مو شود.

سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به بدن شما در برابر اثرات مضر ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و محیط زیست کمک می کند. همچنین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و از توانایی بدن شما برای حفظ عملکردهای مناسب خود مانند رشد مو حمایت می کند. این مینرال  برای سیستم ایمنی بدن شما نیز ضروری است و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است. علاوه بر این فولیکول های مو را تقویت می کند و ممکن است به جلوگیری از انواع خاصی از ریزش مو کمک کند. پس در پاسخ به سوال سلنیوم برای چی خوبه؟ باید بگوییم که مهم ترین تاثیر سلنیوم بر رشد موها و جلوگیری از ریزش موهاست. به طور کلی سلنیوم سولفاید و ریزش مو ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند.

تاثیر سلنیوم بر رشد موها

این ماده معدنی فواید متعددی برای رشد موها دارد. آنزیم های آنتی اکسیدان موجود در سلنیوم از آسیب به فولیکول های مو در اثر آلودگی ، اشعه ماوراء بنفش و سایر اشکال رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. سلنیوم همچنین با کمک به بدن در تبدیل پروتئین های لازم برای رشد مو ، رشد منظم مو را تشویق می کند. سرانجام ، خواص ضد التهابی آن  باعث سلامت پوست سر می شود که نقش قابل توجهی در رشد موی سالم دارد.

این مینرال یک ماده مغذی ضروری است که به بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کند.  این ماده دارای مزایای متعددی است و همچنین یک آنتی اکسیدان است که در حفظ عملکردهای متابولیک بدن نقش دارد.

علاوه بر این  به عملکرد سالم چندین اندام کمک می کند و برای مو لازم است. دریافت مقدار کافی این ماده معدنی حتی به صورت مکمل برای حفظ و بهبود موهای سالم مهم است و از ریزش مو جلوگیری می کند.

👈بیش تر بخوانید: آیا با موارد مرتبط با کلاه گیس کوتاه آشنایی دارید؟

جوانب مثبت و منفی سلنیوم برای مو چیست؟

قبل از مصرف سلنیوم برای موها چندین مزیت و معایب وجود دارد که باید از آن آگاه باشید هم کمبود و هم مصرف بیش از حد آن می تواند تأثیرات منفی بر روی مو بگذارد و اغلب منجر به ریزش مو می شود. پس اگر علائم کمبود سلنیوم را دارید و یا بیش از حد از این ویتامین استفاده می کنید باید به دنبال یک راه حل باشید.

اما در مقادیر مناسب ، به نظر می رسد که سلنیوم برای مو مفید است و می تواند رشد موها را افزایش داده  و مشکلات شوره سر را از بین ببرد. غذاهایی که در خاک غنی از سلنیوم رشد می کنند و مکمل های آن می توانند به دریافت سطح کافی این ماده معدنی برای سلامت مو کمک کنند.

فواید سلنیوم برای رشد موها

یکی از فواید این مینرال برای مو این است که به رشد مو کمک می کند. از سلنیوم برای تولید سلنوپروتئین ها استفاده می شود که به تحریک فولیکول های مو کمک می کنند تا رشد موهای جدید و سالم را تشویق کند. کمبود آن می تواند منجر به کاهش سلنوپروتئین ها شود  که منجر به رشد غیر معمول مو، کاهش رشد و ریزش مو می شود.

یکی دیگر از مزایای سلنیوم برای مو این است که می تواند به جلوگیری و از بین بردن شوره سر کمک کند. این ترکیب غالباً در محصولات مو مخصوص فرموله شده به شکل سلنیوم سولفید برای از بین بردن مشکلات شوره استفاده می شود.

یکی از اشکالات استفاده از این محصولات این است که سولفید سلنیوم می تواند سمی شود یا از محصول تبخیر شود. در نتیجه ، محصولات می توانند بی اثر و حتی خطرناک شوند. برای جلوگیری از این امر ، محصولات باید قبل از انقضا استفاده شوند.

هنگام استفاده از این ماده معدنی  نباید بیش از حد مصرف کنید  زیرا می تواند بر موها تأثیر منفی بگذارد. مصرف روزانه توصیه شده سلنیوم ۵۵ میکروگرم (میکروگرم) برای بزرگسالان و بین ۲۰ تا ۴۰ میکروگرم برای کودکان زیر ۱۴ سال است، اما برای اهداف پزشکی ، می توان آن را در دوزهای بزرگتر تا ۴۰۰ میکروگرم در روز مصرف کرد به شرط آنکه به صورت کوتاه مدت استفاده شود.

مصرف این مینرال برای موها می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. برخی از مزایای سلنیوم شامل محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی است . همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند که به جلوگیری از اثرات رادیکال های آزاد مضر که می توانند به سلول های بافت آسیب برسانند ،کمک می کند. کمبود سلنیوم با آرتریت و آرتروز مرتبط است. با این حال ، شواهد کافی برای اثبات اینکه سلنیوم می تواند به جلوگیری یا معکوس کردن این بیماری کمک کند ، وجود ندارد.

کمبود سلنیوم و ریزش مو

سلنیوم چیست و چگونه سلنیوم از ریزش مو جلوگیری می کند؟
سلنیوم چیست و چگونه سلنیوم از ریزش مو جلوگیری می کند؟

سلنیوم یک نوع مواد معدنی است که در خاک پیدا می شود سپس به شکل قابل مصرف و مفید برای انسان و سایر حیوانات تبدیل می شود. از آنجا که به طور طبیعی در گیاهان یافت می شود به طور کلی اگر رژیم غذایی متنوعی دارید ، تمام مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت خواهید کرد.ب

به گفته دانشگاه مریلند (UMM) ، مواد معدنی مانند روی و سلنیوم دو مورد از مهمترین  مینرال ها برای تقویت فولیکول های مو و جلوگیری از طاسی زودرس هستند. مو از نظر ساختاری ساده است اما به دلایل مختلف مهم است. مانند سایر بافت های بدن ، موها برای رشد و سالم ماندن به تغذیه مناسب نیاز دارند.

یکی از علائم کمبود این مینرال مزمن ریزش مو است. اگر دچار کمبود  سلنیوم هستید ، ممکن است موهای شما زودتر از موعد شروع به ریزش کند اگر به اندازه کافی از این ماده معدنی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنید ، ممکن است فعالیت های آنتی اکسیدانی طبیعی شما مختل شود که می تواند فولیکول های مو را در معرض آسیب اکسیداتیو بیشتری قرار دهد.

روی و سلنیوم خواص آنتی اکسیدانی را نشان می دهند. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند و آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض عوامل رادیکال را ترمیم می کنند.

تعدادی از آنزیم های بدن از سلنیوم برای مبارزه با رادیکال های آزاد استفاده می کنند. به عنوان مثال ، گلوتاتیون پراکسیداز ، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) آنزیم های آنتی اکسیدانی هستند که برای انجام فعالیت به عنوان کاتالیزور به این مینرال و سایر مواد معدنی نیاز دارند.

فولیکول های مو به ویژه در معرض آسیب رادیکال های آزاد هستند که می تواند منجر به علائم پیری زودرس شود و عملکرد سالم و رشد فولیکول های مو را مختل کند.

برخی از سموم که می توانند بر فولیکول های مو تأثیر بگذارند عبارتند از رادیکال های آزاد مانند سوپراکسید ، دود ، مواد افزودنی شیمیایی در غذاها ، فلوراید در آب و انواع سموم محیطی.

استفاده از مکمل های روی و سلنیوم برای ریزش مو می تواند با از بین بردن این مولکول های اکسیداتیو در برابر آسیب بیش از حد رادیکال های آزاد محافظت کند. این مکمل ها همچنین به حمایت از ایمنی و سایر عملکردهای مهم بیولوژیکی از جمله رشد سالم موها کمک می کند.

این مینرال همچنین برای جلوگیری از سفید شدن موها استفاده شده است  اما هیچ تحقیقی برای ارزیابی آن در دسترس نیست. در حالی که آنتی اکسیدان ها می توانند باعث ایجاد سفیدی زودرس شوند در حال حاضر هیچ مطالعه ای برای تعیین اینکه آیا استفاده از مکمل های سلنیوم می تواند این پدیده را به تاخیر بیندازد یا کاهش دهد ، در دسترس نیست.

یکی از راه هایی که این ماده معدنی از رشد سالم موها پشتیبانی می کند ، کمک به حفظ سطح طبیعی هورمون تیروئید است. بسیاری از علائم احتمالی کمبود سلنیوم  در رژیم غذایی  از جمله ایمنی پایین ، خستگی ،  کم کاری تیروئید مشاهده شده است. کمبود مزمن نیز می تواند باعث ریزش مو شود.

با این حال  کمبود این ماده معدنی نسبتا غیر معمول است. بیشتر موارد کمبود در بزرگسالان مربوط به افراد مبتلا به اختلالات خوردن یا استفاده از رژیم غذایی طولانی مدت است. به نظر می رسد نکته اصلی این است که تعادل صحیح میزان دریافت سلنیوم بسیار حائز اهمیت است.

👈بیش تر بخوانید: در خرید کلاه گیس زنانه باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

عوارض سلنیوم

سلنیوم به طور کلی عوارضی ندارد اما مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. برخی از عوارض مصرف بیش از حد سلنیوم عبارتند از:

  • آسیب کلیه و کبد 
  • احساس طعم فلز در دهان
  • احساس ضعف و خستگی 
  • ایجاد خطوط سفید بر روی ناخن
  • مشکلات گوارشی، اسهال، استفراغ، حالت تهوع

مصرف بیش از اندازه سلنیوم و ریزش مو

این مینرال در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث ریزش مو و شکنندگی مو شود. مصرف بیش از اندازه سلنیوم می تواند ساختار مو را تغییر داده و چرخه مو را مختل کند و باعث ایجاد حالتی به نام تلوژن افلوویوم شود.

این یک وضعیت پیچیده نیست اما برای درک آن به مقداری زمینه سازی نیاز است. موی سر شما در حال حاضر در یکی از سه مرحله مرتبط با چرخه رشد خود قرار دارد. مرحله اولیه فاز آناژن نامیده می شود جایی که ۹۰ درصد موهای شما در آن قرار دارد.

این زمانی است که مو رشد می کند و اندازه آن افزایش می یابد. پس از آن مرحله کاتاژن است که در آن به نوعی رشد فولیکول مو کاهش می یابد. این مرحله فقط چند هفته طول می کشد و قبل از شروع مرحله تلوژن می باشد. مرحله تلوژن نوعی استراحت برای فولیکول مو است. 10 درصد از فولیکول های شما در هر زمان معین باید در این مرحله باشند.

تلوژن افلوویوم اساسا حالتی است که در آن بیشت موهای شما در آن مرحله تلوژن می ماند و به فاز آناژن بر نمی گردد. هنگامی که مقدار زیادی سلنیوم مصرف می کنیم ، بدن ممکن است آنزیم های آنتی اکسیدانی زیادی ایجاد کند  که باعث می شود بدن به فولیکول های موی خود حمله کرده و باعث ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم به طور معمول با عوامل استرس زا مانند افزایش وزن ، جراحی ، استرس یا اضطراب یا مصرف بیش از اندازه سلنیوم همراه است.  تصور می شود که این بیماری برای افرادی که اخیراً دچار تب بالا یا زایمان شده اند نیز رایج است.

آیا بعد از مصرف سلنیوم ریزش متوقف می شود؟

آیا بعد از مصرف سلنیوم ریزش متوقف می شود؟

خبر خوب این است که تلوژن افلوویوم تقریباً همیشه یک وضعیت کاملاً برگشت پذیر است.  در بیشتر موارد ، پس از اینکه ضربه از هر چیزی که باعث ریزش مو می شود، برطرف شد موها در عرض چند ماه باز می گردند و چرخه ها دوباره برای فولیکول های آسیب دیده شروع می شود.

اما یک هشدار در اینجا وجود دارد موارد قوی تری از ریزش مو به دلیل قرار گرفتن در معرض سلنیوم گزارش شده است.  در یک مورد  آلیاژ سلنیوم موجود در دستگاه های کپی باعث ریزش شدید مو برای کارگری شده که حدود ۶ ماه در محل ساخت این دستگاه ها مشغول به کار بوده است.

به نظر نمی رسد موارد مشابهی گزارش شده باشد اما اگر روزانه با دستگاه های کپی کار می کنید ، آزمایش خون برای ایمن ماندن هرگز ایده بدی نیست.  با کنار گذاشتن این استثنا  ریزش مو به دلیل اثرات سلنیوم به محض کاهش سطح سلنیوم به مقدار ایمن ، روند معکوس خواهد داشت. تا رشد مجدد موها می توانید از انواع کلاه گیس خارجی و ایرانی موجود در سایت فروش کلاه گیس استفاده کنید.

گزینه های درمانی ریزش مو

در صورت مشکوک بودن به دوزهای بیش از حد و در نتیجه ریزش مو ، فوراً مصرف آن را متوقف کنید. در مرحله بعد، برای دریافت مشاوره درمانی با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

اگر شما واقعاً از تلوژن افلوویوم رنج می برید ، موهای شما به تنهایی شروع به رشد می کند ، اما ممکن است با استفاده از گزینه های موثر و اثبات شده درمان ریزش مو این روند را تسریع کنید .

مزایای مصرف مکمل سلنیوم

لازم است بدانید که صنعت مکمل به شدت کنترل نشده است. در واقع ، آزمایشات شخص ثالث آزمایش شده توسط تیم ما نشان داده است که برخی از محبوب ترین مکمل های ریزش مو در واقع حاوی مواد مغذی نشان داده شده در برچسب های آن ها نیستند یا آنها دو تا سه برابر بیشتر از فهرست ذکر شده هستند.

هنگام خرید مکمل ، ممکن است مقدار زیادی سلنیوم بیشتر از آنچه در برچسب ذکر شده است وجود داشته باشد. این امر ده ها بار در تاریخ اخیر اتفاق افتاده است. تا جایی که افرادی که از این مکمل ها استفاده می کنند دچار سمیت سلنیوم (و در نتیجه ریزش مو) شده اند.

تنها راه اطمینان از محتوای مواد مغذی ، اخذ گواهی تجزیه و تحلیل (CoA) برای محصولی است که خریداری می کنید (که دستیابی به آن اغلب سخت است).

ریزش مو تنها یکی از خطرات خفیف مرتبط بامصرف بیش از حد سلنیوم است. در واقع ، مسمومیت با سلنیوم می تواند بسیار خطرناک باشد ، این خطرات شامل علائم شدید گوارشی و عصبی ، سندرم پریشانی حاد تنفسی ، حمله قلبی ، نارسایی کلیه ، نارسایی قلبی و در موارد نادر ، مرگ است.

وضعیت سلنیوم خود را با غذاها و نه مکمل ها حفظ کنید. در حالی که این مینرال به تولید گلوتاتیون و تیروئید کمک می کند نیازی به مکمل با دوزهای بالا در تلاش برای رشد مجدد موهای شما نیست.

در حقیقت ، اکثر مردم برای حفظ سطح این ماده معدنی با رژیم غذایی متعادل مشکلی نخواهند داشت و اگر می خواهید بیشتر به مصرف این مینرال توجه داشته باشید باید به مواد غذایی مصرفی توجه کنید.

از دیگر فواید سلنیوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از ایجاد انواع سرطان ها
  • تقویت سیستم ایمنی بدن فرد
  • کاهش علائم آسم
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

منابع غذایی حاوی سلنیوم

این ترکیب به طور طبیعی در کبد ، کره ، سیر ، غلات سبوس دار ، انواع خاصی از ماهی و گوشت و آجیل ها و سایر غذاها وجود دارد ، اگرچه در وب سایت مرکز پزشکی دانشگاه مریلند آمده است که میزان سلنیوم در این غذاها در نوسان است. شما همچنین می توانید سلنیوم را به عنوان مکمل مصرف کنید. کالج علوم بهداشتی هانتینگتون دوز بین ۲۵ تا ۵۰ میکروگرم در روز را توصیه می کند.

میزان سلنیوم موجود در غذاهای گیاهی بسته به محتوای  خاکی که در آن رشد کرده اند متفاوت است. بنابراین غلظت آن در محصولات زراعی تا حد زیادی به محل کشت آن ها بستگی دارد. برای خرید بهترین کلاه گیس و دریافت مشاوره به سایت آنلاین فروش کلاه گیس مراجعه کنید. اما به طور کلی مواد غذایی حاوی سلنیوم عبارتند از:

  • میگو
  • اسفناج
  • ماهی تن 
  • تخم مرغ
  • پنیر کاتیج
  • گوشت مرغ
  • آجیل برزیلی
  • استیک گوساله
  • ماهی ساردین
  • غلات سبوس دار

سلنیوم سولفاید و سفیدی مو

حال که با تمام مزایای سلنیوم آشنا شده اید این سوال پیش می آید که آیا سلنیوم می تواند از سفیدی موها جلوگیری کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که عمدتا سفیدشدن موها به دلیل افزایش سن اتفاق می افتد. همچنین تغییر در تنظیم هورمون ها می تواند سفید شدن موها را تحریک کند. سلنیوم جزو آن دسته از مواد معدنی است که به تنظیم تولید هورمون ها کمک می کند. اما باز به طور قطعی نمی شود چیزی گفت زیرا نیاز به مطالعات بیش تر است.

قرص سلنیوم چیست؟

قرص سلنیوم

قرص سلنیوم و یا همان مکمل سلنیوم پلاس یکی از بهترین مکمل های غذایی است که در جلوگیری از ریزش موها و تقویت روند رشد موها تاثیر بسزایی دارد. در این مکمل دارویی عنصر اصلی سلنیوم است و زینک و ویتامین‌هایی مثل A و E نیز در آن موجود هستند. این مکمل را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. همچنین قیمت قرص سلنیوم حدود ۱۰۰۰۰۰ تومان است.

بهترین زمان مصرف قرص سلنیوم

باید بگوییم که بهترین زمان مصرف سلنیوم همراه با وعده های غذایی مخصوصا وعده ناهار است. اما شما به طور کلی می توانید در کنار صبحانه، ناهار و یا شام این قرص را استفاده کنید.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

تحقیقاتی که بر روی تاثیر سلنیوم بر چاقی انجام شده است محدود است. اما برخی از تحقیقات انجام شده نشان داده است که افرادی که از این قرص استفاده می کنند چربی بیش تری را می سوزانند. مصرف روزانه سلنیوم میزان سطح لگتین را کاهش می دهد. لپتین هورمونی است که به تنظیم ذخیره چربی در بدن کمک می کند.