آیا ابتلا به بیماری دیابت می تواند باعث ریزش مو در افراد شود؟

آیا ابتلا به بیماری دیابت می تواند باعث ریزش مو در افراد شود؟

آیا ابتلا به بیماری دیابت می تواند باعث ریزش مو در افراد شود؟

نوشته admin

دیابت یک بیماری است که در آن کبد انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن نمی تواند از گلوکز برای انرژی یا ترکیبی از این دو حالت استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت احتمالاً می دانند که این بیماری می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

علائم دیابت بسته به نوع دیابت متفاوت است. علائم رایج دیابت عبارتند از تشنگی شدید، تاری دید، تکرر ادرار، گرسنگی بیشتر، خستگی، بی حسی یا گزگز پاها، کاهش وزن و غیره. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

دیابت و چرخه رشد مو

قند اضافی در خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند. هدف رگ های خونی ما حمل اکسیژن در سراسر بدن است و رگ های خونی آسیب دیده ممکن است نتوانند اکسیژن کافی برای تغذیه فولیکول های مو را به پوست سر انتقال دهند و این به نوبه خود می تواند بر چرخه رشد طبیعی مو تأثیر بگذارد.

چرخه طبیعی رشد مو معمولا شامل سه مرحله است – مرحله رشد فعال، مرحله استراحت و در نهایت، مرحله ریزش. ابتلا به دیابت می تواند این روند طبیعی را مختل کند و رشد مو را کندتر کند. با توجه به تغییر در چرخه رشد مو، افراد مبتلا به دیابت معمولا دچار ریزش موی بیش از حد معمول  خواهند شد. چرخه مو ادامه خواهد داشت، با این حال، به دلیل عدم رسیدن قند به فولیکول مو، این چرخه متفاوت خواهد بود، به این معنی که زودتر از موعد موها  می ریزند و از دست خواهند رفت.

ارتباط بین ریزش مو و دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که سطح قند خون وهمچنین همه سیستم های بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. دیابت بر رگ های خونی بزرگ و کوچک تأثیر می گذارد. آسیب عروق خونی بزرگ تر منجر به بیماری های قلبی می شود.

آسیب به عروق خونی کوچک تر با آسیب کلیه و چشم و البته ریزش مو مرتبط است. چون وقتی رگ‌ های خونی کوچک ‌تر آسیب می ‌بینند، سلول‌های پوست اکسیژن تازه مورد نیاز برای رشد خوب مو را دریافت نمی ‌کنند.

یکی از عوارض جانبی دیابت نوع ۲ می تواند تغییرات مو مانند ریزش شدید مو، نازک شدن مو، شکنندگی مو، کم پشتی مو یا کاهش سرعت رشد مو باشد. در واقع، ریزش مو با سرعت قابل توجه می تواند یکی از اولین علائم هشدار دهنده دیابت کنترل نشده باشد.

تاثیر انسولین در ریزش مو دیابتی

انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید می شود و به بدن شما اجازه می دهد تا از گلوکز (قند) کربوهیدرات ها استفاده کند. انسولین آن قندها را از جریان خون به سلول‌ها منتقل می‌ کند، جایی که یا به عنوان انرژی استفاده می ‌شوند یا برای استفاده بعدی ذخیره می ‌شوند.

اگر دیابت دارید، یا بدن شما این هورمون حیاتی را تولید نمی کند (دیابت نوع ۱)، یا به طور موثر از آن استفاده نمی کند (دیابت نوع ۲)، هر دو این عوامل می تواند منجر به تجمع قند در جریان خون شود.

این قند اضافی می تواند مشکلات مختلفی ایجاد کند که شامل آسیب به اندام های بدن از جمله چشم، اعصاب و کلیه ها است. آسیب رساندن به رگ های خونی ممکن است مانع از رساندن اکسیژن کافی برای تغذیه اندام ها و بافت ها، از جمله فولیکول های مو شود. در نتیجه دیابت نوع ۱ و ۲ هر دو می توانند باعث ریزش مو شوند.

مقاومت به انسولین می تواند باعث نازک شدن مو شود؟

این یکی از نگرانی‌های اصلی افراد مبتلا به دیابت است زیرا یکی از علائم مرتبط با دیابت است. مقاومت به انسولین باعث ریزش مو و نازک شدن مو می شود. مقاومت در برابر هورمون انسولین می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود و خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. محققان معتقدند که بین آلوپسی آندروژنیک ( که به عنوان طاسی با الگوی مردانه نیز شناخته می شود) و مقاومت به انسولین ارتباط وجود دارد.

آیا ابتلا به بیماری دیابت می تواند باعث ریزش مو در افراد شود؟

آیا ابتلا به بیماری دیابت می تواند باعث ریزش مو در افراد شود؟

متفورمین و ریزش مو

متفورمین یکی از رایج ترین داروهای دیابت است که  برای بیماران دیابتی تجویز می شود. متفورمین به بازیابی پاسخ مناسب بدن به انسولینی که تولید می کند، کمک می کند. همچنین میزان قند تولید شده توسط کبد را کاهش می دهد. استفاده طولانی مدت از متفورمین و فولات می تواند منجر به کاهش سطح ویتامین B12 و در نتیجه ریزش مو شود. توجه به این نکته مهم است که ارتباط بین متفورمین و ریزش مو کاملاً مشخص شده است.

دلایل دیگر ریزش مو در دیابت

سطح گلوکز خون بالا

اگر دیابت دارید که کنترل یا درمان نشده است، به این معنی است که سطح قند خون شما بسیار بالا است. سطح بالای قند در خون می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. علاوه بر این، افزایش مداوم سطح گلوکز در جریان خون برای مدت طولانی می تواند به بسیاری از رگ های خونی، اندام ها و بافت های بدن شما آسیب برساند.

آسیب به رگ‌ های خونی می‌ تواند جریان خون را به سلول های خاصی محدود کند که منجر به رسیدن اکسیژن کمتر و مواد مغذی کمتری به نسبت نیاز فولیکول‌ های مو می ‌شود. این امر بر چرخه رشد مو تأثیر منفی می گذارد و منجر به نازک شدن مو و ریزش مو می شود.

مشکلات تیروئید

افرادی که دیابت دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به نوعی اختلال تیروئید هستند. بنابراین، اگر دیابت دارید، باید حداقل سالی یک بار تیروئید خود را چک کنید تا مطمئن شوید که به کم کاری یا پرکاری تیروئید مبتلا نیستید. به خصوص، بیماران مبتلابه دیابت نوع ۱ بیشتر احتمال دارد که همزمان به بیماری های خود ایمنی تیروئید مبتلا شوند.

نقص ایمنی

دیابت با افزایش سطح قند خون، ایمنی شما را به خطر می اندازد. شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوست و پوست سر می شوید. عفونت پوست سر منجر به ریزش مو می شود.

عدم تعادل هورمونی و استرس

استرس فیزیولوژیکی و روانی ناشی از زندگی با یک بیماری مزمن مانند دیابت می تواند بر رشد مو تأثیر بگذارد زیرا استرس مداوم می تواند باعث نوسانات هورمونی شود و در نتیجه منجر به ریزش مو خواهد شد.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروهایی که برای درمان دیابت خود مصرف می کنید می توانند چرخه منظم رشد مو را مختل کنند و منجر به نازک شدن موها و کند شدن رشد مو شوند.

کمبود ویتامین

برخی از افراد مبتلا به دیابت دچار کمبود ویتامین و روی هستند  و کمبود این ویتامین باعث ریزش مو می شود.

آلوپسی آره آتا

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مجبور به تزریق انسولین هستند و این افراد بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری خود ایمنی به نام آلوپسی آره آتا هستند . این وضعیت زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند که باعث می‌ شود موها به صورت تکه‌ های دایره‌ ای کوچک از سر و سایر قسمت‌های بدن دچار ریزش شوند. در این شرایط می توانید از انواع کلاه گیس کوتاه و بلند استفاده کنید.