تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

نوشته admin

مردم اغلب فراموش می ‌کنند که عدم تعادل هورمونی می ‌تواند دلیل فهرست طولانی ‌ای از مشکلات مختلف باشد. این مشکلات ممکن است خستگی، نوسانات خلقی یا حتی ریزش مو باشد. همه این مشکلات را می توان به مشکلات هورمونی نسبت داد. ریزش مو مرتبط به کم کاری تیروئید یک اتفاق بسیار رایج در زنان است و حتی ممکن است مردان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

مو جزء مهمی از ظاهر شخصی در جامعه ما است. به این ترتیب، ریزش مو می تواند عمیقا بر روی تصویر و عزت نفس شما تأثیر بگذارد. انواع مختلفی از درمان ‌ها برای ریزش مو وجود دارد، که از تغییر سبک زندگی گرفته تا داروها و جراحی‌ ها را شامل می‌ شود و هر روز تحقیقات بیشتری در حال انجام است. خوشبختانه در بسیاری از موارد، موهای از دست رفته را می توان با درمان های خاص و یا درمان به موقع جایگزین کرد.

آمار نشان می دهد، سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون نفر به اختلال عملکرد تیروئید مبتلا می شوند، که ریزش مو یکی از علائم شایع این بیماری است. ثابت شده است که رشد مو به شدت به عملکرد صحیح غده تیروئید بستگی دارد. این اثرات زمانی دیده می شود که در هر نقطه از بدن افزایش نازک شدن مو (منسوب به پرکاری تیروئید) یا نرخ بالای ریزش مو (منسوب به کم کاری تیروئید) وجود داشته باشد. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مشکلات غده تیروئید

غده تیروئید در امتداد نای قرار دارد و مسئول تولید هورمونی است که به تکثیر و تزاید سلولی کمک می کند. این غده همچنین سطح انرژی را حفظ می کند و بر متابولیسم تأثیرات مثبت می گذارد. هنگامی که سطح تیروئید نامتعادل می شود، مشکلات زیادی  ممکن است رخ دهد. در بیماری کم کاری تیروئید، مقدار ناکافی هورمون تیروئید در بدن تولید می شود که به نوبه خود واکنش های شیمیایی مورد نیاز در بدن را به خطر می اندازد.

کم کاری تیروئید باعث کاهش فاکتور بازسازی سلولی می شود. سطوح پایین آهن و کمبود مواد مغذی از عوامل شایع کم کاری تیروئید هستند. پرکاری تیروئید تولید بیش از حد هورمون تیروئید است. این بیماری سرعت متابولیسم بدن را افزایش می دهد، که منجر به ریزش مو، کاهش وزن، ضربان قلب نامنظم، تعریق، اضطراب و نوسانات خلقی می شود.

همه چیز از مغز شروع می شود. هورمون محرک تیروئید (TSH) توسط غده هیپوفیز که در پایه مغز ما قرار دارد، تولید می شود. TSH غده تیروئید را برای تولید تیروکسین (T4) و سپس تری یدوتیرونین (T3) تحریک می کند. وقتی صحبت از رشد مو می شود، T4 تولید و تکثیر کراتینوسیت ماتریکس مو را تحریک می کند. کراتینوسیت ها یک نوع سلول اصلی در لایه بیرونی پوست هستند. در رشد مو، کراتینوسیت ها نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا به تشکیل فولیکول های مو و به تنظیم سلول های بنیادی فولیکول کمک می کنند.

در بیماری کم کاری تیروئید، مقادیر ناکافی T3 و T4 در بدن تولید می شود. از آنجایی که بدن به اندازه کافی  این هورمون ها را برای تکثیر کراتینوسیت ها تولید نمی کند، عملکرد فولیکول مو برای رشد مو را نیز کاهش می دهد. موهای شکننده، نازک و کدر در میان مبتلایان به کم کارایی تیروئید بسیار شایع است. بیماری هاشیموتو یک اختلال خود ایمنی است که می تواند باعث کم کاری تیروئید شود. با این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می کند. غده تیروئید آسیب می بیند و نمی تواند به اندازه کافی هورمون تیروئید بسازد.

ریزش مو چیست؟

ریزش مو عبارت است از ظاهر شدن موهای نازک یا لکه های طاس روی پوست سر، ابروها، مژه ها یا نواحی از بدن که قبلاً مو داشتند. به طور متوسط، همه افراد به طور طبیعی روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از ۱۰۰۰۰۰ تار موی سر خود را از دست می دهند. ریزش غیر طبیعی مو زمانی ایجاد می شود که موها با سرعتی بالا می ریزند، یا زمانی که با گذشت زمان، موها به همان سرعتی که می ریزند جایگزین نمی شوند.

ریزش مو می تواند برای مردان، زنان، نوزادان و کودکان در همه اقشار اجتماعی و مناطق جغرافیایی اتفاق بیفتد. ریزش موی ژنتیکی (آلوپسی آندروژنتیک) شایع ترین نوع ریزش مو است. ریزش مو می تواند به تدریج در طی هفته ها یا ماه ها ایجاد شود، یا می تواند به طور ناگهانی رخ دهد.

ریزش مو همچنین می تواند نشانه ای از یک بیماری، اختلال یا شرایط زمینه ای مانند کم خونی، بیماری تیروئید یا لوپوس باشد. سایر علل زمینه ‌ای ریزش مو ممکن است خوش‌ خیم ‌تر باشند، مانند استفاده از شامپوهای نامناسب یا رنگ مو یا سوء تغذیه‌ که به راحتی قابل اصلاح است.

کم کاری تیروئید چیست؟

کم کاری تیروئید یک اختلال شایع است و زمانی رخ می دهد که غده تیروئید کم کار است و هورمون تیروئید کافی در بدن تولید نمی کند. غده تیروئید در قسمت جلویی گردن قرار دارد. این غده هورمون هایی ترشح می کند که متابولیسم و ​​نحوه استفاده از انرژی بدن شما را تنظیم می کند. کم کاری تیروئید، با نام میکسدم (myxedema ) نیز در پزشکی شناخته می شود.

کمبود هورمون تیروئید فرآیندهای شیمیایی و متابولیسم بدن را کند می کند. این منجر به علائم کم کاری تیروئید، مانند خستگی و افزایش وزن می شود. کم کاری تیروئید در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد. همچنین در افراد بالای ۵۰ سال، کم کاری تیروئید بسیار شایع تر است.

کم کاری تیروئید قابل درمان نیست اما قابل بهبود و پیشگیری است. در صورت عدم درمان مناسب ممکن است منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی، مانند بیماری های قلبی و به ندرت، کما می شود. اگر علائم کم کاری تیروئید مانند سردی دست ها و پاها، خستگی و افزایش وزن را دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. تشخیص و درمان به موقع این بیماری خطر بروز عوارض جدی آن را کاهش می دهد.

علائم کم کاری تیروئید چیست؟

انواع و شدت علائم بیماری کم کاری تیروئید، می تواند در افراد متفاوت باشد. در شروع بیماری کم کاری تیروئید علائمی ایجاد می شود که می تواند مبهم باشد و به آهستگی ایجاد یا پیشرفت کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ناخن های شکننده
  • دست و پاهای سرد
  • یبوست
  • پوست خشک
  • خستگی
  • درد مفاصل
  • بی نظمی قاعدگی
  • عضله درد
  • حساسیت به سرما (عدم تحمل سرما)
  • موهای نازک و شکننده
  • ضعف (از دست دادن قدرت)
  • افزایش وزن

 

علائم بعدی کم کاری تیروئید تشخیص داده نشده یا درمان نشده، می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • برادی کاردی ( آهسته ضربان قلب )
  • افسردگی
  • بزرگ شدن زبان
  • کند شدن گفتار
  • تورم بازوها یا پاها
  • تورم دست ها، پاها یا صورت
  • ضخیم شدن پوست
  • نازک شدن ابروها

 

تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

تاثیر کم کاری تیروئید بر ریزش مو و روش های جلوگیری از آن

چه چیزی باعث بروز بیماری کم کاری تیروئید می شود؟

کم کاری تیروئید می تواند ناشی از بیماری ها و شرایط مختلفی باشد. معمولا کم کاری تیروئید نتیجه التهاب غده تیروئید است که می تواند به دلایل زیر اتفاق بی افتد:

  • تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن بافت سالم تیروئید را به عنوان یک خطر بالقوه خطرناک برای بدن اشتباه می گیرد و به آن حمله می کند. این امر منجر به التهاب بافت بدن می شود که در نهایت می تواند عملکرد غده تیروئید را تحت تاثیر قرار دهد و یا عملکرد آن را از بین ببرد.
  • عفونت ویروسی غده تیروئید (تیروئیدیت ویروسی)
  • نقایص مادرزادی، مانند تولد بدون غده تیروئید یا با غده تیروئید غیر طبیعی
  • اختلالات در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس که غده هایی هستند که عملکرد غده تیروئید را کنترل می کنند.
  • پرتودرمانی گردن
  • درمان های پرکاری تیروئید که ترشح هورمون تیروئید را سرکوب می کند

 

کم کاری تیروئید چگونه باعث ریزش مو می شوند؟

برای درک ارتباط غده تیروئید و ریزش مو، باید چرخه مو را درک کرد. سه مرحله رشد، استراحت و ریزش می تواند طی چند ماه برای هر تار مو اتفاق بی افتد. بیشتر تارهای مو شما در حالت رشد یا استراحت هستند. هنگامی که عدم تعادل هورمون تیروئید وجود دارد، حالت استراحت مو طولانی می شود و فاز رشد قطع می شود که منجر به نازک شدن مو، ریزش مو یا طاسی به صورت تکه هایی می شود. این بیماری همچنین باعث نازک شدن مو، ریزش مو، خارش و خشکی پوست سر می شود.

ریسک فاکتور بروز بیماری کم کاری تیروئید چیست؟

تعدادی از عوامل می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید قرار دهند. همه افرادی که در معرض خطر کم کاری تیروئید هستند، به این بیماری مبتلا نمی شوند. عوامل خطر برای این بیماری عبارتند از:

  • بیماری های خود ایمنی
  • سابقه خانوادگی کم کاری تیروئید
  • جنس مونث، به ویژه زنان بالای ۵۰ سال
  • افزایش سن
  • بارداری در شش ماه گذشته
  • پرتودرمانی به گردن یا قفسه سینه
  • درمان پرکاری تیروئید، با استفاده از روش های مانند ید رادیواکتیو و جراحی تیروئید

 

رژیم غذایی و نکات تغذیه ای برای کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید برای ساخت هورمون تیروئید به ید نیاز دارد. کمبود ید می تواند به سطوح نامناسب هورمون تیروئید در بدن منجر شود. با این حال، مردم کشورهای توسعه یافته به ندرت دچار کمبود ید می شوند. این مسئله به دلیل وجود مکمل ید در نمک و مواد غذایی است.

از سوی دیگر، خوردن بیش از حد ید می تواند برای افراد مبتلا به بیماری تیروئید مضر باشد. اگر سؤال یا نگرانی در مورد ید در رژیم غذایی خود دارید، با پزشک یا متخصص تغذیه خود صحبت کنید. قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی خود، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی همچنین می تواند بر داروهای بهبود دهنده هورمون تیروئید شما تأثیر بگذارد. برخی غذاها می توانند نحوه جذب دارو توسط بدن شما را تغییر دهند. این غذاها شامل غذاهای پر فیبر، سویا، گردو و کنجاله پنبه دانه است. آنتی اسیدها، مولتی ویتامین ها، مکمل های کلسیم و آهن و برخی داروها نیز می توانند همین اثر را داشته باشند. بهتر است داروی بهبود هورمون تیروئید را با معده خالی مصرف کنید و حداقل چهار ساعت میان مصرف دارو و مواد غذایی فاصله بی اندازید.

پزشکان چگونه کم کاری تیروئید را تشخیص می دهند؟

برای تشخیص این بیماری پزشک سابقه پزشکی شما را مورد بررسی قرار می دهد. سپس معاینه  را انجام می دهد و برای شما آزمایش های خاصی را تجویز می کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما به دنبال علائم کم کاری تیروئید، مانند فشار خون پایین یا تغییرات پوست یا مو خواهد بود. پزشک همچنین گردن شما را برای بررسی اندازه غده تیروئید شما احساس می کند.

علائم و نتایج معاینه به تنهایی نمی تواند، بیماری کم کاری تیروئید را تشخیص دهد. به همین دلیل آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید ضروری می کند.

پزشکان چگونه کم کاری تیروئید را درمان می کنند؟

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. با این حال، درمان کم کاری تیروئید می تواند جایگزین سطوح پایین هورمون تیروئید شود و به سطوح طبیعی در بدن برسد. برای انجام این کار، اکثر افراد مجبورند تا پایان عمر از داروهای خوراکی جایگزین هورمون تیروئید، لووتیروکسین استفاده کنند.

پزشکان تا چند ماه پس از شروع درمان کم کاری تیروئید، درمان دارویی تیروئید را با آزمایش خون از نزدیک تحت نظر دارند. این تضمین می کند که شما مقدار مناسبی از دارو را مصرف می کنید. دوزهای ایده آل در بین افراد متفاوت است. اگر دوز خیلی کم باشد، به اندازه کافی جایگزین هورمون تیروئید در بدن نخواهد شد. اگر دوز بیش از حد بالا باشد، ممکن است منجر به عوارض جانبی و یک بیماری بالقوه جدی به نام پرکاری تیروئید شود.

چگونه از ریزش مو بر اثر کم کاری تیروئید جلوگیری کنیم؟

انواع  ریزش مو را بشناسید:

ریزش کلی مو با عملکرد ضعیف غده تیروئید تجربه می شود. همچنین طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه ( آلوپسی آندروژنتیک ) نیز می تواند ناشی از عدم تعادل هورمونی و ژنتیک باشد.

با یک متخصص مشورت کنید:

مشورت با یک پزشک، می تواند حمایت موثری برای مشکلات ریزش مو باشد. پزشک می تواند روی مسائل مربوط به ریزش مو تمرکز کند و مشکلات ریزش مو را با درمان های منظم بیماری کم کاری تیروئید درمان کنند.

درمان ریزش مو با روش پلاسمای غنی از پلاکت:

مشکلات غده تیروئید جریان کلی خون را کاهش می دهد و باعث کاهش انتقال خون به فولیکول های مو می شود که این امر باعث ریزش مو می شود. درمان PRP یک درمان پیشرفته برای ریزش مو است که در آن خون از بدن خود بیمار استخراج شده و در سانتریفیوژ قرار می گیرد.

این یک درمان تایید شده توسط سازمان FDA، برای جداسازی پلاکت های فعال شده از پلاسما است. سپس این پلاکت ها به قسمت های که رشد مو کم شده در پوست سر تزریق می شود. این کار فاکتورهای رشد را به فولیکول های مو اضافه می کند و آنها را برای ترمیم و رشد مجدد مو تحریک می کند. نتایج نشان دهنده کاهش میزان ریزش مو و نازک شدن موها است. این روش همچنین می تواند، باعث ضخیم تر شدن و زیبایی بیشتر موهای شما می شود.