اهمیت سلامت پوست سر در رشد موها و پیشگیری از ریزش مو

اهمیت سلامت پوست سر در رشد موها و پیشگیری از ریزش مو

اهمیت سلامت پوست سر در رشد موها و پیشگیری از ریزش مو

نوشته admin

برای داشتن موهای سالم داشتن پوست سر سالم ضروری است. هر تار موی بدن ما (تقریباً ۱۰۰۰۰۰ تار فقط روی پوست سر!) توسط  فولیکول مو تولید می شود. فولیکول های مو در پوست سر ما قرار دارند و به شدت به سلامت پوست سر وابسته و تحت تاثیر آن هستند.همانطور که یک گیاه برای رشد به خاک سالم نیاز دارد، موهای ما نیز به یک محیط سالم برای رشد نرمال نیاز دارند.

تغییراتی که با افزایش سن در مو ایجاد می شود مانند نازک شدن، سفید شدن و تغییر در درخشندگی، همه به دلیل تغییرات بیولوژیکی در پوست سر و فولیکول مو است به همین دلیل سلامت مو از پوست سر شروع می شود .

پوست سر شامل پنج لایه است که در آن صدها هزار فولیکول مو و غدد چربی وجود دارد. عوامل محیطی مانند آلودگی و آب و هوا می توانند باعث ایجاد التهاب در پوست سر شوند در حالی که ژنتیک ، پیری، هورمون ها و استرس نیز بر سلامت کلی آن تأثیر می گذارد. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نقش پوست سر در سلامت فولیکول مو

هر تارمو از دو قسمت تشکیل شده است  فولیکول مو در زیر پوست سر قرار دارد و ساقه مو که در بالای پوست قرار دارد و قابل مشاهده است. فولیکول قسمتی از پوست است که  باعث رشد مو می شود بنابراین در هنگام تلاش برای دستیابی به پوست سر سالم و موهای سالم و بلند، سلامت فولیکول مو نیز بسیار مهم است و باید آن را در نظر بگیریم. برخی از عواملی که باعث آسیب به فولیکول مو و کاهش رشد مو می شوند عبارتند از:

کم آبی بدن

آب نقش بسیار حیاتی در تامین خون و مواد مغذی فولیکول ها رشد مو دارد. مصرف روزانه آب توصیه شده توسط متخصصان ۸ لیوان است. بنابراین برای آبرسانی بدن و موهای خود، باید در طول روز آب بنوشید.

تنش و فشار

تنش یا فشار به دلیل استفاده از مدل موی سفت ممکن است فولیکول ها را از پوست سر جدا کرده و به موها آسیب بزند حتی اگر آسیب شدید باشد، این فشار یا تنش حتی می تواند باعث ریزش دائمی مو شود.

درمان شیمیایی

بعضی از مواد شیمیایی مانند هیدروکسید سدیم می توانند به پوست سر و فولیکول ها به شدت آسیب برسانند و باعث توقف رشد موها شوند. بنابراین هنگام استفاده از مواد شیمیایی روی موها مراقب باشید.

سایر عوامل دیگر تاثیر گذار بر موها

  • داروها
  • هورمون های نامتعادل
  • رژیم غذایی نامناسب
  • گرمای شدید
  • بیماری
  • موهای ناسالم

 

آشنایی با پوست سر

پوست سر مانند یک ریز محیط  در بدن عمل می کند که دائماً سلول‌های جدید پوست را به روز رسانی می کند. همچنین یک شبکه متراکم از اعصاب دارد که باعث حساسیت فوق العاده به لمس، دما و حتی خلق و خو می شود.

به دلیل همین حساسیت ، شرایط پوست سر می تواند مدام تغییر کند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در رشد مو ، نازک شدن مو ، پوسته پوسته شدن و سایر مشکلات پوست سر شود. سطح مطلوب pH پوست ما بین ۴.۲ تا ۶.۵ است اکثر زنان نسبت به مردان تغییرات بیشتری در pH را نشان می دهند.

نوسانات pH پوست سر، به دلیل افزایش سن، سبک زندگی و عوامل محیطی می تواند بر روی رشد موها تاثیر بگذارد. همچنین پوست سر دارای غدد چربی است که سبوم تولید می کنند، روغنی که پوست سر شما را منعطف نگه می دارد.

شایع ترین مشکلات پوست سر به دلیل تولید کم یا بیش از حد سبوم به وجود می آید. موهایی که از پوست سر ناسالم رشد می کنند آسیب هایی را در کوتیکول نشان می دهند. سوراخ شدن، ناهمواری، انعطاف ناپذیری، شکستگی و تیرگی همگی از علائم کم و زیاد شدن سبوم پوست سر هستند.

میکروبیوم پوست سر

بدن از میلیاردها باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم ها تشکیل شده که روی آن زندگی می کنند. به این اجتماع از میکروارگانیسم ها میکروبیوم  می گویند. همه این میکروارگانیسم ها مضر نیستند. بعضی از آنها برای عملکردهای مهم  بدن مانند تجزیه مواد مغذی، کمک به عملکرد سیستم ایمنی و جلوگیری از تکثیر میکروب های مضر در بدن ضروری هستند.

میکروبیوم سالم چقدر مهم است؟

یک میکروبیوم متعادل مانند شهری است که تمام افراد آن شهر کارهای خود را با دقت و هماهنگ انجام می دهند. مانند سایر قسمت‌های بدن، پوست سر محل زندگی بسیاری از میکروب‌ها مانند مالاسزیا است، نوعی مخمر که از روغن تولید شده به وسیله پوست سر و باکتری های دیگر تغذیه می‌کند.

زمانی که میکروبیوم پوست سر ما در حالت تعادل است، این میکروارگانیسم ها آسیبی به پوست سر نمی رسانند. اما با کمبود یا رشد بیش از حد میکروب ها این تعادل در پوست سر و میکروبیوم آن بهم می خورد و می تواند منجر به مشکلات متعددی مانند خارش، تحریک و شوره سر شود.

میکروب ها  در فولیکول مو نیز قرار دارند و اختلال در این محیط حساس با ریزش مو ارتباط دارد. به همین دلیل حفظ میکروبیوم پوست سر سالم نه تنها برای جلوگیری از شوره سر بلکه برای رشد مو نیز ضروری است.

چگونه میکروبیوم پوست سر خود را سالم نگه داریم؟

بعد از ورزش موهای خود را بشویید

هنگامی که ورزش می کنید، عرق، چربی و خاک روی پوست سر شما جمع می شود و میکروبیوم آن را از تعادل خارج می کند. در نتیجه باعث خارش پوست سر و بوی نامطبوع که ناشی از باکتری های مضر است، می شود. برای جلوگیری از این امر، پس از پایان تمرینات سریع دوش بگیرید این عمل به بازگرداندن تعادل میکروبیوم به پوست سر شما کمک می کند.

از شامپویی با فرمول ملایم استفاده کنید

شستن موها تارها و پوست سر را تمیز می کند، شستشوی بیش از حد با شامپوهایی حاوی سورفکتانت خشن می تواند روغن های ضروری مو و باکتری های خوب را از بین ببرد و این امر میکروبیوم پوست سر را مختل می کند.

برای داشتن مو و پوست سر تمیز و کمک به حفظ تعادل میکروبیوم از شامپویی با فرمولاسیون ملایم استفاده کنید. این شامپوها به محافظت از پوست سر کمک می کنند.

استفاده از حالت دهنده های مو را به حداقل برسانید

ژل های مو، لوسیون ها و اسپری های مو به شما در داشتن ظاهری مرتب کمک  می کنند ولی استفاده زیاد از این محصولات باعث می شود بقایایی از این مواد روی پوست سر شما باقی بماند و منافذ پوست را مسدود کرده و باعث تحریک پوست شود. بعد از استفاده از این مواد موهای خود را در پایان روز بشویید تا پوست سر شما کاملا تمیز شود و باقی مانده محصول کاملا پاک شود.

قبل از دست زدن به موهایتان دست های خود را  بشویید

این کار از انتقال باکتری های مضر به پوست سر و ایجاد اختلال در میکروبیوم پوست سر جلوگیری می کند. بنابراین قبل از دست زدن به موهای خود دست های خود را  بشویید و از تمیز بودن شانه ها و برس های مو اطمینان حاصل کنید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید

مطالعات نشان می دهد که آنچه می خورید بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد که در  نتیجه بر میکروبیوم پوست سر نیز تأثیر می گذارد. بسیارمهم است که غذاهای غنی از ویتامین C و روی را در رژیم غذایی خود داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

از مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو برای دریافت دوز روزانه ویتامین C همراه با صدف، گوشت قرمز و مرغ سرشار از روی استفاده کنید.

میکروبیوم متعادل پوست سر کلید شما برای داشتن مو و پوست سر سالم است. برای جلوگیری از نگرانی های مختلف در مورد پوست سر این نکات را درمراقبت از مو و پوست سر به خاطر داشته باشید.

اهمیت سلامت پوست سر در رشد موها و پیشگیری از ریزش مو

اهمیت سلامت پوست سر در رشد موها و پیشگیری از ریزش مو

نقش پوست سر در رشد رشد موها

پوست سر مانند یک پوست معمولی  دارای اپیدرم و درم است، اما دارای تعداد بیشتری از فولیکول های مو است. هر فولیکول مو یک چرخه رشد دارد (فازهای آناژن، کاتاژن و تلوژن) که می ‌تواند توسط هورمون‌ها، داروها، رژیم غذایی، بیماری و بسیاری از عوامل دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد.  اپیدرم و درم پوست سربه تغذیه خوب و محصولات مراقبت از مو احتیاج دارد که نقش مهمی در رشد مو، ضخامت ساقه مو و رشد و نمو فولیکول های مو بازی می کنند.

اختلالات شایع پوست سر

شوره سر

شوره سر (پوسته های سفید قابل مشاهده پوست) خفیف ترین شکل درماتیت سبورئیک است. علت درماتیت سبورئیک قارچ هایی از نوع Malassezia است.

اگزما

شرایطی است که جوش های خارش دار قرمز تا قهوه ای رنگ همراه با برآمدگی های کوچک برجسته بر روی پوست ایجاد می شود که دلیل آن حساسیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن است که یک ماده بی ضرر را به عنوان یک تهدید می بیند و از التهاب به عنوان وسیله ای برای محافظت بدن استفاده می کند.

پسوریازیس

یک بیماری التهابی مزمن است که هم باعث استرس اکسیداتیو  و هم رشد بیش از حد مالاسزیا می شود. ریزش موی زودرس ممکن است ناشی از درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس باشد.

علت مشکلات پوست سر چیست؟

فعالیت بیش از حد غدد چربی، استرس، آلودگی، تغذیه نامناسب و حتی استفاده زیاد از کلاه و گلاه گیس های مختلف همگی می توانند باعث آسیب به پوست سر و در نتیجه از بین رفتن سلامت پوست شوند. سایر موارد آسیب رسان به پوست سر عبارتند از:

استرس اکسیداتیو

زمانی که رادیکال‌های آزاد از آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن مانند ویتامین E بیشتر می شوند به موهای شما آسیب می زند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های حاوی اکسیژن و اساساً ضایعات متابولیکی با تعداد نابرابر الکترون هستند که به راحتی با مولکول‌های دیگر واکنش می ‌دهند. این واکنش‌ها اکسیداسیون نامیده می ‌شوند و به نظر می‌ رسد که در ریزش موی زودرس نقش دارند زیرا روی موهای جدید در داخل فولیکول تأثیر می ‌گذارند.

مدل موی شما

اگر پوست سر شما سفت و دردناک است، ممکن است به دلیل مدل موهای روزانه (بافت، اکستنشن و دم اسبی) شما باشد. استفاده بیش از حد از کلاه و کلاه گیس  به دلیل حمل وزن اضافی همگی می توانند دلیل آسیب به پوست سر باشد.

نحوه شستشو

استفاده از ناخن ها برای شستشوی پوست سر یا خاراندن مداوم نه فقط منجر به ریزش مو و التهاب پوست می شود همچنین باعث ورود باکتری ها به درون پوست شما خواهد شد.

نکات ضروری برای حفظ سلامت پوست سر

برای داشتن پوست سر سالم که برای رشد موها بسیار ضروری است رعایت چند نکته لازم است:

لایه برداری

اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، لایه برداری پوست سر یک نکته کلیدی است. پوست سر را به طور منظم ماساژ دهید با این کار پوست مرده لایه برداری می شود.

رطوبت پوست سر  را حفظ کنید

گاهی اوقات، مشکلات پوست سر فقط نتیجه خشکی پوست است – حتی پوست سر معمولی اگر موها  تمیزشسته نشود پوسته پوسته می شوند. هنگامی که حمام می کنید، تا حد امکان از آب داغ اجتناب کنید و به جای آن از آب ولرم استفاده کنید تا سبوم مرطوب کننده بیشتر روی پوست سر شما باقی بماند.

ماساژ

زیر پوست سر شما شبکه پیچیده ای از رگ های خونی وجود دارد که اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را به بافت ها منتقل می کند. با ماساژ دادن پوست هنگام شستشو، گردش خون را در پوست سر خود حفظ کنید.

درمان های شیمیایی را محدود کنید

رنگ کردن مو، حالت دادن مو و صاف کردن شیمیایی می تواند آن را خشک و تحریک کند. در صورت امکان از آنها دوری کنید و مراقب علائم سوزش یا خارش در طول درمان شیمیایی باشید و با آبکشی آن را متوقف کنید.

جلوگیری از تابش نور خورشید

سرطان پوست بر روی پوست سر که همیشه در معرض آفتاب است نیز رخ می دهد. اگر قرار است مدت طولانی در معرض نور خورشید باشید ، برای محافظت از پوست سر خود از کلاه استفاده کنید رعایت این نکته مخصوصا برای کسانی که موهای بسیار ظریف، بلوند، خاکستری یا نازک دارند و در معرض خطر آفتاب سوختگی هستند، مهم است.

رژیم غذایی

یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات به تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای سلول های جدید و سالم کمک می کند. گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و آجیل – یا پروتئین گیاهی اگر گیاهخوار هستید  را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مرکبات ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و اسفناج مواد مغذی خوبی برای پوست سر هستند و پیری پوست سر را به تعویق می اندازند.

سخن پایانی

هنگامی که بدانید واقعاً در بالای خط موی شما چه اتفاقی می‌افتد، سلامت نگه داشتن پوست سرتان یک موضوع مهم در زندگیتان خواهد شد. مراقبت از بدن همیشه معقول است و موهای شما برای رشد و نمو به پوست سر کاملا سالم نیاز دارند.