نقش پتاسیم در رشد موها چیست؟ رابطه پتاسیم و ریزش مو

نقش پتاسیم در رشد موها چیست؟ رابطه پتاسیم و ریزش مو چیست؟

نقش پتاسیم در رشد موها چیست؟ رابطه پتاسیم و ریزش مو

نوشته admin

پتاسیم یک عنصر فلزی است که برای عملکرد بدن ما بسیار مهم است. پتاسیم است بار الکتریکی کوچکی را حمل می کند و جزء الکترولیت ها طبقه بندی می شود. پتاسیم در انتقال تکانه های عصبی و برای انقباض ماهیچه ها بسیار مهم است. این مینرال برای انواع عملکردها، از جمله حفظ ضربان قلب و عملکرد عضلات ضروری است.

تغییرات کوچک در سطح پتاسیم می تواند بر عملکرد بدن ما تأثیر بگذارد. پتاسیم فعالیت الکتریکی سلول های بدن ما را حفظ می کند. وقتی سطح پتاسیم کاهش می ‌یابد،عملکرد سلول‌ های دارای فعالیت الکتریکی بالا مانند اعصاب، ماهیچه‌ها و قلب تحت تاثیر قرار می گیرد.

کمبود پتاسیم یکی از دلایل اصلی ریزش مو در مردان و زنان است. برای عملکرد صحیح سلول های پتاسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری است. اگر کمبود پتاسیم در بدن وجود داشته باشد، سلول ها عملکرد طبیعی خود را از دست می دهند و در نتیجه عوارض جانبی زیادی از جمله ریزش مو به همراه خواهد داشت. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نقش پتاسیم در سلامت بدن چیست؟

بهترین راه برای از بین بردن کمبود پتاسیم قرار دادن غذاهای غنی از پتاسیم در رژیم غذایی روزانه است. میزان مصرف روزانه توصیه شده (RDI) برای پتاسیم ۴۷۰۰ میلی گرم در روز است. با توجه به اینکه یک موز فقط حاوی حدود ۴۵۰ میلی گرم پتاسیم است (بسته به اندازه موز)، برای افزایش پتاسیم در رژیم غذایی، به غذاهای غنی از پتاسیم بیشتری نیاز است.

سطح پایین پتاسیم خون وضعیتی است که در آن میزان پتاسیم خون کمتر از حد طبیعی است. نام پزشکی این بیماری هیپوکالمی است. پتاسیم یک الکترولیت (مواد معدنی) است. برای عملکرد صحیح سلول ها مورد نیاز است.

شما پتاسیم را از طریق غذا دریافت می کنید. کلیه ها پتاسیم اضافی را از طریق سیستم ادراری دفع می کنند تا تعادل مناسبی از مواد معدنی در بدن حفظ شود. کمبود خفیف این مینرال می تواند باعث مشکلاتی مانند نفخ و یبوست شود زیرا کمبود آن حرکت غذا را از طریق سیستم گوارش کند می کند. سطوح ناکافی این ماده در رژیم غذایی با حتی با ریزش موی زنانه مرتبط است.

علل رایج کاهش پتاسیم خون

  • داروها، مانند دیورتیک ها (قرص های آب)، آنتی بیوتیک های خاص
  • اسهال یا استفراغ
  • اختلالات خوردن (مانند بولیمیا )
  • هیپرآلدوسترونیسم
  • مصرف بیش از حد ملین که می تواند باعث اسهال شود.

پتاسیم و ریزش مو

ریزش مو یک مرحله طبیعی از چرخه رشد مو است ما روزانه با هر بار شانه زدن موهایمان مقداری از موهایمان را از دست می دهیم این چرخه رشد طبیعی موهایمان است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

اما ریزش موی شدید نشانه این است که چیزی به خودی خود چرخه رشد را مختل کرده است و این یعنی به سرعت باید دنبال علت آن باشیم. در ریزش مو عادی، شما تارهای موی خود را از دست می دهید ولی ریزش مو شدید مرحله پیشرفته تری است که در آن نه تنها موها می ریزند، بلکه تراکم آنها نیز کاهش می یابد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل همیشه مهم است و باید رژیم غذایی خود را با افزودن سبزیجات، آجیل و دانه های بیشتر ارتقا دهید. رژیم غذایی سالم باید سرشار از پروتئین، اسید فولیک، بیوتین، روی، کلسیم و سایر مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا باشد.

گاهی اوقات ریزش مو یک عوارض جانبی است که باید برطرف شود و زمانی که مشکل سلامتی به درستی درمان شود، خود به خود ریزش مو نیز برطرف می شود. هنگامی که ریزش مو به دلیل شرایطی است که خود مو را درگیر می کند ریزش مو می تواند دائمی باشد و یا اینکه بطور موقت عواملی از رشد مو جلوگیری کرده اند.

کمبود پتاسیم در اکثر زنان و مردان نتیجه دریافت نمک اضافی در رژیم غذایی آنهاست. اتفاقی که می افتد این است که وقتی یک فرد نمک زیادی مصرف می کند، سدیم اضافی در اطراف فولیکول های مو جمع می شود.

در نتیجه پتاسیم نمی تواند به سلول ها برسد و این کمبود باعث ریزش مو می شود از این رو، افزایش دریافت این مینرال ممکن است به شما در مقابله با ریزش مو و تقویت رشد مو کمک کند. هرچند ممکن است این تنها دلیل کمبود پتاسیم نباشد، اما یکی از رایج ترین دلایل  است.

نقش پتاسیم در رشد موها چیست؟ رابطه پتاسیم و ریزش مو چیست؟

نقش پتاسیم در رشد موها چیست؟ رابطه پتاسیم و ریزش مو چیست؟

غذاهای غنی از پتاسیم

برای تامین پتاسیم مورد نیاز بدن، غذاهای غنی از این ماده معدنی مانند موز، گوشت بدون چربی، برنج، زردآلو، آووکادو، خرما، کلم بروکسل پخته شده، پرتقال، گلابی، کشمش، آلو، ماست، شیر بدون چربی، سیب زمینی پخته، اسفناج، بادام زمینی و لوبیا باید روزانه مصرف شود.

علاوه بر اینها  داشتن یک رژیم غذایی متعادل، که بدن را با مقدار مناسب ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تامین می کند، نیز مهم است. برای کمک به جذب مقدار کافی این مینرال توسط سلول ها، محدود کردن مصرف نمک نیز توصیه می شود.

چگونه می توان کمبود پتاسیم را درمان کرد؟

روش درمان کمبود پتاسیم به شدت و سابقه پزشکی شما بستگی دارد. برای هیپوکالمی خفیف، پزشک ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

  •  مصرف هر دارویی که می تواند منجر به کاهش سطح پتاسیم شود را قطع کنید
  • مصرف مکمل ها
  • افزودن بیشتر غذاهای حاوی پتاسیم به طور طبیعی
  • مصرف داروهای مخصوص افزایش سطح پتاسیم در بدن

روش‌های دارویی و درمانی برای درمان این بیماری وجود دارد. برای شروع، می توان از مکمل های پتاسیم برای افزایش سطح این ماده معدنی در بدن استفاده کرد.

انواع مختلفی از مکمل های پتاسیم وجود دارد که شامل کلرید پتاسیم، سیترات پتاسیم، فسفات پتاسیم ،بی کربنات پتاسیم و آسپارتات پتاسیم است.

بهتر است بدانید بهترین مکمل پتاسیم برای شما کدام نوع است.  کلرید پتاسیم بیشتر برای افرادی که دچار کمبود پتاسیم هستند استفاده می شود. اگر بیمار مستعد ابتلا به سنگ کلیه باشد، سیترات پتاسیم ممکن است مفید باشد زیرا سیترات می تواند به کلسیم در ادرار بچسبد و از تشکیل کریستال جلوگیری کند.

بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکملی به دنبال مشاوره پزشکی باشید زیرا اگر سطح پتاسیم شما بسیار پایین باشد، مکمل‌های بدون نسخه ممکن است برای شما کافی نباشند. سازمان غذا و دارو مکمل ها را به کمتر از ۱۰۰ میلی گرم پتاسیم محدود می کند که تنها مقداری از مصرف توصیه شده روزانه  را تامین می کند. اما پزشکان می توانند مکمل پتاسیم قوی تری را برای بیماران مبتلا به هیپوکالمی شدید تجویز کنند.

داروهای رفع کمبود پتاسیم برای درمان ریزش مو

بعد از مکمل ها کرم‌های موضعی وجود دارند که اگر روی مو استفاده شوند، سدیم اضافی را که در اطراف فولیکول مو جمع می‌شود را از بین می برند و به پتاسیم اجازه می‌ دهند به سلول‌ها برسد. یکی از محبوب ترین کرم های موضعی ماینوکسیدیل ۲ درصد است.

ماینوکسیدیل

داروهای ریزش مو مانند ماینوکسیدیل (یک گشادکننده عروق و بازکننده کانال پتاسیم) هستند که رشد مو را افزایش می دهد. این کرم های موضعی با باز کردن کانال‌های پتاسیم و در نتیجه ایجاد قطبش بیش از حد سلول‌ها، اکسیژن، خون و مواد مغذی بیشتری را به فولیکول‌ ها می رسانند.

این کار باعث می ‌شود موهای تلوژن ریزش کنند و به فولیکول مو اجازه می ‌دهد تا سریع ‌تر دوباره وارد فاز آناژن شود و موهای ضخیم‌ تری تولید کند. در نتیجه موها دوباره وارد فاز رشد می شوند و همچنین از ریزش بقیه موها نیز با حذف سدیم اضافی جلوگیری می شود.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون با مهار اثرات آندروژن ها (مانند تستوسترون) که با آنزیمی ترکیب می شود و هورمونی را ایجاد می کند که باعث ریزش مو می شود، ریزش مو را متوقف می کند. اسپیرونولاکتون پس از مصرف  به سرعت توسط کبد جذب و متابولیزه می شود و سپس به کانرنوات پتاسیم و کانرنون تبدیل می شود که آنتاگونیست های فعال آلدوسترون هستند.

اسپرینولاکتون یک قرص آب یا یک دیورتیک نگهدارنده پتاسیم است که میزان مایعات را در بدن کاهش می دهد، اما منجر به از دست دادن پتاسیم نمی شود. این بدان معناست که سطح مناسب پتاسیم را در بدن حفظ می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند. البته استفاده از اسپیرونولاکتون در کنار ماینوکسیدیل برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو بسیار مفید است.

احتیاط در مصرف مکمل های پتاسیم

مصرف بیش از اندازه مکمل ها می تواند خطرناک باشد زیرا مکمل های پتاسیم ممکن است عوارض جانبی جزئی گوارشی یا سطوح بسیار بالای پتاسیم ایجاد کنند.

مصرف دوزهای بیش از حد پتاسیم می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپرکالمی شود که می تواند باعث آسیب جدی به عضلات و قلب شود و همچنین باعث افزایش قند خون می شود. وقتی سطح قند خون بالا باشد کانال های پتاسیم باز نمی شوند.

هنگامی که سطح قند خون کاهش یافته به حالت عادی باز می گردد، عملکرد کانال پتاسیم از سر گرفته می شود. بنابراین هیپرکالمی (بالابودن سطح پتاسیم خون) نیز مانند هیپوکالمی (پایین بودن سطح پتاسیم خون) می تواند باعث ریزش مو شود زیرا  با بسته شدن کانال های پتاسیم اجازه نمی دهد پتاسیم کافی به فولیکول های مو برسد.

هیپرکالمی به دلیل اینکه بر قلب و سایر عضلات بدن نیز تاثیر می گذارد بسیار خطرناک تر از هیپوکالمی است و علاوه بر اینکه از رشد موها جلوگیری می کند به شدت باعث افزایش ریزش مو می شود. موها به شدت خشک و شکننده می شوند و از بعد گذشت مدتی شاهد ریزش تکه ای موها خواهید بود.

بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید تا سطح پتاسیم خون شما ابتدا اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که در محدوده ایمن قرار دارند سپس اگر لازم بود درمان خاصی را برای شما تجویز کنند.