کمبود ویتامین D و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

ویتامین D و ریزش مو

کمبود ویتامین D و ریزش مو چه ارتباطی با هم دارند؟

نوشته admin

ویتامین D به دلیل خواص ضد التهابی، تنظیم کننده سیستم ایمنی و تنظیم تمایز و تکثیر کراتینوسیت ها نقش مهمی در شادابی پوست و مو دارد. ویتامین D یک ویتامین ضروری و محلول در چربی است که در بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی بدن شما نقش دارد. به طور کلی باید بدانید که ویتامین D و ریزش مو می توانند ارتباط تنگاتنگی با هم داشته باشند.

برخلاف اکثر ویتامین ها، ویتامین D معمولاً در غذاها یافت نمی شود. در حالی که برخی از غذاها مانند شیر، سویا و انواع خاصی از ماهی حاوی ویتامین D هستند، بیشتر ویتامین D هنگامی که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید با پوست تماس پیدا می کند در بدن تولید می شود.

ویتامین D همچنین نقش مهمی در پیشگیری از برخی بیماری ها دارد. افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به راشیتیسم و ​​استئومالاسی هستند که استخوان های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

ویتامین D همچنین به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می شود و برای رشد موها بسیار مهم است. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نقش ویتامین D در بدن

نقش ویتامین D در بدن

ویتامین D در شکل طبیعی بیولوژیکی خود بی اثر است. برای استفاده از ویتامین D بدن باید آن را با استفاده از کبد و کلیه به شکل قابل استفاده تبدیل کند. این فرآیند پیچیده و چند مرحله ای هیدروکسیلاسیون نامیده می شود و به بدن شما اجازه می دهد از ویتامین D برای انواع مختلف فرآیندهای مهم استفاده کند.

ویتامین D می تواند فولیکول های جدید مو را ایجاد کرده و موها را ضخیم تر نشان دهد. همچنین در رشد و بازسازی فولیکول مو نقش دارد. این ویتامین در یک سیستم بازسازی کننده که رشد مو را از طریق تعامل پیچیده بین هورمون ها، نوروپپتیدها و سلول های ایمنی تنظیم می کند شرکت دارد.

ویتامین D در فرآیندهای بیولوژیکی بی شماری در بدن شما نقش دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

  • ترویج جذب کلسیم
  • اطمینان از رشد سالم و بازسازی استخوان
  • تولید و رشد فولیکول های پوست و مو
  • تعدیل رشد سلولی
  • کاهش التهاب
  • حفظ سیستم ایمنی سالم

نقش ویتامین D در سلامت و رشد مو

ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است که نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می کند. این ویتامین به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها و همچنین محافظت در برابر طیف گسترده ای از شرایط مختلف مانند دیابت نوع یک و حتی سرطان کمک می کند. با این حال مشخص شده است که کمبود ویتامین D با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله ریزش مو مرتبط است.

متخصصان پزشکی معتقدند که این ویتامین به تحریک فولیکول های مو و در نتیجه رشد موها کمک می کند. کمبود این ماده مغذی سلامت کلی موهای افراد به خطر می اندازد و همچنین می تواند در برخی موارد با آلوپسی آرئاتا همراه باشد. یک وضعیت خود ایمنی که باعث ریزش تکه ای مو می شود.

ویتامین D نقش مهمی در ایجاد فولیکول های جدید مو دارد که موها از آن رشد می کنند. این فولیکول ها به جلوگیری از ریزش زودرس موهای موجود و حفظ ضخامت آنها کمک می کنند. با توجه به مسئله ارتباط بین کمبود ویتامین دی و ریزش مو، دریافت مقدار مناسب ویتامین دی می تواند از رشد و رشد مجدد مو در افرادی که از ریزش مو ناشی از فقدان این ماده مغذی رنج می برند، حمایت کند.

آیا کمبود ویتامین D می تواند باعث ریزش مو شود؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کمبود این ویتامین باعث ریزش مو و سایر مشکلات مو می شود. ویتامین D فولیکول های مو را برای رشد تحریک می کند. بنابراین وقتی بدن ویتامین کافی نداشته باشد، موها تحت تأثیر قرار می گیرند. همانطور که گفته شد کمبود ویتامین دی همچنین می تواند با آلوپسی آره آتا ، یک بیماری خود ایمنی که باعث ریزش مو می شود، مرتبط باشد.

کمبود ویتامین دی و ریزش مو ارتباط مستقیمی دارند؛ زیرا این ویتامین برای رشد و سلامت فولیکول های مو ضروری است. ویتامین D به تحریک تولید کراتین، پروتئینی که موها را تشکیل می دهد، کمک می کند. همچنین به تقویت فولیکول های مو کمک می کند تا موها را سالم نگه دارند.

برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین D، مهم است که مطمئن شوید که سطح ویتامین D شما در محدوده طبیعی است. می توانید این کار را با انجام آزمایش خون انجام دهید.

اگر سطح ویتامین D شما پایین است، می توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف غذاهای غنی از ویتامین D یا مصرف مکمل های ویتامین D، سطح ویتامین D خود را افزایش دهید.

درمان ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین D

درمان ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین D

درک ریزش مو وابسته به تشخیص آن در مراحل اولیه است. اگر بتوانیم زودتر با آن مقابله کنیم ، به احتمال زیاد روند آن را کند کرده یا از آن جلوگیری می کنیم.

اولین کاری که فرد در برابر ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین D می تواند انجام دهد این است که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز را در خارج از منزل صرف کند و غذاهای سرشار از ویتامین دی را مصرف می کند.

همچنین می توانید مکمل ویتامین D را به برنامه معمول خود اضافه کنید. مصرف این ویتامین می تواند موهای شکننده یا نازک که نیاز به درمان دارند را بهبود ببخشد. همچنین هر فردی که ریزش مو دارد می تواند با انجام موارد زیر از شکنندگی موها جلوگیری کند.

هنگام برس زدن موهای خود را نکشید. اجتناب از دم اسبی و سایر مدل موهای کشنده، استفاده از نرم کننده های مناسب و طبیعی، موهای بلند را قبل از خواب در یک بافت شل قرار دهید تا از گره خوردن جلوگیری شود.

نقش ویتامین D در جلوگیری از ریزش مو چیست و چگونه درمان می شود؟
نقش ویتامین D در جلوگیری از ریزش مو چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه می توانیم بفهمیم دچار کمبود ویتامین D هستیم؟

مکررا بیمار می شوید

از آنجا که ویتامین D به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند ، سطح ناکافی آن در بدن می تواند سیستم ایمنی را ضعیف کرده و از این رو مستعد ابتلا به بیماری ها و شرایط مختلف می شوید. مطالعات نشان می دهد که ویتامین D به طور مستقیم با ارگانیسم های مضر مبارزه کرده و با عفونت های مختلف مقابله می کند.

درد استخوان و کمر

همانطور که قبلاً توضیح داده شد ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها دارد. سطح ناکافی آن در بدن می تواند بر آن تأثیر بگذارد. کمبود آن منجر به جذب نامناسب کلسیم می شود. بر اساس مطالعه ای که در مجله بین المللی بیماری های روماتیسمی منتشر شده است ، افرادی که کمبود ویتامین دی دارند ، تقریباً دو برابر افرادی که دارای سطح طبیعی ویتامین D هستند ، در معرض درد استخوانی قرار دارند.

ریزش مو

ویتامین دی به رشد فولیکول های جدید مو کمک می کند. این بدان معناست که کمبود آن می تواند این روند را کند یا متوقف کند و به تدریج ممکن است متوجه ریزش و طاسی مو شوید. به گفته یک مطالعه که در مجله انجمن پزشکی اسرائیل منتشر شده است ، سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی آره آتا مرتبط است.

کدام افراد بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند

برخی از افراد ویتامین دی کافی ندارند و این ممکن است به این دلیل باشد که پوست آنها به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار ندارد یا به دلیل مشکلات سلامتی به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال ، اگر:

شما اغلب از خانه بیرون نمی روید و مدام در خانه هستید ، در بیمارستان یا معلول هستید و کمتر قادر به رفت و آمد هستید، هنگام بیرون رفتن لباس هایی می پوشید که بیشتر پوست شما را می پوشاند، پوست تیره دارید برای مثال اگر اهل آفریقا ، آفریقا-کارائیب یا جنوب آسیا هستید، بیشتر اوقات از کرم ضد آفتاب استفاده می کنید شما به ویتامین D بیشتری نیاز دارید.

نوزادان ، کودکان خردسال و زنان باردار و شیرده به ویتامین D بیشتری نیاز دارند. اگر شما یک فرد مسن هستید- زیرا افراد مسن نمی توانند مقدار زیادی ویتامین  دی تولید کنند- مشکل سلامتی دارید یا داروهای خاصی مصرف می کنید که نحوه کنترل ویتامین دی در بدن را تغییر می دهد ، مانند بیماری کرون ، بیماری سلیاک و برخی از انواع بیماری های کبدی و کلیوی در معرض کمبود هستید.

شما بسیار اضافه وزن دارید ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند به احتمال زیاد فاقد ویتامین D هستند و یا اینکه شما غذاهای بسیار کمی که حاوی ویتامین دی هستند مصرف می کنید.

سایر علل کمبود ویتامین D

افراد مبتلا به کمبود این ویتامین ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند یا علائم آن ها خاص نباشد و در طول زمان تغییر کند. علائم کمبود این ریز مغذی عبارتند از:

نوسانات خلقی ، از جمله افسردگی یا اضطراب، بهبود کند زخم ها، از دست دادن تراکم استخوان، ضعف عضلانی، فشار خون بالا و بدتر شدن آن، خستگی مداوم، درد مزمن و ناباروری.

کمبود این ویتامین معمولاً به دلیل کمبود نور خورشید یا عدم استفاده کافی از غذاهای غنی از مواد مغذی مانند گوشت قرمز و ماهی های چرب مانند ماهی تن ایجاد می شود.

پیشنهاد می شود افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند از مواد مغذی به عنوان راهی موثر برای درمان این مشکل اساسی استفاده کنند. توصیه می شود مکمل ها در کنار وعده های غذایی مصرف شوند؛ زیرا هرگونه چربی مصرف شده به جذب ویتامین دی در بدن کمک می کند. این نوع درمان می تواند سلامت مو را در افرادی که از ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین رنج می برند تا حد زیادی بهبود ببخشد و راه حلی عالی برای این مشکل ارائه دهد.

با این حال ، در صورت عدم استفاده از مکمل های ویتامین D برای ریزش مو ، سایر روش های درمانی ممکن است برای به دست آوردن مجدد موهای سر موثر باشد. کاشت مو یک راه حل پیشرفته برای کسانی است که از مشکلات ریزش مو رنج می برند و به پوشاندن نواحی طاسی یا نازک شده کمک می کند و موها را به کیفیت قبلی باز می گرداند.

این نوع درمان، تامین ویتامین دی برای ریزش مو نتایج بسیار خوبی ارائه می دهد و همچنین می تواند به عنوان روشی برای درمان آلوپسی مورد استفاده قرار گیرد و این برای افرادی که از ریزش مو ناشی از ویتامین دی رنج می برند گزینه ای عالی است.

چه موقع درمان ریزش مو را شروع کنیم؟

چه موقع درمان ریزش مو را شروع کنیم؟

اگر کمبود ویتامین D باعث ریزش مو شود، چه زمانی باید درمان را شروع کرد؟ در پاسخ باید بگوییم هرچه زودتر درمان شروع شود، بهتر است. این به این دلیل است که به محض مرگ فولیکول های مو، موها با وجود تحریک دیگر نمی توانند، رشد کنند.

درمان های بالینی می تواند طاسی را معکوس کرده و همچنین از ریزش بیشتر موها جلوگیری کند. لیزر درمانی نیز به حفظ سلامت مو و رشد کمک می کند. بسیاری از روش های اثبات شده از نظر بالینی با نازک شدن مو مبارزه می کنند و فولیکول مو را برای بازسازی مو تحریک می کنند.

توصیه هایی برای درمان ریزش موی ناشی از ویتامین D

تحقیقات نشان می دهد وقتی فردی ویتامین D کافی ندارد ، موثرترین درمان ریزش مو مصرف مکمل های ویتامین D است. مکمل های ویتامین D باید همراه وعده های غذایی ، به ویژه آنهایی که دارای چربی های سالم زیادی هستند ، مصرف شوند. چربی به جذب ویتامین D در بدن کمک می کند. منابع خوب چربی رژیم غذایی عبارتند از:

آووکادو، تخم مرغ، دانه های چیا، برخی از ماهی ها شامل ماهی قزل آلا ، شاه ماهی و ساردین و روغن کبد ماهی کاد، کنسرو تن ماهی و میگو هستند. انواع بادام، اجیل، پنیر، قارچ، شیر، سویا، غلات و جودوسر نیز منابع خوبی هستند.

مکمل ها در اشکال مختلف موجود است. برخی از آن ها را می توان روزانه ، یک بار در هفته یا یک بار در ماه مصرف کرد. هنگام درمان سطوح پایین ویتامین D ، پزشک هر چند ماه یکبار آزمایش خون انجام می دهد تا ببیند سطح ویتامین در خون فرد در حال افزایش است یا خیر.

انجمن غدد درون ریز توصیه می کند که بزرگسالان بین ۱۹ تا ۵۵ سال روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند .IU به معنی یک واحد بین المللی است که توصیف می کند که یک ویتامین یا مکمل از نظر وزنی چقدر قدرتمند است.

انجمن غدد درون ریز توصیه می کند که بزرگسالان بالای ۵۵ سال بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ IU در روز ویتامین D دریافت کنند. در نهایت آنها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ IU در روز ویتامین دی را برای کودکان توصیه کردند.

انواع مکمل های ویتامین D

مکمل های ویتامین دی و یا قرص ویتامین دی برای مو به اشکال مختلف وجود دارد. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدامیک را مورد استفاده قرار دهید با پزشک مشورت کنید:

کرم های موضعی

ریزش مو را می توان با استفاده از کرم ها یا لوسیون های حاوی مشتقات ویتامین دی درمان کرد. یکی از معروف ترین آنها کلسیپوتریول نام دارد که در برخی از مطالعات برای درمان بیماران مبتلا به آلوپسی آرئاتا موثر بوده است کلسیپوتریول نیاز به تجویز پزشک دارد.

 قرص های خوراکی

مکمل های ویتامین دی نیز به صورت قرص یا کپسول خوراکی ارائه می شوند. مکمل های ویتامین D2 و D3 را می توانید در داروخانه محلی خود بیابید. به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل های روزانه ممکن است به رفع کمبود کلی ویتامین دی کمک کند ، اما هنوز اطلاعات کافی برای اثبات درمان ریزش مو با آنها وجود ندارد.

رژیم غذایی

بهترین راه برای دریافت ویتامین دی در بیشتر موارد از طریق رژیم غذایی است. غذاهایی که حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین دی هستند شامل روغن جگر ماهی ، ماهی قزل آلا ، میگو ، تن ماهی و قارچ سفید است.

میزان توصیه شده مصرف ویتامین D چقدر است؟

ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها، سیستم ایمنی بدن و بسیاری از عملکردهای دیگر ضروری است. میزان توصیه شده روزانه (RDA) مصرف ویتامین D برای اکثر افراد ۱ تا ۷۰ ساله ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) است. برای افراد بالای ۷۰ سال، این مقدار به ۸۰۰ IU افزایش می‌یابد. نوزادان نیز به ۴۰۰ IU ویتامین D در روز نیاز دارند.

افراد مبتلا به برخی شرایط پزشکی مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا بیماری کلیوی ممکن است به مقدار بیشتری ویتامین D نیاز داشته باشند. همچنین، افراد دارای پوست تیره‌تر ممکن است به دلیل جذب کمتر ویتامین D از نور خورشید، به مقدار بیشتری ویتامین D از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها نیاز داشته باشند.

علائم کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D یکی از شایع ترین کمبودهای ویتامینی در جهان است. این کمبود می تواند منجر به طیف وسیعی از علائم، از جمله خستگی، درد استخوان و ضعف عضلانی شود. در ادامه برخی از علائم کمبود ویتامین دی و ریزش مو را بیان خواهیم کرد. علائم کمبود ویتامین D عبارتند از:

  • خستگی
  • درد استخوان
  • ضعف عضلانی
  • احساس افسردگی یا اضطراب
  • تغییرات در اشتها
  • کاهش تراکم استخوان

عوامل خطر ابتلا به کمبود ویتامین D عبارتند از:

  • پوست تیره
  • افزایش سن
  • عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • برخی بیماری‌ها، مانند سلیاک یا بیماری التهابی روده

برای جلوگیری از کمبود ویتامین D، توصیه می شود که افراد بزرگسال روزانه ۱۵ میکروگرم (۶۰۰ واحد بین‌المللی) ویتامین D دریافت کنند. این مقدار ویتامین D را می توان از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف غذاهای سرشار از ویتامین D یا مکمل‌های ویتامین D دریافت کرد.

اگر علائم کمبود ویتامین D را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می‌تواند سطح ویتامین D شما را آزمایش کند و در صورت نیاز، درمان مناسب را تجویز کند.

کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو میشود؟

منابع غذایی حاوی بیوتین

کمبود ویتامین B7 یا بیوتین یکی از شایع ترین دلایل نازک شدن مو است. بیوتین برای رشد و سلامت مو ضروری است و به بدن کمک می کند تا پروتئین را به انرژی تبدیل کند. کمبود بیوتین می تواند باعث نازک شدن مو، شکنندگی مو، ریزش مو و حتی طاسی شود.

منابع غذایی حاوی بیوتین عبارتند از:

  • آجیل و دانه ها، مانند بادام، گردو، تخم آفتابگردان و تخم کدو
  • غلات کامل، مانند جو دوسر و برنج قهوه ای
  • گوشت، ماهی و تخم مرغ
  • سبزیجات برگ دار سبز، مانند اسفناج و کلم بروکلی

اگر نگران هستید که ممکن است دچار کمبود بیوتین باشید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است آزمایش خون تجویز کند تا سطح بیوتین شما را بررسی کند.

سخن آخر

ویتامین D بر بسیاری از جنبه های سلامت و رفاه فرد از جمله رشد مو تأثیر می گذارد. کمبود ویتامین دی باعث ریزش مو در افراد و مشکلات دیگر می شود. افرادی که نگران ریزش مو در ارتباط با کمبود این ویتامین هستند ، باید با پزشک مشورت کنند که به احتمال زیاد مکمل ها ، تغییر رژیم غذایی و گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل را برای کمک به رفع کمبود این ریزمغذی پیشنهاد می کند.