کافئین برای مو: آیا می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

کافئین برای مو

کافئین برای مو: آیا می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

نوشته admin

امروزه افراد بسیاری درباره خواص کافئین برای مو صحبت می کنند. در ابتدا باید با این ماده آشنا شوید. کافئین یک ماده شیمیایی کریستالی سفید و تلخ است  و به گروهی از آلکالوئیدهای طبیعی از کلاس متیل گزانتین تعلق دارد. کافئین از نظر فیزیولوژیکی محرک است و سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند، خواب آلودگی و خستگی را کاهش می دهد. کافئین در دانه ها، مغزها یا برگ های تعدادی از گیاهان بومی آفریقا، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی وجود دارد. وجود کافئین به این گیاهان کمک می کند تا در برابر حشرات شکارچی از خود محافظت کنند و همچنین از جوانه زدن بذرهای مجاور جلوگیری کنند.

شناخته شده ترین منبع کافئین، دانه قهوه است. کافئین طبیعی نیز در برگ های مختلف چای از جمله چای سبز و سیاه، دانه های کاکائو، گوایوسا – یک گیاه آمازونی و توت گوارانا وجود دارد.

در همه کشورها مصرف کافئین  قانونی است و استفاده از آن از نظر اجتماعی قابل قبول است. این باعث می شود که این ماده محبوب ترین ماده روانگردان در جهان باشد. کافئین یک ماده فعال در داروهای تجویزی و بدون نسخه برای درمان خواب آلودگی است. همچنین در کنار مسکن ها به خوبی عمل می کند. در ادامه این مقاله از سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با فواید کافئین برای مو ارائه می گردد.

کافئین با بدن شما چه می کند؟

کافئین با بدن شما چه می کند؟

کافئین به خوبی توسط بدن جذب می شود و اثرات کوتاه مدت آن معمولا بین ۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف آن مشاهده می شود. این اثرات می تواند شامل افزایش تنفس و ضربان قلب و افزایش هوشیاری ذهنی و انرژی فیزیکی باشد. بسته به فرد، تاثیر کافئین می تواند تا ۱۲ ساعت ادامه داشته باشد.

تاثیر کافئین بر رشد مو

تاثیر کافئین بر رشد مو

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که ایا کافئین برای مو خوب است؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که: ممکن است فکر کرده باشید قهوه صبحگاهی نه تنها یک محرک بیداری، بلکه یک محرک برای  رویش مو است، اما نوشیدن قهوه چیزی نیست که به رشد موهای شما کمک کند. دانشمندان تخمین می زنند که ما به معادل ۵۰-۶۰ فنجان قهوه نیاز داریم تا نتایج قابل توجهی در رشد مو به دلیل مصرف کافئین داشته باشیم – مقداری که مضر و دیوانه کننده است و کاری نیست که باید انجام دهید.

این مقدار کافئین برای بدن شما بسیار مضر است و شما را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد. مصرف قهوه خوراکی نیز اعتیادآور است و اگر بیش از دو فنجان در روز مصرف کنید، ممکن است وابستگی ایجاد شود و همچنین دچار سردرد، اضطراب و افسردگی شوید.

به هرحال دلیلی وجود ندارد که شما نوشیدن ۵۰ تا ۶۰ فنجان قهوه را امتحان کنید تا موهایتان بلند شود. با این حال، تعدادی از مطالعات نشان داده اند که فولیکول مو کافئین را مستقیما و به راحتی جذب می کند. در نتیجه مفید بودن شستشوی موها با چای و اسکراب تفاله قهوه را نشان می دهد – که هر دو از نظر علمی منطقی هستند.

کافئین توانایی تعامل با فولیکول های مو را دارد و به هدایت رفتار فولیکول ها و تنظیم رشد مو کمک می کند. مطالعه‌ ای که در سال ۲۰۰۷ در مجله بین‌المللی پوست منتشر شد، نشان داد که وجود کافئین فولیکول های موی کشت ‌شده در آزمایشگاه را تحریک می کند و رشد مو را افزایش می دهد.

این ماده با تحریک فولیکول های مو، رشد مو را تقویت کرده و به ضخیم تر شدن تارهای مو کمک می کند. کافئین همچنین با افزایش جریان خون در پوست سر، مواد مغذی را به فولیکول ها رسانده و از ریزش مو جلوگیری می کند. علاوه بر این، کافئین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، از موها در برابر آسیب های محیطی مانند اشعه UV و آلودگی هوا محافظت می کند.

شامپو کافئین برای موهای چرب، شامپو کافئین برای موهای خشک و ماسک های موی حاوی کافئین راهی عالی برای بهره مندی از خواص این ماده شگفت انگیز هستند. استفاده منظم از این محصولات، موهایی قوی تر، ضخیم تر و پرپشت تر به شما هدیه می دهد. در نتیجه، کافئین ممکن است به بازیابی رشد مو یا جلوگیری از ریزش غیر طبیعی مو کمک کند. با این حال، اثرات بالینی کافئین در تقویت رشد مو هنوز به طور کامل بررسی نشده است.

چرخه های رشد مو

وضعیت موهای شما و همچنین طول موهای شما با سلامت فولیکول ها و چرخه رشد موهای شما تعیین می شود. هر فولیکول مو حاوی تعداد زیادی از سلول های پیش ساز است که قادر به جمع آوری بافت ساقه مو برای پشتیبانی از رشد مو هستند.

در طول مرحله شروع رشد مو، سلول ها شروع به تولید یک ساقه موی جدید می کنند که در طول مرحله افزایش طول چرخه مو به رشد خود ادامه می دهد. پس از یک دوره از پیش تعیین شده رشد مو که بسته به نوع فولیکول مو می تواند از چند روز تا سال متغیر باشد، مو در داخل فولیکول ثابت می ماند و در نهایت می ریزد. نقص در مرحله شروع، رشد یا ریزش مو می تواند منجر به اختلالات مو می شود.

کافئین چه تاثیری بر فولیکول های مو می گذارد؟

تاثیر کافئین بر قولیکول مو

یک آزمایش  توسط دانشگاه لوبک در آلمان، نمونه هایی را از بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (AGA) مورد مطالعه قرار داد. AGA یک شکل رایج ریزش مو در بین مردان و زنان است. نمونه ها با غلظت های مختلف تستوسترون و یا کافئین به مدت ۱۲۰-۱۹۲ ساعت کشت شدند.

فیشر، هیپلر و السنر، دانشمندان برجسته این مطالعه، نمونه ‌برداری از فولیکول های مو را از ۱۴ بیمار مرد در محدوده سنی ۲۰ تا ۴۵ سال گرفتند. بیماران در مراحل مختلفی از ریزش مو بود. اولاً، آنها فولیکول های موی کشت ‌شده را با سطوح مختلف تستوسترون درمان کردند؛ جای تعجب نیست که باعث کاهش سرعت رشد مو شد. سپس آنها همان فولیکول های مو را با سطوح مختلف کافئین، در مقابل گروه کنترل (دارونما) درمان کردند.

نتایج این آزمایش نشان داد که نه تنها کافئین اثرات منفی تستوسترون بر رشد مو را خنثی می‌کند، بلکه کافئین به تنهایی زمانی که روی فولیکول مو که از قبل با تستوسترون درمان نشده است استفاده می‌شود – منجر به بهبود رشد مو شده است.

آیا کافئین باعث ریزش مو میشود ؟

خیر، شواهد علمی نشان می دهد که کافئین نه تنها باعث ریزش مو نمی شود، بلکه می تواند به رشد و تقویت موها نیز کمک کند. مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند با مسدود کردن هورمون DHT که عامل اصلی ریزش مو در آقایان است، از ریزش موها جلوگیری کند. همچنین کافئین با افزایش جریان خون در پوست سر، می تواند به تغذیه فولیکول های مو کمک کند و رشد موها را تحریک کند.

در حالی که مصرف کافئین به طور کلی برای موها مفید است، اماباید بگوییم که  که مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به اضطراب، بی خوابی و سایر مشکلات سلامتی شود. بنابراین، برای حفظ سلامت موها و بدن خود، بهتر است کافئین را به طور متعادل مصرف کنید.

فواید کافئین برای مو

فواید کافئین برای مو

هورمون DHT یا دی هیدروتستوسترون در بدن فولیکول های مو را ضعیف می کند و باعث کاهش تولید مو می شود در نتیجه منجر به ریزش مو می شود. با این حال، با توجه به مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا (NCBI)، قهوه به طور مستقیم سلول های فولیکول های مو را با آزاد کردن ATP فعال می کند. همچنین می تواند با DHT مبارزه کند، بنابراین ریزش مو را کاهش داده و موهای شما را قوی تر می کند.

این تمام کاری نیست که قهوه می تواند برای موهای شما انجام دهد. در اینجا برخی از مزایای دیگر استفاده از قهوه برای مو آورده شده است. از انواع تاثیر کافئین بر روی مو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رشد مو را تشویق می کند و با ریزش مو مبارزه می کند

طبق مطالعه NCBI، DHT  باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود.  از آنجایی که قهوه می تواند با ترشح آن مخالفت کند و در عین حال فولیکول های مو را نیز تحریک کند، باعث رشد سریع تر مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

قهوه می تواند بافت موهای شما را بهبود بخشد

قهوه نه تنها موهای شما را قوی تر می کند، بلکه کیفیت آن ها را نیز بالا می برد و آنها را نرم و براق می کند. تعجب می کنید که چگونه؟ خوب، قهوه حاوی فلاونوئیدهایی است که با تیرگی و خشکی مبارزه می کنند.

گردش خون را در پوست سر تقویت می کند

وقتی قهوه روی پوست سر مالیده می شود، گردش خون را بهبود می بخشد. این کار به انتقال مواد مغذی به ریشه مو کمک می کند. در نتیجه موهای شما سریعتر رشد کرده و ضخیم تر می شوند .قهوه و آنتی اکسیدان های آن می توانند رشد مو را تقویت کنند.

قهوه برای سم زدایی پوست سر عالی است

استفاده از قهوه به سم زدایی پوست سر کمک می کند و به شما این امکان را می دهد تا با پوسته پوسته شدن و شوره سر مقابله کنید و در عین حال سطح pH را متعادل می کند.

آیا کافئین برای همه موها موثر است؟

کافئین در هر فردی اثرات متفاوتی را نشان می دهد. یک گروه تقریباً یکسان از دانشمندان یک مطالعه اضافی را بر روی فولیکول های موی زن و مرد انجام دادند. فولیکول های موی زنان تاثیر بیشتری از  مصرف کافئین و در نتیجه اثرات بهتری بر رشد موها را نشان داد.

راه های جذب کافئین توسط موها

راه های جذب کافئین توسط موها

راه های مختلفی برای قرار دادن فولیکول های مو در معرض کافئین وجود دارد تا به طور بالقوه رشد مو را تحریک کند. کافئین مصرف شده از طریق غذا و نوشیدنی وارد جریان خون شما می شود و در نهایت به فولیکول های مو می رسد.

علاوه بر این، طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در “فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست” منتشر شد، فولیکول های موی شما می توانند مستقیماً از طریق استفاده موضعی از شامپوهای غنی ‌شده با کافئین آن را جذب کنند.

این روش بدون ایجاد عوارض جانبی ناشی از مصرف دوز بالای کافئین بسیار کمک کننده است. در نتیجه، محصولات مو حاوی کافئین ممکن است به جلوگیری از ریزش موهای شما کمک کنند. در آینده شاید کافئین در نهایت تبدیل به یک دارو درمانی برای آلوپسی باشد. کافئین، ماده ای محبوب و پرطرفدار که نه تنها در قهوه و چای، بلکه در دنیای مراقبت از مو نیز به عنوان یک قهرمان شناخته می شود. این ماده با تحریک فولیکول های مو، به رشد و تقویت موها کمک می کند و از ریزش آن ها جلوگیری می کند. انواع روش های استفاده از کافئین برای مو عبارتند از:

پماد کافئین

  • پماد کافئین را به طور مستقیم روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  • بگذارید پماد به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت روی پوست سر شما بماند.
  • سپس موهای خود را بشویید.

قرص کافئین

  • قرص های کافئین را می توانید به صورت خوراکی مصرف کنید.
  • دوز مناسب مصرف را از پزشک خود بپرسید.

محلول کافئین

  • محلول کافئین را بعد از شستشو و آبگیری مو، روی پوست سر خود اسپری کنید.
  • نیازی به آبکشی محلول نیست.

سرم کافئین

  • سرم کافئین را چند قطره روی پوست سر خود بریزید و ماساژ دهید.
  • نیازی به آبکشی سرم نیست.

نکاتی که باید در استفاده کافئین برای ریزش مو در نظر داشته باشید

  • قبل از استفاده از هر محصول کافئینی، تست حساسیت را انجام دهید.
  • اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از کافئین با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید.

محصولات کافئینی برای مو

  • شامپو کافئین
  • ماسک مو کافئین
  • نرم کننده کافئین
  • اسپری مو کافئین
تاثیر کافئین بر موها چیست آیا می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟
تاثیر کافئین بر موها چیست آیا می تواند از ریزش مو جلوگیری کند؟

 تاثیر احتمالی کافئین در ریزش موی ناشی از درمان سرطان

مطالعات اولیه کافئین را به عنوان یک درمان احتمالی برای ریزش مو شناسایی کرده اند که ممکن است پیامدهایی در درمان سایر بیماری ها داشته باشد. بسیاری از بیماران سرطانی که پرتودرمانی انجام می دهند، به دلیل آسیب به فولیکول های مو در اثر پرتو، دچار ریزش مو می شوند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۲ در “مجله حفاظت رادیولوژیک” منتشر شد نشان داد که درمان موش های آزمایشگاهی با کافئین به کاهش ریزش مو به دنبال پرتو درمانی کمک می کند. اگرچه تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر کافئین بر ریزش موی ناشی از پرتودرمانی در انسان نیاز به بررسی بیشتر دارد. کافئین ممکن است در نهایت به جلوگیری از ریزش مو به دلیل برخی از درمان های سرطان کمک کند.

چگونه می توان از قهوه برای مو استفاده کرد؟

یک راه ساده برای استفاده از قهوه برای موها و به دست آوردن موهایی نرم، صاف و براق وجود دارد.

مرحله ۱: موهای خود را مانند حالت عادی شامپو بزنید.

مرحله ۲: ۴ قاشق غذاخوری قهوه دم کرده را به یک کاسه اضافه کنید. حالا ۴ فنجان آب جوشیده (در دمای اتاق) را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. برای حالت دادن بیشتر، می توانید یک زرده تخم مرغ اضافه کنید.

مرحله ۳: قهوه را روی پوست سر خود بریزید و آن را کاملا ماساژ دهید. با انگشتان خود مخلوط را از میان رشته ها نیز عبور دهید.

مرحله ۴: موهای خود را با یک حوله بپیچید و بگذارید حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند.

مرحله ۵: موهای خود را با آب ولرم بشویید.

استفاده از قهوه برای مو به همین سادگی است. وقتی فواید آن از موهای براق گرفته تا رشد سریع مو منهای هر گونه عوارض جانبی متغیر است، هیچ دلیلی نمی بینیم که دفعه بعد که موهای خود را می شویید از آن استفاده نکنید.

مصرف چه مقدار کافئین در روز خوب است؟

مصرف چه مقدار کافئین در روز خوب است؟

نحوه واکنش شما به کافئین به توده بدن، سلامت و متابولیسم شما بستگی دارد. همچنین بستگی به بدن شما دارد که به دریافت دوزهای منظم کافئین عادت کرده است یا خیر و اینکه چه مقدار در یک وعده مصرف می کنید. تحقیقات نشان می دهد که ۴۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر یک دوز قابل قبول کافئین برای همه افراد است.

مقدار کافئین درکودکان، زنان باردار، ورزشکاران و برخی از افرادی که نیاز به مراقبت ویژه دارند عبارتند از:

کودکان

در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای مصرف کافئین کودکان وجود ندارد. اگر کودکان علائم تحریک پذیری، ناتوانی در خواب، قطع خواب یا ناراحتی های معده را نشان می دهند، باید مصرف کافئین مورد بررسی قرار گیرد.

به یاد داشته باشید که کافئین در بسیاری از نوشابه ها و شکلات ها وجود دارد، نه فقط در قهوه و چای. مصرف نوشیدنی های انرژی زا نیز باید به دقت کنترل شود.

زنان باردار

اگر باردار هستید ، مصرف کافئین خود را به ۲۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید یا به طور کلی از مصرف آن اجتناب کنید. مصرف مقادیر زیاد کافئین ممکن است خطر سقط جنین، تجربه زایمان سخت و تولد نوزادی با وزن کم را افزایش دهد.

ورزشکاران

کافئین در فهرست ممنوعه کد جهانی ضد دوپینگ ۲۰۱۵ به عنوان یک ماده ممنوعه طبقه بندی نشده است. موسسه ورزش استرالیا آن را به عنوان یک ماده گروه A فهرست می کند، به این معنی که برای استفاده در موقعیت های خاص در ورزش پشتیبانی می شود. بر اساس پروتکل های تمرین که برای برخی از ورزشکاران ارائه شده یا مجاز است.

با این حال، قوانین ضد دوپینگ کد ورزشی خاص خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کافئین یک داروی محدود شده برای ورزشی نیست. برخی از علائم و نشانه های مصرف بیش از حد کافئین عبارتند از:

  • افزایش دمای بدن
  • تکرر ادرار
  • کم آبی بدن
  • سرگیجه و سردرد
  • ضربان قلب سریع (تپش قلب)
  • بی قراری و تحریک پذیری
  • اضطراب و تحریک پذیری
  • لرزش دست
  • بی خوابی
  • ابتدا احساس انرژی می کنید اما بعد احساس خستگی شدیدتری دارید.

نتایج درمان مشکلات مو با کافئین

  • افزایش  طول ساقه مو – یعنی بزرگتر کردن ریشه مو.
  • مدت طولانی آناژن – یعنی افزایش مرحله رشد مو.
  • تحریک تکثیر کراتینوسیت ماتریکس مو – یعنی تولید کراتین بیشتر – جزء ساختاری کلیدی موی انسان).

شگفت ‌انگیزترین تاثیر این است که پس از یک دوره ۱۲۰ تا ۱۹۲ ساعته، فولیکول‌ های موی تحت درمان با کافئین نسبت به آنهایی که با کافئین درمان نشده ‌اند، رشد سریع ‌تری از خود نشان می‌ دهند. بنابراین اثرات کافئین پس از مصرف اولیه ماندگار است.

در این مطالعه به صورت موضعی کافئین مستقیماً فولیکول مو را تحریک کرده و به جلوگیری از ریزش مو و رشد مو کمک کرده است. بنابراین کافئین به جای عبور از دستگاه گوارش و تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی، فشار خون و حتی  ایجاد سایر اثرات مضر و اعتیاد آور در بدن ما رشد موها را تحریک خواهد کرد.