آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود و چگونه می توان شوره سر را درمان کرد؟

شوره سر

آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود و چگونه می توان شوره سر را درمان کرد؟

نوشته admin

همه ما با شوره سر آشنا هستیم و حدود نیمی از ما آن را در مقطعی تجربه خواهیم کرد. اما برای برخی افراد، پوسته پوسته شدن پوست سر می تواند شدیدتر باشد و باعث درد، خارش و حتی ریزش مو شود. شوره سر ۵۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و افراد در هر سن و جنسیتی می‌توانند به آن مبتلا شوند. عوامل زیادی مانند خشکی پوست، رژیم غذایی، استرس و برخی شامپوها و محصولات مو می توانند باعث ایجاد شوره سر شوند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس به توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

شوره سر یک شکل رایج پوسته پوسته شدن پوست است که می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد و باعث خارش، ناراحتی و تأثیر منفی بر ظاهر شما شود. بسیاری از موارد این مشکل ناشی از بیماری پوستی درماتیت سبورئیک است که می تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد و علائم مختلفی ایجاد کند.

بیشتر اوقات، این شوره ها به خودی خود باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، خارش پوست سر که یک رفتار رایج برای افراد مبتلا به شوره سر است که می تواند بر فولیکول های مو تاثیر بگذارد و باعث ریزش موها شود. التهاب مکرر در فولیکول های مو می تواند باعث آسیب و زخم، کند شدن یا توقف رشد مو شود. این امر می تواند باعث ضعیف یا نازک شدن موها شود. پیچاندن مو، برس زدن شدید آن، یا خاراندن پوست سر ممکن است این نوع ریزش مو را بدتر کند.

در زیر توضیح داده‌ ایم در این رابطه که شوره سر چیست، چه چیزی باعث آن می‌شود و چگونه این مشکل ممکن است بر سلامت و ظاهر موهای شما تأثیر بگذارد. و همچنین با استفاده از محصولات مراقبت از مو بدون نسخه و عادات خوب، چه کارهایی می‌توانید برای درمان و پیشگیری از شوره سر انجام دهید.

شوره سر چیست؟

شوره سر نوعی پوسته پوسته شدن پوست است که روی پوست سر شما تاثیر می گذارد. اگر پوسته سر دارید، ممکن است پوسته های نازکی از پوست را روی پوست سر خود مشاهده کنید که به رنگ زرد یا سفید هستند. این پوسته ها ممکن است شل شده و از پوست سر روی شانه ها و لباس شما بیفتند.

اگرچه این عارضه می تواند مردان و زنان را درگیر کند، اما در مردان شایع تر است و معمولاً بعد از بلوغ ایجاد می شود. بیشتر موارد شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک است، یک شکل مزمن اگزما که می تواند در مناطقی از پوست با غدد سباسه (غدد تولید کننده چربی) زیاد ایجاد شود. درماتیت سبورئیک به دلیل عوامل متعددی از جمله ژن ها، سلامت کلی و اثرات مخمر مالاسزیا (قارچی است که در پوست سر اکثر افراد یافت می شود) که روی پوست شما رشد می کند، ایجاد می شود.

در بیماران مبتلا به درماتیت سبورئیک، پوست چرب می شود و بدن بیش از حد کراتین پوسته پوسته می سازد. شوره سر ناشی از درماتیت سبورئیک می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. برخی از افراد متوجه مقدار کمی شوره ریز و پودری می شوند، در حالی که برخی دیگر شوره شدید دارند که اغلب با بثورات پوستی همراه است. علاوه بر شوره سر، درماتیت سبورئیک ممکن است علائم دیگری مانند قرمزی و لکه‌های پوسته‌دار روی پوست ایجاد کند.

شوره سر و ریزش مو

آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود؟

اغلب، شوره سر و ریزش مو هیچ ارتباطی با هم ندارند، حتی اگر همبستگی داشته باشند. ریزش مو ناشی از شوره سر زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو آسیب دیده باشند. علاوه بر این، می تواند نازک شدن موها را در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک تسریع کند که باعث ایجاد شرایطی مانند طاسی با الگوی مردانه و زنانه می شود. قبل از اینکه به ویژگی‌ های شوره سر و ریزش مو بپردازیم، مهم است که در مورد چگونگی و چرایی ریزش مو در مردان صحبت کنیم.

اکثر ریزش مو در مردان نتیجه آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه است. این نوع ریزش مو منجر به کاهش خط موی کلاسیک M شکل یا لکه طاسی در تاج می شود که بسیاری از مردان با افزایش سن به آن دچار می شوند. طاسی با الگوی مردانه به دلیل ترکیبی از ژن‌ها و تأثیرات هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه) به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT ایجاد می‌شود.

شوره سر مستقیماً باعث طاسی با الگوی مردانه نمی شود و به نظر نمی رسد که تأثیری بر تولید DHT داشته باشد. این عارضه هیچ تاثیری بر سایر اشکال ریزش مو ندارد، مانند تلوژن افلوویوم (ریزش مو که می تواند پس از شوک فیزیولوژیکی یا استرس شدید رخ دهد)، آناژن افلوویوم، آلوپسی کششی یا کچلی پوست سر (کرم حلقه ای پوست سر).

اگرچه شوره سر باعث ریزش مو نمی شود، اما ممکن است باعث شود پوست سر شما احساس خارش کند. اگر پوست سر خود را به شدت خراش دهید، ممکن است سد محافظ پوست خود را ضعیف کرده و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی یا قارچی را افزایش دهید. برخی از عفونت‌ها، مانند کچلی سر، می‌ توانند فولیکول ‌های موی شما را تحت تأثیر قرار دهند و به ریزش موی موقت یا دائمی کمک کنند.

درمان شوره سر

برخی از درمان های ریزش مو می تواند پوست سر شما را خشک کند

ریزش مو ناشی از طاسی با الگوی مردانه با استفاده از دو نوع درمان دارویی می شود. اولین داروی نسخه ای به نام فیناستراید است که به شکل قرص فروخته می شود. دومی یک داروی موضعی به نام ماینوکسیدیل است که به صورت مایع یا فوم در دسترس است که مستقیماً روی پوست سر شما اعمال می شود که می بایست با مشاوره و تحت نظر پژشک استفاده شود.

محصولات موی مورد استفاده برای کاهش ریزش مو یا تقویت رشد مجدد مو ممکن است باعث درماتیت تماسی آلرژیک با عوارض جانبی شود که شبیه علائم شوره سر است.

اگر موهای خود را از دست می دهید، احتمالاً از این درمان ها سود خواهید برد. با این حال، برخی از افرادی که از داروهای ریزش مو استفاده می کنند – به ویژه ماینوکسیدیل – گزارش می دهند که در چند هفته اول درمان دچار خشکی و خارش پوست سر شده اند.

این تا حدودی توسط داده های مطالعات علمی تأیید شده است، با یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان می دهد که استفاده از ماینوکسیدیل نسبت به دارونما منجر به خارش پوست سر بیشتر می شود. خارش و خشکی ناشی از ماینوکسیدیل ممکن است ناشی از فرمول محصول باشد.

برخی از نسخه های ماینوکسیدیل حاوی موادی مانند پروپیلن گلیکول و الکل هستند که می توانند پوست را خشک کنند. اگر پوست سر حساسی دارید یا قبلاً شوره داشتید، این خطر وجود دارد که استفاده از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو می تواند شوره سر شما را بدتر کند.

این خطر زیادی ندارد- بیشتر افرادی که از ماینوکسیدیل استفاده می کنند هیچ مشکلی در پوست سر ندارند – اما مهم است بدانید که وجود دارد. اگر از زمان شروع استفاده از ماینوکسیدیل متوجه افزایش شوره سر شده اید، این می تواند دلیل اصلی باشد.

برای جلوگیری از ریزش موی ناشی از شوره سر، تمرکز بر رفع خارش سر تا حد امکان ضروری است. پیشگیری از ریزش موی ناشی از شوره سر بر ریشه کن کردن خارش تا حد ممکن تمرکز دارد. خارش کمتر پوست سر به شما در کاهش خاراندن کمک می کند.

خاراندن پوست سر و ریزش مو

همانطور که قبلاً به اختصار اشاره کردیم، شوره سر می تواند باعث خارش پوست سر شود – عاملی که در صورت خاراندن شدید پوست سر می تواند منجر به ریزش مو شود. خاراندن پوست سر می تواند به پوست شما آسیب برساند و خطر ابتلا به عفونت هایی را افزایش دهد که می تواند باعث آسیب فولیکولی و ریزش مو شود، مانند کچلی سر.

خاراندن شدید نیز ممکن است موهای شما را بکشد و باعث ریزش موقت مو شود که ظاهری نازک به موهای شما می بخشد. علاوه بر شوره سر، بسیاری از مسائل دیگر مانند کهیر، پسوریازیس، شپش سر، نوروپاتی (نوعی آسیب به اعصاب شما که می‌تواند منجر به سوزن سوزن شدن یا احساس ناراحتی شود) و واکنش‌های آلرژیک ممکن است باعث ایجاد خارش پوست سر شود.

بسیاری از این بیماری ها را می توان با داروهای موضعی یا خوراکی درمان و پیشگیری کرد. آنها به شما کمک می کنند از خراشیدگی و آسیب به پوست سر خود جلوگیری کنید. اگر پوست سرتان خارش دارد و وسوسه می‌ شوید که آن را بخراشید، بهتر است برای کمک با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا شوره سر باعث ریزش مو می شود و چگونه می توان شوره سر را درمان کرد؟

عواملی که باعث شوره سر و ریزش مو می شوند

هر شرایطی که باعث پوسته پوسته شدن پوست شود یا باعث شود لایه خارجی پوست با سرعت غیرمعمولی سریع ریزش کند، ممکن است باعث شوره سر شود.

اگرچه شوره سر می تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشد، اما هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه مستقیماً باعث ریزش مو می شود وجود ندارد. با این گفته، برخی از شرایطی که می توانند روی پوست سر شما تأثیر بگذارند و باعث خشکی پوست شوند، مانند عفونت های قارچی، ممکن است باعث ریزش موقت یا ریزش مو شوند. اگرچه غیر معمول است، اما اگر پوست سر خود را به شدت خراش دهید، ممکن است به موهای شما آسیب برساند.

ریزش موی موقت ممکن است اتفاق بیفتد. برخی از افراد متوجه می شوند که ریزش موهایشان یا میزان ریزش مو در هنگام شوره سر افزایش می یابد. درست مانند هر مویی که بر اثر خراش خفیف می ریزد، افزایش ریزش مو همراه با شوره سر باید متوقف شود. پس از درمان وضعیت پوست سر، موها دوباره رشد می کنند. نکته کلیدی، به حداقل رساندن آسیب به فولیکول های مو و التهاب است که ممکن است اثرات ماندگاری بر تراکم رشد مجدد داشته باشد. از آنجایی که رشد مو یک روند کند است، ممکن است زمان ببرد تا موهای شما به طور قابل توجهی به حالت عادی برگردد.

برخی از شرایط پزشکی نیز می توانند باعث ایجاد شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست روی پوست سر شوند، از جمله درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس پوست سر و کرم حلقوی پوست سر. برخی از این شرایط با ریزش مو نیز همراه است.

اگر فردی به دنبال درمان نباشد، این شرایط ممکن است به پوست سر آسیب برساند و باعث ریزش مو شود. شرایط زیر می تواند باعث شوره سر و ریزش مو شود:

چه عواملی موجب شوره سر می شود

عفونت های قارچی

کچلی، یا کرم حلقوی می تواند باعث خارش شدید در پوست سر شود. برخی افراد نیز متوجه پوسته های خشک یا تاول می شوند و ممکن است موها به صورت دسته ای بریزند. برخی دیگر از عفونت های قارچی نیز می توانند علائم شوره سر را ایجاد کرده و منجر به ریزش مو شوند. درمان های ضد قارچ می تواند به درمان این شرایط کمک کند.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است که می تواند پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد لکه های خارش دار و پوسته پوسته شود. اگرچه شوره سر نیست اما علائمی شبیه شوره سر ایجاد می کند. فرد ممکن است متوجه نقاط طاس شود که در آن لکه های پوسته پوسته ایجاد می شوند.

فولیکولیت

این بیماری نادر التهابی فولیکول های مو را از بین می برد. همچنین باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار روی پوست سر می شود. ممکن است فردی به دلیل خارش ناشی از این بیماری فکر کند که شوره دارد.

لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس در زنان شایع‌ تر است که باعث ایجاد بثورات پوستی و خشک در پوست سر می‌شود. همچنین می تواند باعث ریزش مو به صورت دسته ای شود. درمان‌های شوره سر این بیماری را درمان نمی‌کنند، اما علائم مشابه شوره سر است.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک می تواند هر بخشی از بدن را درگیر کند. معمولاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد، جایی که ممکن است باعث ایجاد بثورات پوسته پوسته قرمز یا خاکستری شود که باعث خارش و همچنین لکه های چرب شود. پوسته های پوست معمولا سفید یا زرد هستند. در صورت عدم درمان، ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند. خاراندن شدید ناحیه ممکن است آسیب را تشدید کند.

درماتیت تماسی

برخی از مواد تشکیل دهنده محصولات مو مانند رنگ مو یا شامپو ممکن است به دلیل حساسیت باعث قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست سر شوند. هنگام استفاده از محصولات مراقب باشید.

پوست خشک

خشکی پوست باعث ایجاد پوسته های کوچک می شود که لزوماً با التهاب یا قرمزی همراه نیستند.

هر شرایطی که باعث خارش یا سوزش پوست سر شود، ممکن است زمانی که فرد پوست سر خود را می‌خراشد یا موهای خود را می‌پیچد، باعث ریزش مو شود. به ویژه کودکان ممکن است با کشیدن مو به درد پوست سر پاسخ دهند.

شوره سر چگونه درمان می شود

علل دیگر شوره سر

در افرادی که هم شوره سر و هم ریزش مو دارند، هیچ تضمینی برای ارتباط این دو وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است به دلیل خشکی پوست و همچنین شرایطی که باعث ریزش مو می شود، شوره سر داشته باشند، مانند:

  • طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش موی هورمونی است که هم مردان و هم زنان ممکن است دچار آن شوند.
  • تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش مو ناشی از عفونت، آسیب یا استرس.
  • آلوپسی آره آتا، یک بیماری خود ایمنی.
  • التهاب یا اسکار پوست سر.
  • عفونت های پوست سر.
  • افرادی که سابقه شوره سر دارند، حتی پس از درمان موفقیت‌آمیز آن، ممکن است گاهی اوقات شوره سر را تجربه کنند.

بنابراین بر اساس علت ایجاد، شوره‌ ها به چهار دسته تقسیم می‌ شوند:

نوع شوره

ویژگی ‌ها

شوره مرتبط با پوست خشک

شایع‌ ترین نوع شوره سر است و معمولا در فصل زمستان و در شرایط هوای سرد و خشک رخ می ‌دهد. استفاده از آب داغ ممکن است باعث خشک شدن پوست سر و ایجاد پوسته‌ پوسته شود.

شوره مرتبط با پوست چرب

این نوع شوره از تجمع سبوم (روغن) روی پوست سر ناشی می‌ شود. سبوم اضافی و سلول‌ های مرده پوست به یکدیگر چسبیده و همراه با آلودگی‌ های پوست، دانه‌ های شوره را شکل می‌ دهند.

  شوره ناشی از قارچ

این نوع شوره توسط نوعی مخمر یا قارچ به نام “مالاسزیا” ایجاد می‌ شود. مالاسزیا به طور طبیعی روی پوست زندگی می ‌کند، اما وقتی سبوم اضافی وجود داشته باشد، تکثیر می‌ شود.

شوره ناشی از مشکلات پوستی

برخی از بیماری ‌های پوستی ممکن است روی پوست سر پوسته‌ ایجاد کنند، از جمله: درماتیت سبورئیک، اگزما، پسوریازیس و سبوپسوریازیس.

چگونه شوره سر را درمان کنیم

در حالی که شوره سر باعث ریزش مو نمی شود، اما همچنان یک آزاردهنده بزرگ است که می تواند اعتماد به نفس شما را از بین ببرد و بر زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. خوشبختانه راه‌های متعددی برای مقابله با شوره سر وجود دارد که تقریباً همه آنها در درازمدت مؤثر هستند. ما چندین گزینه را در زیر فهرست کرده ایم.

درمان شوره سر

از شامپوی ضد شوره استفاده کنید

موها به طور مرتب شسته نشود، روغن‌ها، محصولات مو و سلول‌های پوست سر می‌توانند باعث تشدید شوره سر شوند. موثرترین راه برای از بین بردن شوره سر شستشو با شامپوی ضد شوره است. شامپوهایی که برای درمان و پیشگیری از شوره سر تهیه شده اند را می توانید به صورت آنلاین یا از سوپرمارکت یا داروخانه محلی خود خریداری کنید.

هنگامی که شامپوها را مقایسه می کنید، به دنبال مواد فعال مانند پیریتیون روی، کتوکونازول، سولفید سلنیوم، قطران زغال سنگ و اسید سالیسیلیک باشید. حتماً دستورالعمل های ارائه شده همراه با شامپو را دنبال کنید. هنگام استفاده از شامپو مراقب ترکیبات آن باشید، زیرا ممکن است موهای شما را به بلوند، سفید یا خاکستری تغییر رنگ دهد و پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. قبل از امتحان هر محصول جدیدی به دنبال مراقبت های پزشکی باشید تا دچار عوارض جانبی شدید نشوید.

اگر آسیایی یا قفقازی هستید، موهای خود را روزانه با یک شامپوی معمولی بشویید و هفته ای دو بار از شامپوی ضد شوره استفاده کنید. اگر آفریقایی-آمریکایی هستید، بهتر است موهای خود را یک بار در هفته با شامپوی ضد شوره بشوئید.

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که شامپوی شوره سرشان موها را کدر یا خشک می کند. موهای خشک و آسیب دیده راحت تر می شکنند و ممکن است ریزش کنند. بعد از درمان شوره سر از نرم کننده با کیفیت بالا استفاده کنید. اگر آسیب ادامه داشت، شامپوی شوره سر را با شامپوی دیگری جایگزین کنید.

برای افرادی که پوست سرشان به مواد شیمیایی آلرژی دارد، شامپوهای گیاهی که دارای ویژگی های دارویی هستند مفید هستند، به عنوان مثال: روغن رزماری – نعناع – آملا – آلوئه ورا – تولسی – روغن درخت چای – عصاره لیمو – چریش – ریتا – برینگراج – زردچوبه

خشکی پوست سر می تواند یکی از مولدهای شوره سر باشد. یک محصول شامپو با اسید سالیسیلیک می تواند پوست سر شما را خشک کند. و به این ترتیب، شما باید پوست سر خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید تا گردش خون پوست سر بهبود یابد. این به این دلیل است که روغن دارای موادی است که ویژگی های ضد قارچی را تقویت می کند.

یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید

اگرچه هیچ ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و شوره سر وجود ندارد، برخی تحقیقات در زنان نشان داده است که خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ممکن است به کاهش شدت درماتیت سبورئیک کمک کند.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید

درمان شوره سر را به تاخیر نیندازید. در اولین نشانه شوره سر از شامپوی شوره سر استفاده کنید و اگر علائم در طی یک یا دو هفته بهبود نیافت با پزشک مشورت کنید.

مجموعه ‌ای از مسائلی که باعث ایجاد شوره سر می‌شوند، از بیماری‌های پوستی زمینه‌ای، یا حتی نحوه شستن موهایتان وجود دارد. اگر کسی مطمئن نیست که چه چیزی باعث شوره سر خود می شود، به دنبال مشاوره پزشکی باشید. معمولاً شوره سر صرفاً دلیل عدم شستشوی خوب موهاست. به غیر از سلامت پوست سر، پزشک می تواند به شما بگوید که آیا این یک بیماری پوستی است یا علائم دیگر.

اگرچه اکثر موارد شوره سر با درماتیت سبورئیک همراه است، سایر شرایطی که روی پوست سر شما تأثیر می گذارد نیز می تواند باعث پوسته پوسته شدن پوست شود. برخی از این شرایط ممکن است تنها با استفاده از دارو از بین بروند.

درمان های خانگی شوره سر

درمان ‌های خانگی برای کنترل شوره سر

  1. ماست: ماست یکی از روش‌ های موثر برای درمان شوره سر است. چند قاشق ماست تازه را مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، با آب سر خود را بشویید.
  2. سرکه: مقدار کمی از سرکه سفید یا سرکه سیب را با آب مخلوط کنید. بعد از شستشوی موها با شامپو، این مخلوط را به پوست سر بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اجازه بدهید بماند. سپس موها را کاملا با آب بشویید.
  3. اسپند: یک قاشق اسپند خشک را آسیاب کنید و با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. این مخلوط را به ریشه موها بمالید و با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. بعد از ۴۵ دقیقه، موها را با آب گرم بشویید.
  4. روغن نارگیل: روغن نارگیل را گرم کنید و به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید. بگذارید یک شب بماند و صبح روز بعد با شامپو شستشو دهید.
  5. روغن درخت چای: روغن درخت چای را به پوست سر مالیده و بگذارید یک شب بماند. سپس با شامپو آن را بشویید.
  6. لیمو: بعد از شستشوی موها با شامپو، کمی آب لیمو را به پوست سر بمالید و به مدت ۱ تا ۲ دقیقه ماساژ دهید. سپس با آب بشویید.
  7. تخم ‌مرغ: دو تخم ‌مرغ را هم بزنید و مخلوط کنید. این مخلوط را به پوست سر بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. سپس موها را با شامپو شسته و خشک نمایید.

می ‌توانید یکی از این درمان‌ های خانگی را امتحان کنید تا به کنترل شوره سر خود کمک کنید.

سخن آخر

شوره سر بسیار شایع است و بیشتر افراد می توانند علائم را با درمان خانگی مدیریت کنند. افراد مبتلا به شوره سر بعید است که موهای خود را از دست بدهند. با این حال، شوره سر درمان نشده ممکن است یکی از مقصران ریزش مو باشد. حتی زمانی که شوره سر علت اصلی آن نباشد، ممکن است به دلایل دیگر به پوست سر آسیب برساند و ریزش مو را تسریع کند.

شرایط متعددی می توانند علائم شوره سر را تقلید کنند. اگر شوره سر با درمان خانگی بهبود نیافت، اگر خارش غیرقابل تحمل شد، یا اگر مو همچنان به ریزش خود ادامه داد، به متخصص پوست مراجعه کنید.