تاثیر رژیم غذایی بر رشد موها چیست و چه مواد غذایی به رشد موها کمک می کنند؟

تاثیر رژیم غذایی بر رشد موها چیست و چه مواد غذایی به رشد موها کمک می کنند؟

تاثیر رژیم غذایی بر رشد موها چیست و چه مواد غذایی به رشد موها کمک می کنند؟

نوشته admin

رژیم غذایی تأثیر زیادی بر روی موهای شما دارد، همانطور که روی پوست، دندان ها، ناخن ها و هر قسمت دیگری از بدن شما تأثیر می گذارد. درست مانند بقیه بدن ما، هرچه مواد شیمیایی بیشتری استفاده کنیم، آسیب بیشتری ایجاد خواهیم کرد.

یک رژیم غذایی متعادل با تامین مواد مغذی ضروری به تغذیه موهای شما کمک می کند و آنها را درخشان نگه می دارد. غذاهای غنی از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی به رشد طبیعی موهای شما بسیار کمک می کنند. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس ما نگاهی به غذاهای اصلی می اندازیم که می توانند به رشد موهای شما کمک کنند لطفا همراه ما باشید.

بهترین مواد غذایی برای رشد مو کدامند؟

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین است و اغلب در ماسک های مو و سایر محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که زرده تخم مرغ باعث تحریک رشد مو در سلول های پاپیلای پوست انسان می شود. تخم مرغ همچنین سرشار از بیوتین است که برای تولید کراتین (پروتئین مو) ضروری است. بیوتین ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد. سلنیوم و روی موجود در تخم مرغ نیز ممکن است باعث سلامت مو شود. شواهد نشان می دهد که تخم مرغ می تواند مو را درخشان تر و قوی تر کند و از شکنندگی آن جلوگیری کند.

 سبزی های برگ دار

سبزیجات برگدار حاوی مواد مغذی مانند اسید فولیک و بیوتین هستند که به حفظ سلامت مو کمک می کنند. اسفناج سرشار از ویتامین C، آهن و فولات است که ممکن است باعث رشد مو شود. اسفناج همچنین سرشار از ویتامین A است. مطالعات نشان می دهد که ویتامین A و مشتقات آن به رشد و حفظ فولیکول های مو کمک می کنند.

آووکادو

آووکادو میوه ای غنی از مواد مغذی و همه کاره است. آنها سرشار از ویتامین B12، ریبوفلاوین، ویتامین C و A، فولات، آهن، نیاسین و ویتامین B6 هستند. آووکادو همچنین حاوی مقادیر کمی روی است. همه این مواد مغذی به رشد مو کمک می کنند. آووکادو به لطف پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و ویتامین های B و E که به تقویت تارهای مو کمک می کند، دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

این خواص آنتی اکسیدانی به کاهش تولید رادیکال های آزاد کمک می کند و همچنین می تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. آووکادو می تواند به عنوان یک نرم کننده مو نیز استفاده شود. اسید اولئیک موجود در آن ممکن است به تقویت ساقه مو از داخل و حتی جلوگیری از شکستگی مو کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

توت ها

توت ها دارای محتوای بالایی از ویتامین C هستند. ویتامین C همچنین به جذب آهن کمک می کند. این به مبارزه با ریزش مو در افراد مبتلا به کمبود آهن کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که توت های نخل اره ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند. عصاره تمشک سیاه همچنین ممکن است به کاهش ریزش مو به دلیل آلوپسی کمک کند.

ماهی

ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که می تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. اسیدهای امگا ۳ می توانند به مهار آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز کمک کنند که هورمونی را تولید می کند که ممکن است باعث ریزش مو شود. مکمل های روغن ماهی اغلب برای بهبود کیفیت مو استفاده می شود. ماهی هایی مانند ماهی تن نیز سرشار از پروتئین هستند و اغلب برای ارتقای سلامت مو به رژیم غذایی اضافه می شوند.

ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. همچنین سرشار از ویتامین D است. مکمل ویتامین D ممکن است به درمان ریزش موی مردانه و زنانه کمک کند. مصرف منابع غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری است زیرا بدن شما نمی تواند این چربی های سالم را تولید کند.

حبوبات

حبوبات سرشار از پروتئین هستند. آنها حاوی جنیستئین هستند که می تواند فعالیت ۵-آلفا ردوکتاز را مهار کند. حبوبات همچنین حاوی روی هستند. کمبود روی ممکن است مو را شکننده کند. لوبیا منبع خوبی از آهن است. کمبود آهن ممکن است مانع تکثیر سلول های ماتریکس فولیکولی شود.

 آجیل ها

آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است که ممکن است به حفظ سلامت پوست سر و مو کمک کند. مغزها (مانند بادام زمینی) همچنین سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ترکیبات مهم فنلی هستند. این مواد مغذی ممکن است سلامت مو را نیز تقویت کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

بادام، گردو و بادام هندی نیز سرشار از روی هستند. آنها ممکن است سلامت مو را نیز تقویت کنند. گردو سرشار از اسید آلفا لینولنیک (یک اسید چرب امگا ۳) است و کمبود این ماده مغذی ممکن است منجر به ریزش موی سر شود.

صدف

صدف حاوی ویتامین های A، B و C است. آنها همچنین منابع غنی روی هستند. کمبود روی اغلب با ریزش مو مرتبط است. در یک مطالعه مشخص شد که مکمل روی باعث رشد مو در بیماران مبتلا به آلوپسی می شود.

 دانه ها

دانه های شنبلیله برای تحریک رشد مو مورد مطالعه قرار گرفته اند. در یک مطالعه، تونیک موی شنبلیله به رشد مو در خرگوش ها کمک کرد. همچنین مشخص شد که روغن دانه کدو تنبل باعث تحریک رشد مو در مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می شود. روغن بذر کتان تحریک رشد موی قابل توجهی را در خرگوش نشان داد. شواهد نشان می دهد که تخمه آفتابگردان نیز می تواند به بهبود کیفیت مو کمک کند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی آهن، روی و کلسیم است. آنها ممکن است به کاهش ریزش مو ناشی از کمبود مواد مغذی کمک کنند. آنها همچنین به لطف ترکیبات فنلی خود دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. اینها ممکن است ریزش مو مرتبط با استرس و آسیب رادیکال های آزاد را کاهش دهند.

میوه های گرمسیری

میوه اژدها می تواند به بهبود سلامت مو کمک کند. این میوه سرشار از ویتامین C است که به عنوان پیشگیری کننده از پیری شناخته شده است. خواص ضد پیری ویتامین C روی مو هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. انبه و گواوا نیز ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کنند. آنها سرشار از ویتامین های A و C هستند. این ویتامین ها به رشد مو کمک می کنند. آنها همچنین به تولید سبوم کمک می کنند که سلامت مو را بهبود می بخشد. سایر میوه های استوایی مانند گیلاس و انگور نیز می توانند به تقویت سلامت مو کمک کنند.

غلات کامل

بیوتین در دانه های غلات یافت می شود و ممکن است به کاهش ریزش مو به دلیل کمبود بیوتین کمک کند. غلات کامل همچنین حاوی روی، آهن و ویتامین B هستند. این مواد مغذی همچنین ممکن است سلامت مو را تقویت کنند.

گوشت مرغ

پروتئین موجود در مرغ به تقویت فولیکول های مو و به رشد مو کمک می کند. مرغ سرشار از آهن است که به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به تمام قسمت های بدن شما برسانند. مرغ حاوی فریتین است که آهن را ذخیره می کند. وجود فریتین در گوشت قرمز نیز ممکن است آن را به یک غذای ایده آل برای سلامت مو تبدیل کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

 ماست

ماست ساده نه تنها سرشار از پروتئین است بلکه سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها باکتری های خوبی هستند که به جذب مواد مغذی در بدن شما کمک می کنند. ماست یونانی سرشار از ویتامین B5 است. ویتامین B5 ممکن است به رشد مو کمک کند، اگرچه مطالعات بیشتری لازم است.

لوبیا

لوبیا منبع غنی از پروتئین است که برای رشد مو ضروری است. آنها حاوی روی، آهن و بیوتین نیز هستند. دانه سویا حاوی اسپرمیدین است، یک ترکیب مهم که فاز فعال رشد مو را طولانی می کند.

جلبک دریایی

جلبک های دریایی غنی از مواد معدنی هستند و بسیاری از مواد معدنی در تولید آنزیم ها و آنتی اکسیدان هایی نقش دارند که سلامت ما را تقویت می کنند. همچنین منبع فوق العاده ای از ید است، ماده معدنی که برای غده تیروئید ما بسیار مهم است. عدم تعادل هورمون های تیروئید می تواند منجر به ریزش مو، نازک شدن مو یا سایر تغییرات مو شود. برخی شواهد نشان می دهد که انواع خاصی از جلبک دریایی حتی می تواند به جلوگیری از ریزش مو، تحریک رشد مو، مهار شوره سر و کاهش التهاب کمک کند.

مواد مغذی مهم برای رشد مو

ویتامین دی

ویتامین D نقش عمده‌ای در تولید مو دارد و همچنین ممکن است به ایجاد فولیکول‌های موی جدید کمک کند. بدن شما با قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید ویتامین D تولید می کند. همچنین در ماهی قزل آلا، روغن کبد ماهی، قارچ و برخی غذاهای غنی شده موجود است.

ویتامین  E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در یک مطالعه، بیماران مبتلا به آلوپسی (ریزش موی تکه ‌ای) ۳۴.۵ درصد افزایش رشد مو را پس از مصرف مکمل ویتامین E تجربه کردند. آووکادو، تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج، کلم بروکلی، جوانه گندم و فندق سرشار از ویتامین E هستند.

آهن

غذاهای حاوی آهن برای حمایت از رشد موی سالم ضروری هستند. آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های بدن منتقل کنند. کم خونی فقر آهن یکی از علل شایع ریزش مو در بسیاری از زنان است. منابع غذایی آهن شامل صدف، تخم مرغ، عدس، گوشت قرمز و اسفناج است.

ویتامین ث

ویتامین C از تولید کلاژن در بدن پشتیبانی می کند که در ساختار موهای شما نقش دارد. پرتقال، گواوا، انگور فرنگی سیاه، بروکلی، پاپایا، توت فرنگی، زغال اخته، فلفل شیرین، کیوی، نارنگی و سیب زمینی شیرین منابع غنی ویتامین C هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در رشد مو دارند. آنها همچنین پوست سر و موهای شما را هیدراته نگه می دارند. ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا، شاه ماهی، ساردین و ماهی خال مخالی و همچنین دانه کتان، آووکادو، دانه چیا، جو، گردو و دانه کدو تنبل منابع غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B محلول در آب است که از رشد مو حمایت می کند. منابع غذایی بیوتین شامل جگر، زرده تخم مرغ، مخمر و غلات کامل است.

زینک

روی یک ماده معدنی کمیاب است که به رشد و ترمیم مو کمک می کند. کمبود روی می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. با این حال، شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد روی (بیش از ۴۰ میلی گرم در روز) ممکن است باعث ریزش مو شود. غلات کامل، صدف، اسفناج، غلات غنی شده، عدس، تخم مرغ و دانه کدو تنبل منابع غنی روی هستند.

نیاسین

این ویتامین B ممکن است در رشد مو نیز نقش داشته باشد. شواهد  نشان می دهد که از تعادل رطوبت برای پوست سر سالم پشتیبانی می کند. منابع غذایی این ویتامین عبارتند از: تخم مرغ، آجیل، قارچ، ماهی تن و گوشت گاو.

پروتئین (همه منابع پاک)

منابع مغذی پروتئین برای درمان و ترمیم ضروری هستند. موهای ما از پروتئین تشکیل شده است و این بدان معناست که دریافت کافی از آن به سلامت و قوی نگه داشتن موهای شما کمک می کند. رژیم های غذایی با کمبود پروتئین با نازک شدن مو و ریزش مو مرتبط هستند. منابع غذایی پاک شامل: آجیل ارگانیک، دانه ها، لوبیا، حبوبات، ماهی وحشی، مرغ آزاد، تخم مرغ، گوشت مرتعی، توفو و غیره.

کلاژن

کلاژن بسیار غنی از اسیدهای آمینه است. برخی شواهد نشان می دهد که نازک شدن و ریزش مو می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی از جمله کمبود اسیدهای آمینه باشد. کلاژن ممکن است بتواند وارد عمل شود و پروتئین های مهم برای رشد مو را فراهم کند. کلاژن را می ‌توان به‌ عنوان یک مکمل پروتئینی که به اسموتی ‌ها و اکسیرها اضافه کرد. همچنین در آبگوشت‌ های استخوانی خانگی شما به وفور یافت می ‌شود.

تاثیر رژیم غذایی بر رشد موها چیست و چه مواد غذایی به رشد موها کمک می کنند؟

تاثیر رژیم غذایی بر رشد موها چیست و چه مواد غذایی به رشد موها کمک می کنند؟

گیاهان دارویی مفید برای رشد مو

عصاره چای سبز

ترکیبات موجود در چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که به افزایش رشد مو، کاهش ریزش مو و مهار التهاب کمک می کند. می توانید آن را به صورت مکمل یا با نوشیدن آن مصرف کنید.

عصاره نخل اره ای

نخل اره ای از یک گیاه نخل مانند مشتق شده است و معمولاً برای مسائل مختلف سلامت مردان استفاده می شود. در رابطه با رشد موها نخل اره ای آنزیمی که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می کند، مسدود می کند.  DHT می تواند منجر به ریزش مو در زنان و مردان شود. می توان آن را به صورت خوراکی یا موضعی مصرف کرد.

عصاره گزنه

گزنه گیاهی است که در سراسر جهان یافت می شود. آن‌ها کرک های سخت و سیخ ‌دار دارند که اگر مراقب نباشید می ‌توانند شما را در طبیعت نیش بزنند، اما وقتی پخته یا خشک شد دیگر این اثر را ندارد. گزنه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند، از شوره سر جلوگیری کند و آن را برطرف کند، کیفیت موهای خشک را بهبود بخشد و پوست سر را تحریک کند. زمانی که به صورت موضعی در محصولات مراقبت از موی طبیعی استفاده شود، بهتر است.

عصاره جینکوبیلوبا

این عصاره از برگ های درخت جینکو به دست می آید و برای افزایش جریان خون و گردش خون شناخته شده است. جینکو می تواند به تقویت گردش خون در پوست سر کمک کند و رشد مو را تشویق کند. می توان آن را به صورت خوراکی یا موضعی مصرف کرد.

کدام خوراکی ها بر رشد موها تاثیر منفی دارند؟

غذاهای خاصی در رژیم غذایی وجود دارند که ممکن است بر رشد موهای شما تأثیر منفی بگذارند. آنها را در بخش زیر بررسی کنید.

الکل

مصرف الکل باعث کاهش سطح روی در بدن می شود این ممکن است منجر به ریزش مو شود.

قند

مصرف متوسط شکر در رژیم غذایی لزوما باعث ریزش مو نمی شود. با این حال، مصرف بیش از حد از طریق کیک، نان سفید و پاستا، شیرینی ها و سایر نشاسته های تصفیه شده ممکن است منجر به ریزش مو شود. مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

سایر عوامل موثر بر رشد مو

چند عامل دیگر که به غیر از رژیم غذایی  ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارد عبارتند از: پیری، استرس، مشکلات تیروئید، زایمان، یائسگی، ژن ها، بیماری های مزمن و سوء تغذیه.

نتیجه گیری

سلامت موها بیشتر یک امر درونی است. با رژیم غذایی مناسب و مواد مغذی، موهای شما به احتمال زیاد برای مدت طولانی تری سالم و قوی می مانند. مطمئن شوید که امروز تغییرات رژیم غذایی مناسبی را ایجاد کرده اید تا در آینده دچار ریزش مو نشوید.