آب و هوا چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارد و راههای به حداقل رساندن این تاثیرات

آب و هوا چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارد و راههای به حداقل رساندن این تاثیرات

آب و هوا چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارد و راههای به حداقل رساندن این تاثیرات

نوشته admin

موها یکی از ضمائم اصلی بدن هستند که نیاز به نظافت و مراقبت کافی دارند. اما گاهی اوقات متوجه می‌شوید که تلاش‌های شما برای حفظ آنها به ناامیدی ختم می‌شود. تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه موهای شما می تواند یک روز زیبا به نظر برسد، اما ناگهان روز بعد به یک فاجعه بد تبدیل شوند، حتی اگر دقیقاً به همان روش قبل موهایتان را حالت دهید؟ این می تواند به دلیل مجموعه ای از عوامل، مانند آب و هوا باشد. به گفته متخصصان، آب و هوا می‌تواند نقش مهمی در ظاهر موهای شما داشته باشد بر نحوه آرایش مو، مدل مو و هم بر وضعیت کلی موهای شما تأثیر بگذارد.

با تمام روش هایی که آب و هوا روی ما تأثیر می گذارد، جای تعجب نیست که بتواند آثار ویرانگری را روی موهای ما داشته باشد. با این حال، به نظر می رسد که تغییر فصول می تواند دلیل مستقیم رشد یا ریزش مو ما باشد. همانگونه که شاهد تغییر آب و هوا در طول سال هستیم از زمستان تا بهار، تابستان تا پاییز، هر فصل از سال با شرایط آب و هوایی منحصر به فرد خود همراه است. تغییر در آب و هوا مستلزم تغییر در استراتژی برای حفظ موهای افسانه ای است. این به این دلیل است که آب و هوا تأثیرات عمیقی روی موهای شما می گذارد.

این مقاله از سایت فروش کلاه گیس در مورد تاثیرات آب و هوا بر روی موها صحبت خواهیم کرد. همچنین به نکاتی اشاره می کند که موهای شما را در طول سال در حالت ایده آل نگه می دارد.

تاثیر تابستان بر رشد یا ریزش مو

فصل تابستان با رفتن به سواحل و استخرهای شنا و دراز کشیدن زیر آفتاب برای برنزه شدن همراه است. افراد به طور متوسط در طول ماه های تابستان زمان بیشتری را در خارج از منزل می گذرانند و دو مورد از رایج ترین عوامل هوای تابستانی گرما و رطوبت هستند.

تاثیر آب و هوای تابستان بر رشد یا ریزش مو این است که پیوندهای جانبی فیزیکی موهای ما با اعمال گرما و آب شکسته می شوند. به همین دلیل است که می‌ توانیم موها را با استفاده از مرطوب کننده ها و با استفاده از سشوار، اتوی فر و اتوی صاف، حالت دهیم. قرار دادن موهای حالت داده شده در محیط گرم و مرطوب باعث می شود که این پیوندهای جانبی دوباره شکسته شوند و به مو اجازه دهند به حالت طبیعی خود بازگردند. مثلا موهای صاف به طور طبیعی فر می شوند و موهای مجعد طبیعی که اتو کشیده شده اند شروع به وز شدن کرده و حالت مجعد به خود می گیرند.

اثر گرمای هوا بر رشد و ریزش مو

در طول تابستان وقتی هوا خیلی گرم می شود. گرمای مستقیم خورشید می تواند آسیب قابل توجهی به موهای شما وارد کند. به طور طبیعی موهای شما را خشک و کدر می کند. گرما اثراتی مانند زمانی که موهایتان را سشوار می کنید یا با محصولات غیر حالت دهنده می شویید، روی موهایتان می گذارد. گرما موهای شما را خشک می کند و توانایی آن را برای حفظ رطوبت کاهش می دهد.

به همین ترتیب، نور خورشید باعث دهیدراته شدن موهای شما می شود. عرق پوست سر افزایش می یابد و در نتیجه باعث از دست دادن پوشش روغنی آن می شود. پوشش روغنی روی پوست سر از موها محافظت می کند و آنها را شاداب می کند. واقعیت این است که موهای شما نمی توانند گرمای بیش از حد یا خشکی را تحمل کنند. مو برای رشد سالم به شرایط نسبتا مساعدی نیاز دارد.

حتی هوای تابستان می‌ تواند تولید روغن پوست سرمان را به سرعت بالا ببرد. هوای خشک و گرم سیگنالی به غدد چربی پوست سر ما می فرستد تا چربی بیشتری تولید کنند. احتمالا متوجه شده‌اید که موهایتان در ماه‌های تابستان چرب‌ تر است. منافذ ممکن است با روغن مسدود شوند، که می تواند منجر به ریزش مو و چربی کلی شود.

یکی دیگر از «اثرات آب و هوایی» که در تابستان رایج است آسیب نور خورشید است. در حالی که خورشید ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، در واقع به موهای شما آسیب می زند. نتیجه موهای خشک تر و شکننده تر است. اشعه های UVA/UBA نور خورشید برای موها و پوست سر ما مضر هستند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) می  تواند مو را روشن کند. در مورد موها یا رنگ موی مصنوعی، نور خورشید رنگ مو را به سایه های نامطلوب تغییر می دهد. همانطور که اشعه ماوراء بنفش خورشید بر ملانین پوست تاثیر می گذارد، باعث ایجاد تغییراتی در ملانین مو نیز می شود. اشعه ماوراء بنفش به ساقه مو نفوذ می کند و ملانین، هورمونی که به مو رنگ می دهد را از بین می برد.

هر تار مو یک پروتئین پیچیده و چند لایه است که وقتی توسط اشعه های مضر خورشید تشدید شود، می تواند منجر به از دست دادن رنگدانه طبیعی، تیرگی یا خاصیت ارتجاعی کمتر شود. به طور معمول، هوای گرم یا تابستان طولانی می تواند منجر به دو شاخه شدن موها، وز شدن مو و از دست دادن حجم مو شود.

اثر رطوبت هوا بر رشد و ریزش مو

در تابستان، هوا رطوبت بیشتری را در خود نگه می دارد. در یک روز مرطوب، موهای خشک بخار آب موجود در هوا را جذب می کنند. این باعث می شود که ساختار مولکولی موهای شما تغییر کند. رطوبت بیش از حد مو، آن را برای تارهای مو بیش از حد سنگین می کند. در نتیجه موهای شما حجم و حالت خود را از دست می دهد. اگر موهای ضخیمی دارید، رطوبت اضافی احتمالاً باعث بزرگ شدن تارهای شما می شود. این باعث ایجاد موخوره غیرقابل کنترل می شود.

مو در روزهای گرم و مرطوب به چسبناک شدن واکنش نشان می دهد. موها معمولاً رطوبت گیر هستند. این بدان معنی است که می تواند مولکول های آب را با هوای مرطوب یا خشک مبادله کند. رطوبت باعث افزایش رسوب رطوبت هوا در مو می شود. این باعث تورم آن می شود. تغییر چگالی در حجم رطوبت باعث بسیاری از مشکلات ظاهری نامطلوب و غیرمنتظره می شود. حالت دادن یا مدیریت مو به دلیل خاصیت رطوبت گیری بسیار دشوار می شود.

هر نوع مو به طور متفاوتی به رطوبت واکنش نشان می دهد. در واقع، دانشمندان زیبایی کشف کرده اند که رشته های مختلف مو می توانند به طور غیرقابل پیش بینی به رطوبت واکنش نشان دهند. این به این دلیل است که پروتئین های موجود در مو یکنواخت نیستند.

دو نوع پروتئین وجود دارد، قشر ارتو و پاراکورتکس. هر یک از آنها واکنش های متفاوتی به تغییر تراکم آب در مو نشان می دهند. نواحی مختلف مو به طور یکسان متورم نمی شوند. ممکن است یک قسمت رطوبت بیشتری جذب کند و بزرگتر از قسمت دیگر متورم شود.

مفهوم آن این است که جذب ناهموار رطوبت می تواند باعث پیچش یا خم شدن شود. این کار می تواند تارهای ریز مو را از بین ببرد. در بیشتر موارد، بسته به نوع موی شما، می تواند اثرات وز داشته باشد. به عنوان مثال، موهای مجعد طبیعی که در معرض رطوبت هستند بیش از حد فر می شوند و حتی می توانند مستعد وز شوند. این اغلب اتفاق می افتد، مهم نیست چقدر زمان صرف صاف کردن موها قبل از رفتن به خارج از منزل می کنید.

اثر باد بر رشد و ریزش مو

باد می تواند به موها آسیب برساند. باد همچنین می ‌تواند باعث شکنندگی و خشک شدن موهای شما شود. باد می تواند با افزایش سرعت محو شدن رطوبت در موها باعث خشکی موها شود. همان طور که باد می تواند به خشک شدن لباس های شما کمک کند، می تواند رطوبت موهای شما را نیز از بین ببرد.

قرار گرفتن در معرض بادهای شدید و مداوم می تواند در موهای بلند موج دار و مجعد ایجاد گره و پیچ ‌خوردگی کند. باد موها را در مقابل یکدیگر قرار می دهد که لایه کوتیکول را خشن می کند و باعث می شود موها در یکدیگر گیر کنند. علاوه بر این، موهایی که به طور مکرر در بادهای شدید یا تند بهم کوبیده می‌ شوند حین برس زدن از انتها شکافته می شوند.

تاثیر زمستان بر رشد یا ریزش مو

اغلب اوقات، مردم تمایل دارند بیشتر در مورد اینکه چگونه تابستان اثرات مخربی بر موهایشان می گذارد صحبت کنند. اما چیزی که آنها متوجه نمی شوند این است که هوای سرد می تواند به اندازه هوای گرم مضر باشد. رایج ترین اثرات مربوط به آب و هوا بر روی مو در طول زمستان از سرما (یا به طور خاص تغییر مداوم از محیط های سرد به گرم) و استاتیک ناشی می شود. نشانه زمستان هوای سرد و خشک است. هوای زمستان رطوبت کمتری دارد. این بدان معنی است که موهای شما در مقایسه با تابستان رطوبت کمتری دریافت می کنند. اما این دقیقا چه پیامدهایی بر موهای شما دارد؟

زمستان باعث می شود موهای شما شکسته و وز شود

رطوبت فرصتی برای قفل شدن در ساقه مو ندارد. این معمولاً منجر به شکستن مو و وز شدن ناخوشایند در طول فصل سرد سال می شود. این تا حد زیادی به این دلیل است که رطوبت از موهای شما خارج شده است. این وضعیت می تواند به طور قابل توجهی به موهای شما آسیب برساند.

زمستان باعث گره خوردن موهای شما می شود

همچنین، زمستان معمولاً با هوای بادخیز آن مشخص می شود. اگر موهای ضخیم، مجعد یا بلند دارید احتمال گیرکردن و گره خوردن موهای شما زیاد است. باد باعث ایجاد گره در موهای شل می شود. همچنین می تواند باعث خشکی و شکننده شدن موهای شما شود. باد سرعت تبخیر رطوبت موهای شما را افزایش می دهد. وقتی این اتفاق می‌افتد، پاسخ طبیعی هر کسی این است که موها را برس کشیده و ببندد. اما انجام این کار بدون عواقب نیست زیرا برس می تواند باعث شکستگی و شکاف بیشتر انتهای مو شود.

زمستان می تواند موهای شما را بی رنگ کند

خشکی و شکستگی مو که با زمستان همراه است، آسیب زیادی به رنگ موهای شما می ‌زند. اگر موهای رنگ شده یا مصنوعی دارید این موضوع جدی تر می شود. سرما می تواند باعث شود موهای شما شادابی و بافت براق خود را از دست بدهند.

استاتیک وجود خواهد داشت

یکی دیگر از تاثیرات آب و هوای زمستان بر موهای شما این است که موهای شما در حالت پرواز خواهند بود. در طول زمستان، صبح بعد از برس زدن موهایتان سیخ می شود. اثری به جا می ‌گذارد که انگار یک بادکنک را روی آن مالیده‌ اید. استاتیک شرایطی را توضیح می دهد که در آن موهای شما هم خشک و هم درهم است. ترکیبی از خشکی و گره خوردن حالت موهای شما را کاملاً نامناسب می کند.

هوای سرد و خشک می تواند باعث بلند شدن لایه کوتیکول مو شود و وارد شدن به محیط داخلی گرم و خشک، رطوبت مو را از بین می برد و آن را خشک و وز می کند. این همچنین شرایط ایده آلی را برای استاتیک فراهم می کند که می تواند مو را بسیار سرکش کند.

زمستان می تواند منجر به ریزش موی فصلی شود

هوای سرد می تواند منجر به ریزش مو شود. این به دلیل کمبود آب و رطوبت در مقایسه با آنچه در ماه های گرم سال است. ریزش مو در فصل زمستان در بین زنان بسیار رایج است.

آب و هوا چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارد و راههای به حداقل رساندن این تاثیرات

آب و هوا چه تاثیری بر رشد یا ریزش مو دارد و راههای به حداقل رساندن این تاثیرات

چگونه از موهای خود در برابر هوای سرد محافظت کنیم؟

اکنون می دانید دمای پایین، خشکی و باد می تواند اثرات مخرب روی موهای شما داشته باشد. زمان آن رسیده است که قدمی فراتر برداریم تا چگونه از موهای خود در برابر هوای سرد محافظت کنید.

موهای خود را مرطوب کنید

شما می توانید در زمستان با استفاده از دوز اضافی رطوبت از موهای خود محافظت کنید. شامپوهای مرطوب ‌کننده و نرم‌ کننده مؤثر می‌توانند به شکستگی و شکافتگی موها پایان دهند. آنها نه تنها موهای شما را تغذیه می کنند، بلکه به حفظ موهای طبیعی در پوست سر نیز کمک می کنند. مرطوب کننده موهای شما را در طول فصل سالم و شاداب نگه می دارد.

اصلاح منظم داشته باشید

اصلاح منظم می تواند تفاوت زیادی در موهای شما ایجاد کند. احتمال شکافتن موها و شکستگی مو در هوای سرد زیاد است. این واقعیت صرف نظر از محصولات مویی که استفاده می کنید، محتمل است. اما زمانی که برای آرایش به یک سالن می روید، می توانید به آرایشگر خود بگویید که به جای آرایش موهای شما را پیرایش کند. این ترس از کوتاه شدن بیش از حد در دوره های بعدی شما را از بین می برد. پیرایش به از بین بردن موهای زائد کمک می کند و همچنین موهای شما را جذاب نگه می دارد.

از موهای خود در برابر آسیب گرما محافظت کنید

هوای زمستان خشک و فاقد رطوبت است. اگر موهای شما هنوز در برابر نور خورشید برهنه است و همچنان از ابزارهای حالت دهنده مبتنی بر حرارت استفاده می کنید (مانند سشوار، اتو مو و اتوی فر)، این عمل موهای شما را در معرض آسیب گرما قرار می دهد. پس همچنان باید اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب گرما انجام دهید. این شاید در زمستان بیشتر هم صادق باشد.

بنابراین، چه اقداماتی می توانید برای محافظت از موهای خود در برابر آسیب گرما انجام دهید؟ هر بار که موهای خود را با یک ابزار حالت دهنده صاف، سشوار یا فر می کنید، از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. همچنین، هر چند وقت یکبار به موهای خود استراحت دهید تا از حالت دادن بر اساس حرارت دور شوید. و از استایل های مبتنی بر گرما فاصله بگیرید.

از شامپو یا نرم کننده ترمیم کننده رنگ استفاده کنید

سرمای زمستان موهای شما را خشک و کدر می کند. هوشمندانه ترین راه برای بازگرداندن رنگ موهایتان شروع به استفاده از شامپو نرم کننده یا مخصوص موهای رنگ شده است. هر بار که موهای خود را با آنها می شویید، مقدار کمی رنگ به موهای شما می نشینند. محصولات متمایز برای رنگ مو مانند موهای بلوند، سبزه، مشکی و قرمز وجود دارد.

زمستان می تواند بدترین فصل برای داشتن موهایی جذاب و شاداب باشد. اما پیروی از مراحل ذکر شده در بالا می تواند به شما در حفظ موهای سالم در تمام طول زمستان کمک کند. همچنین در صورت داشتن مشکلات بیشتر می توانید برای کمک بیشتر با متخصص پوست خود مشورت کنید.

چگونه از تاثیر آب و هوا بر رشد یا ریزش مو جلوگیری کنیم؟

اکنون که ثابت کرده ایم گرما، سرما، خشکی و باد بزرگترین دشمنان موهای شما هستند، وقت آن است که چند قدم ساده و در عین حال فوق العاده موثر را مرور کنیم که می توانید برای محافظت از موهای خود و حفظ ظاهر شگفت انگیز موهایتان انجام دهید. اگرچه نمی توانید جلوی ریزش موی فصلی را بگیرید، ولی کارهایی می توانید انجام دهید تا آن را به حداقل برسانید. در ادامه به چند راه برای کمک به موهایتان اشاره می کنیم.

پوست سر خود را درمان کنید

موهای سالم از فولیکول شروع می شود، بنابراین مراقبت مناسب از پوست سر مفید است. خوشبختانه، محصولات زیادی وجود دارد که فناوری مراقبت از پوست را وارد عرصه مو می کند. محصولات حاوی عصاره زردچوبه و جینسینگ می توانند فولیکول ها را تغذیه و تقویت کنند در حالی که سولفات روی، ویتامین B6 و اسید آزلائیک نیز می توانند به ایجاد محیطی بهینه برای رشد موی سالم کمک کنند.

به رژیم غذایی خود توجه کنید

ریزش مو را می توان با کمبود مواد مغذی مرتبط دانست بنابراین اگر ریزش شدید را تجربه می کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید. از هر گونه عادات غذایی محدود کننده یا برنامه های اصلاح سریع خودداری کنید، زیرا اغلب شامل حذف گروه های غذایی خاصی است که رشد موی سالم به آنها بستگی دارد. حتما از سبزیجات برگدار (اسفناج و کلم بروکلی و…) تغذیه کنید تا آهن دریافتی خود را افزایش دهید و به ماهی سالمون و آجیل برای اسیدهای چرب ضروری نگاه کنید.

مکمل ها را امتحان کنید

در حالی که مکمل ها ممکن است در واقع از ریزش موهای شما جلوگیری نکنند، اما می توانند تارهای مو را که قبلاً دارید تقویت و ضخیم کنند و به پنهان کردن هرگونه نازکی کمک کنند. به دنبال مکمل ‌هایی باشید که حاوی سطوح بالایی از سیلیس هستند، یک ماده معدنی کمیاب که برای تحریک گردش خون در پوست سر استفاده می‌ شود، بنابراین رشد موی سالم را تشویق می‌ کند.

 موها را خنک نگه دارید

حالت دادن با حرارت زیاد نه تنها فیبر مو را خشک می کند، بلکه می تواند پوست سر شما را نیز بسوزاند. ما به شما پیشنهاد نمی کنیم در آب و هوای یخبندان به خشک کردن با هوا بپردازید، اما برای به حداقل رساندن آسیب، سشوار را با تنظیمات حرارتی متغیر انتخاب کنید، مطمئن باشید که نازل را دائماً در حرکت نگه دارید تا قسمت هایی از پوست سر بیش از حد گرم نشود.

از اصطکاک موهای خود بکاهید

فقط گرما نیست که می تواند ریزش را تسریع کند اصطکاک نیز می تواند نقش داشته باشد. سعی کنید حوله معمولی خود را با حوله خشک کن با الیاف طبیعی جایگزین کنید، زیرا الیاف طبیعی رطوبت را سریع تر از پنبه جذب می کند و سایش ناشی از خشک کردن شدید حوله را کاهش می دهد. در شب از یک روبالشی یا روسری ابریشمی استفاده کنید تا ساییدگی موی شما روی بالش کاهش یابد وموهای شما را نیز تا صبح دست نخورده نگه می دارد.

برس های خود را ارتقا دهید

برس اشتباه واقعاً می تواند موهای شما را خراب کند و اغلب تارها را به صورت توده ای بیرون می کشد. برس زدن با دست های سنگین می تواند کوتیکول فیبر مو را فرسایش دهد و در نهایت منجر به شکستگی شود. همچنین، سعی کنید از استفاده از برس معمولی روی موهای خیس خودداری کنید. الیاف موی مرطوب و متورم به راحتی کشیده می شوند و آنها را مستعد کشیدگی بیش از حد و لق شدن می کند. برس مخصوص موهای خیس را امتحان کنید تا گره‌ خوردگی سریع در حمام باز شود.

موهای خود را بپوشانید

در روزهای تابستان و زمستان از مو و پوست خود در برابر عوامل آسیب رسان محافظت کنید. این به ویژه اگر با موهای خیس بیرون می روید که ممکن است در تماس با سرما ضعیف شده و مستعد شکستن شوند، مفید است. در ماه ‌های گرم ‌تر، مهم است که از مو و پوست سر خود در برابر اشعه ‌های مضر UV محافظت کنید، زیرا نور خورشید موها را خشک می‌کند و باعث از بین رفتن رنگ می ‌شود. برخی از مارک های کلاه و کلاه گیس دارای محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که می توانند برای مراقبت از موها مفید باشند.

 روال مراقبت از مو را با توجه به فصل تغییر دهید

چیزی که برای زمستان موثر است ممکن است بهترین روال مراقبت از موی طبیعی برای تابستان نباشد. پوست سر ما به فصول متفاوت واکنش نشان می دهد، و شما باید شامپو و نرم کننده طبیعی خود را تنظیم کنید. اگر در طول تابستان موهای خشک ‌تری دارید، از نرم‌ کننده‌های سنگین ‌تری مانند نرم ‌کننده مرطوب ‌کننده استفاده کنید. اگر موهای شما در تابستان روغن تولید می‌ کند و به سمت چربی گرایش پیدا می‌کند، یک نرم ‌کننده سبک ‌تر و یک شامپوی روزانه را جایگزین کنید.