تاثیر کرونا بر ریزش مو چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

تاثیر کرونا بر ریزش مو چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

تاثیر کرونا بر ریزش مو چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

نوشته admin

از اواخر سال ۲۰۱۹، سلامت عمومی و رفاه جهانی به دلیل شیوع یک نوع جدید از ویروس کرونا به نام «سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس ۲ (SARS-CoV-2) به شدت به چالش کشیده شده است. این سویه از خانواده Coronaviridae باعث ایجاد یک بیماری عفونی در انسان می شود که به عنوان “بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) شناخته می شود. تظاهرات بالینی COVID-19 از یک عفونت بدون علامت تا یک بیماری چند عضوی و تهدید کننده زندگی متفاوت است. اندام هدف اصلی SARS-CoV-2 سلول های اپیتلیال تنفسی و پنوموسیت ها به دلیل تمایل ویروس به گیرنده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین ۲ است.

گزارش شده است که COVID-19 خطر طیف وسیعی از عوارض مهم از جمله ذات الریه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، آسیب حاد کبد و یا کلیه، عوارض قلبی، انعقاد پروترومبوتیک، عفونت های باکتریایی/قارچی (مانند موکورمایکوز) و سندرم های عصبی را در بین بیماران افزایش داده است. این بیماری بسیاری از مبتلایان را در معرض مجموعه دیگری از عوارض کمتر شناخته شده « اختلالات پوستی» قرار می دهد.

در این بیماری مخاط، مو، ناخن و پوست تحت تاثیر قرار می گیرد که ممکن است در برخی موارد قبل از علائم کلاسیک COVID- 19 باشد. بثورات اریتماتوز خارش دار و یا بثورات قرمز تکه تکه ای بر روی بدن ظاهرا شایع ترین یافته های پوستی هستند که ممکن است هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهند. اختلالات مربوط به رشد مو همچنین در طول شیوع اخیر کووید-۱۹ در بین پزشکان و عموم مردم موجب نگرانی بوده است. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با تاثیر کرونا بر ریزش مو ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

آیا کرونا می تواند باعث ریزش مو شود؟

عفونت کرونا می تواند افراد را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. برخی ممکن است بدون علامت باشند، در حالی که برخی دیگر علائم شدید یا اثرات طولانی مدت را تجربه می کنند. عفونت COVID-19 می تواند باعث استرس فیزیکی و عاطفی شود، افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ هستند ممکن است با علائم متعددی روبرو شوند که ریزش مو به عنوان یک علامت در افرادی که از این بیماری بهبود یافته اند، گزارش می شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC)، ریزش مو یک عارضه جانبی بالقوه درازمدت COVID-19 است که در حال حاضر در دست بررسی است.

به طور معمول ممکن است روزانه ۱۰۰ تار مو از دست بدهید. با این حال، اگر ریزش موهاتان به اندازه کافی با رشد موهای جدید جایگزین نمی شوند یا روزانه بیش از ۱۰۰ تار مو از دست می دهید، ممکن است از یک بیماری پزشکی یا ریزش مو رنج ببرید. این مقاله در مورد اینکه آیا عفونت SARS-CoV-2 می تواند باعث ریزش مو شود و اینکه چه زمانی باید در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید، بحث می کند.

حقایقی در رابطه با تاثیر کرونا بر ریزش مو

افزایش همزمان نگرانی عمومی در مورد ریزش مو همراه با افزایش تعداد موارد COVID-19 ممکن است نشان دهنده یک ارتباط باشد. این احتمال وجود دارد که جنبه های بیماری زا یا عوارض روانپزشکی این بیماری منجر به ظهور یا تشدید ریزش مو شود.

طی تحقیقات مشخص شده است که کرونا ویروس بروز چندین اختلال پوستی، از جمله ریزش مو را افزایش داده است. تحقیقات افزایش بروز ریزش موی الگو (PHL) و تلوژن افلوویوم (TE) را در بیماران نشان داد. همچنین استرس روانی، التهاب سیستمیک و استرس اکسیداتیو مقصران بالقوه تاثیر کرونا بر ریزش مو هستند.

 

تحقیق در مورد تاثیر کرونا بر ریزش مو

بر اساس مطالعات متعدد، موارد بسیاری از ریزش مو پس از قرار گرفتن در معرض COVID-19 گزارش شده است. یک تحقیق در نوامبر ۲۰۲۰، گروهی از ۶۳ بیمار بهبود یافته را مورد مطالعه قرار داد. ریزش مو در ۱۴ نفر از ۵۸ شرکت کننده در این مطالعه مشاهده شد. میانگین زمان از شروع علائم COVID-19 تا ریزش موی قابل مشاهده ۵۸.۶ روز بود. در ۵ مورد از ۱۴ مورد، ریزش مو برطرف شد. با این حال، ۹ نفر از شرکت کنندگان هنوز مشکلات ریزش مو را تجربه می کردند.

 

چگونگی تاثیر کرونا بر ریزش مو

طبق گزارش‌ها، ریزش موی ناشی از بیماری کرونا یک علامت معمولی از وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم (TE) است. به طور معمول، موها به صورت توده های بزرگ می ریزند که معمولاً کمتر از نیمی از پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت بین ۶ تا ۹ ماه طول می کشد و پس از آن بیشتر افراد متوجه می شوند که موهای از دست رفته شان دوباره رشد می کند.

اعتقاد بر این است که این وضعیت با COVID-19 مرتبط است. یک بیماری حاد همراه با تب یکی از علل احتمالی TE است. طبق گزارش ها، تب یکی از شایع ترین علائم عفونت COVID-19 است.

 

ریزش موی ناشی از استرس

از زمان پیدایش، کووید-۱۹ تأثیری فراگیر و بدنام بین مردم دارد که حتی به فراتر از مرزهای خود عفونت نیز رسیده است.  استرس و اضطراب روانی ناشی از بیماری و در خانه ماندن به این وضعیت دامن زده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان استرس و اضطراب در سراسر جهان افزایش چشمگیری داشته است.

تغییرات اجباری زندگی و ناامنی اقتصادی و همچنین ترس از ناشناخته بودن این بیماری عوامل مهمی هستند که در بار روانی COVID-19  نقش دارند. اقدامات قرنطینه ای و ایزوله سازی که بر فعالیت های معمول افراد تأثیر می گذارد، بروز افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد (الکل و مواد مخدر) و خودکشی را افزایش داد.

همه بیماران مبتلا، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و عموم مردم در معرض خطر بیشتر مشکلات روانپزشکی در طول یک بیماری همه گیر جهانی هستند. مطالعات مقطعی گزارش کردند که از هر ۴ تا ۵ پزشک بالینی ۱ نفر و از هر سه بیمار COVID-19 یک نفر از علائم اضطراب و استرس رنج می برد. تحقیقات اولیه همچنین نشان داد که علائم بالینی قابل توجه اضطراب، افسردگی، پریشانی، و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در یک سوم از جمعیت بزرگسال عمومی از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ وجود داشت.

استرس روانی یک علت شناخته شده گروهی از شرایط پوستی «حساس به استرس» از جمله TE حاد و مزمن است. تأثیر فیزیوپاتولوژیک استرس به نوع و زمان آن بستگی دارد. سه نوع استرس روانی تعریف شده است: ۱- استرس مثبت که متوسط، مختصر و جزء اجتناب ناپذیر زندگی عادی است. ۲- استرس قابل تحمل که شدیدتر است اما به ندرت اتفاق می افتد و به مغز فرصت می دهد تا بهبود یابد. ۳- استرس سمی که از نظر اندازه قوی است و باعث فعال شدن طولانی مدت پاسخ های استرس سیستمیک می شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح سمی استرس می تواند به طور مزمن سطح گردش خون را افزایش دهد که به نوبه خود زمینه ساز طیف گسترده ای از اختلالات مانند افسردگی، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری های خودایمنی و سرطان است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی ریزش مو استرس است. معمولاً ریزش مو حدود ۳ ماه پس از یک رویداد استرس زا رخ می دهد. بیمارانی که با بیماری مانند COVID-19 مواجه هستند، بدون شک ممکن است از نظر جسمی و روحی بسیار تحت فشار باشند. پزشکان بر این باورند که استرس فیزیکی و عاطفی ناشی از کرونا ممکن است باعث تحریک ریزش مو در بیماران شود. استرس باعث می شود فولیکول های مو بیشتری وارد فاز تلوژن چرخه رشد مو شوند و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. علاوه بر این، استرس ناشی از بیماری همه گیر و قرنطینه نیز می تواند یکی از دلایل بالقوه تاثیر کرونا بر ریزش مو باشد.

موارد تلوژن افلوویوم از ابتدای همه‌گیری کووید-۱۹ رشد زیادی (افزایش بیش از ۴۰۰٪) داشته است. و میزان این وضعیت در افراد رنگین پوست و سایر گروه هایی که به طور نامتناسبی تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته اند، بالاترین میزان است.

تاثیر کرونا بر ریزش مو چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

تاثیر کرونا بر ریزش مو چیست و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد؟

مکانیسم تلوژن افلوویوم (TE)

هنگامی که یک عامل استرس زا باعث می شود تعدادی از فولیکول مو متوقف شوند و وارد فاز استراحت (تلوژن) شوند این عارضه به عنوان TE شناخته می شود. موها به مدت ۲ تا ۳ ماه در مرحله تلوژن استراحت می کنند و قبل از اینکه از پوست سر شما جدا شوند تا فضایی برای رشد مو در آینده ایجاد شود. بنابراین، ریزش مو به دلیل TE مدت طولانی پس از یک رویداد محرک مانند یک بیماری، یا یک موقعیت شدید استرس زا رخ می دهد.

 

آیا ریزش مو با COVID-19 شدید مرتبط است؟

یک نوع شدید عفونت COVID-19 احتمالاً می تواند با ریزش مو مرتبط باشد. با این حال، شدت و میزان این ارتباط هنوز مشخص نشده است. ریزش مو با درمان کووید-۱۹ ارتباطی ندارد. بلکه به دلیل تلوژن افلوویوم (و به احتمال زیاد به دلیل استرس بیماری) ایجاد می شود. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروس COVID-19 مستقیماً باعث این ریزش مو می شود، وجود ندارد.

یک تحقیق در ماه مه ۲۰۲۰، ۱۷۵ نفر را که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که درصد زیادی از افراد (۶۷ درصد) مبتلا به آلوپسی آندروژنیک بودند. با این حال، این یک مطالعه گروهی کنترل شده نبود.

الگوهای طاسی ۳۳۶ مرد بستری با کووید-۱۹ و ۱۶۰۵ مردی که بدون کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، در مطالعه ژوئیه ۲۰۲۰ مقایسه شد. این مطالعه به این نتیجه رسید که مردان با برجسته ترین الگوهای طاسی بیشتر مستعد ابتلا به COVID-19 مثبت هستند.

آیا شرایط خودایمنی مرتبط با COVID-19 می تواند باعث ریزش مو شود؟

در حالی که ما می دانیم که بین COVID-19 و شرایط خود ایمنی ارتباط وجود دارد ولی تحقیقات در مورد کرونا و خودایمنی همچنان در حال توسعه است. گاهی اوقات، ریزش موی تکه تکه می تواند به دلیل یک بیماری خود ایمنی یا آلوپسی آره آتا باشد. اما ما هنوز نمی دانیم که آیا COVID-19 باعث این امر می شود یا خیر.

روش های مقابله با ریزش مو ناشی از کرونا

به جای ۱۰۰ تار مو در روز، تلوژن افلوویوم می تواند باعث ریزش بیش از ۳۰۰ تار مو در روز به مدت حداکثر ۶ ماه شود و باعث نگرانی زیادی شود. خبر خوب این است که تلوژن افلوویوم تنها یک وضعیت گذرا است و موها دوباره رشد خواهند کرد. با این حال ممکن است مدتی طول بکشد. تخمین زده می شود که حدود ۶ ماه تا یک سال طول بکشد تا موهای شما حجم و طول خود را به دست آورند زیرا موها به کندی رشد می کنند. بیماران مبتلا به کرونا باید احساس آرامش کنند و بدانند این وضعیت موقتی است و با کاهش بیماری و علائم، موهایشان دوباره رشد خواهد کرد. علاوه بر این، آنها باید تغییرات خاصی در سبک زندگی سالم ایجاد کنند تا از سلامت بدن و مو اطمینان حاصل کنند.

مراحل رشد مو چیست؟

  • سه مرحله اصلی در رشد مو  وجود دارد:
  • آناژن: این مرحله رشد است که در آن فولیکول مو رشد می کند.
  • کاتاژن: این مرحله انتقالی است که رشد فولیکول مو متوقف می شود.
  • تلوژن: این مرحله استراحت است که در آن مو به مدت ۲ تا ۳ ماه می ماند تا زمانی که ریزش کند. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از موهای شما در هر زمان در فاز تلوژن هستند.

درمان های ریزش مو تحت تاثیر کرونا

در یک رویداد استرس زا مانند عفونت COVID-19 ممکن است اقداماتی برای جلوگیری از ریزش مو وجود داشته باشد که اغلب شامل تغذیه خوب، مدیریت استرس و مراقبت از موها است.

در اینجا چند راه حل ذکر شده است که می تواند به شما در حفظ موهای سالم و جلوگیری از آسیب رساندن به فولیکول های مو کمک کند.

  • از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید.
  •  از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی پیروی کنید و الگوهای غذایی و خواب مناسب را حفظ کنید.
  • هرگز از مکمل های تقویت کننده رشد مو استفاده نکنید.
  • از استفاده وسایل حالت دهنده مو و مدل مویی که موهای شما را می کشد یا آسیب می رساند، خودداری کنید.
  • از کشیدن شدید موها در حین برس زدن خودداری کنید.
  • ماینوکسیدیل هم برای مردان و هم برای زنان می تواند برای کمک به رشد مجدد مو یا ریزش مو استفاده شود.
  • ریزش مو را می توان در خانه با داروها یا دستگاه های میکرونیدلینگ و شانه ها یا کلاه های لیزری درمان کرد.
  • درمان های سنتی مانند استفاده از مکمل ها، ویتامین دی، روغن ماهی، روغن رزماری

با این حال، قبل از انتخاب هر مکملی برای جلوگیری از ریزش مو یا امتحان کردن هر وسیله ای، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

استرس می تواند علائم فیزیکی و عاطفی زیادی ایجاد کند و یادگیری مدیریت استرس می تواند چالش برانگیز باشد. گام هایی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش استرس خود بردارید، مثلا:

  • ورزش
  • تمرین
  • ذهن آگاهی
  • روابط سالم داشتن
  • ۷ تا ۸ ساعت خواب با کیفیت در شب
  • با پزشک یا درمانگر خود در مورد راه های دیگری برای مدیریت سطح استرس خود صحبت کنید.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ریزش مو می تواند نشانگر یک یا چند مشکل حیاتی سلامتی باشد. برای سایر علل ریزش مو مانند علل هورمونی، خود ایمنی، کمبودهای تغذیه ای و قبل از تشدید آنها نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارید.  اگر ریزش موی شما بیش از ۶ ماه طول کشید یا از موارد زیر رنج می برید فوراً با پزشک یا متخصص ریزش مو تماس بگیرید:

  • ریزش موی ناگهانی
  • ریزش مو به صورت توده ای
  • طاسی تکه ای
  • ریزش مو که با خارش یا ناراحتی پوست سر همراه است.