آلوپسی کششی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

نوشته admin

آلوپسی کششی یا همان آلوپسی ترکشنال نوعی ریزش مو است که به دلیل افزایش تنش در فولیکول مو در نتیجه کشیده شدن غیرعادی مو رخ می دهد. آلوپسی کششی معمولاً به دلیل مدل‌های موی متمایز مانند بستن دم اسبی محکم، بان ‌ها(Bun)، بافت ‌های سفت و کش ها ایجاد می ‌شود. استفاده طولانی مدت از این مدل موها فشار زیادی به ساقه مو و فولیکول مو وارد می کند و در نتیجه باعث ریزش تدریجی مو می شود. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

آلوپسی کششی چیست؟

آلوپسی کششی چیست؟

آلوپسی کششی یا ریزش موی کششی نوعی ریزش مو است که در اثر کشش مداوم و مکرر مو ایجاد می شود. این کشش می تواند ناشی از مدل های موی سفت مانند بافت مو، دم اسبی یا اکستنشن مو باشد. ریزش مو الوپسی در هر سنی و در هر دو جنس دیده می شود، اما در زنان شایع تر است.

ریزش مو در آلوپسی کششی مو به دلیل عوامل فیزیکی رخ می دهد و با سایر ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا، آلوپسی توتالیس یا آلوپسی سیکاتری که عمدتاً به دلیل عوامل بیولوژیکی یا ایمونولوژیکی ایجاد می شود، کاملاً متفاوت است.

خطر آلوپسی کششی با میزان کشش و مدت زمان کشش و همچنین استفاده از ریلکسیشن شیمیایی افزایش می یابد. آلوپسی کششی می تواند بزرگسالان و همچنین کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که موهای بلند دارند نیز به دلیل تنش مکرر ناشی از وزن مو ممکن است دچار آن شوند. احتمال این ریزش مو با افزایش سن افزایش می ‌یابد زیرا فولیکول های مو ضعیف ‌تر و مستعد ریزش مو می شوند.

علل آلوپسی کششی

علل آلوپسی کششی

ریزش مو در اثر آلوپسی کششی بیشتر در قسمت جلویی یا گیجگاهی سر دیده می‌شود، زیرا این ناحیه از پوست سر بیشترین تنش را در مدل‌های موی سفت دریافت می‌کند. با این حال، سایر نقاط پوست سر نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. اگرچه این یک نگرانی برای سلامتی نیست، اما ریزش مو در قسمت های قابل مشاهده پوست سر مانند خط موی جلو یا تاج بسیار ناخوشایند است و می تواند باعث ناراحتی روانی شود.

در اینجا شایع ترین علت این نوع از ریزش مو آورده شده است:

  1. مدل های موی تنگ مانند بستن قیطان، دم اسبی، بافته، بان مردانه و غیره که به فولیکول مو نیرو وارد کرده و آن ها را بیرون می کشد.
  2. چرخاندن مو به صورت دستی یا در مدل موی خاصی مانند بان های تاب دار برای مدت طولانی.
  3. استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مو یا درمان های شیمیایی مانند صاف کردن دائمی مو.
  4. استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده مو در طول شب.
  5. عادت کندن مو در هنگام استرس.
  6. کلاه ایمنی تنگ، پوشیدن روسری یا کلاه که ممکن است باعث کشش شود.
  7. بستن کش های محکم یا گیره های مو که به پوست سر فشار وارد می کند.
  8. استفاده از برس های حرارتی.
  9. استفاده مکرر از اکستنشن مو

علائم آلوپسی کششی

علائم آلوپسی کششی

مشخصه آلوپسی کششی، عقب نشینی خط موی سر است که به طور معمول در اطراف پیشانی، شقیقه ها یا پشت گردن است. با این حال، سایر نقاط پوست سر نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. التهاب طولانی مدت و تنش مداوم باعث شل شدن مو از فولیکول ها و آسیب رساندن به آنها و ایجاد ریزش مو و زخمی شدن فولیکول های مو می شود.

به غیر از ریزش موی غیرمعمول، آلوپسی کششی بسیاری از علائم دیگر را نشان می دهد تا به ما در درک بهتر علل ریزش مو کمک کند. علائم زیر که به دلیل آسیب احتمالی فولیکول های مو و التهاب ظاهر می شوند عبارتند از:

  • نازک شدن موها
  • موهای شکسته متعدد
  • خارش در پوست سر
  • تکه های طاس
  • التهاب یا قرمزی پوست سر
  • ایجاد برجستگی های قرمز یا پوسته پوسته شدن روی پوست سر
  • ریزش مو به خصوص در ناحیه جلو یا تاج
  • ناراحتی در پوست سر ناشی از تعریق

اگر متوجه هر یک از این علائم در خود یا اطرافیانتان شدید، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا علت ریزش مو تشخیص داده شود و درمان مناسب آغاز گردد.

تشخیص ریزش مو کششی

تشخیص ریزش مو کششی معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می شود. در برخی موارد، ممکن است پزشک برای رد سایر علل ریزش مو، آزمایش های دیگری مانند آزمایش خون یا بیوپسی پوست سر را تجویز کند.

درمان آلوپسی به شدت آسیب فولیکول های مو بستگی دارد. در صورتی که آسیب فولیکول ها خفیف باشد، ممکن است با تغییر در سبک زندگی، مانند استفاده از محصولات مراقبت از موی ملایم تر یا بستن موها با روش های ملایم تر، بتوان از ریزش مو جلوگیری کرد. در صورتی که آسیب فولیکول ها شدید باشد، ممکن است درمان های دارویی یا جراحی لازم باشد.

یافته های بافت شناسی در رابطه با آلوپسی کششی

یافته‌های بالینی با گرفتن بیوپسی پوست از ناحیه مبتلا به آلوپسی کششی جمع آوری شده و یافته‌ های مفیدی بر اساس مرحله پیشرفت به دست آمده است.

آلوپسی یا ریزش مو که در آلوپسی کششی رخ می دهد بسته به زودرس و برگشت پذیر بودن یا دیررس و دائمی بودن می تواند از نوع اسکار (سیکاتریکس) و بدون اسکار باشد. اگر مراحل اولیه آلوپسی بدون اسکار نادیده گرفته شود، می تواند منجر به آلوپسی اسکار (زخمی) شود که در آن رشد مو امکان پذیر نیست زیرا در اثر التهاب فولیکول مو تخریب می شود.

مراحل اولیه

  • تریکومالاسی یا موهای نازک شده
  • غدد چربی حفظ شده
  • تعداد طبیعی فولیکول تلوژن
  • افزایش تعداد موهای کاتاژن و تلوژن

مراحل پایانی

  • رشد موهای نازک و کوتاه
  • کاهش غدد چربی و موهای انتهایی
  • التهاب خفیف یا عدم التهاب

طبقه بندی آلوپسی کششی

انواع آلوپسی کششی

آلوپسی کششی را می توان بر اساس شدت وضعیت و میزان ریزش مو طبقه بندی کرد. دو روش مختلف برای طبقه بندی آلوپسی کششی وجود دارد:

آلوپسی کششی حاد زمانی رخ می دهد که موها به طور ناگهانی پس از یک آسیب تروماتیک مانند تصادف با وسیله نقلیه کنده می شوند.

آلوپسی کششی مزمن به دلیل کشش مکرر روی فولیکول ‌های مو به دلیل برخی مدل‌های مو مانند بافتن تنگ، دم اسبی یا بستن کش مو ایجاد می ‌شود. آلوپسی کششی مزمن مترادف با آلوپسی کششی رایج است. بر اساس آسیب های ناشی از حالت دادن به مو، می توان آن را به عنوان آلوپسی کششی برگشت پذیر و برگشت ناپذیر طبقه بندی کرد.

در نوع برگشت پذیر، تنها تعداد کمی از فولیکول های مو تحت تاثیر قرار می گیرند. فولیکول موی آسیب دیده برای مدت کوتاهی در فاز آناژن یا در حال رشد باقی می ماند و به سرعت به فاز کاتاژن یا تلوژن تبدیل می شود. در نوع برگشت ناپذیر تعداد بیشتری از فولیکول ها به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند و باعث ایجاد اسکار در فولیکول های مو و ریزش غیر قابل برگشت مو می شوند.

چه کسانی ممکن است تحت تاثیر آلوپسی کششی قرار بگیرند؟

مشخص نیست که آیا یک استعداد ژنتیکی واقعی برای این ریزش مو وجود دارد یا خیر. این عمدتا به دلیل شیوه های آرایش مو است و می تواند مردان و زنان را از هر نژادی درگیر کند. نژادهای خاصی به ویژه آفریقایی ها بیشتر در معرض ابتلا هستند.

مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که آلوپسی کششی در افراد آفریقایی تبار به دلیل سنت هایشان در استفاده از مدل های مو (که موها را به صورت بافت یا تارهای محکم می ببندند) شایع تر است. همچنین نشان این ریزش مو در زنان و کودکان بیشتر از مردان نژاد آفریقایی است.

سایر فرهنگ هایی که آلوپسی کششی را تجربه می کنند عبارتند از مردان و زنان سیک‌ در هندوستان که موهای خود را به صورت گره های محکم می پیچند تا آن‌ها را زیر عمامه قرار دهند. زنان اسپانیایی تبار که از مدل مو دم اسبی سفت استفاده می کنند. علاوه بر این، ژیمناست‌ها، پرسنل نظامی، رقصنده های بالرین و غیره که سال‌ها از مدل موهای استفاده می کنند که مو را تحت کشش قرار می دهد، بیشتر در معرض ابتلا هستند.

آلوپسی کششی دائمی است؟

آلوپسی کششی موقتی است اما اگر تشخیص داده نشود یا به درستی درمان نشود ممکن است منجر به ریزش دائمی مو شود. مراحل اولیه را می توان با کاهش استرس بر روی مو معکوس کرد. این را می توان با تغییر عادات مدل مو انجام داد. اما اگر شرایط به سمت آلوپسی کششی مزمن که منجر به آسیب دائمی فولیکول های مو می ‌شود، پیشرفت کرده باشد، آن را نمی ‌توان معکوس کرد.

آلوپسی کششی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
آلوپسی کششی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

روش های درمان آلوپسی کششی

محبوب ترین گزینه های درمانی برای درمان آلوپسی کششی عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها توسط متخصص پوست برای جلوگیری از عفونت ناشی از سطح خفیف تا متوسط آلوپسی کششی تجویز می شود.

دارو درمانی

داروهایی به شکل قرص، شامپوهای درمانی و کرم ها توسط متخصص پوست برای درمان علائم اولیه تجویز می شود. فیناستراید و اسپیرونولاکتون دو داروی محبوب برای کاهش ریزش مو هستند. جدای از آن، شامپوهای درمانی می توانند به کاهش عفونت و التهاب پوست سر کمک کنند.

استروئیدها

متخصص پوست ممکن است بسته به ماهیت ریزش مو، درمان استروئیدی داخل ضایعه یا موضعی را پیشنهاد دهد. استروئیدها برای تقویت فولیکول های مو به طور مستقیم به پوست سر تزریق می شوند. آنها همچنین در درمان هر گونه التهاب یا قرمزی پوست سر مفید هستند. برخی از استروئیدها می توانند بلافاصله رشد مو را تقویت کنند.

مکمل‌های بیوتین

مکمل های بیوتین برای درمان آلوپسی کششی که منجر به فولیکولیت مو می ‌شود، تجویز می ‌شوند. علاوه بر این، متخصص پوست می تواند آنتی بیوتیک های خوراکی را نیز به همراه مکمل ها تجویز کند و فولیکول های آسیب دیده را سریع تر بهبود بخشد.

درمان های موضعی

ماینوکسیدیل تنها درمان موضعی آلوپسی است که توسط FDA ایالات متحده تایید شده و توسط متخصصان پوست برای درمان ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی تجویز شده است. این ترکیب به صورت فوم یا محلول موجود است و به راحتی در بازار موجود است. غلظت ۲ تا ۵ درصد محلول ماینوکسیدیل برای استفاده مستقیم روی پوست سر بی خطر است، اگر چه باید توسط متخصص پوست پس از معاینه کامل تجویز شود. ماینوکسیدیل را فقط باید در جاهایی استفاده کرد که رشد مو کم شده است، در غیر این صورت می‌تواند باعث رشد مو در نواحی ناخواسته مانند پیشانی یا کناره های گونه شود.

درمان پی آر پی

پلاسمای غنی از پلاکت یک روش پیشرفته است که از پلاکت های خون خود بیمار برای رشد مجدد مو استفاده می کند. پلاسمای خون استخراج شده از بیمار فعال شده و به پوست سر بیمار تزریق می شود تا فولیکول های موی خفته را تحریک کند. پلاسمای فعال شده سرشار از فاکتورهای رشد است که با فعال کردن فولیکول های خفته مو به رشد طبیعی موهای جدید کمک می کند. درمان PRP میزان موفقیت بالایی و بهبود سریعتر را نشان می دهد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی از انرژی نور لیزر برای تحریک فولیکول های مو برای رشد موهای جدید استفاده می کند. نتایج امیدوار کننده ای را نشان داده است که بدون وقفه باعث می شود که آن را به گزینه ای ارجح برای درمان ریزش مو تبدیل کند. پرتو نور با فرکانس مشخص بر روی ناحیه آسیب دیده پوست سر هدف قرار می گیرد و جریان خون و گردش خون را برای رشد موهای جدید بهبود می بخشد.

کاشت مو

اگر آسیب به فولیکول مو دائمی و غیرقابل برگشت باشد، کاشت مو تنها گزینه مناسب است. این یک روش تهاجمی است که در شرایط سخت توسط یک متخصص پوست با تجربه انجام می شود و در برابر علائم آلوپسی کششی دائمی یا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است، بهترین عملکرد را دارد. پیوند فولیکول های مو در مناطقی انجام می شود که نازک شدن مو یا لکه های طاسی شایع است. همچنین برای افرادی که به دلیل آلوپسی کششی دارای اسکار قابل مشاهده هستند مفید است.

استفاده از کلاه گیس

اگر به دلیل ریزش موی ناشی از آلوپسی موهای شما فرم طبیعی خود را از دست داده اند می توانید برای حفظ زیبایی ظاهر خودتان از انواع کلاه گیس استفاده کنید.

درمان های بدون نسخه برای آلوپسی کششی

درمان های بدون نسخه برای آلوپسی کششی

مصرف ریز مغذی ها

نقش رژیم غذایی و تغذیه برای کمک به درمان ناحیه کششی موی در حال رشد، مهم است. توصیه های مبتنی بر شواهد جدید در استفاده از ریزمغذی ها از جمله ویتامین ها و مواد معدنی خاص نتایج مثبتی را نشان داده اند. ریزمغذی ها می توانند استرس اکسیداتیو که باعث ریزش مو می شود را کاهش دهد. به عنوان مثال نشان داده شده است ویتامین D با مهار تکثیر سلولی Th1 به اصلاح پاسخ ایمنی کمک می کند. مقالات فعلی به طور مداوم سطوح پایین تر ویتامین D را در بیماران مبتلا به برخی شرایط ریزش مو نشان داده است.

ویتامینD

ویتامین D به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند و برای سلامت استخوان ها و پوست مفید است. به تحریک رشد سلول ها و تولید فولیکول های مو کمک می کند. کمبود ویتامین D با آلوپسی آره آتا مرتبط است.

روی یا زینک

روی یک ماده معدنی ضروری است که صدها آنزیم برای فعالیت کاتالیزوری خود به آن وابسته هستند و برای رشد موها بسیار مفید است.

آهن یا فریتین

کمبود آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در جهان است که نشانه آن کم خونی و ریزش موی تلوژن منتشر مزمن است.

ویتامین C

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. همچنین به بدن شما کمک می کند آهن را جذب کند که ماده معدنی لازم برای رشد مو است.

ویتامین E

همچون ویتامین C، ویتامین E نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از اثرات رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. در یک مطالعه مستند، افراد مبتلا به آلوپسی پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه به میزان ۳۴.۵ درصد افزایش  رشد مو داشتند.

منیزیم

منیزیم به عنوان یک عامل کمکی برای بیش از ۳۰۰ سیستم آنزیمی عمل می کند و نقش مهمی در سنتز نوکلئوتید ایفا می کند، فرآیندی مکرر در فولیکول مو که به سرعت تقسیم می شود.

سلنیوم

سلنیوم از طریق تعامل با آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز به مکانیسم های دفاعی آنتی اکسیدانی کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

بیوتین

بیوتین یک کوآنزیم مهم برای واکنش های کربوکسیلاسیون است. تحقیقات نشان داده است که کمبود بیوتین باعث ریزش مو می شود.

ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین ضروری برای فولیکول های مو است. علاوه بر این، در ساخت سبوم که از غدد پوست ترشح می شود، کمک می کند. سبوم چربی طبیعی پوست است که باعث مرطوب شدن پوست سر و بهبود سلامت مو می شود

ویتامین B12 یا کوبالامین

ویتامین B12 به تولید اسید نوکلئیک کمک می کند و بنابراین نقش مهمی در سلامت فولیکول های مو و رشد موها دارد.

اسید فولیک یا فولات

اسید فولیک باعث رشد سلول های سالم، از جمله سلول های موجود در فولیکول های مو می شود.

مس

مس با روی در آنزیم آنتی اکسیدانی مس/روی سوپراکسید دیسموتاز عمل می کند و برای رشد مو و حفظ رنگ طبیعی موها حائز اهمیت است. افزودن برخی ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به رشد مو کمک کند و فولیکول های مو و پوست سر را تغذیه کند. در این رابطه می توانید با یک متخصص پوست و موی خبره در مورد بهترین رژیم غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی برای موها صحبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند؟

اگر روش درمانی مناسب دنبال شود، آلوپسی کششی طی ۶ ماه بهبود می یابد. در اکثر موارد، ۴ تا ۶ ماه طول می کشد، در حالی که در موارد شدید، ممکن است تا ۱ سال طول بکشد تا فولیکول های آسیب دیده مو کاملاً بهبود یابد و موها دوباره رشد کنند.

چگونه از آلوپسی کششی جلوگیری کنیم؟

بهترین درمان برای این نوع ریزش مو پیشگیری است. اگر علائم آلوپسی کششی اولیه را مشاهده کرده اید، مهم است که از عادات خوب حالت دادن مو پیروی کنید که می تواند از آسیب بیشتر به فولیکول های مو جلوگیری کند. برخی از روش های رایج برای جلوگیری از آلوپسی کششی عبارتند از:

مدل موی خود را به مرور تغییر دهید.

سعی کنید مرتباً مدل موی خود را تغییر دهید. پیروی از یک مدل مو برای مدت طولانی نیز دلیلی برای آلوپسی کششی است. به عنوان مثال، داشتن یک حالت برای سال ها یا قرار دادن موها در یک مدل موی خاص. برای اینکه به قسمت خاصی از مو فشار نیاورید، هر چند هفته یکبار مدل موی خود را عوض کنید یا اینکه محل بان یا دم اسبی را تغییر دهید.

از مدل موی سفت خودداری کنید.

کشیدن مو به دلیل حالت های سفت مو علت اصلی آلوپسی کششی است. اولین تغییری که برای جلوگیری از آسیب باید انجام دهید، تغییر مدل مو است. حالت موهای خود را تغییر دهید و از مدل موهای کم خطر تا متوسط استفاده کنید، مانند دم اسبی شل، بافت های شل، کلاه گیس های ساتن یا نخی و غیره. همچنین وقتی پیروی از یک مدل مو اجباری می شود، به عنوان مثال برای بازیکنان ورزشی یا به دلایل مذهبی و غیره، باید سعی کنید تا حد امکان کمتر موها را بکشید و در یک مدل موی خاص قرار دهید.

از وسایل حالت دهنده قوی به طور مرتب استفاده نکنید.

استفاده از وسایل حرارتی مو مانند اتو مو، سشوار، اتو فر و غیره در دمای بالا خودداری کنید. در صورت نیاز از آن ها در حد اعتدال و فقط برای مدت کوتاهی استفاده کنید.

موهای خود را به جای بلند کردن، کوتاه تر نگه دارید و از مدل موی بان سفت یا پیچ خورده خودداری کنید. استفاده از برس های حرارتی یا سایر لوازم جانبی از این قبیل که می تواند به فولیکول مو فشار بیاورد خودداری کنید. در صورت لزوم استفاده از لوازم جانبی مو سعی کنید آن را در مدل های مختلف قرار دهید.

استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده ممنوع.

از استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده خودداری کنید. نرم کننده های مو یا سایر مواد شیمیایی که برای صاف کردن یا فر کردن مو استفاده می شود باید به حداقل برسد. ژل ها یا اسپری های حالت دهنده که پس از خشک شدن روی مو استعمال می شوند، کشش مو را افزایش داده و خطر آلوپسی کششی را افزایش می دهند.

از اصطکاک و کشیدگی تارهای مو اجتناب کنید.

از بافت های شل به خصوص در اطراف خط مو استفاده کنید. هرگز با بیگودی نخوابید، مخصوصاً اگر لازم است موهای خود را بپیچید یا فر کنید. از کش ها یا نوارهایی با خاصیت کشسانی محکم استفاده نکنید. سعی کنید برای جلوگیری از اصطکاک و کشیدن مو از نوار یا نوارهای نخی استفاده کنید.

در استفاده از اکستنشن مو دقت کنید.

استفاده از اکستنشن های مو که می تواند به ریشه مو آسیب برساند خودداری کنید. اکستنشن مو که موهای طبیعی شما را می کشد دلیلی برای افزایش کشش مو است. در صورت نیاز، آنها را از یک متخصص زیبایی با تجربه و در عین حال با مراقبت از موهای طبیعی خود تهیه کنید.

از روبالشی مناسب استفاده کنید.

موهایتان را وقتی خیس هستند شانه نکنید. به جای روبالشی نخی از روبالشی ساتن یا ابریشمی استفاده کنید. روبالشی هایی که از مواد صاف مانند ساتن یا ابریشم ساخته شده اند حداقل اصطکاک را ایجاد می کنند و موها را نمی کشند.

از کلاه گیس های مناسب استفاده کنید و مطمئن شوید که از مواد سازگار با پوست مانند ساتن یا نخ پنبه ساخته شده است تا اصطکاک روی پوست سر را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم آلوپسی کششی داریم؟

اگر هر روز ریزش موی غیرمعمول را تجربه می کنید که ممکن است به دلیل حالت دادن به موها رخ دهد نشانه مطمئنی از این وضعیت است. همچنین، اگر متوجه ریزش مو به مقدار مشخص همراه با التهاب پوست سر، تاول، قرمزی پوست سر، خارش یا کشش فیزیکی، ممکن است نشان دهنده آلوپسی کششی باشد.

ویژگی های بالینی آلوپسی کششی چیست؟

ویژگی های بالینی متداول عبارتند از: خارش یا قرمزی پوست سر، التهاب، تاول، فولیکولیت، عفونت پوست سر، درد، برآمدگی روی پوست سر، پوسته پوسته شدن، سردرد و غیره.