همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

نوشته admin

موخوره مو عملاً اجتناب ناپذیر است و نشانه آن است که زمان کوتاه کردن موها فرا رسیده است. یک زن به طور متوسط ۲۴۰ ساعت در سال (۱۰ روز کامل) را صرف کار روی موهای خود می کند. با وجود این همه زمان صرف شده برای آماده سازی، بسیاری از ما هنوز با واقعیت آزاردهنده موخوره مو روبرو هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

موخوره مو چیست؟

موخوره مو عبارت است از شکافتن یا ساییدگی ساقه مو به دلایل مختلف، که نوعی آسیب مو است و معمولاً در نزدیکی انتهای ساقه مو دیده می شود (زیرا سلول های این قسمت قدیمی تر هستند و احتمال ساییدگی آنها بسیار زیاد است). موخوره نتیجه سایش یا شکستن یک تار مو به دو یا چند تار است. این اتفاق برای موهای خشک و شکننده تا حد شکستگی رخ می دهد.

ساقه مو دارای یک لایه بیرونی به نام کوتیکول است. تارهای موی سالم کوتیکول های صافی دارند. آنها باعث حفظ رطوبت می شوند و از مو در مقابل آسیب های خارجی محافظت می کنند. آنها براق هستند، به راحتی سر می خورند و به راحتی می توان آنها را حالت داد. موخوره در صورتی ایجاد می شود که کوتیکول آسیب دیده باشد و قشر مو (کورتکس) را در معرض دید قرار دهد. این آسیب می تواند منجر به شکستگی مو، خشکی انتهای مو و در نهایت موخوره شود.

برخلاف تصور رایج، موخوره تنها برای افرادی که موهای بلند دارند اتفاق نمی‌افتد و تنها بر انتهای موها تأثیر نمی‌گذارد. موخوره ناشی از آسیبی است که در وسط موهای شما ایجاد می شود. هر تار مو الگوهای مختلفی از شستشو، رنگ کردن، حالت دادن به گرما را پشت سر می گذارد و در معرض عوامل متجاوز محیطی مختلف قرار می گیرد. تا زمانی که ساقه مو آسیب دیده باشد با هر طولی، به طور طبیعی موخوره ایجاد می شود. سپس این موهای آسیب دیده درشت، کدر و مدیریت و حالت دادن به آن دشوار می شود.

علائم موخوره مو

موخوره رایج و اغلب طبیعی است. از آنجایی که لایه های پوشاننده کوتیکول به طور ناگهانی در انتهای ساقه مو به پایان می رسد، در نهایت کوتیکول شروع به جدا شدن از کورتکس می کند. شما به راحتی می توانید علائم موخوره را تشخیص دهید.

گاهی اوقات با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است، به نظر می رسد که انتهای ساقه مو شکسته یا فرسوده شده است. موها در قسمت انتهایی دچار خشکی و وزشدگی می شوند، گره می خورند و مطمئناً آرایش مو را دشوار می کند. در صورت موخوره شدید، نوک موها وقتی خیس می شوند، حالت اسفنجی یا نرمی پیدا می کنند.

انواع موخوره

۱۶ نوع مختلف موخوره وجود دارد که عبارت اند از:

  1. موخوره معمولی یا دو شاخه (Traditional Split): در این حالت مو به دو قسمت تقسیم می شود و شبیه به شکل “Y” می شود.
  2. موخوره جوان (Baby Split): این نوع تمام ویژگی های موخوره دوشاخه را به زودی خواهد داشت، اما ساقه مو هنوز به طور کامل از هم جدا نشده است.
  3. موخوره سه شاخه (Triple Split): در این نوع انتهای مو به سه قسمت تقسیم می شود.
  4. موخوره دو شاخه دوبل (Doubly Y Split): در این حالت رشته مو به دو قسمت تقسیم شده و دوباره از یکی از شاخه ها جدا می شود.
  5. موخوره ناقص (Incomplete Split): ساقه مو در یک نقطه خاص تضعیف شده اما هنوز کاملاً شکافته نشده است.
  6. موخوره دراز یا طویل (Long Split): در این نوع از ابتدای دوشاخه، ساقه مو در یک نقطه خاص شروع به جدا شدن کرده است.
  7. موخوره عمیق (Deep Split): موها با شکل Y در بالای ساقه به دو قسمت تقسیم شده است.
  8. موخوره مخروطی (Taper): در این نوع انتهای رشته مو از سایر قسمت ها  نازکتر است و متوجه خواهید شد که کوتیکول شروع به کنده شدن کرده است، این معمولاً در اثر آسیب شیمیایی ایجاد می شود.
  9. موخوره ضخیم (Thickening): در این حالت انتهای موها هنوز دست نخورده هستند اما بافت واقعی مو شروع به تغییر می کند.
  10. موخوره گره سفید (White Spots): سوختگی های شیمیایی شدید می تواند باعث ایجاد لکه های سفید قابل مشاهده ای شود که در ساقه موهای خود خواهید دید.
  11. موخوره زاویه دار (Right Angle): در این نوع موها با زاویه خم خواهند شد.
  12. موخوره جوانه زده (Off Shoot): مو در امتداد ساقه شروع به “ضخیم شدن” کرده و دوباره به هم چسبیده است.
  13. موخوره چروک یا پیچ خورده (Crinkle): موهای شما به وضوح چروکیده به نظر می رسند. این معمولاً به دلیل گرمای بیش از حد در حالت دادن به مو یا مواد شیمیایی است.
  14. موخوره درختی (Tree Split): دقیقاً مانند نام آن، می‌توانید تکه‌های مختلفی از شفت را مشاهده کنید که شبیه یک درخت و شاخه‌های آن هستند.
  15. موخوره شبیه پر (Feather Split): این نوع از نظر ظاهری شبیه پر است. شکاف های مختلف زیادی را در امتداد ساقه مو خواهید دید.
  16. موخوره گره ای یا گره خورده (The Knot): مشکلی که در بین دختران مو فرفری (مجعد) رایج است، گره موخوره نیست، اما می تواند منجر به پیچیدگی و گره خوردن بیشتر شود.
همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

چه عواملی باعث ایجاد موخوره مو می شود؟

موخوره از نوعی آسیب مو ناشی می شود. در اینجا برخی از رایج ترین دلایلی که باعث موخوره مو شود شرح داده شده است.

قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد و نور مستقیم آفتاب

یکی از شایع ترین علل موخوره، قرار گرفتن بیش از حد در معرض گرما و آفتاب است. اشعه ماوراء بنفش شدید خورشید می تواند موها را خشک کند و اگر مراقب نباشید آنها را مستعد شکستن و موخوره می کند. برای جلوگیری از این امر، از یک اسپری ضد آفتاب برای موهای خود استفاده کنید و سعی کنید در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب را محدود کنید.

شستن بیش از حد موها

شستن بیش از حد موها نیز می تواند به ایجاد موخوره کمک کند. هنگامی که موهای خود را می شویید، روغن های طبیعی مو از بین می روند، که باعث می شود احساس تمیزی داشته باشید. با این حال، انجام این کار اغلب بدون تامین رطوبت مو می تواند منجر به شکستگی و آسیب به مو شود.

استفاده بیش از حد از ابزارهای آرایش مو

گرمای مصنوعی همچنین می تواند تأثیر منفی بر سلامت کلی موهای شما داشته باشد و منجر به شکستگی آنها شود. استفاده از ابزارهای حالت دهنده مانند بابلیس و اتوهای مو بدون استفاده از محافظ حرارتی می تواند باعث شکنندگی مو شود.

درمان های شیمیایی مانند خشک کردن و سفید کردن

تغییر ظاهر با استفاده از رنگ مو یا رنگ جدید می تواند یک راه سرگرم کننده برای نمایش موها باشد. اما سفید کردن مو به اشتباه (یا به دفعات زیاد) می تواند باعث آسیب جدی شود و منجر به ایجاد موخوره مو شود.

استفاده از محصولات مراقبت از موی نامناسب

گاهی اوقات به دلیل عدم استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب برای نوع موی منحصر به فرد شما، موخوره ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر موهای خشکی دارید و از شامپویی که مخصوص نوع موی شما ساخته شده استفاده نمی کنید، ممکن است هر بار که شستشو می دهید موهای شما آسیب ببیند.

عدم کوتاه کردن مو

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل موخوره این است که موهایتان را به اندازه کافی کوتاه نکنید. با گذشت زمان، موهای ما دچار ساییدگی و شکافتن می شوند. طولانی شدن زمان بین کوتاهی مو می تواند باعث ایجاد موخوره شود.

قرار گرفتن در معرض آب سخت

همراه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، قرار گرفتن بیش از حد در معرض آب سخت مانند آب کلردار استخرها یا آب شور دریا می تواند تأثیر منفی بر روی موها داشته باشد و منجر به موخوره و سایر مشکلات مو شود.

چرا موخوره برای موهای شما مضر است؟

در حالی که موخوره یک چیز کاملاً طبیعی است، اما این بدان معنا نیست که اگر شروع به مشاهده آنها در موهای خود کردید، باید آنها را نادیده بگیرید. موهای شکافته شده و دارای موخوره نشان دهنده آن است که موهای شما آسیب دیده است و برای بازگشت به حالت عادی به کمی کمک نیاز دارد. خبر خوب این است که درمان‌هایی برای موهای دارای موخوره وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

پیشگیری از موخوره موثرترین و مهمترین راه برای مدیریت و درمان موخوره است. در کنار استفاده از یک درمان عالی برای موهای دارای موخوره، ایجاد تغییرات کوچک در عادات مراقبت از مو برای کاهش قرار گرفتن در معرض محرک های آن، به طور کلی می تواند به جلوگیری از موخوره کمک زیادی کند.

در روشی که موهایتان را با حوله خشک می کنید تجدید نظر کنید

آیا موهای خود را به روش صحیح با حوله خشک می کنید؟ برای حفظ سلامت موهای خود و جلوگیری از شکستگی، جهت خشک کردن موها از خشونت بیش از حد با حوله اجتناب کنید. به آرامی رطوبت اضافی را از موهای خود بگیرید. حوله های سنتی نیز می توانند در ایجاد موخوره نقش داشته باشند، بنابراین برای خشک کردن مناسب و حفظ ظاهر موهای خشک و حساس، از حوله های مو میکروفایبر استفاده کنید.

موهای خود را به آرامی شانه کنید

اگر موها را به طور خشن و مکرر برس بزنید، ضعیف و فرسوده می شود. با ظرافت با آنها رفتار کنید و برای باز کردن گره ها از یک شانه با دندانه درشت استفاده کنید. از انتهای موهای خود شروع کنید و به آرامی تا ریشه های مو شانه کنید. از یک سرم برای باز کردن گره ها استفاده کنید. این کار به صاف شدن کوتیکول های در هم قفل شده و کاهش اصطکاک هنگام شانه زدن کمک می کند.

از پروتئین درمانی استفاده کنید

درمان های پروتئینی روشی عالی برای ترمیم موهای خشک و شکننده هستند، اما ممکن است در سالن های آرایشی کمی گران باشند. خوشبختانه، محصولات زیادی وجود دارد که انجام یک درمان پروتئینی در خانه را بسیار آسان می کند. ماسک های موی بازسازی کننده پروتئینی می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند. آنها آسیب اشعه ماوراء بنفش و اثرات پیری را کاهش می دهند و در برابر موخوره از موها محافظت می کند.

استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یکی از شایع ترین دلایل موخوره، عدم استفاده از محصولات موی مناسب برای نوع موی شما است. تغییر دادن شامپو و نرم کننده مناسب با خاصیت مرطوب کنندگی بیشتر می‌تواند برای شروع درمان موهای خشک و فرسوده مفید باشد. سعی کنید شامپویی انتخاب کنید که فاقد سولفات باشد، زیرا سولفات ها می توانند رطوبت طبیعی مو را از بین ببرند و آسیب بیشتری به آن وارد کنند.

استفاده از روبالشی نرم

یک درمان آسان برای موهای دارای موخوره وجود دارد و آن هم استفاده از روبالشی مناسب است. استفاده از روبالشی‌های پنبه ‌ای ارزان می‌توانند در طول خواب به موهای شما آسیب بزنند، بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن موهای نرم از روبالشی های که اصطحکاک کمتری با موها ایجاد می کنند مانند روبالشی های ابریشمی یا ساتن استفاده کنید.

فقط موهای تمیز خود را حالت دهید

اگر قصد دارید از ابزارهای داغ روی موهای خود استفاده کنید، مطمئن شوید که آنها را فقط روی موهای تمیز و خشک استفاده کنید. اگر هنگام حالت دادن به موهایتان نرم کننده یا رطوبت باقی مانده باشد، باعث آسیب به بافت مو می شود. حتما همیشه قبل از استفاده از ابزارهای داغ از اسپری محافظ حرارتی استفاده کنید و پس از حالت دادن به مو، از محصولاتی مانند اسپری مو و سرم براق کننده استفاده کنید.

انتهای موهای خود را هیدراته کنید

موخوره ناشی از خشکی مو است بنابراین یک راه عالی برای جلوگیری از آنها این است که موهایتان را تا حد ممکن آبرسانی و تغذیه کنید. یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از یک نرم کننده عمیق یک بار در هفته همراه با نرم کننده معمولی خود و استفاده از روغن مو بر روی موهای حالت داده شده و خشک برای حفظ رطوبت است.

موهای خود را بطور مرتب کوتاه کنید

یکی دیگر از درمان های مو برای موخوره مو این است که موهای خود را هر ۶ تا ۱۲ هفته کوتاه کنید. اگر نگران حفظ طول موهای خود هستید، از آرایشگر خود بخواهید که از روشی به نام “نوک گیری” برای خلاص شدن از شر موهای فرسوده بدون کاهش طول استفاده کند.

طبق توصیه، تنها لازم است حداکثر ۴/۱ اینچ مو از انتهای ساقه برداشته شود. این کار موخوره را از بین می برد، اما مدل مو را نیز تجدید می کند زیرا موها به طور متوسط ۲/۱ اینچ در ماه رشد می کنند. اگر بعد از هر دو ماه ۴/۱ اینچ کوتاه شود، در مجموع یک و نیم اینچ در سال کوتاه می شود. علاوه بر این، مدیریت مو آسان و سالم خواهد بود.

مکمل های تقویت کننده مو خوراکی مصرف کنید

موخوره باعث ضعیف شدن موها از داخل به بیرون می شود، بنابراین مهم است که به همان روش به بازسازی موهای آسیب دیده کمک کنیم. با مصرف یک مکمل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند بیوتین و اسید فولیک، می توانید به سلامت طبیعی موهای خود کمک کنید. غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند نیز برای موخوره توصیه می شوند.

همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

همه چیز در رابطه با موخوره مو – علت، درمان و پیشگیری

درمان های خانگی برای موخوره مو

در اینجا چند درمان خانگی برای موخوره آورده شده است:

آلوئه ورا

هیچ محصولی بهتر از آلوئه ورا برای رفع موخوره وجود ندارد. آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی است و بهتر از هر درمان خانگی دیگری سلامت مو را بهبود می بخشد. ماساژ دادن ژل آلوئه ورا روی موهایتان باعث می شود تا موهایتان نرم، براق و درخشان شود. آلوئه ورا همچنین موهای آسیب دیده را ترمیم می کند.

ماساژ با روغن

یک ماساژ خوب با روغن یکی از راه های مطمئن برای مقابله با موخوره است. ماساژ با استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون یا روغن بادام یکی از بهترین راه‌ها برای درمان موخوره است. برای بهترین نتیجه، روغن را شب بمالید و صبح روز بعد آن را بشویید. اگر عجله دارید، روغن را حداقل یک ساعت نگه دارید. تاثیر مثبتی روی موهای شما خواهد گذاشت.

ماسک پاپایا

می توان دو برش پاپایا متوسط را در دو قاشق غذاخوری ماست مخلوط کرد و به موها مالید. سپس موها را با کلاه رنگ بپوشانید تا رطوبت داخل موها حفظ شود. این مخلوط باید حدود نیم ساعت روی موها بماند و سپس با شامپو شسته شود. این فرآیند به طور طبیعی موها را احیا می کند، زیرا پاپایا دارای پروتئین هایی است که موها برای حفظ درخشندگی خود به آن نیاز دارند.

درمان تخم مرغ

پس از مخلوط کردن زرده تخم مرغ با سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل، این مخلوط را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید تا موهایتان جوان شود. استفاده مکرر از این مخلوط به طور موثری در دراز مدت باعث کاهش موخوره می شود. پس از ماساژ، مخلوط را حدود ۳۰ دقیقه روی موها بگذارید و سپس با شامپوی ملایم بشویید.

عسل و آب

عسل نرم کننده و حالت دهنده خوبی برای موهای شماست. دو قاشق غذاخوری عسل را در چهار فنجان آب گرم مخلوط کنید و پس از شامپو کردن موها، آن را به موهای خود بمالید. آن را روی موهای خود بگذارید. خشکی و وز مو را کاهش می دهد.

استفاده از ماست

ماست یک مرطوب کننده طبیعی عالی است که چرب نیست. از ماست بدون طعم استفاده کنید و موهایتان را مرطوب کنید تا از خشکی آن خلاص شوید.

عدس سیاه

منبع اسید فولیک و فیبر است. اسید فولیک، اکسیژن را به فولیکول های مو منتقل می کند. می توانید پودر عدس سیاه و یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را با نصف فنجان کشک مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی موها بمالید و حدود نیم ساعت نگه دارید و سپس موها را بشویید.

آب بنوشید

آب تقریباً یک چهارم وزن مو را تشکیل می دهد و از این رو، نوشیدن ۷ تا ۸ لیوان آب در روز کمک می کند تا موهای شما از خشکی و موخوره رهایی یابد.

استفاده از درمان های طبیعی

به جای استفاده از مواد شیمیایی روی موهای خود، از داروهای طبیعی مانند عسل و آلوئه ورا استفاده کنید. هرچه کمتر به مواد شیمیایی وابسته باشید و بیشتر به محصولات ارگانیک متکی باشید، برای موهایتان بهتر است.

آیا برخی از افراد بیشتر مستعد موخوره مو هستند؟

این یک سوال واقعا عالی است و ما اغلب در مورد آن صحبت نمی کنیم. در واقع، افرادی که موهای مجعد و گره ‌خورده دارند، نسبت به افرادی که موهای صاف ‌تری دارند، بیشتر در معرض آسیب مو هستند. این احتمالاً به این دلیل است که موهای بسیار مجعد اغلب به اندازه سایر انواع مو فاقد رطوبت طبیعی هستند. همچنین به همین دلیل است که موهای مجعد در مراقبت از مو به ملاحظات خاصی نیاز دارند.

آیا می توان قسمت های دچار موخوره را ترمیم کرد؟

خیر، هنگامی که موها دچار موخوره می شود، هیچ راهی واقعی برای خلاص شدن از شر آنها وجود ندارد (به جز کوتاه کردن آنها). در حالی که راه هایی برای پنهان کردن موهای شکاف دار وجود دارد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که روی پیشگیری تمرکز کنید. یک درمان خوب برای موهای دارای موخوره بر روی آبرسانی و تغذیه موها قبل از ساییدگی تمرکز دارد.

بهترین مدل مو برای پنهان کردن موخوره مو

اگر دائماً موهایتان را دکلره می ‌کنید، زمانی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید و از ابزارهای داغ روی موهایتان استفاده می ‌کنید، مطمئناً بیشتر در معرض موخوره  مو خواهید بود. اما این بیشتر به نحوه رفتار شما با موهایتان مربوط می شود تا مدل مویی که انتخاب می کنید. اگر موهای بلندی دارید و موهایتان به میزان قابل توجهی آسیب دیده است، یک مدل جدید مانند لوب مد روز را در نظر بگیرید. بان ها همچنین یک راه عالی برای پنهان کردن موخوره هستند و انجام آنها آسان است!

نتیجه گیری

چه موهای شما بلند باشد یا کوتاه، سفید شده باشد یا هنوز رنگ طبیعی خود را حفظ کرده باشند هرکسی در یک مقطع زمانی دچار موخوره می شود، پس استرس نداشته باشید! با موها باید با احتیاط برخورد شود زیرا در دراز مدت می تواند منجر به آسیب مو و آلوپسی شود. اجتناب از استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و مرطوب نگه داشتن مو می تواند به طور موثر این مشکل را برطرف کند. برای مبارزه با موخوره می توانید راه حل های فوق را در خانه امتحان کنید.