تاثیر مثبت اسید چرب امگا ۹ بر رشد موها و عوارض احتمالی آن

تاثیر مثبت اسید چرب امگا 9 بر رشد موها و عوارض احتمالی آن

تاثیر مثبت اسید چرب امگا ۹ بر رشد موها و عوارض احتمالی آن

نوشته admin

وقتی بدن ما حاوی امگا ۳ و ۶ کافی باشد، اسید چرب امگا ۹ تولید می شود. ما از طریق رژیم غذایی خود نیز می توانیم این چربی ها را بدست آوریم. برخلاف اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶، بدن می تواند به تنهایی اسیدهای چرب امگا ۹ را تولید کند. امگا ۹ یک اسید چرب غیر ضروری است.

نام دیگر امگا ۹ اسید اولئیک است که نوعی اسید چرب تک غیراشباع است. دلیل اینکه  امگا ۹ به عنوان اسید چرب ضروری در نظر گرفته نمی شود این است که بدن ما تمام امگا ۹ مورد نیاز خود را از سایر چربی هایی که مصرف می کنیم تولید می کند.

اسید اولئیک یک اسید چرب است که منبع آن روغن ها و چربی های حیوانی و گیاهی مختلف است. اسیدهای چرب به طور کلی برای زندگی ضروری هستند. آنها اجزای اصلی چربی ها، روغن ها و رسوبات چربی در حیوانات و انسان هستند.

چربی های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک کمتر از سایر چربی ها فاسد می شوند. این باعث می شود آنها در نگهداری مواد غذایی مفید باشند. همچنین لازم به ذکر است که آنها بلوک های سازنده فولیکول های مو نیز هستند. اکنون دانشمندان در حال بررسی اثرات بالقوه اسید اولئیک برای سلامت و ترمیم مو هستند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در رابطه با فواید این اسید چرب برای موها صحبت خواهیم کرد لطفا همراه ما باشید.

انواع مختلف اسیدهای چرب امگا ۹

با این وجود، مصرف غذاهای امگا ۹ فواید سلامتی مختلفی را به همراه دارد. علاوه بر این، می توانید اسیدهای چرب امگا ۹ را به اشکال مختلف در غذاها پیدا کنید مانند:

اسید اولئیک: شناخته شده ترین چربی تک غیراشباع است یعنی اسید اولئیک را در روغن زیتون، آجیل ماکادامیا، چربی غاز، گوشت خوک یا بیکن خواهید یافت.

مید اسید: از آنجایی که مید اسید یک چربی غیراشباع است، در میان اسیدهای چرب امگا ۹ استثنایی است. در درجه اول، شما می توانید آن را در بافت غضروف پیدا کنید. با توجه به مطالعات، این اسید می تواند تاثیر مثبتی بر شیمی درمانی داشته باشد وهمچنین به مبارزه با سرطان کمک می کند.

اسید اروسیک: این چربی تک غیراشباع است نگرانی هایی را در مورد خطر بالقوه آن برای انسان به دلیل آزمایش های حیوانی ایجاد کرده است. شما در درجه اول آن را در روغن های گیاهی صنعتی، مانند روغن خردل می توانید پیدا کنید.

اسید نورونیک: این چربی تک غیراشباع امگا ۹ می تواند عملکرد حافظه را بهبود ببخشد. به عنوان مثال، شما می توانید این اسید را در ماهی های چرب و آجیل هایی مانند ماکادامیا پیدا کنید.

فواید اسید چرب امگا ۹ برای سلامتی

امگا ۹ سطح کلسترول خوب یا HDL  را افزایش می دهد و سطح کلسترول بد یا  LDL را کاهش می دهد. این ترکیب به از بین بردن تجمع پلاک در شریان ها که باعث حملات قلبی و سکته می شود کمک می کند.

مقاومت به انسولین را در افراد دیابتی کاهش می دهد. انرژی را افزایش می دهد و خلق و خو را بهبود می بخشد و به کاهش خطر افسردگی نیز کمک می کند.

  • عملکرد حافظه را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود می بخشد.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • به مبارزه با سرطان کمک می کند.
  • به بهبود سلامت پوست و مو کمک می کند.
  • به کاهش وزن کمک می کند.

 

 فواید اسید چرب امگا ۹ یا اسید اولئیک برای رشد مو

اسید چرب امگا ۹ یا اسید اولئیک همراه با اسیدهای چرب دیگر به طور موثری فعالیت آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز که عامل اصلی ریزش مو است را در پوست سر مسدود می کند. همچنین اسید اولئیک یک روغن حامل عالی برای نفوذ به مو و پوست ایجاد می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داده که اسیدهای چرب غیراشباع (اسید اولئیک و اسید آلفا لینولنیک در مطالعه) همراه با اسید لوریک تأثیر مثبتی بر کاهش فعالیت ۵ آلفا ردوکتاز داشتند. این به نوبه خود مانع از تبدیل تستوسترون به DHT می شود که یکی از دلایل اصلی طاسی الگوی مردانه است.

اسید اولئیک خاصیت مرطوب کنندگی شگفت انگیزی برای مو و پوست دارد .اسید اولئیک همچنین به دلیل بافت سنگین تر و متراکم شناخته شده است. هنگامی که روی موهای شکننده و پوست بالغ/ پیر استفاده می ‌شود، به نگهداشتن رطوبت بر روی پوست سر کمک می‌کند.

برندهای برتر مراقبت از پوست مانند StriVectin و Tatcha از اسید اولئیک به عنوان یکی از مواد اصلی خود استفاده می کنند. زیرا آبرسان بودن اسید اولئیک به بازیابی لایه چربی های سطح پوست کمک می کند.

اسید اولئیک یک آنتی اکسیدان قوی است .آنتی اکسیدان ها نقش اساسی در کمک به  رشد موی سالم با حذف رادیکال های آزاد دارند و از تداخل این رادیکال های آسیب رسان با چرخه رشد فولیکول ها جلوگیری می کنند. اسید اولئیک در واقع یک چربی عالی برای نفوذ به مو و پوست شما است.

چربی‌های تک غیراشباع مانند اسید اولئیک نسبت به چربی‌های غیراشباع چندگانه (مانند لینولیک اسید)، بهتر به پوست نفوذ می ‌کنند، زیرا اندازه مولکول ‌های چربی کوچک ‌تری دارند.

روغن های مفید حاوی اسیدهای چرب امگا ۹ (اسید اولئیک) برای رشد مو

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی ۷۱ درصد اسید اولئیک (اسیدهای چرب امگا ۹) است و یکی از بهترین روغن های حامل برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو است.

یک مطالعه نشان می دهد که روغن زیتون نه تنها فاکتورهای مختلف رشد مو را تقویت می کند، بلکه سلول های فولیکول را از مرحله تلوژن به مرحله آناژن می فرستد، بنابراین یک چرخه رشد طولانی و مناسب را برای رشد موها فراهم می کند.

روغن بادام

روغن بادام یک روغن حامل محبوب برای استفاده در رشد مو است. این روغن حاوی ۷۰٪ اسید اولئیک و ۲۲٪ اسید لینولئیک است که در یک مطالعه به عنوان اسیدهای چرب ضروری برای مهار فعالیت های DHT نشان داده شده است.

فلاونوئیدها همچنین عمدتاً در بادام یافت می شوند که یک منبع آنتی اکسیدانی قوی برای حفظ تعادل سیستم ایمنی و ارائه مزایای ضد التهابی هستند که می توانند محیطی ایده آل برای رشد موها فراهم کنند.

روغن شترمرغ

روغن  شترمرغ دارای ۴۷ درصد اسید اولئیک است. چیزی که این روغن را فوق العاده خاص می کند، قابلیت نفوذ بالای آن به پوست سر در مقایسه با روغن های دیگر است. یک مطالعه نشان داده است که وقتی روغن  شترمرغ به صورت موضعی استفاده می شود، به عنوان یک مهار کننده طبیعی آلفا ۵- ردوکتاز عمل می کند  که ریزش مو را متوقف کند و رشد مو را تحریک کند.

تاثیر مثبت اسید چرب امگا 9 بر رشد موها و عوارض احتمالی آن

تاثیر مثبت اسید چرب امگا ۹ بر رشد موها و عوارض احتمالی آن

تاثیر اسید اولئیک بر شوره سر

شوره سر زمانی ایجاد می شود که سه چیز با هم ترکیب شوند:

  • مالاسزیا گلوبوزا – یک میکروب طبیعی روی پوست سر
  • سبوم – روغن های طبیعی پوست سر
  • اسید اولئیک – محصول جانبی که هنگام تجزیه سبوم مالاسزیا گلوبوزا ایجاد می شود.

اسید اولئیک در آخرین مرحله از فرآیند تشکیل می شود و چیزی است که باعث تحریک، پوسته پوسته شدن، خارش و خشکی می شود. از هر ۲ نفر یک نفر به اسید اولئیک حساس است. برای ۵۰ درصد از جمعیت جهان، این عوامل باعث ایجاد شوره سر می شوند، زیرا بدن آنها اسید اولئیک را به عنوان یک محرک تلقی می کند.

اگر به اسید اولئیک حساس هستید، بدن شما با تلاش برای دفع محرک واکنش نشان می دهد که باعث خارش پوست سر می شود. در این شرایط سلول‌های  پوست سریع‌ تر از حد معمول  وارد فاز رشد می‌ شوند که باعث می‌ شود سلول ‌های مرده پوست روی سر تجمع یابند. در این شرایط رطوبت طبیعی محافظ پوست سر آسیب می بیند و باعث خشکی پوست سر می شود که در نهایت باعث التهاب و قرمزی پوست سر خواهد شد.

آیا امگا ۹ می تواند به موها آسیب برساند

همه چیز هنگام مصرف بیش از حد بد است، بنابراین به دنبال یک متخصص باشید تا دستور العملی را با توجه به مقدار امگا ۹ مورد نیاز برای شما تجویز کند. تحقیقات نشان داده زیاده روی در مصرف امگا ۹ می تواند نتایج منفی برای موها به همراه داشته باشد خصوصا اگر موهای چربی داشته باشید.

منابع امگا ۹

دو منبع اصلی اسیدهای چرب امگا ۹ اسید اولئیک و اسید اروسیک هستند. اینها را می توان در غذاها و مکمل ها یافت. به عنوان مثال، اسید اولئیک جزء اصلی روغن زیتون است و اسید اروسیک را می توان در دانه گل دیواری یافت. سایر غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۹ عبارتند از:

  • آووکادو و روغن آووکادو
  • بادام و روغن بادام
  • گردوی آمریکایی
  • بادام هندی
  • فندق
  • کلزا
  • دانه خردل
  • زیتون
  • آجیل ماکادمیا

یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز، اسید اولئیک کافی را برای بزرگسالان فراهم می کند. با این حال، این دوز باید در طول روز تقسیم شود. مصرف روغن زیتون مانند یک مکمل با همراه با هر وعده غذایی  به جای مصرف کل مقدار روزانه در یک دوز برای بدن بسیار مفیدتر است.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید در صورت کمبود امگا ۳، بدن در نهایت از داشتن مقدار زیادی امگا ۹ رنج می برد. یعنی باید نسبت صحیح امگا ۳، ۶ و ۹ را در رژیم غذایی خود داشته باشید. هنگام مصرف امگا ۹ به صورت مکمل، بهتر است مکملی را انتخاب کنید که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز باشد. محققان توافق دارند که عدم وجود این تعادل ظریف امگا، اثرات جدی برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

چه کسانی می توانند از اسیدهای چرب امگا ۹ اضافی بهره ببرند؟

کسانی که بیماری های خاصی مانند بی اشتهایی عصبی، دیابت، پوکی استخوان، PMS، آکنه، ADHD، بیماری های چشمی، اگزما، آلرژی، سرطان، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و زخم دارند، می توانند از مکمل های حاوی امگا ۹ استفاده کنند. اکثر مردم هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی کنند، اما مهم است که در هنگام استفاده از داروهای ضد انعقاد و ضد پلاکت دقت کنید، زیرا ترکیب این داروها و مقدار زیاد امگا ۹ می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.

عوارض کمبود اسید چرب امگا ۹

اگرچه بدن به طور معمول اسیدهای چرب امگا ۹ تولید می کند، اما مواقعی وجود دارد که فرد دچار کمبود این مواد مغذی می شود. هر سه امگا با هم کار می کنند تا به حداکثر پتانسیل خود را برای بدن فراهم کنند. با این کار آنها بیشترین تاثیرات مثبت را روی سلامتی ما می گذارند. هنگامی که بدن به اندازه کافی امگا ۹ نداشته باشد، می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی شود، از جمله:

  • مشکلات پوستی
  • ریزش مو
  • تغییرات در رفتار
  • شوره سر
  • خشکی چشم
  • ضربان قلب نامنظم
  • مفاصل خشک
  • عقیمی در مردان
  • سقط جنین
  • مشکلات مربوط به رشد

آیا باید مکمل امگا ۳-۶-۹ مصرف کرد؟

مکمل های ترکیبی امگا ۳-۶-۹ به نسبت های مناسبی مانند ۲ به ۱ برای امگا ۳:۶:۹ تولید شده اند. چنین روغن هایی می توانند به افزایش مصرف چربی های امگا ۳ و افزایش تعادل اسیدهای چرب کمک کنند به طوری که نسبت امگا ۶ به امگا ۳ کمتر از ۴ به ۱ باشد.

اکثر مردم به اندازه کافی امگا ۶ را از غذایی روزانه خود دریافت می کنند و بدن نیز امگا ۹ را تولید می کند. به همین دلیل، اکثر افراد نیازی به مکمل با این چربی ها ندارند .بنابراین بهتر است بر روی رژیم غذایی خود تمرکز کنید تا بتوانید تعادل خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ را فراهم کنید.

راه های فراهم کردن این تعادل شامل خوردن حداقل دو وعده ماهی چرب در هفته و استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و در سس های سالاد است. سعی کنید با محدود کردن مصرف روغن های گیاهی و غذاهای سرخ شده مصرف امگا ۶ را محدود کنید. افرادی که امگا ۳ کافی در رژیم غذایی خود ندارند باید از مکمل امگا ۳ به جای مکمل امگا ۳-۶-۹ ترکیبی استفاده کنند.

هنگام خرید مکمل امگا ۳-۶-۹، مکملی را انتخاب کنید که پرس سرد باشد. یعنی اینکه روغن با حرارت محدود استخراج شده باشد زیرا با این روش اکسیداسیونی که می تواند به مولکول های اسید چرب آسیب برساند به حداقل می رسد. برای اطمینان از مصرف مکملی که اکسیده نشده است، مکملی را انتخاب کنید که حاوی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E باشد.

همچنین مکملی را انتخاب کنید که بالاترین محتوای امگا ۳ را داشته باشد حداقل بیش از ۰.۳ گرم در هر وعده. هرچند مکمل‌های ترکیبی حاوی نسبت مناسبی از امگا ۳-۶-۹ هستند، مصرف امگا ۳  به تنهایی احتمالاً بیشترین فواید سلامتی را برای شما به همراه خواهد داشت.