رابطه قند و ریزش مو چیست آیا مصرف زیاد قند و شیرینی باعث ریزش مو می شود؟

رابطه قند و ریزش مو

رابطه قند و ریزش مو چیست آیا مصرف زیاد قند و شیرینی باعث ریزش مو می شود؟

نوشته admin

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که رابطه قند و ریزش مو چیست؟ اصلا ارتباطی بین کمبود قند و یا مصرف بیش از حد آن و ریزش مو وجود دارد؟ در ادامه این مقاله از سایت فروش کلاه گیس قصد داریم در این باره بیش تر صحبت کنیم. قند یک نوع کربوهیدرات است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. بدن بیشتر از کربوهیدرات ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. تولیدکنندگان مواد غذایی همچنین به بسیاری از محصولات قند اضافه می کنند که می تواند سطح قند خون فرد را بیش از حد بالا ببرد.

مصرف بیش از حد قند افزوده می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد، بنابراین پزشکان توصیه می کنند که افراد مصرف قند خود را برای حفظ سلامتی محدود کنند.

قند اضافی در خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند. رگ های خونی ما حمل اکسیژن در سراسر بدن را به عهده دارند و رگ های خونی آسیب دیده ممکن است نتوانند اکسیژن کافی برای تغذیه فولیکول های مو را تحویل دهند. این به نوبه خود می تواند بر چرخه رشد طبیعی مو تأثیر بگذارد و در طولانی مدت می تواند باعث نازک شدن مو و ریزش مو می شود.

قند چیست؟

قند چیست؟

قند نوعی کربوهیدرات است و بدن تمام کربوهیدرات ها را به قند تجزیه می کند. قندها انواع مختلفی دارند و از نظر ساختار مولکول هایشان متفاوت است. مونوساکاریدها فقط یک مولکول قند تشکیل شده اند و ساده ترین اشکال قند هستند. بدن کربوهیدرات ها را به گلوکز تجزیه می کند که وارد جریان خون می شود و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی از قندها مانند گلوکز، فروکتوز و لاکتوز به طور طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند. قندهای افزوده به هر نوع قند موجود در مواد غذایی که به طور طبیعی  وجود ندارند، اطلاق می شود، مانند شکر موجود در محصولات پخته شده.

غذاها یا نوشیدنی ها همچنین ممکن است حاوی قندهای بسیار فرآوری شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا باشند. نام های مختلف قندها روی برچسب غذاها و نوشیدنی‌ها وجود دارد بنابراین افرادی که می خواهند مصرف قند خود را محدود کنند باید به موارد زیر در لیست مواد تشکیل دهنده توجه کنند.

نقش قند در بدن چیست؟

کربوهیدرات ها سوخت هایی هستند که انرژی بدن را تامین می کنند. بدن غذاهای حاوی کربوهیدرات را به گلوکز تجزیه می کند که سپس می تواند وارد جریان خون شود. مقداری گلوکز برای عملکرد صحیح مغز، سیستم عصبی مرکزی و گلبول های قرمز ضروری است.

بدن دارای یک مکانیسم بازخورد طبیعی است که توسط آن سطوح بالای گلوکز منجر به افزایش تولید انسولین و سطوح پایین  گلوکز منجر به کاهش سطح این هورمون می شود. بدن به سطح انسولین مناسب برای عملکرد بهتر بدن نیاز دارد اگر انسولین خیلی کم باشد یا دیگر به درستی عمل نکند، ممکن است فرد به دیابت مبتلا شود.

قند و سلامت مو

قند و سلامت مو

قند برای رشد و سلامت مو ضروری است. قند برای تولید انرژی مورد نیاز برای رشد موها استفاده می شود. همچنین، قند برای تولید کراتین، پروتئینی که موها را تشکیل می دهد، ضروری است.

با این حال، مصرف بیش از حد قند می تواند به سلامت مو آسیب برساند. مصرف بیش از حد قند می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. افزایش سطح قند خون می تواند منجر به التهاب در بدن شود. التهاب می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث ریزش مو شود.

رابطه قند و ریزش مو

وقتی نوبت به شمارش کالری برای داشتن یک رژیم غذایی سالم می رسد، قند جزء مواد مضر است. اکثر مردم می دانند که غذاهای شیرین چه رابطه ای با چاقی دارند. اما تعداد کمی از مردم می دانند که قند چگونه بر ریزش مو تأثیر می گذارد و می تواند به همان اندازه که برای بقیه بدن شما مضر باشد به موها نیز آسیب برساند.

مصرف زیاد قند، سطح  قند خون را افزایش می دهد. در دراز مدت، سطوح بالای قند خون می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و به طور بالقوه ریزش مو را تسریع کند. در اینجا چند موردی که باید در مورد رابطه قند خون و ریزش مو بدانید آورده شده است.

سطح قند خون و ریزش مو به طور مستقیم با هم مرتبط هستند

ریزش مو در بین افراد دیابتی نسبتاً شایع است. نه به دلیل دیابت، بلکه به دلیل کاری که با سطح قند خون آنها می کند. ارتباط بین قند و طاسی در زنان با گردش خون ضعیف ارتباط دارد. سطح بالای قند خون باعث گردش خون ضعیف می شود.

وقتی خون شما آنطور که باید جریان نداشته باشد، رسیدن خون به فولیکول های موی سر شما بسیار سخت تر است در نتیجه فولیکول های ضعیف مو به سادگی نمی توانند رشد کنند و زمانی که آنها برای مدت طولانی از چرخه رشد مو عقب بمانند ممکن است ریشه ها رشد نکنند و در نتیجه موها ریزش می کنند.

اطلاع از سطح قند خون برای مشخص کردن علت ریزش مو مهم است، حتی اگر سابقه ندارید. قند خون ممکن است تنها دلیل ریزش موی شما نباشد، اما قطعا می تواند یک عامل باشد.

مکانیسم های احتمالی رابطه بین قند و ریزش مو

مکانیسم های احتمالی رابطه بین قند و ریزش مو

مکانیسم های احتمالی رابطه بین قند و ریزش مو هنوز به طور کامل مشخص نشده اند. با این حال، محققان معتقدند که چندین مکانیسم ممکن است در این رابطه نقش داشته باشند.

  • یکی از مکانیسم های احتمالی این است که قند باعث افزایش تولید آنزیم های التهابی می شود. این آنزیم های التهابی می توانند به فولیکول های مو آسیب برساند و باعث ریزش مو شوند.
  • مکانیسم احتمالی دیگر این است که قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول های بدن، از جمله فولیکول های مو، آسیب برسانند.
  • مکانیسم احتمالی دیگر این است که قند باعث کاهش سطح انسولین می شود. انسولین هورمونی است که برای رشد مو ضروری است. کاهش سطح انسولین می تواند منجر به ریزش مو شود.
رابطه قند و ریزش مو چیست آیا مصرف زیاد قند و شیرینی باعث ریزش مو می شود؟
رابطه قند و ریزش مو چیست آیا مصرف زیاد قند و شیرینی باعث ریزش مو می شود؟

آیا افزایش قند خون می تواند برای رشد مو مضر باشد؟

دو دلیل عمده برای مضر بودن افزایش قند خون برای چرخه رشد مو وجود دارد. اول شوک تغذیه ای است که قند خون بالا می تواند بر فولیکول های مو وارد کند. افزایش قند خون می تواند با سطوح بسیار بالا (یا پایین) گلوکز، بر تستوسترون و بسیاری از هورمون های دیگر تاثیر بگذارد.

این تغییرات بر محتوای خون شما تأثیر می گذارد، خونی که مواد مغذی را به فولیکول های مو می رساند. بنابراین موی شما یک شوک قندی ناگهانی را برای از سرگیری چرخه رشد مو تجربه می ‌کند.

دوم آسیب غیر مستقیم به دلیل تغییر سطح هورمون است. هورمون‌ها نقش مهمی در رشد مو دارند و هر زمان که سطح آن‌ها نوسان داشته باشد، طول هر مرحله از چرخه رشد مو نیز تغییر می‌کند. باز هم، این وضعیت احتمالاً تنها دلیل ریزش مو نخواهد بود، اما می ‌تواند آن را تسریع  و یا کندتر کند.

قند باعث التهاب پوست سر می شود

همانطور که می دانیم قند باعث التهاب در بدن می شود و همچنین باعث التهاب پوست سر نیز می شود فقط به روشی متفاوت!

هنگامی که روی پوست سر این التهاب ایجاد می شود، تورم قابل مشاهده یا درد یا داغی وجود ندارد که معمولاً  در مورد التهاب به آن فکر می کنیم. در واقع، التهاب “سرد” پوست سر زمانی به وجود می آید که خون به درستی در پوست سر در گردش نباشد. این باعث آسیب جدی به پوست شما می شود. اگر در لمس پوست سرتان احساس سردی می‌کنید، ممکن است به دلیل  التهاب ناشی از قند باشد!

غذاهایی با قند بالا و التهاب پوست سر دست به دست هم می دهند تا بر روی رشد موهایتان تاثیر بگذارند. کمپرس آب گرم برای تسکین کوتاه مدت خوب است. اما راه حل بلند مدت این است که تمام تلاش خود را برای بهبود و تنظیم گردش خون خود انجام دهید و این به معنای کاهش مصرف قند است.

کاهش مصرف غذاهای شیرین کافی نیست

همانطور که می دانیم موهای سالم و رژیم غذایی به یکدیگر مرتبط هستند. بنابراین برای جلوگیری از تأثیر قند روی موهایمان، باید قند کمتری استفاده کنیم درست است؟

نه دقیقا. زیرا حذف قند می تواند بر ریزش مو تاثیر بگذارد. پاسخ درست این نیست که قند را کاملا حذف کنید بلکه چیزی است که به عنوان جایگزین انتخاب می کنید.

قند را با غذاهای غنی از مواد مغذی رشد مو مانند پروتئین، فیبر، ویتامین های  B، ویتامین C و مواد معدنی مانند آهن و روی جایگزین کنید. سعی کنید آگاهانه این موارد را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. اگر مشکل دارید، به دنبال یک مکمل رشد روزانه تقویت رشد مو باشید که از همه چیز مراقبت می کند.

ورزش می تواند بسیار موثر باشد

ورزش فقط با اثرات نفخ شکم یا افزایش وزن ناشی از قند مبارزه نمی کند. در واقع به بدن ما در تجزیه قند کمک می کند. متابولیزاسیون فرآیند تجزیه غذایی است که می خوریم و تبدیل آن به ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن ما است. قند برای انرژی و سایر عملکردهای مهم استفاده می شود، اما قند اضافی که متابولیزه نمی شود به جریان خون ما سرازیر می شود و بر سطح قند خون ما تأثیر می گذارد.

انجام ورزش مداوم، به خصوص کاردیو، به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بدن شما در حال سوخت و ساز قند است. در نتیجه با سوخت قند اضافی در بدن، شما تناسب اندام خواهید داشت و موهایتان در بهترین  حالت خود خواهند بود!

بدن خود را هیدراته کنید

مقدار زیادی آب بنوشید. می دانید که به طور کلی باید بدن را آبرسانی کنید. اما وقتی نوبت به مو می رسد، نوشیدن آب بیشتر به شما کمک می کند تا با اثرات غذاهای شیرین بر روی موهای خود مبارزه کنید.

هنگامی که بدن شما هیدراته می شود، در واقع می تواند گردش خون مناسب را که ممکن است توسط قند زیاد مهار شده باشد، بازیابی کند. هر زمان که گردش خون خود را بهبود می بخشید، فولیکول های مو بهتر می توانند ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی شما دریافت کنند.

رژیم های غذایی و آبمیوه‌ها بسیار مضر هستند

رژیم های غذایی یا پاک‌ سازی ها ممکن است راه‌ هایی بی‌ خطر به نظر برسند که به شما کمک می کنند به وزن مطلوب برسید. اما سم زدایی به وسیله  آبمیوه بحث برانگیز است و بیشتر متخصصان تغذیه هشدار می دهند که این سم زدایی فقط به طور موقت می تواند کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

به علاوه، پاکسازی ها می توانند به رشد موهای شما آسیب جدی وارد کنند! یکی از دلایل اصلی ریزش موی ناشی از قند، دریافت نکردن سایر مواد مغذی کافی برای مقابله با اثرات قند است.

علاوه بر مقدار زیادی قندی که با آبمیوه  (و سایر رژیم های غذایی مشابه) به رژیم غذایی خود اضافه می کنید ، بدن خود را از پروتئین نیز محروم می کنید. پروتئین ۹۰ درصد تارهای موی شما را تشکیل می دهد و یکی از مهم ترین مواد مغذی رشد مو است. محروم کردن فولیکول های مو از پروتئین می تواند ریزش مو را تسریع کند و تارهای موی شما را ضعیف می کند.

قبل از شروع یک رژیم غذایی تک بعدی یا پاکسازی، مطمئن شوید که اثرات آن را درک کرده اید. اگر در حال آماده شدن برای شروع یک پاکسازی به وسیله آبمیوه هستید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک مکمل را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.  و در اخر سعی کنید همه چیز را متعادل نگه دارید!

داروها و مکمل ها

در برخی موارد، ممکن است پزشک برای کاهش ریزش مو ناشی از قند، دارو یا مکمل تجویز کند. برخی از داروهای موثر در این زمینه عبارتند از:

مکمل هایی مانند بیوتین، روی، سلنیوم و ویتامین های گروه B نیز می توانند به کاهش ریزش مو ناشی از قند کمک کنند.

عوارض مصرف زیاد قند برای سلامتی

مصرف قند بیش از حد می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. می تواند سطح گلوکز خون را افزایش دهد و به طور بالقوه باعث ایجاد موارد زیر شود:

سطح قند خون بالا نیز می تواند باعث مشکلات مغزی شود و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل بدون به وجود آمدن دیابت، حتی در افراد عادی شود. مصرف بیش از حد قند می تواند باعث شود دچار

  • پوسیدگی دندان
  • التهاب
  • پیری پوست
  • پرخوری
  • افزایش وزن و اندازه کمر بزرگتر
  • چاقd

ریزش مو شوید.

میزان مصرف توصیه شده روزانه قند

میزان مصرف توصیه شده روزانه قند

وزارت بهداشت و خدمات انسانی توصیه می کند مقدار قند مصرفی باید کمتر یا برابر با ۱۰ درصد کالری روزانه باشد.

حداکثر مصرف قند افزوده روزانه کمتر از ۳۶ گرم یا ۹ قاشق چایخوری برای مردان و کمتر از ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری برای زنان توصیه می شود. در کودکان ۲ تا ۱۸ ساله باید کمتر از ۲۵ گرم باشد.

متخصصان توصیه می کنند که قند مصنوعی مانند دسرها، نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر و غذاهای فرآوری شده یا تنقلات را دور بریزیم و قند طبیعی را که در میوه‌ها وجود دارد، به رژیم غذایی خود اضافه کنیم.

بهترین جایگزین برای قند، خرما، میوه های تازه، عسل، انجیر و غیره به مقدار مناسب است و همچنین کربوهیدرات های پیچیده  نیز بسیار مفید هستند و همچنین  ادویه های شیرین مانند دارچین، چریش، جوز هندی، زنجبیل، هل و میخک را به عنوان جایگزین به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

نتیجه گیری

رابطه بین قند و ریزش مو یک موضوع پیچیده است که هنوز به طور کامل مشخص نشده است. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیش از حد قند می تواند باعث ریزش مو شود. برای کاهش ریزش مو ناشی از قند، می توانید اقداماتی مانند کاهش مصرف قند، خوردن غذاهای سالم و مغذی، ورزش منظم و مدیریت استرس انجام دهید.