تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر جلوگیری از ریزش مو چیست؟

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر جلوگیری از ریزش مو چیست؟

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر جلوگیری از ریزش مو چیست؟

نوشته admin

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که به مقدار زیادی در بدن یافت می شود. کلاژن بخش بزرگی از پوست، ناخن و موی ما را تشکیل می دهد. کلاژن ماده سازنده مو است و تک تک تارهای آن را احاطه کرده است. ماده ای که به موهای ما ساختار و کیفیت می دهد، کلاژن است. کلاژن پلی پپتیدی است که از چندین اسید آمینه ساخته شده و در بافت های پوست، استخوان ها و غضروف یافت می شود.

در مرحله آناژن (رشد) مو، مقدار کلاژن اطراف پیاز مو افزایش یافته و ضخیم می شود. فولیکول مو در مرحله کاتاژن بالغ می شود و دو لایه کلاژن اطراف خود را از دست می دهد. همانطور که بدن ما کلاژن بیشتری تولید می کند، این لایه ها دوباره رشد می کنند و بنابراین از فولیکول های مو حمایت می کنند تا دوباره وارد مرحله رشد شوند که در نتیجه چرخه مداوم رشد مو حفظ می شود.

به همین دلیل مکمل کلاژن معمولا برای افرادی که دچار ریزش مو می شوند، تجویز می شود. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در رابطه با اهمیت استفاده از مکمل کلاژن توضیحات بیشتری ارائه می گردد.

سنتز کلاژن در بدن

کلاژن به طور طبیعی با ترکیب اسیدهای آمینه موجود در غذا، در بدن تولید می‌شود. برای تولید کلاژن بدن شما به موارد زیر نیاز دارد:

پرولین: در سفیده تخم مرغ، ماست و کره و شیر، انواع کلم، قارچ و مارچوبه یافت می شود.

گلایسین: در ژلاتین و انواع دیگر غذاهای غنی از پروتئین مانند ماهی و مرغ وجود دارد.

ویتامین C : در انواع مرکبات و فلفل دلمه ای یافت می شود.

روی: در انواع گوشت قرمز، گوشت خوک، صدف، انواع حبوبات، شیر، پنیر و انواع مغزها و دانه ها یافت می شود.

مس : در انواع گوشت قرمز، کاکائو، بادام هندی و دانه کنجد است

یکی از دلایل مهم ریزش مو، کمبود کلاژن تولید شده توسط بدن است. هنگامی که کلاژن کاهش می یابد، مو شروع به از دست دادن نرمی و ضخامت خود می کند و در نتیجه ریزش پیدا می کند.

کلاژن چگونه به رشد موها کمک می کند

تامین آمینو اسیدها

اسیدهای آمینه موجود در کلاژن به عنوان بلوک های ساختمانی برای ضخیم تر شدن موها عمل می کنند . اثربخشی کلاژن در درمان ریزش مو به اسیدهای آمینه ها مربوط می شود. کلاژن حاوی اسیدهای آمینه است که به تولید کراتین کمک می کند.

کراتین یک پروتئین ساختاری است که باعث رشد موهای ضخیم و سالم می شود. سه آمینو اسید اصلی تشکیل دهنده کلاژن عبارتند از گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین. موهای شما از میان از کراتین و پرولین تشکیل شده اند.

هنگامی که مکمل کلاژن مصرف می کنید، بدن شما آنها را به پپتیدهای دو یا سه اسید آمینه تجزیه می کند. این اسیدهای آمینه، یعنی پرولین و گلیسین، باعث افزایش پروتئین مو می شوند. این دو آمینو اسید همچنین پوست اطراف ریشه موهای را تقویت می کند و در نتیجه از ریزش موهای شما جلوگیری می کند. آنها همچنین می توانند از آسیب فولیکول های مو و سفید شدن موها نیز جلوگیری کنند.

منبع پپتیدها

پپتیدها با از بین بردن رادیکال های آزاد به فولیکول های مو کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های بسیار واکنش پذیری هستند که باعث آسیب به پروتئین ها، DNA و لیپیدهای سلولی شما می شوند. وقتی صحبت از ریزش مو به میان می آید، تحقیقات نشان می دهد که رادیکال های آزاد می توانند به فولیکول های مو آسیب برسانند و تولید کلاژن را مختل کنند.

با این حال، چیزی که مردم نمی دانند این است که رادیکال های آزاد به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. محیط بیرونی و سبک زندگی شما نیز می تواند روند تولید رادیکال های آزاد را تسریع یا کند کند. عواملی که تولید رادیکال های آزاد را تسریع می کنند قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، دود سیگار و سایر آلاینده ها هستند.

خواص آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما برای کاهش یا جلوگیری از اثرات رادیکال های آزاد تولید می کند. مانند کلاژن، با افزایش سن سطح تولید آنتی اکسیدان ها کاهش می یابند. آنتی اکسیدان ها همچنین قادر به تقویت و بهبود فیبروبلاست ها هستند، فیبروبلاست ها سلولهای بافت همبند هستند که باعث تولید کلاژن طبیعی در بدن ما می شود. آنتی اکسیدانها همچنین می توانند از سفیدی مو جلوگیری کنند.

رادیکال های آزاد عامل مستقیم سفید شدن مو هستند. هرچند ممکن است به دلیل از دست دادن طبیعی رنگدانه های موهای شما با افزایش سن باشد، اما رادیکال های آزاد می توانند این روند را در بدن شما تسریع کنند.

این تئوری نشان می‌ دهد که رادیکال ‌های آزاد سلول ‌هایی را که رنگدانه در موهای شما تولید می ‌کنند را از بین می ‌برند. اگر بدن شما آنتی اکسیدان کافی برای مقاومت در برابر تخریب ناشی از رادیکال های آزاد به این سلول ها را نداشته باشد، موهای شما به آرامی شروع به خاکستری شدن می کند.

چرا مکمل کلاژن از ریزش موهای شما جلوگیری می کند

با افزایش سن بدن ما کلاژن کمتری تولید می کند که کاملا طبیعی است. در نتیجه، درم (لایه ای از پوست که رگ های خونی، غدد چربی و عرق، اعصاب، فولیکول های مو و سایر ساختارها را در خود جای داده است) شروع به ضعیف شدن می کند. این امر باعث کوچک شدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو می شود.

مکمل ‌های کلاژن نشان داده‌ اند که می‌ توانند سطح کشسانی و هیدراتاسیون پوست شما را بهبود ببخشند. به همین دلیل، برخی افراد بر این باورند که مکمل‌ های کلاژن به جلوگیری از ریزش مو با افزایش سن نیز کمک می ‌کنند.

فواید مکمل کلاژن برای موها

کلاژن برای ریزش مو

همانطور که در بالا ذکر شد، کلاژن می تواند ساختار داخلی مو را تقویت کند و مواد مغذی و خون کافی را برای موها تامین کند. این را باعث می شود موها سالم، قوی و انعطاف پذیر باقی بمانند.

کلاژن برای رشد مو

کلاژن نه تنها باعث تقویت رشد مو می شود بلکه پر پشتی و ضخامت مو را هم افزایش می دهد. مکمل کلاژن یک روش عالی برای افزایش رشد مو بدون تاثیر بر تغذیه مو است. این مکمل ها را همیشه زیر نظر پزشک مصرف کنید.

کلاژن برای جلوگیری از سفید شدن مو

کلاژن دوز ثابتی از اسیدهای آمینه ضروری را برای فولیکول مو فراهم می کند که منجر به ساختار قوی تر می شود. ساختار فولیکولی وظیفه تامین رنگ موهای شما را بر عهده دارد و اگر سطح کلاژن آن بالا باشد، به طور خودکار سفیدی را کاهش می دهد.

کلاژن از موخوره جلوگیری می کند

کلاژن می تواند انشعاب های مو یا همان موخوره را کاهش دهد و از شکنندگی مو جلوگیری کند. با افزایش سن بدن کلاژن کمتری می سازد. این منجر به از دست دادن خاصیت ارتجاعی مو می شود که منجر به شکنندگی و شکافتن انتهای مو می شود.

کلاژن علاوه بر استحکام، رطوبت مو را نیز بهبود می بخشد. خشکی مو می تواند منجر به وزشدن، شکننده شدن و شکاف موها شود . کلاژن رطوبت لازم را به موها می دهد و مو را از چنین مشکلاتی خلاص می کند.

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر جلوگیری از ریزش مو چیست؟

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر جلوگیری از ریزش مو چیست؟

کدام مکمل کلاژن برای مو مناسب است؟

هنگامی که به دنبال بهترین کلاژن برای تقویت موهای خود هستید، لازم است کلاژنی را انتخاب کنید که به طور خاص حاوی کلاژن نوع ۱ فراوان باشد که هم در کلاژن دریایی و هم در کلاژن گاوی یافت می شود. اگرچه بیش از ۱۶ نوع مختلف کلاژن وجود دارد، نوع ۱ برای حفظ جوانی مو، پوست و ناخن مناسب است.

مولکول‌های نوع ۱ کوچک ‌تر و در نتیجه راح تر در دسترس‌ هستند، این نوع کلاژن غنی از اسید آمینه هیدروکسی پرولین است که یک واحد سازنده مهم برای پوست سالم است.

انواع دیگر کلاژن مزایای متفاوتی بیش از حفظ سلامت موها دارند. به عنوان مثال، انواع ۲ و ۳ غنی از اسیدهای آمینه گلیسین و پرولین هستند که به طور کلی مسئول سلامت استخوان، مفاصل و اندام هستند.

هم کلاژن گاوی و هم کلاژن دریایی غنی از کلاژن نوع ۱ هستند در حالی که کلاژن گاوی حاوی کلاژن نوع ۱ است، بطور همزمان حاوی کلاژن نوع ۳ نیزاست که مزایای آن را گسترش می دهد که شامل حمایت از ماهیچه های بدون چربی، استخوان های قوی تر و بافت های همبند می شود.

از طرف دیگر، کلاژن دریایی از ۱۰۰٪ پپتیدهای کلاژن نوع ۱ تشکیل شده است و برای کسانی که به طور خاص به دنبال مزایای تقویت موی کلاژن هستند، انتخابی فوق العاده است. مصرف منظم کلاژن می تواند سلامت مو را با تامین آمینو اسیدهای ضروری که بدن برای ایجاد تارهای جدید مو به آن نیاز دارد، بهبود ببخشد.

اینجاست که کلاژن و به ویژه کلاژن دریایی، مفید است زیرا غنی از آنتی اکسیدان ها و پروتئین هایی زود هضم است که می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کند و از آسیب مو در آینده جلوگیری کند.

مطالعات نشان داده اند که کلاژن نوع ۱ قادر به مبارزه با رادیکال های آزاد روی پوست سر است که باعث ریزش مو و نازک شدن مو می شود. با تامین آنتی اکسیدان های قوی پوست اطراف فولیکول های مو بازسازی می شود و سرعت ریزش مو کاهش می یابد.

مطالعه دیگری نشان داد که یک منبع کلاژن نوع ۱، کلاژن دریایی، حاوی سطوح آنتی اکسیدانی بالایی است که در افزایش سلامت مو نقش دارد. این آنتی اکسیدان ها قادر به مبارزه با عوارض جانبی مضر رادیکال های آزاد از جمله سفیدی زودرس هستند.

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر رشد موها

کلاژن یک راه حل طبیعی برای ضخیم کردن موهای شما است زیرا کلاژن مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای ساختن مو و فولیکول های مو سالم تامین می کند. کلاژن نوع ۱ از منابع دریایی یا گاوی بهترین گزینه برای نیازهای مرتبط با مو و زیبایی است زیرا غنی ترین منبع اسیدهای آمینه ضروری مانند پرولین است که نه تنها می تواند موها را ضخیم کند، بلکه ریزش مو را کاهش داده و سرعت رشد مو را نیز تسریع می کند. .

کلاژن برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست شناخته شده است، اما بسیاری نمی دانند که اثرات آن روی پوست اطراف فولیکول مو نیز اعمال می شود. مشخص شده است که لایه ‌ای از پوست که در آن فولیکول‌ های مو ریشه دارند ممکن است به مرور زمان آسیب ببیند که می ‌تواند باعث ریزش و نازک شدن موی مرتبط با افزایش سن شود. اما نگران نباشید – مصرف مکمل کلاژن می تواند یک راه موثر برای تقویت پوست در این ناحیه باشد که به نوبه خود می تواند سلامت کلی مو را بهبود ببخشد.

کلاژن با تامین مواد مغذی لازم، قدرت و رطوبت مورد نیاز موها را تامین می کند. از آنجایی که پپتیدهای کلاژن هضم راحت ‌تری دارند، نتایج حاصل از مصرف مکمل‌ های کلاژن در مقایسه با سایر قرص‌ های ریزش مو سریع ‌تر نشان داده می ‌شود. کلاژن همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و در نتیجه مواد مغذی کافی را به فولیکول های مو ارسال می کند و ریزش را کاهش می دهد.

 

تفاوت کلاژن و ژلاتین

کلاژن پروتئینی است که در بدن ما یافت می شود و از اسیدهای آمینه ساخته شده است. بدن ما کلاژن سنتز می کند، اما می توان با استفاده از مکمل های کلاژن به تولید آن کمک کرد. مکمل های کلاژن کلاژن هیدرولیز شده نامیده می شوند و با آنچه بدن به طور طبیعی تولید می کند متفاوت است.

کلاژن هیدرولیز شده به ژلاتین نزدیک تر است و در این فرآیند نیاز به آب اضافی برای هیرولیز دارد. از آنجایی که کلاژن هیدرولیز شده نسخه تجزیه شده کلاژن است، هضم و جذب مواد مغذی آن برای بدن آسان تر می شود.

ژلاتین مشتق شده از کلاژن، همچنین یک اسید آمینه است که برای بدن انسان بسیار مفید است. وقتی کلاژن در دمای بالا گرم می شود، به ژلاتین تبدیل می شود.

تفاوت اصلی بین کلاژن هیدرولیز شده و ژلاتین در فرآیند سنتز آنها است. کلاژن هیدرولیز شده به طور کامل هیدرولیز می شود، در حالی که ژلاتین تا حدی هیدرولیز می شود. ژلاتین یک ماده ژل مانند ایجاد می کند که به طور کامل جذب نمی شود.

آیا مصرف بیش از حد کلاژن باعث ریزش مو می شود؟

پاسخ منفی است. اگر فردی مقدار زیادی مکمل کلاژن را که پزشک تجویز کرده مصرف کند، هیچ خطری برای او وجود ندارد. کلاژن همچنین می تواند به صورت خارجی استفاده شود.

اگر فرد به آن حساسیت داشته باشد، کلاژن می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. اما باز هم این یک اتفاق نادر است و افراد زیادی به درمان های کلاژن مو حساسیت ندارند. حساسیت برای کسانی اتفاق می افتد که پوست سر بسیار حساسی دارند یا کسانی که به سایر مواد اضافه شده به مکمل برای درمان مو حساسیت دارند. همیشه قبل از استفاده از چنین محصولاتی از پزشک سوال کنید و به یاد داشته باشید که آزمایش پچ را انجام دهید.

نکته: کلاژن واقعاً یک راه حل فوق العاده برای تمام مشکلات موهای شما است اما قبل از خرید مکمل کلاژن حتما با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی

کلاژن یک بلوک ساختمانی مهم برای بدن شما است که شامل موهای سالم شما نیز می شود. از آنجایی که بدن شما با افزایش سن کلاژن کمتری تولید می کند، طبیعی است که به دنبال روش های جایگزین برای جلوگیری از ریزش مو باشید. یافته ها نشان می دهد که مکمل کلاژن نقش فعالی در حفظ سلامت موهای شما دارد. با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا افزایش مصرف کلاژن می ‌تواند به جلوگیری از ریزش ، سفید شدن و آسیب به فولیکول‌های مو کمک کند یا خیر!