رابطه استرس و ریزش مو چیست آیا ریزش موی ناشی از استرس قابل درمان است؟

رابطه استرس و ریزش مو

رابطه استرس و ریزش مو چیست آیا ریزش موی ناشی از استرس قابل درمان است؟

نوشته admin

ریزش چند تار مو در هر روز طبیعی است، اما یافتن مقدار بیش از حد موها روی بالش یا در حمام می تواند نگران کننده باشد. لکه های طاسی قابل مشاهده می توانند باعث خودآگاهی، اضطراب و افزایش سطح استرس شما شوند که همه این ها در واقع ممکن است مشکل ریزش مو را بدتر کند. ریزش مو به طور کلی یکی از مشکلات شایع در بین افراد است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو، استرس است. در این مقاله از سایت فروش کلاه گیس قصد داریم رابطه استرس و ریزش مو را بررسی کنیم و راه های کاهش استرس و پیشگیری از ریزش مو را توضیح دهیم.

انواع دلایل ریزش مو

دلایل ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات رایج در میان افراد است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ژنتیک، تغییرات هورمونی، استرس، بیماری ها و مصرف برخی داروها از جمله مهم ترین دلایل ریزش مو هستند. آلوپسی که به سادگی به عنوان ریزش مو شناخته می شود، میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که کارشناسان معتقدند که ریزش مو معمولاً ناشی از عوامل ژنتیکی است، مواردی نیز وجود دارد که ریزش مو به دلیل عوامل محیطی و برخی شرایط سلامتی رخ می دهد. استرس و اضطراب می تواند علائم جسمی زیادی ایجاد کند که شامل انواع مختلف آلوپسی می شود.

در ادامه به بررسی برخی از این دلایل می پردازیم:

  • ژنتیک: ریزش موی ارثی شایع ترین نوع ریزش مو است که در مردان و زنان دیده می شود. این نوع ریزش مو معمولاً در سنین جوانی شروع می شود و به تدریج پیشرفت می کند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی مانند تغییرات هورمونی دوران بارداری، یائسگی و یائسگی زودرس می تواند باعث ریزش مو شود.
  • استرس: استرس می تواند باعث ریزش موی موقتی شود که معمولاً پس از رفع استرس برطرف می شود.
  • بیماری ها: برخی بیماری ها مانند تیروئید، آلوپسی آره آتا و لوپوس می تواند باعث ریزش مو شود.
  • مصرف برخی داروها: برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد بارداری می تواند باعث ریزش مو شود.

رابطه استرس و ریزش مو

رابطه استرس و ریزش مو

ریزش موی ناشی از استرس، که به عنوان تلوژن افلوویوم نیز شناخته می شود، یک نوع ریزش مو است که در اثر استرس شدید یا تغییرات در بدن ایجاد می شود. رابطه استرس و ریزش مو معمولاً موقتی است و پس از کاهش استرس، موها دوباره رشد می کنند. اما ممکن است که حتی این اتفاق نیافتد.

رابطه استرس و ریزش مو به این صورت توصیف می شود که فردی به دلیل اضطراب یا استرسی که بر بدن تأثیر می گذارد، ریزش مو را تجربه می کند. در این شرایط فولیکول های مو ضعیف شده و بیش از حد متوسط می ریزند و استرس مداوم باعث اختلال در چرخه رشد مو می شود.

در شرایط استرس شدید، توده های مو ممکن است ریزش کنند و بسته به اینکه چرخه رشد مو چقدر تحت تاثیر قرار بگیرد، ممکن است دوباره رشد نکند. در حالی که هر کسی ممکن است در هر مرحله از زندگی خود از استرس رنج ببرد، ریزش مو همیشه یک علامت نیست. ممکن است ریزش مو به خودی خود باعث استرس و اضطراب شود و این دو به طور غیرقابل توضیحی به هم مرتبط نیستند. اگر در زندگی خود استرس ناشی از کار، روابط شخصی، فرزندان یا خانواده را تجربه می کنید، ممکن است انواع مختلفی از علائم را تجربه کنید و از ریزش مو رنج نبرید.

چگونه اضطراب و استرس باعث ریزش مو می شود؟

چگونه اضطراب و استرس باعث ریزش مو می شود؟

افراد زیادی در سراسر جهان از شرایط مرتبط با اضطراب رنج می برند و بسیاری از آنها نوعی آلوپسی را تجربه می کنند. علاوه بر ریزش موی ناشی از استرس، همچنین شایان ذکر است که افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می برند معمولاً کمبود تغذیه ای نیز دارند. این وضعیت همچنین می تواند باعث آلوپسی شود، به خصوص در افرادی که استرس فیزیکی یا عاطفی بالایی را نیز تجربه می کنند. ریزش مو ناشی از استرس و اضطراب را می توان به سه گروه طبقه بندی کرد:

تریکوتیلومانیا

اضطراب و استرس می تواند باعث رفتارهای عجیب شود. تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن موی وسواسی وضعیتی است که باعث می شود فرد موهای خود را بکند. در بسیاری از موارد، این افراد متوجه نمی شوند که چه کاری انجام می دهند، بنابراین ممکن است ناگهان متوجه تکه های طاس یا دسته های مو در اطراف خانه خود شوند.

آلوپسی آرئاتا

آلوپسی ژنتیکی معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود، اما ریزش موی ناشی از استرس می تواند تقریباً یک شبه ایجاد شود. آلوپسی آرئاتا وضعیتی است که با ریزش ناگهانی لکه های مو در نواحی مختلف پوست سر مشخص می شود. در بیشتر موارد، ریزش مو به چند تکه محدود می شود، اما همچنین می تواند منجر به تکه های بزرگ تر و سایر اشکال آلوپسی نیز شود.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم عارضه‌ ای است که باعث می‌ شود فولیکول‌ های مو خاموش شوند. این مسئله معمولاً پس از یک رویداد آسیب ‌زا یا رویدادهای فیزیکی سخت مانند زایمان، عفونت بد و استرس اتفاق می ‌افتد. مانند آلوپسی آرئاتا، تلوژن افلوویوم یک شبه اتفاق می افتد و عمدتاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می دهد. گفته می شود، افراد مبتلا به این بیماری می توانند ریزش مو را در سایر قسمت های بدن نیز تجربه کنند.

علائم ریزش موی عصبی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مهم است که با پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید تا علت ریزش مو را تعیین کنند. در بیشتر موارد، ریزش موی ناشی از استرس با کاهش استرس از بین می رود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است لازم باشد از داروها یا درمان های دیگر استفاده شود.

آیا ریزش موی ناشی از استرس برگشت پذیر است؟

به خوبی شناخته شده است که استرس باعث ریزش مو می شود. با این حال، بعید است که این ریزش مو دائمی باشد و موها دوباره رشد می کنند. مدت بازگشت موهای ریزش مو در اثر استرس تقریباً ۶ ماه است و پس از رفع استرس موها شروع به رشد می کنند.

در مورد ریزش مو مهم است که بین استرس فیزیکی و احساسی تفاوت قائل شوید. در حالی که هر دو می توانند باعث ریزش مو شوند، استرس فیزیکی اغلب سریع تر از علل احساسی استرس قابل رسیدگی و رفع است. استرس فیزیکی می تواند شامل بیماری های شدید، زایمان و تغییرات شدید در رژیم غذایی باشد.

ریزش موی ناشی از استرس چیست؟
ریزش موی ناشی از استرس چیست؟

آیا استرس عاطفی باعث ریزش مو می شود؟

استرس عاطفی مانند از دست دادن یکی از عزیزان، فشارهای ناشی از کار، مشکلات مالی یا مشکلات والدین می تواند باعث ریزش مو شود. این تغییرات در خلق و خوی می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود که اغلب از طریق تلوژن افلوویوم منجر به ریزش مو می شود.

در طول دوره های استرس عاطفی شدید، تلوژن افلوویوم می تواند باعث ریزش مو شود. تلوژن افلوویوم رایج ترین نوع ریزش موی ناشی از استرس است اما دائمی نیست. مو اغلب در عرض ۲ یا ۳ ماه دوباره رشد می کند.

استرس عاطفی همچنین می تواند باعث ایجاد نوع خاصی از آلوپسی به نام آلوپسی آره آتا شود. مشخصه این حالت، لکه های طاس ناگهانی روی پوست سر است که می تواند کل سر را پوشش دهد. باز هم، ریزش موی ناشی از آلوپسی آره آتا دائمی نیست و اغلب دوباره رشد می کند، اگرچه گاهی اوقات نیاز به درمان است.

آیا استرس باعث افزایش DHT می شود؟

اگرچه رابطه استرس و ریزش مو کاملا ثابت شده است اما تصور نمی شود که به طور مستقیم سطح DHT را افزایش دهد. در عوض، از طریق مکانیسم‌ های دیگری روی موهای شما تأثیر می‌ گذارد – مانند تحریک بدن شما به حفظ مواد مغذی برای عملکردهای اصلی، یا هول دادن سریع موها به فاز استراحت.

در یک مطالعه، سربازان استخدام شده در ارتش از خواب محروم بودند که باعث افزایش سطح استرس فیزیکی و احساسی برای آنها شد. سطح هورمون آنها کنترل شد. در حالی که سطح تستوسترون آنها کاهش یافته بود اما DHT ثابت باقی ماند.

آیا رابطه استرس و ریزش مو همیشگی است؟

نه همیشه، اما ریزش مو حتی برای افرادی که از اضطراب رنج نمی برند، می تواند استرس زا باشد. دلایل استرس و ریزش مو می تواند متفاوت باشد و با بسیاری از جنبه های زندگی مدرن از جمله استرس شغلی، مالی یا روابط شخصی مرتبط باشد. اگر متوجه ریزش مو بیش از حد معمول شده اید، این ممکن است نشانه ای از بیماری های دیگر ریزش مو مانند آلوپسی آره آتا یا حتی طاسی با الگوی زنانه یا مردانه باشد که می تواند ژنتیکی باشد. شما باید به دلایل استرس و اضطراب خود نگاه کنید و به دنبال راه هایی برای کاهش آنها باشید، زیرا ممکن است به رشد مجدد مو کمک کند.

آیا ریزش موی ناشی از استرس بدون جراحی قابل برگشت است؟

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می آید که آیا ریزش مو در اثر استرس برگشت پذیر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که: بله، بسته به اینکه چه چیزی باعث اضطراب شما می شود، می توان اثرات آن را معکوس کرد. تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل شود که بدن شما ویتامین ها و مواد معدنی مناسب را برای رشد موهای سالم دریافت می کند.

کاهش سطح استرس نیز می تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند. کشف علت اصلی ریزش مو مشخص می کند که آیا این ریزش قابل برگشت است یا خیر، زیرا اگر سابقه خانوادگی داشته باشید، ممکن است به صورت ژنتیکی به شما منتقل شود. در این صورت، درمان های بیشتر مانند کاشت مو می تواند علائم دائمی ریزش مو را برطرف کند.

ریزش موی ناشی از استرس چقدر طول می کشد؟

ریزش موی ناشی از استرس چقدر طول می کشد؟

معمولاً ۲ ماه بعد از یک حادثه استرس زا طول می کشد تا موها شروع به ریزش کنند. تلوژن افلوویوم معمولاً حدود ۶ ماه طول می کشد. اگر موهای شما بعد از ۶ ماه به صورت دسته‌ ای به ریزش ادامه دهد، ممکن است بیش از یک عامل زمینه ‌ای یا یک بیماری مزمن داشته باشید. معمولاً، می توانید انتظار داشته باشید که موهای معمولی خود را در حدود ۱ سال پس از شروع تلوژن افلوویوم برگردانید.

تظاهرات ریزش مو ناشی از استرس چگونه است؟

در حالی که مکانیسم کلی تلوژن افلوویوم در همه انواع مو یکسان است اما نحوه ظاهر آن ممکن است بسته به نوع موهای شما «صاف، یا موج دار، حلقه دار یا مجعد» متفاوت است. اگر موهای نازک یا صافی دارید، ممکن است بسیار سریع متوجه ریزش مو شوید زیرا موهایتان از قبل نازک بوده و اکنون نازک ‌تر به نظر می‌رسند.

اگر موهای موج دار، حلقه شده یا مجعد دارید، ممکن است متوجه نشوید که نازک تر به نظر می رسند. با این حال، ممکن است زمانی که موهای خود را حالت می دهید، شاهد ریزش بیشتر مو باشید.

ریزش موی ناشی از استرس چیست؟
ریزش موی ناشی از استرس چیست؟

روش درمان ریزش مو در اثر استرس

ریزش موی ناشی از استرس معمولاً خود به خود معکوس می شود. ولی می توانید موارد زیر را نیز امتحان کنید:

  • ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی
  • تعویض دارو برای درمان پزشکی یا سلامت روان که ممکن است باعث ریزش موی حاد شود
  • نظارت بر تنشی که روی پوست سر خود وارد می کنید
  • استفاده از درمان های پوستی روی پوست سر
  • استفاده از دارو برای مدیریت استرس در زندگی

چگونه استرس و اضطراب را مدیریت کنیم؟

می توان استرس و اضطراب را به روش های زیر مدیریت کرد:

یوگا و مدیتیشن

یوگا و مدیتیشن راه های مفیدی برای مدیریت استرس هستند. با برقراری ارتباط با خود از طریق یوگا و مدیتیشن، می توان استرس را کنترل کرد. با یوگا می توان از ذهنی پر از استرس و افکار نگران کننده جلوگیری کرد.

مقابله با اضطراب

بهترین راه برای مقابله با اضطراب و استرس مقابله با آن است. بله، گفتنش راحت تر از انجام دادن است! مواجهه با اضطراب دشوار است. اما فقط برای اولین بار دشوار است! زیرا دفعه بعد اضطراب از بین می رود. با مواجهه با اضطراب، فرد با اضطراب آشنا می شود، بنابراین ترس از ناشناخته ها از بین می رود و راحتی جای ناراحتی را می گیرد.

مثبت اندیشی

آیا نور و تاریکی می توانند با هم وجود داشته باشند؟ نه، تاریکی به معنای نبود نور است. به همان صورت مثبت و منفی نمی توانند با هم وجود داشته باشند. بنابراین، استقبال از احساسات مثبت در زندگی برای خداحافظی با احساسات منفی مانند استرس و اضطراب ضروری است. فرد می تواند با انجام کارهایی که دوست دارد و با گذراندن وقت با افراد مثبت و احاطه شدن در محیطی مثبت، مثبت اندیش بماند. بگذارید نور مثبت اندیشی تاریکی منفی و استرس را از بین ببرد و زندگی شما را با شادی روشن کند!

ورزش

ورزش منظم همچنین می تواند به مدیریت استرس و اضطراب کمک کند. انجام ورزش به دلخواه به فرد کمک می کند تا شاد و با انگیزه بماند و اضطراب را از بین می برد.

تغذیه سالم

به غیر از مدیریت استرس، راه حل های دیگری نیز وجود دارد که به مدیریت و کنترل ریزش مو کمک می کند، مانند تغییرات رژیم غذایی. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و گنجاندن میوه ها و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی، فرد می تواند ریزش مو را مدیریت کند.

مواد مغذی ضروری برای رشد سالم مو و جلوگیری از ریزش مو مورد نیاز است. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، می توانیم مواد مغذی ضروری را که برای رشد سالم مو لازم است، تامین کنیم.

سخن آخر

ریزش مو بر اثر استرس

اضطراب نه تنها منجر به از دست دادن شادی می شود، بلکه منجر به ریزش مو نیز می شود. و ریزش مو به معنای از دست دادن غرور و عزت نفس است. بنابراین، کاهش استرس بسیار مهم است. اگر کسی نمی خواهد با موهای زیبایش خداحافظی کند، خداحافظی با اضطراب ضروری است! با مدیریت استرس با استفاده از تکنیک های ذکر شده، می توان ریزش مو را کنترل کرد.