روش های مدیریت و مراقبت از موهای خشک چگونه است؟

مراقبت از موهای خشک

روش های مدیریت و مراقبت از موهای خشک چگونه است؟

نوشته admin

آیا حتی بعد از استفاده از نرم کننده بر روی موهایتان احساس خشکی می کنید؟ اگر چنین است باید از درمان ها و راه های مراقبت از موهای خشک استفاده کنید تا آنها را به درستی تغذیه و مرطوب کنید!

موهای شما برای تغذیه و صاف ماندن به پروتئین و مرطوب کننده نیاز دارند. پس هرگاه از این دو چیز محروم شوند خشک شده و آسیب می بینند. اما آیا پروتئین کافی به موهایتان می ‌دهید و مرتبا آن‌ها را تغذیه می ‌کنید و هنوز هم خشک هستند؟ اگر چنین است، باید بدانید که دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد.

موهای خود را لمس کنید و اگر احساس کردید که موها خشک، زبر، شکننده و سخت هستند، به این معنی است که موهای خشکی دارید. وقتی موهای خشکی دارید، بسیار ناسالم به نظر می رسند و هیچ گونه درخشندگی ندارند. ریزش مو و شکنندگی در افرادی که موهای خشک دارند بسیار رایج است. موهای خشک و زبر قطعاً می تواند بر نحوه آرایش شما تأثیر بگذارد و اغلب نتایج رضایت بخشی به همراه ندارند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس به روش های مراقبت و مدیریت موهای خشک می پردازیم.

تفاوت موهای خشک و آسیب دیده چیست؟

تفاوت موهای خشک و آسیب دیده چیست؟

بسیاری از ما تمایل داریم به موهای خشک و آسیب دیده یکسان نگاه کنیم. اگرچه ممکن است یکسان به نظر برسند، اما از نظر علل، درمان، شناسایی و غیره تفاوت هایی بین آنها وجود دارد.

موهای آسیب دیده معمولا به دلیل کمبود پیوندهای پروتئینی است در حالی که موهای خشک بیشتر به دلیل کمبود رطوبت کافی در مو است. یک آزمایش ساده وجود دارد که می توانید با انجام آن متوجه شوید موهای خشک و وز یا موهای آسیب دیده دارید.

موهای خود را خیس کنید و یک تار مو را از آن جدا کنید. حالا رشته را نگه دارید و به آرامی آن را از دو انتها بکشید. اگر متوجه شوید که تار مو حدود یک سوم اندازه خود کشیده شده و به طول واقعی خود بازگشته است، موهای شما سالم است.

اگر تار مو کشیده نشود یا به سختی کشیده شود و سپس کنده شود، موهای شما آسیب دیده است. اگر تار مو کشیده شود اما به طول اولیه خود برنگردد، موهای شما خشک است.

چه مویی خشک است؟

موی خشک حالتی است که موها به دلیل کمبود رطوبت، زبر، شکننده و وز می شوند. این مشکل می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند آب و هوا، عادات مراقبتی نامناسب، و یا مشکلات سلامتی باشد.

دلایل خشکی مو چیست؟

دلایل خشکی مو چیست؟

قبل از اینکه در مورد راه حل های مختلف موهای خشک بدانید، ابتدا باید دلایل خشکی مو را بیابید و درک کنید. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به خشکی مو شود، از جمله:

دمای هوا

دمای شدید یا دماهای دائمی متغیر می تواند رطوبت موهای شما را از بین ببرد. به عنوان مثال هوای بسیار سرد تمام رطوبت مو را از بین می برد و آن را خشک و شکننده می کند. عوارض جانبی دیگری مانند شکاف انتهایی یا موخوره نیز ممکن است رخ دهد.

استفاده از دارو

شرایط سلامتی مختلفی مانند فشار خون بالا، افسردگی، آکنه، نقرس و غیره وجود دارد که به انواع مختلفی از داروها از جمله آنتی بیوتیک، داروهای کاهش وزن، داروهای ضد قارچ، ضد افسردگی و غیره نیاز دارد که می تواند منجر به خشکی موها شود.

نازک شدن مو

زمانی که مو به دلایلی نازک می شود، ممکن است بافت آن نیز از بین برود. موهای خشک، شکننده، کدر،  وز و زبر در این شرایط دور از انتظار نیست. این نازک شدن مو می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.

مشکلات تیروئید

نوع خاصی از مشکلات تیروئید می تواند به موهای خشک و کدر منجر شود. این مشکل فقط با درمان پزشکی قابل حل است. خشکی مو می تواند پیش زمینه ریزش مو در بیماران تیروئیدی باشد. قبل از اینکه باعث طاسی ظاهری شود حتما به موقع اقدام کنید.

شستن زیاد موها

اگر موهایتان را بیش از حد بشویید یا کم بشویید، ممکن است موهایتان خشک شود. استفاده از شامپوها و نرم کننده ها به صورت روزانه ممکن است باعث شود پوست سر تمیزی داشته باشید اما باعث خشک شدن موها می شود. به همین ترتیب عدم شستشوی موها به دفعات کافی می تواند مانع از انتشار روغن های طبیعی شود که دوباره منجر به خشکی مو می شود.

ابزارهای حالت دهنده حرارتی

همه ما عاشق حالت دادن موهای خود هستیم و اغلب از محصولات حالت دهنده حرارتی مانند اتو مو، سشوار و غیره استفاده می کنیم. گرمای بیش از حد و دائمی این ابزارها می تواند موهای شما را خشک و شکننده کند.

مواد شیمیایی و رنگ مو

رنگ کردن موهایمان یا استفاده از مواد شیمیایی و غیره ممکن است ظاهر دلخواه را برای شما به ارمغان بیاورد اما در دراز مدت موهای خشک و وز نیز خواهید داشت.

ژنتیک

ژن ‌های ما، ما را تعریف می ‌کنند و نقش مهمی در بسیاری از موارد از جمله بروز خشکی مو دارند. اگر یکی از والدینتان مو یا پوست سرش خشک باشد شما هم می توانید از نظر ژنتیکی موهای خشک داشته باشید.

عوارض ناشی از خشکی مو

روش های مراقبت و مدیریت موهای خشک چگونه است؟

اگرچه بین موهای خشک و موهای آسیب دیده تفاوت هایی وجود دارد، اما اغلب دیده می شود که موهای خشک منجر به موهای آسیب دیده می شود. هنگامی که موهای خشک شما شکننده می شوند و به طور موثر درمان نمی شوند منجر به ریزش مو خواهد شد. از این رو، کاملاً ضروری است که مراقب موهای خود باشید و درمان ها و اقدامات پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از خشکی مو انجام دهید.

درمان خشکی مو چیست؟

در اینجا راه حل پزشکی برای این وضعیت وجود دارد:

ویتامین ها، ویتامین A، بیوتین (B7) و ویتامین E با غنی سازی کراتین مو به بهبود کیفیت مو کمک می کند.

PRP را می توان برای مواردی که خشکی مو با نازک شدن خط مو یا ریزش مو در ناحیه تاج رخ می دهد، انجام داد. پلاسمای غنی از پلاکت یک روش پیشرفته، درمانی و غیر تهاجمی است که از خون خود بیمار برای کمک به رشد مجدد موهای از دست رفته و همچنین افزایش حجم مو استفاده می کند. ممکن است به بهبود کیفیت مو نیز کمک کند.

خشکی مو به دلایل ذاتی را می توان با دارو درمان کرد. متخصص پوست ممکن است محصولات و داروهای خوراکی خاصی را برای شما تجویز کند که به بهبود بافت موهای شما کمک می کند.

فقط از محصولات مورد تایید متخصص پوست برای مو استفاده کنید – همیشه برچسب محصولات موی خود را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند اجتناب کنید. بهتر است یک شامپوی ملایم و یک نرم کننده مغذی یا بدون نیاز به آبکشی که حاوی موادی مانند کره شی، روغن زیتون، گلیسیرین، سوربیتول و غیره باشد، انتخاب کنید.

ترفندهای مراقبت از موهای خشک

ترفندهای مراقبت از موهای خشک

از حمام  گرم خودداری کنید

هر قدر که شما حمام گرم را دوست داشته باشید، به همان اندازه که به پوست شما آسیب می رسانند، به موهای شما نیز آسیب می رسانند. پوست و پوست سر فوراً خشک می شوند زیرا روغن های طبیعی ضروری را از دست می دهند و باعث پوسته پوسته شدن و تحریک خواهد شد. بنابراین موها بیشتر مستعد شکنندگی می شوند. حمام آب سرد برای کاهش آسیب مو توصیه می شود، اما حمام آب ولرم نیز می تواند به همان اندازه موثر باشد.

روی محصولات مناسب مراقبت از موهای خشک سرمایه گذاری کنید

سولفات ها و پارابن ها معمولا به موهای شما آسیب می رسانند. آنها با از بین بردن تارهای مو و دهیدراتاسیون به موهای خشک و وز شده آسیب بیشتری می زنند. بنابراین، هنگام سرمایه گذاری جدید بر روی محصولات مراقبت از مو، نوع موهای خود را بررسی کنید، مواد تشکیل دهنده محصولات را بخوانید و سپس آنها را خریداری کنید.

محدود کردن استفاده از ابزار یا محصولات حالت دهنده

ابزارها و محصولات حالت دهنده مو اغلب باعث خشک شدن تارهای مو می شوند. هر وسیله گرمایی تا حدودی به مو آسیب می رساند. بنابراین، اگر موهای خشک و وز دارید، حداقل تا زمانی که موفق به رفع وزی شدید، از درمان‌ های شیمیایی یا روش‌ های حالت دهنده خودداری کنید. همچنین، استفاده از سرم های محافظ حرارت، نرم کننده ها بر روی موهای خشک و کدر ممکن است به بازیابی رطوبت از دست رفته کمک کند.

از نرم کننده ها غافل نشوید

موهای خشک و وز نیاز به نرم کننده عمیق دارند. شامپو کردن مو اغلب باعث خشک شدن تارهای مو می شود و در عین حال پوست سر را تمیز می کند. استفاده از نرم کننده های آبرسان برای بازگرداندن رطوبت از دست رفته حیاتی است. نرم کننده را به اندازه کافی روی طول موها بمالید و اجازه دهید مدتی بماند قبل از اینکه موها را با آب سرد بشویید. برای آبرسانی بیشتر می توانید از ماسک های مو استفاده کنید.

به دنبال اصلاح منظم موها باشید

آیا می ‌دانستید که انتهای دوشاخه و نوک‌ های کدر و آسیب ‌دیده می‌تواند باعث وز شدن رشته‌های شما شود؟ بنابراین به صورت دوره ای موهای خود را اصلاح کنید زیرا یک اصلاح تازه به شما کمک می ‌کند تا از شر نوک ‌های کدر، بی ‌جان و وز خلاص شوید. همچنین موهای شما را صاف و سالم نگه می دارد.

علاوه بر اینها، چرب کردن منظم موهایتان با روغن های داغ مو، شستشوی کمتر موها، مراقبت مناسب در روزهایی که هوا مرطوب است، چند راه آسان برای حفظ موهای کدر و وز هستند.

درمان های خانگی برای موهای خشک و وز

درمان های خانگی برای موهای خشک و وز

موها را با روغن زیتون فوق بکر تغذیه کنید

روغن زیتون فقط برای غذاهای شما نیست. به طور گسترده ای در بین علاقه مندان به مراقبت از مو شناخته شده است. این درمان موی خانگی می تواند معجزه کند. روغن زیتون یک نرم کننده عالی برای نرم کردن و تغذیه موهاست که سرشار از ویتامین E است. مولکول های آن به اندازه کافی کوچک هستند تا به ساقه مو نفوذ کنند.

روغن زیتون می تواند به بازگرداندن رطوبت و قابلیت ارتجاعی موهای خشک و آسیب دیده کمک کند. مقدار کمی روغن زیتون را در کف دست خود گرم کنید و آن را در نواحی آسیب دیده موهایتان از وسط ساقه تا انتها بمالید. اجازه دهید روغن زیتون به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند (در صورت تمایل می توانید موهای خود را در این مدت با حوله بپیچید) سپس طبق معمول شامپو بزنید.

تخم مرغ را امتحان کنید

از آنجایی که تخم مرغ منبع پروتئین است، می تواند به تقویت مو کمک کند. او توصیه می کند یک تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و مخلوط را روی موهای مرطوب بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند، سپس آن را تمیز کنید و طبق معمول حالت دهید. به خاطر داشته باشید که پروتئین بیش از حد می تواند موهای شما را سفت کند. توصیه می ‌شود برای جلوگیری از این مشکل فقط یک بار در ماه از آن استفاده کنید.

کوتیکول ها را با سرکه سیب ببندید

می توانید از سرکه سیب برای بستن کوتیکول ها و صاف کردن تارهای زبر و آسیب دیده مو کمک بگیرید. یک چهارم فنجان سرکه سیب را با دو فنجان آب ترکیب کنید و بعد از شامپو کردن و استفاده از نرم کننده آن را به موهای خود بمالید. این می تواند به عنوان یک درمان هفتگی مو استفاده شود.

با سس مایونز موهای خود را نرم کنید

مایونز بسیار بیشتر از یک چاشنی است. در واقع برای موهای شما خوب است و ظاهری نرم و صاف را برای موهای ضخیم و وز ایجاد می کند. از آنجایی که تمام مواد مفید (تخم مرغ، روغن و سرکه) در آن وجود دارد، قدرت بهبود مو را دارد. یک فنجان مایونز را به موهای خود بمالید، آن را شانه کنید، کلاه دوش بگذارید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند و سپس آبکشی کرده و شامپو بزنید.

موها را با آب یا ژل آلوئه ورا حالت دهید

آلوئه ورا فقط آفتاب سوختگی را تسکین نمی دهد بلکه یک عامل نرم کننده باورنکردنی است که از ۷۵ ماده مغذی، ۲۰ ماده معدنی، ۱۲ ویتامین و ۱۸ اسید آمینه تشکیل شده است. ژل آلوئه ورا رشد موی سالم را تقویت می کند و درخشندگی را به آنها باز می گرداند.

با روغن آفتابگردان با موهای خشک مبارزه کنید

روغن آفتابگردان سرشار از ویتامین E، برای مرطوب کردن موهای خشک، صاف کردن انتهای دو شاخته و حتی کاهش خارش پوست سر است. موهای آسیب دیده را شانه کنید، روغن بزنید و بگذارید ۲۰ دقیقه تا یک ساعت بماند و سپس بشویید.

با آووکادو مقداری ویتامین به موهایتان بدهید

آووکادو غنی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها است که به تغذیه و نرم شدن موها کمک می کند. به سادگی یک آووکادو را له کنید، آن را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و قبل از شامپو کردن، مخلوط را ۳۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید.

با روغن نارگیل موهای خود را مرطوب کنید

درمان مو با روغن نارگیل به بازگرداندن رطوبت و قابلیت ارتجاعی بافت مو  کمک کرده موها را نرم می کند و از شکنندگی در آینده جلوگیری می کند. این روغن برای انواع موهای ضخیم یا درشت فوق العاده است. چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را ذوب کرده و روی موهای مرطوب بمالید و روی قسمت میانی تا انتها تمرکز کنید. این درمان را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بگذارید، سپس شامپو را بشویید. روغن نارگیل از طریق قشر مو نفوذ می کند و از داخل به بیرون موها را مرطوب می کند. به پروتئین موجود در مو متصل می شود و به حفظ رطوبت کمک می کند.

روتین مراقبت از موهای خشک

موهای خشک، شکننده و وزدار می توانند زیبایی و شادابی موها را تحت تاثیر قرار دهند. در پاسخ به سوال چگونه از موهای خشک مراقبت کنیم؟ باید بگوییم که برای داشتن موهایی سالم و درخشان، لازم است روتین مراقبتی مناسب موهای خشک را دنبال کنید. این روتین مراقبت از موهای خشک شده شامل شستشوی صحیح موها، استفاده از محصولات مناسب و مراقبت های روزانه می شود.

شستشوی موها

تعداد دفعات شستشو: یکی از راههای مراقبت از موهای خشک این است که موهای خود را بیش از حد شستشو ندهید. شستشوی روزانه می تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد و خشکی مو را تشدید کند. شستشو ۲ تا ۳ بار در هفته با شامپوی مناسب موهای خشک کافی است.

انتخاب شامپو: گام دیگر در مراقبت از موهای خشک وآسیب دیده از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. شامپوهای مخصوص موهای خشک، رطوبت مورد نیاز مو را حفظ می کنند و از خشکی و شکنندگی مو جلوگیری می کنند.

استفاده از نرم کننده: بعد از هر بار شستشو، از نرم کننده مناسب موهای خشک استفاده کنید. نرم کننده به ساقه مو نفوذ می کند و رطوبت را در مو حفظ می کند این امر برای رفع وزی و خشکی مو بسیار موثر است.

محصولات مراقبتی

استفاده از ماسک مو: ماسک موهای مغذی و آبرسان، به طور عمیق موها را تغذیه می کنند و رطوبت مو را افزایش می دهند. می توانید از ماسک موهای آماده استفاده کنید یا ماسک های خانگی را با مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون و آووکادو تهیه کنید و موهای خشک و پف کرده خود را درمان کنید.

استفاده از روغن مو: روغن مو، ساقه مو را آبرسانی می کند و از موخوره و وز شدن مو جلوگیری می کند. می توانید از روغن های طبیعی مانند روغن آرگان، روغن نارگیل و روغن بادام استفاده کنید.

مراقبت های روزانه

  • از حرارت مستقیم دوری کنید: استفاده از ابزارهای حالت دهنده مو مانند سشوار، اتو مو و بابلیس، رطوبت مو را از بین می برد و خشکی مو را تشدید می کند. تا حد امکان از این ابزارها استفاده نکنید و در صورت استفاده، از دمای پایین و محافظ حرارتی استفاده کنید.
  • موهای خود را به آرامی شانه کنید: موهای خیس شکننده تر هستند. برای جلوگیری از موخوره، موهای خود را به آرامی و از پایین به بالا شانه کنید.
  • از گره خوردن موها جلوگیری کنید: موهای خود را در حمام با نرم کننده شانه کنید و قبل از خواب ببافید تا از گره خوردن موها جلوگیری کنید.
  • از رژیم غذایی سالم استفاده کنید: مصرف مواد غذایی مغذی مانند میوه ها و سبزیجات، ماهی و آجیل، به سلامت موها کمک می کند.

با دنبال کردن این روتین مراقبتی، می توانید موهای خود را آبرسانی کنید و به آنها درخشندگی و شادابی ببخشید.

آیا عدم استفاده از دوش آب داغ در مراقبت از موهای خشک و وز مؤثر است؟

آب داغ چربی طبیعی مو را از بین می برد و باعث خشکی، وز شدن و موخوره می شود. خبر خوب این است که با یک تغییر ساده در عادت حمام کردن خود، می توانید به سلامت و شادابی موهایتان کمک کنید. عدم استفاده از دوش آب داغ و جایگزینی آن با آب ولرم یا خنک، گامی مؤثر در مراقبت از موهای خشک است.

آب ولرم یا خنک، منافذ پوست سر را تحریک نمی کند و چربی طبیعی مو را حفظ می کند. در نتیجه، موها نرم تر، لطیف تر و درخشان تر می شوند. علاوه بر این، عدم استفاده از دوش آب داغ به حفظ رنگ مو، چه طبیعی و چه مصنوعی، کمک می کند. پس اگر به دنبال موهایی سالم و زیبا هستید، از همین امروز شستشوی موها با آب داغ را متوقف کنید و به موهایتان فرصتی برای احیا و شادابی دوباره بدهید.

بهترین روغن برای مراقبت از موهای خشک

امروزه بسیار با سوالات چگونه موهای خشک خود را نرم کنیم؟ برای موهای خشک چه روغنی خوبه؟ بهترین روغن برای موهای خشک و وز چیست؟ روبه رو می شویم. موهای خشک و وز، همواره در معرض آسیب و موخوره هستند و به دلیل عدم رطوبت کافی، حالت وز و نامرتبی دارند. برای رفع این مشکل، استفاده از روغن های طبیعی، راه حلی مؤثر و مفید است.

بهترین روغن برای موهای خشک و وز، روغن هایی هستند که سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی و اسیدهای چرب باشند. این روغن ها به ساقه مو نفوذ کرده و با آبرسانی و تغذیه مو، باعث نرمی، لطافت و درخشندگی موها می شوند.

از جمله بهترین روغن ها برای موهای خشک و وز می توان به روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون و روغن جوجوبا اشاره کرد. هر کدام از این روغن ها، خواص و مزایای منحصر به فردی دارند که می توانند به سلامت و زیبایی موهای شما کمک کنند.

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است؟

خشکی مو یکی از مشکلات رایج مو است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از این علل، کمبود برخی ویتامین ها است. ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B۱۲ و ویتامین D، نقش مهمی در سلامت مو دارند. کمبود این ویتامین ها می تواند منجر به خشکی، شکنندگی و ریزش مو شود.

علائم کمبود ویتامین B۱۲ و ویتامین D

علائم کمبود ویتامین B۱۲ و ویتامین D می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خشکی مو
  • شکنندگی مو
  • ریزش مو
  • خستگی
  • ضعف
  • کم خونی
  • درد عضلانی
  • پوکی استخوان

درمان خشکی مو ناشی از کمبود ویتامین

اگر خشکی مو شما ناشی از کمبود ویتامین باشد، پزشک ممکن است مکمل های ویتامین تجویز کند. همچنین می توانید با خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B۱۲ و ویتامین D، به بهبود سلامت موهای خود کمک کنید.

محصولات مراقبتی مناسب برای موهای خشک

محصولات مراقبتی مناسب برای موهای خشک
  • شامپو: از شامپویی استفاده کنید که مخصوص موهای خشک باشد. این شامپوها ملایم هستند و به حفظ رطوبت موها کمک می کنند.
  • نرم کننده: بعد از هر بار شستشو، از نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت موهایتان حفظ شود.
  • ماسک مو: ماسک های مو، آبرسان های قوی هستند که به احیای موهای خشک کمک می کنند. می توانید از ماسک های موی آماده استفاده کنید یا ماسک های خانگی را امتحان کنید.
  • روغن مو: روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل، آرگان، و جوجوبا، موهای شما را نرم و مرطوب می کنند. می توانید از این روغن ها قبل از حمام یا بعد از حمام روی موهایتان ماساژ دهید.
  • اسپری مو: اسپری های مو می توانند به حفظ رطوبت موها و جلوگیری از وز شدن موها کمک کنند.