آیا اختلالات گوارشی می تواند باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود؟

آیا اختلالات گوارشی می تواند باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود؟

آیا اختلالات گوارشی می تواند باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود؟

نوشته admin

سیستم گوارشی ضعیف و اختلالات گوارشی مربوط به آن در اکثر افراد به‌ ویژه در این «دوران مدرن»، با عادات غذایی نامنظم، رژیم‌ های غذایی متداول، بی ‌نظمی‌ های سبک زندگی و غیره مشکل ایجاد می ‌کند. با این حال، مشکلات مزمن در سیستم گوارش ما می تواند بر چرخه رشد مو تأثیر بگذارد یا منجر به ریزش مو شود.

ما در این مقاله در سایت فروش کلاه گیس به رابطه اختلالات گوارشی و ریزش مو خواهیم پرداختیم و همچنین سعی خواهیم کرد اطلاعات مربوطه، حقایق، نکات پیشگیری و راه حل های مربوط به آن را شرح دهیم.

 

ارتباط بین اختلالات گوارشی و ریزش مو

کار سیستم گوارشی شما بسیار فراتر از جذب مواد مغذی است. سیستم گوارشی یک اکوسیستم پیچیده و متنوع در داخل بدن شما است (میکروبیوم روده). دستگاه گوارش به طور پیچیده ای با بخش های مختلف بدن شما در ارتباط است. همچنین رابطی بین سیستم های داخلی بدن شما و محیط خارجی است. برای سلامتی بدن و موهای شما، ضروری است که یکپارچگی میکروبیوم روده دست نخورده باشد و سیستم گوارش شما به خوبی کار کند.

علم به وضوح نشان می دهد که رشد مو و حفظ آن به سلامت داخلی شما بستگی دارد، همانطور که با استعداد ژنتیکی و سبک زندگی شما نیز ارتباط دارد. در حالی که بهداشت اولیه با یک روتین شستشو یا اصلاح منظم حفظ می شود، اما چیزی که واقعاً به موهای شما درخشندگی می دهد، از درون می آید. سیستم ایمنی بدن، سطح تغذیه، ژن ها، سطح استرس، عادات سبک زندگی و میکروبیوم روده شما نقش مهمی در سلامت موهای شما دارند.

نقش آنزیم های گوارشی بر ریزش مو

تقریباً هر فرآیندی در بدن انسان برای دستیابی به نتایج خاصی تحت واکنش های شیمیایی قرار می گیرد. کاتالیزورهایی وجود دارند که به حفظ سلامت، تغذیه و عملکرد بدن انسان کمک می کنند. آنزیم های گوارشی و سیستمیک کاتالیزورهایی هستند که علاوه بر بهبود گردش خون کلی در بدن، رشد مو را تحریک می کنند. آنزیم ها نقش کلیدی در عملکردهای نگهداری، تعمیر و ساخت، تضمین جذب مواد مغذی، کمک به ترمیم بافت، تضمین عملکرد سیستم ایمنی و موارد دیگر دارند. کاهش این آنزیم ها می تواند تأثیر مضری بر سلامتی و موهای شما داشته باشد.

در حالی که از یک طرف، آنزیم های گوارشی به شما کمک می کنند از ناراحتی هایی مانند نفخ، سوء هاضمه و گاز جلوگیری کنید، آنزیم های سیستمیک از سلامت و تندرستی کلی مراقبت می کنند. آنها مواد مختلفی مانند آلرژن ها، فیبرین، مخاط، عوامل لخته کننده و سمومی را که در بدن حرکت می کنند و گردش خون را تنظیم می کنند، تجزیه می کنند. بنابراین، سطوح ناکافی این آنزیم ها می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

وقتی صحبت از تاثیر بر موها می شود، آنزیم های سیستمیک شما کلید رشد موها هستند. آنها ناخالصی ها را از جریان خون پاک می کنند و به بهبود جریان خون کمک می کنند. همانطور که می دانید، این برای چرخه رشد مناسب مو، یعنی تحریک رشد مو، ضروری است.

هنگامی که گردش خون شما در نقطه مناسبی قرار دارد، به این معنی است که پوست سر شما و فولیکول های مو خون مورد نیاز خود را دریافت می کند. اگر اختلال یا کندی در گردش خون وجود داشته باشد، فولیکول های مو (و در نتیجه رشد مو) دچار مشکل می شوند که منجر به ریزش مو خواهد شد.

همانطور که همه ما می دانیم، یک رژیم غذایی مناسب کلید سلامتی است که شامل داشتن یک سیستم گوارشی قوی است. اگر عملکردهای بدن شما، مانند سیستم گوارش، به درستی انجام نشود، گردش خون مختل می شود و در نتیجه منجر به تضعیف سلامتی می شود که بر موها اثر منفی می گذارد.

شایع ترین اختلالات گوارشی

قبل از اینکه به درک اختلالات موی ناشی از اختلالات گوارشی بپردازیم، اجازه دهید به طور خلاصه به شایع ترین اختلالات گوارشی نگاه کنیم.

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)

این عارضه زمانی رخ می دهد که اسید معده در مری شما بالا می رود و شما احساس سوزش و یا درد در قفسه سینه خود دارید. به این حالت معمولاً رفلاکس اسید نیز گفته می شود.

بیماری سلیاک

در این بیماری شما به گلوتن حساسیت جدی دارید، در نتیجه سیستم ایمنی بدن شما با مصرف این پروتئین به بافت روده حمله می کند. این وضعیت جذب مواد مغذی را در روده کوچک شما مختل می کند.

سنگ کیسه صفرا

اینها رسوباتی هستند که در کیسه صفرا، اندامی که صفرا را برای هضم ترشح می کند، تشکیل می شوند. این سنگ ها مسیر ترشح صفرا به روده شما را مسدود می کنند.

بیماری التهابی روده (IBD)

این یک بیماری که منجر به التهاب مزمن می شود روده را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به دو شکل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون طبقه بندی می شود. در حالی که هر دوی اینها شامل اسهال شدید، درد شکم، خستگی و کاهش وزن است، علت احتمالی بیماری التهابی روده، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی است.

اگرچه اعتقاد بر این است که ریزش مو در افراد مبتلا به IBD شایع نیست، اما به عنوان یک عارضه جانبی غیر معمول بیماری یا مصرف دارو برای درمان، کمبود تغذیه، استرس و غیره دیده می شود.

ممکن است افراد مبتلا به IBD آلوپسی را تجربه کنند، به عنوان مثال، موها از برخی یا همه قسمت ‌های بدن یا به شکل تلوژن افلوویوم (یک نوع رایج ریزش مو که شامل نازک شدن گسترده موها می‌ شود)، از دست برود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری عملکردی است که باعث درد غیرمعمول شکم و حرکات روده می شود. در حالی که علائم و نشانه‌ های خاصی وجود دارد که تعیین می‌ کند فرد مبتلا به این سندرم است یا خیر، علت واقعی آن هنوز مشخص نیست. مطالعات نشان داده اند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم در سراسر جهان از این سندرم رنج می برند. با این حال، اعتقاد بر این است که IBS و سیستم ایمنی بدن به یکدیگر مرتبط هستند و تغییر برنامه غذایی با توصیه پزشک می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

از این میان، زمانی که شما به IBS یا IBD مزمن مبتلا هستید، ممکن است در نهایت با نگرانی مو مواجه شوید. لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به IBS یا IBD از نگرانی جدی مو رنج نمی برند. چنین شرایطی صرفاً احتمال نگرانی های مو را بیشتر می کند .

اساساً، مطالعات نشان داده اند که میکروبیوم روده شما نه تنها از تولید برخی از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو پشتیبانی می کند، بلکه از هورمون هایی نیز پشتیبانی می کند که چرخه رشد مو را کنترل می کنند (انتقال بین فازهای آناژن، کاتاژن و تلوژن).

میکروبیوم همچنین شرایطی را در بدن شما حفظ می کند که رشد موی سالم را تقویت کرده یا به آن کمک می کند. علاوه بر این، هنگامی که همه چیز مرتب باشد، میکروبیوم روده شما همچنین می تواند به غلبه بر باکتری های مضر که می توانند باعث ریزش مو یا نازک شدن مو شوند، کمک کند.

آیا اختلالات گوارشی می تواند باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود؟

آیا اختلالات گوارشی می تواند باعث نازک شدن مو یا ریزش مو شود؟

 

اختلالات گوارشی چگونه باعث مشکلات مو می شوند

مو منعکس کننده وضعیت سلامت درونی فرد است. در حالی که موهای ضخیم و براق نشان دهنده سلامتی هستند، موهای نازک و شکننده با مشکلات سلامتی در ارتباط هستند که اختلالات معده شاید یکی از آنها باشد.

حتی پس از جویدن خوب غذا و انجام آنزیم ها، برخی از انواع فیبر وجود دارد که در اسید معده تجزیه نمی شود. علاوه بر این، اگر بدن شما فاقد فلور حیاتی روده باشد که به استخراج حداکثر مواد مغذی از غذا کمک می کند، ممکن است مشکلات سلامتی را تجربه کنید.

روده شما به تهیه ریزمغذی ‌های حیاتی مانند بیوتین، ویتامین K ، B12، نیاسین و اسید فولیک کمک می‌ کند که در غیر این صورت بدن برای تامین آنها با مشکل مواجه خواهد شد. علاوه بر این تارهای موی سالم به متابولیسم اسید آمینه متکی است که به درشت مغذی ‌هایی نیاز دارد تا به درستی در دستگاه گوارش شما توسط آنزیم‌ های پروتئولیتیک گوارشی با کمک میکروبیوتای روده تجزیه شوند.

در حالی که رژیم غذایی شما ممکن است غنی و متعادل باشد، هر گونه اختلال در روند هضم روی موهای شما تأثیر می گذارد. فلور ضعیف روده منجر به نازک شدن مو و در نهایت باعث ریزش مو می شود.

مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موها

  • بیوتین به تقویت سلامت مو، پوست و ناخن کمک می کند. سطوح ناکافی بیوتین در بدن ممکن است منجر به ریزش مو شود.
  • کمبود ویتامین B12 در بدن می تواند با سفید شدن موها در ارتباط باشد.
  • اسفناج، لوبیا سبز، کلم بروکلی و کلم پیچ منابع غنی ویتامین K هستند و گنجاندن آنها در رژیم غذایی به حفظ سلامت مو و تقویت استحکام آن کمک می کند.
  • نیاسین که به عنوان ویتامین B3 نیز شناخته می شود، یکی از ۸ ویتامین B است که می تواند سلامت پوست سر و موهای شما را بهبود بخشد.
  • اسید فولیک در درجه اول برای حفظ سلامت سلول ها و بافت ها و یک معیار درمان رشد مو شناخته شده است.

این ویتامین ها به بهبود ضخامت کلی مو کمک می کنند. جدای از این، آنها همچنین به هیدراته کردن ساقه مو و در نتیجه جلوگیری از دوشاخه شدن مو کمک می کنند. میکروبیوم روده شما در واقع برخی از مواد اصلی مورد نیاز برای رشد موی سالم را سنتز می کند.

یکی از مهمترین مواردی که در اینجا باید مورد بحث قرار گیرد بیوتین (ویتامین B7 یا ویتامین H) است. بدن شما از این برای متابولیسم اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید کراتین (پروتئین هایی که موهای شما را تشکیل می دهند) استفاده می کند. همانطور که می دانید، می توانید بیوتین مورد نیاز خود را از رژیم غذایی و مکمل های خود دریافت کنید، اما مهم است که بدانید برخی از گونه های باکتری مفید روده نیز آن را تولید می کنند.

مثال خوب دیگر ویتامین K2 است که کلسیم را در بدن شما تنظیم می کند. ویتامین K2 توسط باکتری های روده شما تولید می شود.این ویتامین تصمیم می گیرد که کلسیم در کجا و در چه مقدار مورد نیاز است. به عنوان مثال کلسیم بیش از حد در رگ های خونی پوست سر، ممکن است باعث اختلال در جریان خون به فولیکول های مو شود.

تاثیر فلور روده بر سلامت موها

فلور روده علاوه بر موارد ذکر شده و دخالت در اختلالات گوارشی بر تعادل هورمونی در بدن شما تأثیر می گذارد. باکتری های روده به تنظیم سطوح مختلف هورمونی در بدن شما کمک می کنند. این شامل آن دسته از هورمون هایی است که به طور مستقیم با رشد موی شما مرتبط هستند، مانند تستوسترون، استروژن و کورتیزول.

هنگامی که میکروبیوم روده در تعادل باشد، به کاهش باکتری های بدی که منجر به ریزش و یا نازک شدن مو می شود کمک می کند. هنگامی که فلور روده شما از تعادل خارج می شود، تولید بسیاری از مواد ضروری مو کاهش می یابد، همانطور که در بالا توضیح داده شد.

هنگامی که روده شما منظم کار کند تضمین می کند که موهای شما مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می کند، واکنش بدن شما به استرس تعدیل می شود و عملکرد سیستم ایمنی شما ارتقاء می یابد. اغلب اختلالات گوارشی را می توان از طریق مقررات رژیم غذایی و کنترل استرس اصلاح کرد.

هنگامی که سیستم گوارش شما بد کار می کند، باید مصرف مواد مغذی خود را به درستی اصلاح کنید، تا آن را به مسیر درست برگردانید تا اطمینان حاصل کنید که نیازهای بدن و موهای شما برآورده شده است.

 

درمان ریزش مو ناشی از اختلالات گوارشی

به هر دلیلی، نازک شدن مو یا ریزش مو تجربه ای ناراحت کننده و سخت است. در این وضعیت در حالی که از یک طرف ممکن است با یک اختلال گوارشی دست و پنجه نرم کنید، از طرف دیگر موهای خود را می بینید که می ریزد.

درک این نکته کلیدی است که ۷۰ درصد از سطح ایمنی شما به سلامت روده هایتان بستگی دارد. هنگامی که از آن مراقبت کنید، نه تنها بر سیستم ایمنی و سطح انرژی بلکه بر موهای شما تأثیر زیادی می گذارد. اگر متوجه علائم خاصی مانند نفخ، گاز بیش از حد و یا بی حالی، همراه با ریزش مو شدید، می تواند نشانه ای از وجود مشکلی در دستگاه گوارش شما باشد.

رژیم غذایی و سبک زندگی خود را دوباره ارزیابی کنید. در زیر چند نکته اساسی برای تصحیح رژیم غذایی شما آورده شده است. اگر تغییرات کوچک تأثیری نداشتند برای تشخیص درست علت زمینه ای ریزش مو به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

تغییر سبک زندگی

اینکه چه می خورید، چند ساعت می خوابید، چقدر فعال هستید یا هر روز ورزش می کنید برخی از مواردی هستند که باید ارزیابی شوند. زیرا همه اینها بر روده شما تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. هر گونه اصلاحی در صورت نیاز در اینجا به مقابله با اختلالات گوارشی، مدیریت سایر عملکردهای داخلی بدن کمک می کند و به اطمینان از سلامتی شما کمک می کند.

حفظ رژیم غذایی

یک رژیم غذایی سالم برای کاهش خطر IBS یا IBD ضروری است. توصیه می شود رژیم غذایی مصرف کنید که بیشتر بر روی کربوهیدرات های پیچیده، سبزیجات، مقدار زیادی آب، غذاهای تخمیر شده و پروبیوتیک ها تمرکز کند تا تعادل بهتری در باکتری های روده ایجاد شود. تا حد امکان از پروتئین های سالم، فیبر و مواد غذایی کامل و خام استفاده کنید. این روش ها سلامت روده ها را تضمین می کند. همچنین، سلول های مو از جمله سلول هایی هستند که سریع ترین رشد را در بدن شما دارند. آنها به مواد مغذی و انرژی کافی برای تداوم فعالیت های خود نیاز دارند.

با این حال، گاهی اوقات حتی زمانی که احساس می کنید رژیم غذایی شما “درست” است، ممکن است روند هضم شما مختل شود و در نتیجه جذب مواد مغذی کاهش یابد. همچنین ممکن است سطح باکتری هایی که بر همه آنها تأثیر می گذارد نیاز به درمان داشته باشد. همیشه مراقب علائم نگران کننده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید. شاید بخشی از رژیم غذایی شما نیاز به اصلاح دوره ای داشته باشد.

پروبیوتیک ها از مخمر یا باکتری زنده ساخته می شوند. می توانید مکمل های پروبیوتیک را به عنوان راهی برای افزودن باکتری های خوب به بدن خود مصرف کنید. پزشک ممکن است مکمل های پروبیوتیک را پس از درمان آنتی بیوتیکی توصیه کند. مطالعات نشان داده اند که ممکن است بین تجویز پروبیوتیک ها و رشد مو ارتباط وجود داشته باشد. یک مطالعه بالینی بهبود تعداد مو، ضخامت مو و رشد مو را در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک را با مصرف پروبیوتیک ها نشان داده است.

مدیریت استرس

استرس به عنوان یک عامل مختل کننده سلامت روده شناخته شده است. نیازی به تکرار نیست جایی که استرس هست ریزش مو وجود دارد! استرس می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم مشکلاتی را در سیستم گوارش ایجاد کند. استرس با ایجاد آسیب های روانی و بیولوژیکی می تواند اثرات شدیدی بر سلامت فرد داشته باشد.

استرس می تواند به سیستم عصبی خودمختار آسیب برساند و بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد. همچنین می تواند در آسیب شناسی بیماری های مختلف مانند سندرم روده تحریک پذیر نقش داشته باشد و باعث ایجاد تغییراتی در تعادل هورمونی بدن شود. همه این عوامل ممکن است تاثیر منفی بر رشد مو داشته باشند.

استرس باعث ایجاد تغییرات میکروبی می شود. در حالی که در یک فرد سالم، رفتار میکروبیوم قابل پیش بینی است، در فردی که تحت استرس شدید قرار می گیرد، رفتار و پاسخ های آن بسیار متنوع است.

ورزش منظم ممکن است به محافظت در برابر پیامدهای مضر استرس کمک کند و اثرات مثبتی بر سیستم گردش خون و متابولیسم داشته باشد. مطالعات همچنین نشان می دهد که فعالیت بدنی دارای اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب است. رایحه درمانی همچنین ممکن است راهی عالی برای مدیریت سطوح استرس باشد. یک مطالعه نشان داده است که رایحه درمانی می تواند استرس، اضطراب و درد را کاهش دهد. اگر با جلسات مراقبه ذهنی همراه شود، احتمالاً تأثیرات آن قوی تر خواهد بود. داشتن عادات خواب ناسالم می تواند باعث بی خوابی شود و اثرات استرس بر بدن را تشدید کند. خواب کافی و داشتن بهداشت خواب خوب از اقدامات ضروری برای مدیریت سطح استرس هستند.

توجه داشته باشید که ورزش منظم یا پیروی از تکنیک های مدیریت استرس ممکن است نتیجه فوری روی رشد مجدد مو را نشان دهد یا ندهد، اما مطمئناً برای زندگی سالم و موهای سالم در دراز مدت مفید خواهد بود. متخصص پوست و مو همیشه در دسترس است تا گزینه‌ هایی را برای بازیابی موهای از دست رفته و در عین حال کنترل ریزش مو بررسی کند.

رشد فلور روده سالم فواید متعددی دارد. همانطور که می گویند، راه رسیدن به یک قلب سالم از طریق روده سالم است، راه رسیدن به موهای سالم نیز از طریق یک روده سالم است! این امر نه تنها شما را پرانرژی نگه می دارد، بلکه خلق و خوی شما را متعادل می کند، توانایی جذب مواد مغذی و هضم آنها را بهبود می بخشد، به شما کمک می کند از نفخ و التهاب آزاردهنده دور شوید. در دراز مدت، تمام اقداماتی که برای اطمینان از سلامت روده انجام می‌ دهید، به شما اطمینان می‌دهد که موهای بهتر و طول عمر بیشتری داشته باشید.

علاوه بر این مراجعه به یک متخصص پوست و مو در فواصل زمانی منظم می تواند به شما در درک کیفیت، بافت، چرخه رشد یا هر گونه نگرانی اساسی برای سلامتی موهایتان کمک کند. این راه حل عالی برای اطمینان از داشتن بدنی سالم، موهای سالم و ظاهری عالی است!

نتیجه گیری

ریزش مو وضعیتی است که هم مردان و هم زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب تأثیرات عاطفی زیادی بر افرادی که تحت تأثیر قرار می گیرند، می گذارد. این می تواند توسط عوامل متعددی ایجاد شود و برخی از آنها به مشکلات دستگاه گوارش مربوط می شوند. هر گونه اختلال در سیستم گوارشی می تواند باعث کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای رشد مو شود. با مراقبت مناسب از سلامت فلور روده، مصرف یک رژیم غذایی سالم و… می توان از ریزش مو جلوگیری کرد.