تلوژن افلوویوم چیست؟ علائم، علل و روش های درمان این نوع ریزش مو

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم چیست؟ علائم، علل و روش های درمان این نوع ریزش مو

نوشته admin

تلوژن افلوویوم شایع ترین علت آلوپسی منتشر و علت شماره یک ریزش موی عمومی در مردان و زنان است.  به نظر می رسد همه گیری کووید-۱۹ این مشکل را تشدید کرده است، به طوری که پزشکان شاهد افزایش تعداد بیماران بهبود یافته از کووید-۱۹ هستند که در آنها تلوژن افلوویوم تشخیص داده شده است.

در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس به این موضوع خواهیم پرداخت که تلوژن افلوویوم چیست، چگونه می توانید تشخیص دهید که تلوژن افلوویوم (TE) دارید. همچنین در رابطه با درباره علائم، علل و درمان نیز توضیحات کاملی ارائه خواهد شد.

تلوژن افلوویوم چیست

تلوژن افلوویوم (TELOGEN EFFLUVIUM) که در واقع به عنوان ریزش مو موقتی شناخته می شود معمولاً به دنبال استرس، شوک یا یک تجربه آسیب زا در افراد رخ می دهد. اگرچه ممکن است در این بیماری ریزش موهای فرد شدید است اما این وضعیت معمولاً موقتی است و موها در نهایت دوباره رشد خواهند کرد.

در بیشتر موارد، تلوژن افلوویوم برگشت پذیر است و فردی که به این بیماری مبتلا است تمام موهای خود را به طور کامل از دست نمی دهد. ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم با نازک شدن مو یا افزایش ریزش مو مشخص می شود. این بیماری بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولاً با اختلال در چرخه مو ایجاد می شود.

به طور معمول، چرخه مو شامل سه مرحله است:

  • مرحله رشد یا آناژن
  • فاز انتقالی یا کاتاژن
  • تلوژن یا حالت خفته

فاز تلوژن به تلوژن افلوویوم ارتباط دارد. بطورکلی ۵ تا ۱۰ درصد از موهای یک فرد در فاز تلوژن قرار دارد. تلوژن افلوویوم باعث کند شدن فاز آناژن می شود که در نتیجه موهای کمتری وارد دو فاز دیگر می شود. تقریباً ۳۰ درصد از فولیکول های مو تحت تأثیر TE وارد فاز تلوژن می شوند که منجر به ریزش مو می شود.

آناژن افلوویوم

علائم تلوژن افلوویوم چیست؟

اولین علامت TE طاسی در پوست سر است. پوست سر با موهای تنک را می‌ توان در یک نقطه یا همه جا پیدا کرد. اگر در چندین مکان تنک شود، ممکن است متوجه شوید که برخی از مناطق شدیدتر از مناطق دیگر تحت تأثیر قرار می گیرند. برخلاف طاسی با الگوی مردانه که با ریزش مو در نواحی خاص (یعنی تاج و شقیقه‌ ها) مشخص می ‌شود، TE  معمولاً به صورت ریزش مو در سراسر پوست سر ظاهر ‌می شود.

در این بیماری قسمت بالای پوست سر بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد. خط موی شما به سختی در نتیجه TE کاهش می یابد. سایر اعضای بدن مانند ناحیه شرمگاهی و ابروها نیز ممکن است در صورت شدید بودن TE دچار ریزش مو شوند.

علائم اصلی عبارتند از:

  • نازک شدن مو
  • لکه های طاسی که از الگوهای معمولی برای آلوپسی آندروژنتیک (مرد یا زن) پیروی نمی کنند.
  • مشاهده توده های بزرگ غیرعادی مو در حمام، یا برس مو یا روی بالش

چه چیزی باعث تلوژن افلوویوم می شود؟

تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌ افتد که تعداد موها بیش از حد طبیعی وارد فاز تلوژن (ریزش) چرخه رشد مو شوند. در یک پوست سر سالم، تقریباً ۸۵ درصد از موها در فاز آناژن (رشد) یا کاتاژن (استراحت) و ۱۵ درصد باقیمانده در فاز تلوژن هستند. اکثر مردم روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از دست می دهند (این مقدار طبیعی ریزش مو است).

افرادی که دارای تلوژن افلوویوم هستند، نرخ بسیار بالاتری از ریزش مو را مشاهده خواهند کرد. استرس می تواند باعث شود تا ۷۰ درصد موهای آناژن زودتر از موعد وارد فاز تلوژن شوند. وقتی بخش قابل توجهی از موهای شما وارد فاز ریزش می شود، ریزش موی قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد. این به عنوان تلوژن افلوویوم شناخته می شود و می تواند توسط بسیاری از رویدادها یا شرایط مختلف ایجاد شود. اینها عبارتند از:

شوک عاطفی و استرس

استرس شدید یا شوک عاطفی یکی از بزرگترین عوامل ایجاد TE است. غم، افسردگی یا ضربه روانی همگی می توانند باعث TE شوند. شروع TE معمولاً با تأخیر همراه است و ریزش مو معمولاً حدود ۳ ماه پس از رویداد محرک رخ می دهد. در نتیجه، علت ریزش موی شما ممکن است بلافاصله مشخص نباشد و باعث نگرانی های اضافی شود.

چه چیزهایی باعث ریزش مو می شوند

محیط و ضربه جسمی

رویدادهایی که باعث آسیب فیزیکی به بدن شما می شوند نیز می توانند TE را تحریک کنند. این وضعیت ممکن است در اثر ضربه جسمی مانند تصادف با وسیله نقلیه، از دست دادن خون یا عمل جراحی، زایمان و کاهش وزن قابل توجه یا ناگهانی (معمولاً در نتیجه بی اشتهایی عصبی) ایجاد شود.

این بیماری همچنین ممکن است با قرار گرفتن در معرض سمومی مانند فلزات سنگین نیز ایجاد شود. دلیل آن این است که فولیکول های موی شما به دلیل “شوک” ناشی از تغییرات محیطی وارد وضعیت استراحت می شوند.

اگر این نوع TE به سرعت اتفاق بیفتد، احتمالا تا بعد از گذشت یک یا دو ماه، هیچ گونه نازکی مویی نخواهید داشت. اگر وضعیت آرام شود، موهای شما می توانند به سرعت به حالت عادی خود باز گردند. به طور معمول، این نوع TE در کمتر از شش ماه برطرف می شود. در عرض یک سال، موهای شما به طور معمول به حالت عادی باز می گردد.

هورمون ها

تغییر ناگهانی در سطح هورمون می تواند منجر به ریزش موی TE شود. نوسانات هورمونی می ‌تواند فولیکول ‌های مو را وادار کند تا وارد یک حالت استراحت طولانی ‌مدت (مانند تغییرات محیطی) شوند. اگر TE در دوران بارداری رخ دهد، معمولاً شش ماه تا یک سال پس از زایمان رشد مو از سر گرفته می شود.

داروهای تجویزی

برخی داروها می توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند. از جمله داروهای ضد افسردگی، قرص های ضد بارداری، داروهای ضد فشار خون، داروهای ضد انعقاد، بتا بلوکرها و دوزهای بالای ویتامین A یا سایر رتینوئیدها همگی با TE مرتبط هستند. دوز دارو نیز می تواند بر ریزش تاثیر بگذارد، بنابراین اگر شروع به مصرف دوز بالاتری از دارو کنید، ممکن است سطوح بیشتری از ریزش مو را مشاهده کنید.

اگر پس از مصرف یک داروی جدید دچار ریزش مو شدید فورا با پزشک خود صحبت کنید. آن ها می توانند علائم شما را بسنجند و سریعا آن را درمان کنند. پس از انجام برخی روش ‌ها یا ایمن ‌سازی، بدن شما ممکن است یک شوک را تجربه کند و فولیکول ‌های مو را وارد مرحله استراحت کند. در عرض چند ماه، رشد مو معمولاً الگوی اولیه خود را از سر می گیرد.

چه قرص هایی باعث ریزش مو می شوند

رژیم غذایی

برخی از محققان می گویند کمبود ویتامین یا مواد مغذی می تواند باعث ریزش مو شود. طبق نظریات، کمبود ویتامین B6، ویتامین B12 و آهن ممکن است بر رشد مو تأثیر بگذارند. از آنجایی که این ویتامین ها با TE مرتبط است، باید از رژیم گرفتن اجتناب کنید. اگر مکمل های ویتامین منبع اصلی این مواد مغذی شما هستند، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما در ایجاد یک رژیم غذایی مغذی کمک کنند.

ابتلا به بیماری

تعدادی از بیماری ها با TE مرتبط شده اند. اینها شامل کم خونی، کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، اچ‌ آی ‌وی، مالاریا، بیماری سل و تیفوئید است. در حالی که برخی از این بیماری‌ ها در ایران نادر هستند، اما در سایر نقاط جهان وجود دارند، بنابراین مهم است که خطر ابتلا به آن‌ ها را هنگام سفر به حداقل برسانید.

ریزش مو یکی دیگر از عوارض درماتیت تماسی آلرژیک به رنگ مو است. ریزش مو ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد. به عنوان مثال، بیماری خودایمنی آلوپسی آره آتا باعث ریزش کامل مو می شود.

چه کسانی می توانند به تلوژن افلوویوم مبتلا شوند؟

از آنجایی که TE توسط عوامل خطر خارجی مانند استرس عاطفی قابل توجه و ضربه فیزیکی ایجاد می شود، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد افراد در سنین یا جنسیت های خاص بیشتر در معرض خطر هستند. این بدان معناست که تلوژن افلوویوم می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد.

به نظر می‌ رسد که این بیماری در زنان شایع ‌تر است، اما این بیشتر به دلیل گزارش ناکافی در مردان است (ریزش موی زنان تأثیر روان‌ شناختی بیشتری دارد که منجر به سطوح بالاتر گزارش ‌دهی می ‌شود) و ارتباط بین تلوژن افلوویوم و ریزش مو پس از زایمان است.

آیا کووید-۱۹ می تواند باعث تلوژن افلوویوم شود؟

تلوژن افلوویوم در تعدادی از بیماران در حال بهبودی از کووید گزارش شده است و یکی از دلایل اصلی ریزش مو پس از کووید است. با این حال، ماهیت دقیق این رابطه هنوز مورد بحث است. تصور می‌ شود که استرس فیزیولوژیکی بهبودی از کووید می ‌تواند منجر به ریزش موی موقت منجر شود، زیرا ممکن است با شدت بیماری مرتبط باشد. سایر علل بالقوه افزایش شستن مو برای جلوگیری از انتشار ویروس و کمبود خواب مرتبط با اضطراب بهبودی است.

کرونا و تلوژن افوولیوم

روش های تشخیص تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم می تواند شبیه سایر انواع ریزش مو باشد (به ویژه آلوپسی آره آتا و طاسی با الگوی زنانه، که اغلب به طور مساوی در سراسر پوست سر پخش می شوند و همچنین برخی از انواع آلوپسی اسکار). در نتیجه، یک پزشک متخصص یا تریکولوژیست به انجام آزمایشات خاصی و بررسی موهای از دست رفته برای تشخیص تلوژن افلوویوم نیاز دارد. تلوژن افلوویوم را می توان با استفاده از چندین سنجش شناسایی کرد، آزمایشات رایج عبارتند از:

معاینه پوست سر

عرض و طول موهای از دست رفته، میزان ریزش مو را نشان می ‌دهد و می ‌تواند  TEدر مقابل آلوپسی آره ‌آتا را مشخص کند، که تمایل به توزیع تکه تکه ‌تری دارد. سایر نشانه ‌های موی سالم نیز مورد بررسی قرار می ‌گیرند، مانند ظاهر پوست سر، لکه ‌های طاسی، یا نازک شدن بیشتر موها.

تست کشش مو

این تست به تمایز بین TE و طاسی الگو مردانه کمک می کند. نتیجه کشش مو در TE مثبت است در حالی که در ریزش موی الگوی مردانه نتیجه منفی است.

تست شستشو

شمارش میزان موهای از دست رفته در طول شستشو می تواند نشان دهنده TE یا علت دیگری باشد.

آزمایش خون

این می تواند به تشخیص علت زمینه ای بالقوه مانند کم کاری / پرکاری تیروئید یا کم خونی (کمبود آهن) کمک کند.

تست شفاهی

یک متخصص از شما می پرسد که آیا در چند ماه گذشته رویدادهای محرکی را تجربه کرده اید یا خیر.

تلوژن افلوویوم چقدر طول می کشد؟

تلوژن افلوویوم یک وضعیت موقتی است، اما می تواند برای مدتی باقی بماند. بسته به محرک و حاد یا مزمن بودن آن معمولا بین ۳ ماه تا چند سال طول می کشد. بیماران مبتلا به TE حاد می توانند انتظار داشته باشند که بعد از حدود ۳ ماه شاهد رشد مو باشند. اگر این بیماری مزمن باشد افراد تا حداقل ۶ ماه پس از شروع TE رشد مجدد را مشاهده نمی کنند. رشد مجدد مو پس از TE ممکن است کمی طول بکشد، اما معمولاً به همان سرعتی که بقیه موهای شما رشد خواهند کرد، دوباره رشد می کنند.

تلوژن افلوویوم چیست؟ علائم، علل و روش های درمان این نوع ریزش مو

تلوژن افلوویوم مزمن چیست؟

تلوژن افلوویوم به طور معمول حاد است و اثرات آن در عرض چند ماه پایان می یابد. با این حال، در موارد نادر، این بیماری مزمن است. این بدان معناست که مدت زمان طولانی تری باقی می ماند و برخی از بیماران گزارش می دهند که سال ها پس از تشخیص ریزش مو ادامه دارد. یک مورد TE که بیش از ۶ ماه طول بکشد معمولاً مزمن در نظر گرفته می شود یا به عبارتی اگر فردی اغلب دوره‌ های ریزش مو را تجربه می‌ کند که بیش از شش ماه طول می ‌کشد، گفته می ‌شود که تلوژن افلوویوم مزمن دارد. TE مزمن اغلب با بیماری های مزمن مانند کم کاری تیروئید همراه است، اگرچه در برخی موارد به نظر می رسد هیچ محرکی وجود ندارد.

نحوه درمان تلوژن افلوویوم

در حال حاضر هیچ درمانی برای تلوژن افلوویوم وجود ندارد. با این حال، از آنجایی که این وضعیت موقتی است، کارهایی وجود دارد که می توانید برای معکوس کردن اثرات و تقویت رشد مو انجام دهید. اصلاح شیوه زندگی و استفاده داروهای بدون نسخه (OTC) نیز از درمان ‌های احتمالی TE هستند.

علت زمینه ای را درمان کنید

بهترین اقدام این است که علت را شناسایی کنید، خواه محیط، هورمون ها یا شیوه زندگی شما باشد. اگر می توانید دلیل TE خود را مشخص کنید، می توانید برای سرعت بخشیدن به بازیابی به این موضوع بپردازید. ممکن است بتوانید با درمان، مشاوره و یا دارو به عوامل روانی رسیدگی کنید. پزشک می تواند هر گونه بیماری زمینه ای (مانند کمبود آهن یا کم کاری تیروئید) را تشخیص داده و درمان کند. آنها همچنین می توانند در مورد اینکه آیا می توانید دوز داروی خود را برای مدیریت TE تنظیم کنید یا خیر راهنمایی کنند.

بگذارید مسیر خود را طی کند

تحقیقات نشان می دهد که TE حاد خود محدود شونده است و می تواند پس از حدود ۶ ماه به خودی خود متوقف شود. اگر منتظر بمانید فولیکول ها از مرحله تلوژن به فاز رشد مو خواهند رفت.

داروهای پیشگیری از ریزش مو

ماینوکسیدیل به عنوان راه حلی برای سرعت بخشیدن به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم پیشنهاد شده است. این محلول موضعی ریزش مو ممکن است فاز آناژن چرخه رشد مو را طولانی کند و از ورود موها به فاز ریزش زودرس جلوگیری کند. در حالی که تحقیقات عملی بیشتری برای تایید این ارتباط مورد نیاز است، یک مطالعه نشان می دهد که ماینوکسیدیل همچنین ممکن است ریزش مو را در افراد مبتلا به TE مزمن کاهش دهد.

آیا موهای ریخته شده در اثر تلوژن افوولیوم بر می گردد؟

روی تغذیه و رژیم غذایی تمرکز کنید

برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی حیاتی که برای سلامت مو ضروری هستند ممکن است در شما کم باشد. رژیم غذایی عامل بسیاری از محرک های TE است. خواه TE شما به دلیل کاهش وزن ناگهانی، کمبود آهن، یا مصرف بیش از حد ویتامین A باشد، ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی برای تسریع روند بهبودی داشته باشید. برای تعیین میزان مصرف ویتامین D، روی و آهن از پزشک خود کمک بگیرید.

مصرف یک رژیم غذایی متعادل برای دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز کمک خواهد کرد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل همچنین می تواند بقیه موهای شما را سالم نگه دارد، بنابراین تغذیه بخش مهمی از هر استراتژی ترمیم مو است. شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد مکمل های ویتامین می توانند علائم تلوژن افلوویوم را بهبود ببخشند.

آرامش داشته باشید

اگر استرس عاملی برای ریزش مو باشد، کاهش سطح استرس نیز ممکن است مفید باشد. برای مدیریت استرس خود می توانید شروع به یادداشت برداری یا تمرین مراقبه ذهنی کنید. یوگا و سایر اشکال فعالیت بدنی ممکن است به شما کمک کنند آرامش داشته باشید و رویکردی سالم برای مدیریت استرس ارائه دهید.

در مراقبت از موی خود محتاط باشید

اگر TE دارید محتاط بودن در حالت دادن به موهایتان بسیار مهم است. از سشوار کشیدن، صاف کردن یا فر کردن موهای خود تا زمانی که وضعیت شما بهبود نیابد خودداری کنید. در این مدت، رنگ کردن یا هایلایت مکرر ممکن است به موهای شما آسیب برساند و از رشد آن جلوگیری کند.

کمک حرفه ای بخواهید

اگر هیچ چیزی درست نشد، بهتر است برای درمان ریزش مو به دنبال کمک پزشکی باشید و اجازه دهید متخصص از آن مراقبت کند. یک متخصص پوست و مو می تواند علت اصلی را پیدا کند و اقدام مناسب را پیشنهاد دهد.

ریزش موی کرونا

بعد از تلوژن افلوویوم چقدر زمان لازم است تا موها دوباره رشد کنند؟

هنگامی که موهای شما بعد از TE شروع به رشد می کنند، معمولاً با همان سرعت بقیه موهای شما رشد می کنند. TE به فولیکول های مو آسیب نمی رساند، بنابراین وقتی مرحله تلوژن کامل شد، بیشتر فولیکول ها باید به فاز رشد برگردند و دوباره شروع به تولید موهای سالم کنند. بسته به طول موهای شما، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا موهای شما به طور کامل رشد کند.

اگر دچار ریزش مو هستید چه کاری باید انجام دهید؟

در حالی که TE موقتی و برگشت پذیر است، هر نوع ریزش مو می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود. اگر میزان ریزش بیش از حد مو را مشاهده کردید (چه در حمام یا روی بالش) وقت آن است که با یک متخصص تریکولوژیست صحبت کنید. آنها می توانند علت ریزش موی شما را تشخیص دهند و شما را در مسیر بهبودی قرار دهند و به شما کمک کنند اعتماد به نفس خود را به دست آورید.

لطفاً قبل از اینکه خیلی دیر شود برای بازیابی موها، قرار ملاقاتی را با یک متخصص مو رزرو کنید. هر چه زودتر علت ریزش موی خود را بررسی کنید، زودتر می توانید روند رشد مجدد مو را شروع کنید.

سوالات متداول

چه مقدار مو در اثر تلوژن افلوویوم از دست خواهم داد؟

تلوژن افلوویوم می تواند باعث شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد موهای خود را از دست بدهید. آزمایش کشیدن یا شستشوی مو می تواند نشان دهد که در حال حاضر چه نسبتی از موهای شما می ریزد.

ماندگاری تلوژن افلوویوم چقدر است؟

شایع ترین دلیل پشت آلوپسی منتشر غیر اسکار TE است. این بیماری با شروع ناگهانی ریزش موی عمومی مشخص می شود که معمولاً ۲ تا ۳ ماه پس از یک رویداد محرک رخ می دهد. برخلاف علائم مزمن تلوژن افلوویوم که بیش از شش ماه طول می کشد، اغلب پس از شش ماه خود به خود  محدود می شود.

آیا ریزش مو ناشی از تلوژن افلوویوم دوباره رشد می کند؟

رشد مجدد مو پس از رفع مشکل اساسی و معمول است. موها در عرض ۳ تا ۶ ماه با تلوژن افلوویوم دوباره رشد کنند. بیشتر اوقات، فقط نیمی از موها از بین می روند. سرعت ریزش می تواند گاهی کاهش یابد، اگرچه به ندرت به طور کامل متوقف می شود.

آیا تفاوتی بین تلوژن و آناژن افلوویوم وجود دارد؟

ریزش مو در مرحله آناژن یا رشد چرخه مو به عنوان آناژن افلوویوم شناخته می شود. این بر خلاف تلوژن افلوویوم است که در مرحله تلوژن یا مرحله استراحت چرخه مو ایجاد می شود و منجر به ریزش مو می شود.

بهترین درمان برای تلوژن افلوویوم چیست؟

بهترین درمان برای TE فقط می تواند توسط یک متخصص پیشنهاد شود که مشکل را تجزیه و تحلیل کرده و درمان مناسب را پیشنهاد کند.