اثرات کمبود مواد مغذی بر روی رشد مو یا ریزش موها چیست؟

اثرات کمبود مواد مغذی بر روی رشد مو یا ریزش موها چیست؟

اثرات کمبود مواد مغذی بر روی رشد مو یا ریزش موها چیست؟

نوشته admin

کمبود مواد مغذی و رشد مو با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی دارند. کمبود مواد مغذی می تواند بر استحکام و همچنین رشد موهای شما تأثیر منفی بگذارد. مطالعه نشان می دهد که در واقع کمبود ریزمغذی یک علت شایع ریزش مو است، به ویژه در میان افرادی که از قبلا در سلامتی کامل به سر می بردند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات کاملی در رابطه با ارتباط تغذیه با رشد موها ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 

تاثیر کمبود مواد مغذی بر رشد و ریزش موها

یک رژیم غذایی کامل و متعادل شامل مقادیر کافی سبزیجات و میوه های تازه، پروتئین، غلات و چربی های سالم است که برای رشد موها مفید است، در حالی که یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث ریزش مو شود. ریزمغذی های زیادی وجود دارد که کمبود آنها موها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این مواد مغذی در ادامه شرح داده شده است.

کمبود اسیدهای چرب ضروری

کمبود اسیدهای چرب ضروری باعث ریزش بیش از حد یا ریزش کامل مو و حتی ابرو می شود. این ترکیبات بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل را تشکیل می دهد و هرگز نباید آنها را حذف کرد.

کمبود زینک یا روی

کمبود زینک یک مسئله کاملاً شایع و جدی است که می تواند کل بدن از جمله موهای شما را تحت تأثیر قرار دهد. کمبود این ریزمغذی باعث می شود موها به شدت خشک، کم پشت و شکننده شوند. در برخی افراد، کمبود روی می تواند منجر به ریزش کامل مو شود.

 کمبود آهن

کمبود آهن یکی از شناخته شده ترین علل ریزش مو است. آهن به فولیکول های موهای سالم کمک می کند که موهای سالم و قوی تولید کنند. مصرف کمتر آهن منجر به رشد ضعیف مو و حتی ریزش مو می شود.

کمبود بیوتین

کمبود بیوتین منجر به متابولیسم ضعیف مواد مغذی و اختلال در تغذیه سلول‌ های فولیکول‌ مو می شود و در نتیجه به باعث ریزش مو خواهد شد. علائم رایج کمبود بیوتین یا B7 شامل نازک شدن و ریزش مو است. بیوتین یکی از اجزای مهم برای حفظ عملکرد، استحکام و بافت مو است.

بیوتین در روده ایجاد می شود، بنابراین هر بیماری یا علامتی که با عملکرد دستگاه گوارش تداخل داشته باشد، می تواند با سطح بیوتین تداخل کند. برخی داروها، سوء تغذیه، آنتی بیوتیک ها و سیگار کشیدن همگی می توانند در کمبود بیوتین نقش داشته باشند. اگرچه مصرف بیوتین به تنهایی برای کمک به رشد مو تضمینی نیست، اما مصرف B7 به عنوان مکمل خطر کمی دارد.

کمبود سلنیوم

کمبود سلنیوم عمدتاً مسئول رشد کم مو و ریزش موی عمومی است. این مینرال با خواص آنتی اکسیدانی و تعامل با آنتی اکسیدان ها برای حفظ سلامت عمومی و رشد موها بسیار حائز اهمیت است.

کمبود ویتامین

انواع ویتامین ها نقش کلیدی در تضمین سلامت مو دارند. کمبود ویتامین باعث ریزش مو، نازک و شکننده شدن موها، سلامت ضعیف مو و … می شود.

بهترین مواد مغذی برای رشد مو کدامند؟

ویتامین های مختلف نقش فعالی در تضمین سلامت بهتر مو و پوست سر دارند. از مهم ترین آنها می توان به ویتامین های A، B، C، D و E اشاره کرد.

هر دو ویتامین C و E سرشار از آنتی اکسیدان هستند و از آسیب رادیکال های آزاد در فولیکول های مو جلوگیری می کنند. فولیکول های مو سالم به معنای موهای سالم، درخشان و قوی است.

ویتامین D یا ویتامین آفتاب مسئول رشد و سلامت مو و حفظ فولیکول های مو است. کمبود ویتامین D منجر به انواع اثرات نامطلوب سلامتی از جمله آلوپسی می شود. تحقیقات نشان داده است که ویتامین D می تواند به تولید فولیکول های موی جدید کمک کند. اگرچه نقش کامل ویتامین D و رشد مو به طور کامل شناخته نشده است، مکمل ویتامین D گزینه خوبی برای بسیاری از افراد است. افرادی که در آب و هوای ابری زندگی می کنند یا رژیم گیاهخواری یا وگان دارند معمولاً برای دریافت ویتامین D کافی تلاش می کنند.

بیوتین یکی از ویتامین B محلول در آب و یکی دیگر از ویتامین های ضروری است که به داشتن موهای سالم و قوی کمک می کند. بیشتر مکمل‌ های بدون نسخه که برای رشد مو در نظر گرفته شده ‌اند شامل دوز سالم بیوتین هستند.

ویتامین A برای رشد سلولی بسیار مهم است و این شامل رشد مو نیز می شود. کمبود آن می تواند باعث ریزش مو شود. با این حال، ویتامین A بیش از حد با اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط است، بنابراین همیشه قبل از شروع یک مکمل جدید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

بازار مملو از مکمل های مختلف برای رشد مو است. اکثر اینها مواد مغذی مختلفی مانند آهن، اسیدهای چرب امگا ۳، سلنیوم، روی و غیره دارند. با این حال، مهم است که قبل از انتخاب هر مکملی علت ریزش مو را شناسایی کنید تا مطمئن شوید که مشکل ریزش مو شما به درستی برطرف خواهد شد.

اثرات کمبود مواد مغذی بر روی رشد مو یا ریزش موها چیست؟

اثرات کمبود مواد مغذی بر روی رشد مو یا ریزش موها چیست؟

بهترین مواد مغذی برای رشد موی سالم

با افزایش سن افراد، داشتن موهای سالم و پرپشت اغلب به موضوعی داغ تبدیل می شود. برای اکثر افراد، مو حدود ۶ اینچ در سال رشد می کند. در حالی که ریزش مو می تواند به عواملی مانند سن، ژنتیک و سلامت کلی بستگی داشته باشد، آنچه که فرد می خورد، می تواند تفاوت ایجاد کند و به کاهش ریزش مو کمک کنند.

در حالت ایده آل، هر ماده غذایی حاوی ویتامین B می تواند برای سلامت موهای شما معجزه کند. برخی از مواد غذایی که باید برای سلامت و رشد مو در رژیم غذایی خود بگنجانید عبارتند از:

ماهی حاوی مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، آهن، ویتامین B12، اسیدهای چرب امگا ۳ و غیره است که می تواند به از بین بردن موهای کدر و خشکی پوست سر کمک کند.

سبزیجات سبز تازه سرشار از ویتامین های A و C هستند و تولید سبوم را افزایش می دهند و به طور طبیعی مو را حالت می دهند. سعی کنید غذاهای حاوی بتاکاروتن بالا بخورید که در بدن به ویتامین A تبدیل شوند. برخی از اینها عبارتند از هویج، کدو تنبل، اسفناج، کلم پیچ و سیب زمینی شیرین.

حبوبات منبع غنی بیوتین، آهن و روی هستند که همگی برای رشد موی سالم ضروری هستند.

برخی دیگر از غذاهایی که منابع عالی بیوتین (ویتامین B) هستند شامل زرده تخم مرغ، آجیل، محصولات غلات، جگر، مخمر و آرد سویا است.

آجیل حاوی سلنیوم، روی و اسید آلفا لینولنیک است که به حالت طبیعی مو کمک می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند.

محصولات لبنی حاوی کلسیم برای رشد مو بسیار مهم است و لبنیات کم چرب منبع عالی این ماده مغذی هستند.

 

درمان های پزشکی برای ریزش مو

درمان‌های مختلفی برای ریزش مو ارائه می‌ شود تا به بازیابی موهای از دست رفته شما کمک کرده و پوست سر سالم ‌تر و کامل‌ تری داشته باشید. اگر به دنبال بهترین درمان های ریزش مو هستید، در اینجا چند مورد آورده شده که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید:

افرادی که با نازک شدن مو و ریزش مو سر و کار دارند، می توانند با استفاده از این سیستم رباتیک کاشت مو، این درمان پزشکی را انتخاب کرده و حجم موهای از دست رفته خود را به دست آورند.

استخراج واحد فولیکولی (FUE) یک روش کاشت مو است که در آن واحدهای کوچکی از ۱ تا ۴ فولیکول مو از ناحیه ای با رشد موی متراکم استخراج شده و در ناحیه طاس کاشته می شود.

پیوند واحد فولیکولی (FUT) همچنین به عنوان “جراحی نواری” شناخته می شود. در این روش جراحی، واحدهای فولیکولی (۱ تا ۴ مو) را پیوند می زنند و آسیب کمتری به پوست سر وارد می کنند. نتایج ظاهری طبیعی دارد.

تکنیک ‌های مختلف ترمیم موی زنانه مانند کاشت موی FUT، کاشت موی FUE، پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و کاشت موی رباتیک FUE و غیره می ‌توانند به بازیابی موفق موهای از دست رفته کمک کنند.

پلاسمای غنی از پلاکت یک درمان پیشگیری از ریزش مو است که به جلوگیری از ریزش بیشتر مو و دستیابی به پوست سر با موی پرتر کمک می کند.

 

سخن آخر

برای کاهش ریزش مو، روی مصرف یک رژیم غذایی کامل و پر از پروتئین، ویتامین C، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ تمرکز کنید. علاوه بر این، برخی از محصولات مو، مانند رنگ مو می توانند به ریزش مو کمک کنند. سعی کنید با موها ملایم باشید و از برس زدن یا شستن بیش از حد موها خودداری کنید. استرس همچنین می تواند بر روی رشد مو یا ریزش آن تاثیر بگذارد، بنابراین سعی کنید احساسات را مدیریت کنید و استرس را کاهش دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد مکمل های کاهش ریزش مو، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز صحبت کنید.