آیا محصولات رشد مو موجود در بازار در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟  

آیا محصولات رشد مو موجود در بازار در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟  

آیا محصولات رشد مو موجود در بازار در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟  

نوشته admin

درمان ریزش مو صنعت بزرگی است. صنعتی که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۸ بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. همین چند دهه پیش، درمان ریزش مو و بهبود رشد مو به معنای سفارش محصولاتی مانند شانه های ویژه، تونیک ها و معجون های مختلف بود. امروزه، یافتن محصولات متنوعی با هدف بهبود خط رویش مو، پرپشت کردن نواحی تنک و تحریک رشد مو آسان است.

با وجود این سوالی که همه از خود می پرسند این است که آیا محصولات رشد مو واقعاً نتیجه می‌ دهند یا صرفاً محصولاتی هستند که برای سود بیشتر تبلیغ می شوند. مانند بسیاری از صنایع، دنیای پیشگیری از ریزش مو دارای محصولات قابل اعتماد و اثبات شده ای است که می توان به آنها تکیه کند. ولی متأسفانه، در بازار محصولات فاقد اعتبار با درمان های اثبات نشده هم موجود است.

در سایت فروش کلاه گیس، ما محبوب ترین محصولات پیشگیری از ریزش مو و رشد مو موجود در بازار را در ادامه فهرست کرده ایم. برای هر محصول، نحوه عملکرد آن برای جلوگیری از ریزش مو، تحریک رشد مجدد مو یا هر دو، و همچنین آخرین تحقیقات در مورد اثربخشی آن را توضیح داده‌ ایم. در نهایت، توضیح داده ‌ایم که اگر مانند میلیون‌ ها مرد دیگر، متوجه کاهش خط رویش مو یا سایر علائم اولیه ریزش مو شده اید و می ‌خواهید از بدتر شدن آنها جلوگیری کنید، چه کاری می‌ توانید انجام دهید.

محصولات رشد مو موثر کدامند؟

در حال حاضر، دو محصول برای رشد مو وجود دارد که حداقل در مورد اثربخشی، بالاتر از بقیه هستند که شامل داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل است.

هر دوی این داروها توسط FDA برای درمان طاسی با الگوی مردانه، که شایع ترین شکل ریزش مو در مردان است، تایید شده اند. هر دو دارو متفاوت عمل می ‌کنند و به نظر می ‌رسد وقتی با هم استفاده می‌ شوند اثرات مکملی دارند. ما در بخش ‌های زیر با جزئیات بیشتر توضیح داده ‌ایم که این داروها چه هستند و چگونه کار می ‌کنند.

فیناستراید

فیناستراید یک داروی تجویزی برای طاسی با الگوی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک است. این دارو متعلق به دسته ای از داروها به نام مهار کننده های ۵-آلفا ردوکتاز است و با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT عمل می کند. برای درک نحوه عملکرد فیناستراید، مهم است که DHT  و نقشی که در ریزش موی ارثی ایفا می کند را بدانید.

DHT به عنوان یک محصول جانبی تستوسترون تولید می شود. اگرچه در اوایل زندگی شما مهم است، اما به عنوان یک بزرگسال، DHT می تواند باعث کوچک شدن فولیکول های مو شود و از رشد صحیح موهای جدید جلوگیری کند. با گذشت زمان، از آنجایی که DHT بر فولیکول ‌های موی شما تأثیر می ‌گذارد، ممکن است متوجه شوید که خط رویش مو به سمت عقب می‌ رود. مشکلی که در نهایت می ‌تواند به نازک شدن مو و ریزش مو تبدیل شود.

فیناستراید با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT از ریزش مو جلوگیری می کند و به شما کمک می کند موهایی را که از قبل دارید، حفظ کنید. برخی از مردان نیز پس از استفاده از فیناستراید برای چند ماه متوجه افزایش رشد مو می شوند، اگر چه این تضمین نمی شود.

فیناستراید به عنوان یک درمان ریزش مو در دهه ۹۰ پس از چندین سال به عنوان درمانی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) معرفی شد. ممکن است فیناستراید را دیده باشید که با نام Propecia®، نام تجاری اصلی آن تبلیغ می شود. برخلاف اکثر محصولات پیشگیری از ریزش مو، فیناستراید بسیار خوب عمل می کند. با استفاده روزانه، سطح DHT را تا حدود ۷۰ درصد کاهش می دهد، که برای متوقف کردن یا کاهش اثرات طاسی با الگوی مردانه برای اکثر مردان کافی است.

این مسئله با نتایج واقعی مطالعات پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، دو کارآزمایی بالینی که در مجله آکادمی پوست آمریکا با بیش از ۱۵۵۰ مرد منتشر شد، نشان داد که فیناستراید در طول دو سال باعث بهبود واقعی در تعداد مو و رشد کلی مو شده است. مطالعه دیگری نشان داد که بیش از ۸۰ درصد مردان مبتلا به طاسی با الگوی مردانه پس از استفاده از فیناستراید به مدت ۱۲ ماه، علائم بهبودی را نشان دادند.

به عنوان یک داروی تجویزی، فیناستراید می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. با این حال، این موارد غیر معمول هستند و اغلب با استفاده از فیناستراید موضعی می توان آنها را به حداقل رساند یا به طور کامل از آنها اجتناب کرد.

اگر شروع به مشاهده علائم اولیه ریزش مو کرده اید و می خواهید تراکم موهای خود را حفظ کنید یا موهای ضخیم تری داشته باشید، فیناستراید باید یکی از اولین محصولاتی باشد که به آن روی می آورید. نه تنها مصرف آن آسان و مقرون به صرفه است، بلکه واقعاً کار می کند و نتایج را می توان در طولانی مدت حفظ کرد. لازم به ذکر است، فیناستراید را پس از مشاوره با یک پزشک مورد استفاده قرار دهید

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک درمان موضعی برای ریزش مو است که با تحریک فولیکول های مو به حالت رشد فعال و تحریک جریان خون در پوست سر کار می کند. این دارو به صورت محلول و به صورت کف موجود است و می توانید به صورت موضعی آن را در مناطقی از پوست سر خود که تحت تاثیر نازک شدن مو قرار گرفته اند، استفاده کنید.

برخلاف فیناستراید که با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به DHT بدن شما، طاسی با الگوی مردانه را درمان می ‌کند، ماینوکسیدیل یک عامل رشد مو است که با ایجاد شرایط ایده ‌آل برای رشد مو در پوست سر کار می‌ کند. این بدان معنی است که ممکن است یک درمان مفید برای انواع ریزش مو به غیر از طاسی با الگوی مردانه، مانند تلوژن افلوویوم باشد.

ماینوکسیدیل شبیه به کود برای موهایتان عمل می کند در حالی که فیناستراید به عنوان نوعی محافظ در برابر اثرات DHT عمل می ‌کند. ماینوکسیدیل به تنهایی خوب عمل می کند، تحقیقات نشان می دهد که ۵۹ درصد از مردان مبتلا به ریزش موی الگو که از آن استفاده می کنند پس از ۱۲ ماه بهبودی را تجربه می کنند. با این حال، زمانی که همزمان با فیناستراید استفاده شود، بسیار موثر است. به عنوان مثال، همان تحقیق نشان داد که ۹۴.۱ درصد از مردانی که از هر دو دارو در طول ۱۲ ماه استفاده کرده‌ اند، بهبود یافته‌ اند.

ماینوکسیدیل به دلیل اثرات اثبات شده علمی آن یکی دیگر از محصولات ریزش مو است که باید در صدر لیست گزینه های درمانی شما قرار گیرد.

سایر محصولات رشد مو

وقتی صحبت از جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد موی سالم می شود، داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل یک درمان واقعی هستند. آنها توسط حجم زیادی از تحقیقات با کیفیت بالا پشتیبانی می شوند و هر دو تاییدیه FDA را به طور خاص برای درمان ریزش موی با الگوی مردانه دارند.

با این حال، محصولات دیگری برای رشد مو نیز وجود دارند که اگرچه توسط تحقیقات زیادی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل پشتیبانی نمی‌ شوند، اما وعده واقعی برای ارتقای پوست سر سالم، تحریک رشد و کمک به شما در جلوگیری از موهای آسیب دیده را نشان می ‌دهند.

می‌توانید این محصولات را به ‌عنوان نقش مکمل در بحث رشد موهای خود در نظر بگیرید. در حالی که آنها به اندازه فیناستراید و ماینوکسیدیل توسط تحقیقات علمی کاملاً پشتیبانی نمی شوند، به نظر می رسد مزایای واقعی را ارائه می دهند و هنوز هم نقش مفیدی دارند.

این محصولات شامل مکمل های رشد مو، شامپوهایی برای ارتقای سلامت بهینه مو، محصولات طبیعی و حتی دستگاه هایی برای افزایش جریان خون و فعالیت فولیکولی می باشد.

آیا محصولات رشد مو موجود در بازار در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟  

آیا محصولات رشد مو موجود در بازار در جلوگیری از ریزش مو موثر هستند؟

محصولات رشد مو ویتامینه

برخی از ویتامین ها، مانند ویتامین A و بیوتین در کمک به رشد موهای پرپشت و سالم نقش دارند. اگر کمبود هر یک از این ویتامین ها را دارید، اضافه کردن یک مکمل ویتامین به مجموعه مراقبت از مو می تواند ایده خوبی باشد. با این حال، مهم است که از تفاوت بین ویتامین ها برای سلامت بهینه مو و پوست سر و درمان های دارویی برای طاسی الگوی مردانه آگاه باشید.

ویتامین هایی مانند بیوتین (ویتامین B7) در کمک به رشد موهای سالم و قوی نقش دارند، اما ثابت نشده است که تاثیری بر طاسی مردانه دارد. از آنجایی که طاسی با الگوی مردانه نتیجه حساسیت به DHT است، تنها گزینه درمانی واقعی، مسدود کردن DHT با استفاده از محصولی مانند فیناستراید است.

این بدان معنا نیست که مصرف مکمل ویتامین ایده بدی است. از دیدگاه سلامتی و تندرستی عمومی، معمولاً ایده بسیار خوبی است. فقط انتظار نداشته باشید با افزودن ویتامین ها به برنامه صبحگاهی خود، خط رویش موی خود را بهبود بخشید یا ریزش موی ژنتیکی را معکوس کنید.

محصولات رشد مو گیاهی

نخل اره ای یکی از محبوب ترین ترکیبات مکمل های پیشگیری از ریزش مو است. نخل اره ای یک عصاره طبیعی از گیاهی است که در سراسر جنوب شرقی ایالات متحده رشد می کند و طیف وسیعی از مطالعات آن را با بهبود شرایط ناشی از سطوح بالای DHT مرتبط دانسته اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی نخل اره ای و فیناستراید نشان داد که نخل اره ای سطح DHT را در بافت پروستات مردان در طول شش هفته تقریباً ۳۲ درصد کاهش می دهد. اگرچه این اثر به اندازه فیناستراید قوی نیست، اما نشان می دهد که یک دوز منظم از نخل اره ای به طور بالقوه می تواند تبدیل تستوسترون به DHT را کاهش دهد.

آیا این بدان معنی است که می توانید فیناستراید را با مکمل نخل اره ای جایگزین کنید؟ نه کاملا. در حالی که برخی تحقیقات نشان می دهد که نخل اره ای برای جلوگیری از ریزش مو فوایدی دارد ولی به اندازه فیناستراید موثر نیست. همچنین مهم است که بدانید مصرف نخل اره ای و فیناستراید با هم می تواند منجر به تعامل بین این دو ماده شود، به این معنی که قبل از مصرف هر یک از انواع درمان ریزش مو باید با پزشک خود صحبت کنید.

شامپوهای رشد مو

اگر علاقه مند به دسترسی به مزایای موادی مانند نخل اره ای بدون مصرف یک کپسول روزانه هستید استفاده از شامپوی رشد مو به شما توصیه می شود. به عنوان مثال، شامپو ضخیم کننده مو با استفاده از نخل اره ای برای هدف قرار دادن DHT در سطح پوست سر فرموله شده است.

شامپوهای رشد مو با موادی مانند کتوکونازول، روی، نخل اره ای و بیوتین  در فرمولاسیون خود نقش حمایتی برای ارتقای سلامت پوست سر و کاهش خطر مشکلاتی مانند شکستگی مو دارند. آنها همچنین ممکن است به رشد سریعتر موهای شما کمک کنند، و مزایایی را به برنامه مراقبت از موی شما اضافه کنند.

به جای اینکه به شامپوهای رشد مو به طور کلی فکر کنید، بهتر است بر روی ترکیبات خاص و تأثیر آنها بر ریزش مو تمرکز کنید. در تحقیقات ثابت شده است که موادی مانند کتوکونازول و نخل اره ای بر روی رشد مو تاثیر دارند، در حالی که سایر ترکیبات رایج شامپو ممکن است اینطور نباشند.

قبل از خرید شامپوی رشد مو، حتما برچسب آن را بررسی کنید تا ببینید آیا مواد به کار رفته در شامپو با شواهد علمی واقعی تایید شده است یا خیر.

روغن های رشد مو

طبق مطالعات برخی از روغن های طبیعی مانند روغن دانه کدو تنبل و روغن رزماری اثرات محدودی بر رشد مو دارند. به عنوان مثال، مصرف روزانه مکمل روغن دانه کدو تنبل باعث افزایش ۴۰ درصدی تعداد موها در طی ۲۴ هفته شد، در مقایسه با حدود ۱۰ درصد در افرادی که یک دارونما غیر درمانی دریافت کردند.

همچنین شواهد محدودی در حمایت از روغن رزماری به عنوان یک درمان رشد مو وجود دارد. مطالعه منتشر شده در مجله Skinmed در سال ۲۰۱۵ نشان داد که روغن رزماری به اندازه ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک موثر است.

شایان ذکر است که تحقیقات علمی برای بسیاری از این روغن ‌های طبیعی محدود است و بسیاری از مطالعات موجود در مقیاس کوچک هستند. این بدان معنی است که حتی اگر آنها در یک مطالعه چشمگیر به نظر برسند، ممکن است هنوز اطلاعات کافی برای ارزیابی کامل اثرات و خطرات آنها نداشته باشیم.

آیا روغن های طبیعی به خوبی محصولاتی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل کار می کنند؟ در واقع باید بگوییم که شواهد کافی برای مشاهده این محصولات به عنوان درمان های اثبات شده ریزش مو وجود ندارد، حداقل نه در سطح فیناستراید یا ماینوکسیدیل.

با این حال، آنها ممکن است مزایایی را ارائه دهند و تحقیقات بیشتر به ما کمک می کند تا بیشتر در مورد مزایای بالقوه آنها به عنوان بخشی از برنامه درمان ریزش مو فکر کنیم.

شانه و کلاه لیزری

شانه ها و کلاه های لیزری که از نور لیزر برای تقویت رشد مو استفاده می کنند، در چند سال اخیر در بازار ظاهر شده اند. بسیاری از این محصولات در نتیجه قرار گرفتن در معرض لیزر، که ظاهراً جریان خون را در پوست سر بهبود می بخشد، میزان رشد مو را افزایش می دهند.

داده ‌های علمی پشت این محصولات، که به طور گسترده به عنوان دستگاه ‌های نور درمانی سطح پایین شناخته می‌ شوند، ترکیبی هستند و رشد مو بر اساس نوع دستگاه و شدت نور متفاوت است.

برای مثال، مطالعه ‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله آمریکایی درماتولوژی بالینی منتشر شد، تفاوت آماری معنی‌ داری را در تراکم مو بین افراد مبتلا به ریزش موی قابل مشاهده که از شانه لیزری استفاده می ‌کردند و افرادی که از دستگاه ساختگی استفاده می‌ کردند، نشان داد.

برخی از شرکت های تولید کننده و فروش این محصولات توصیه می کنند از آن ها همزمان با قرص های ریزش مو مانند فیناستراید برای نتایج سریع تر استفاده کنید. در حال حاضر، هیچ داده علمی قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد آنها دارای اثرات هم افزایی با سایر درمان های ریزش مو هستند.

در حالی که شانه های لیزری، کلاه و سایر محصولات به طور بالقوه می توانند برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو موثر باشند، شواهد علمی کافی هنوز وجود ندارد. به این ترتیب، بهتر است در مورد محصولات لیزر رشد مو با احتیاط عمل کنید، به خصوص برای هر چیزی که به عنوان یک درمان معجزه آسا برای ریزش موی متوسط تا شدید تبلیغ می شود.

ماساژورهای برقی پوست سر

ماساژورهای برقی پوست سر که ادعا می ‌کنند رشد مو را با تحریک پوست سر بهبود می‌ بخشند که بهتر است با درجه خاصی از شک و احتیاط به آنها نگریست. این محصولات معمولاً ارزان هستند، اما معمولاً توسط هیچ مدرک علمی قابل توجهی پشتیبانی نمی شوند.

در حالی که برخی از مطالعات از ماساژ پوست سر به عنوان یک درمان رشد مو حمایت می کنند، بسیاری از آنها محدودیت های عمده ای دارند که جدی گرفتن آنها را سخت می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ استفاده از ماساژور سر برای رشد مو تنها در۹ مرد بررسی کرد.

این بدان معنی است که نتیجه ‌گیری معنادار از این تحقیق دشوار است، زیرا اندازه مطالعه به اندازه کافی بزرگ نیست تا یافته ‌های قابل اعتمادی در مورد اثرات ماساژ بر سلامت مو ایجاد کند. مانند شانه ها و کلاه های لیزری هنوز شواهد علمی کافی برای حمایت از ادعاهای ماساژورهای الکتریکی پوست سر وجود ندارد. مثل همیشه، باید نسبت به هر محصولی که ادعای بزرگی در مورد اثربخشی آن وجود دارد، شک کنید.

جمع بندی

محصولات بی ‌شماری برای رشد مو وجود دارد، از داروهای مورد تایید FDA گرفته تا مکمل‌ های اسید آمینه، ماسک‌ های مو و سرم‌ های سر که هر کدام ادعا می‌ کنند حاوی مواد معجزه گری برای تحریک رشد موها هستند. در حالی که داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل توسط شواهد واقعی و با کیفیت بالا برای نشان دادن اثربخشی آنها پشتیبانی می شوند، سایر محصولات مو پشتیبانی زیادی ندارند.

اگر هدف شما درمان طاسی با الگوی مردانه یا زنانه است، بهترین نتایج را با پیروی از درمان های اثبات شده دریافت خواهید کرد. برای مردان، این به معنای استفاده از فیناستراید و ماینوکسیدیل است که هر دو به عنوان بخشی از طیف وسیعی از داروهای ریزش مو در دسترس هستند.

در مورد سایر شامپوها، مکمل‌ های خوراکی و محصولات سلامتی مو، بسیاری از اینها می ‌توانند علاوه بر رشد مو، مزایایی مانند تقویت ساقه‌ های مو، جلوگیری از خشکی مو و حفظ تارهای موی قوی و سالم داشته باشند.

این مقاله فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و توصیه پزشکی نیست. اطلاعات موجود در اینجا جایگزینی برای توصیه های پزشکی حرفه ای نیست و هرگز نباید به آنها اعتماد کرد. همواره در رابطه با فواید و عوارض هر درمانی با پزشک متخصص صحبت کنید.