آیا شامپو می تواند علت ریزش موی شما باشد؟ موثرترین شامپوهای رشد مو کدامند؟

آیا شامپو می تواند علت ریزش موی شما باشد؟ موثرترین شامپوهای رشد مو کدامند؟

نوشته admin

اگر نگران ریزش موهایتان هستید، ممکن است در جستجوی یک علت بالقوه باشید. این می تواند باعث شود یکی از محصولاتی را که تقریباً روزانه روی موهای خود استفاده می کنید (شامپوی خود) را مقصر بدانید. تنها کافی است یک جستجوی آنلاین سریع انجام دهید تا اطلاعاتی در مورد مواد شیمیایی و مواد مضر موجود در شامپوهایی که باعث ریزش مو می شوند، پیدا کنید.

در سایت فروش کلاه گیس شما را به خواندن ادامه مقاله دعوت می کنیم تا به جواب این پرسش برسید که آیا شامپوی شما واقعاً می تواند دلیل ریزش موی ناگهانی شما باشد یا خیر.

علت ریزش مو چیست؟

برای اینکه بفهمید چرا موهایتان ممکن است دچار ریزش شود، ابتدا باید چرخه رشد مو را که موهایتان طی می کند، درک کنید. این چرخه شامل چهار مرحله مختلف است:

  • آناژن، موهای شما به طور فعال در حال رشد هستند.
  • کاتاژن، رشد موهای شما متوقف می شود.
  • تلوژن، موهای شما در حالت استراحت است.
  • اگزوژن، موهای شما از فولیکول جدا شده و می ریزد تا راه را برای رشد مجدد مو باز کند.

این چرخه ای است که موهای همه افراد، حتی آنهایی که موهای بلند و زیبایی دارند، طی می کند. در واقع، ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز بدون هیچ گونه نگرانی کاملاً طبیعی است.

ریزش موی فراتر از میزان طبیعی می ‌تواند توسط طیفی از محرک‌ ها، از جمله افزایش سن، تغییر هورمون‌ ها یا حتی استرس ایجاد شود، که اغلب ربطی به محصولات موی مورد استفاده شما ندارد. پس آیا شامپو نیز می تواند باعث ریزش مو شود؟

آیا شامپو باعث ریزش مو می شود؟

شامپو به ندرت عامل مستقیم ریزش مو است. آکادمی پوست آمریکا (AAD) هیچ شامپو یا ترکیبی را که معمولا در شامپوها یافت می شود را به عنوان عامل ریزش مو فهرست نمی کند.

اما تحقیقات نشان می دهد که برخی از مواد تشکیل دهنده می توانند به موهای شما آسیب برسانند. این شامل عوامل ضد میکروبی، سورفکتانت ها و نگهدارنده ها هستند. در اینجا برخی از رایج ترین ترکیبات شامپو که می توانند به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ریزش مو شوند، آورده شده است.

سدیم دودسیل سولفات

سدیم دودسیل سولفات، همچنین به عنوان سدیم لوریل سولفات شناخته می شود، در بسیاری از شامپوها کف ایجاد می کند. این باعث می شود شامپو به راحتی استفاده شود و به طور موثر موهای شما را تمیز کند.

اما برخی تحقیقات نشان می دهد که سدیم دودسیل سولفات می تواند باعث از دست دادن پروتئین موهای شما شود. مو عمدتاً از نوعی پروتئین به نام کراتین تشکیل شده است. از دست دادن پروتئین به کراتین آسیب می رساند و منجر به دو شاخه شدن موها (موخوره) و مشکل در برس زدن مو می شود. شکستن و کندن ناخواسته موهایی که در فاز تلوژن یا اگزوژن نیستند ممکن است منجر به ریزش مو شود.

هر چه موهای شما بیشتر آسیب دیده باشد، از دست دادن پروتئین آن را بدتر می کند. بنابراین اگر موهای شما در حال حاضر کمی بد به نظر می رسد، از شامپوهایی که حاوی سدیم دودسیل سولفات هستند، اجتناب کنید. به جای آن از شامپویی که حاوی سدیم لورت سولفات است، استفاده کنید که یک ماده معمولی شامپو مرطوب کننده است که کمتر از سدیم دودسیل سولفات تحریک کننده است.

هیدانتوئین DMDM و فرمالدئید

هیدانتوئین  DMD یک ترکیب رایج شامپو است، اخیراً ادعاهایی در سایت ها منتشر شده که باعث ریزش مو می شود. در حالی که مستقیماً باعث ریزش موهای شما نمی شود، شواهدی وجود دارد که می تواند منجر به شرایطی شود که ممکن است روی موهای شما تأثیر بگذارد.

هیدانتوئین DMDM یک ماده نگهدارنده و ضد میکروبی است که مقادیر کمی فرمالدئید را در محصول آزاد می کند. این مقادیر کم برای اکثر افراد مضر تلقی نمی شوند، اگرچه تقریباً ۸-۹٪ از افرادی که با آن تماس دارند ممکن است یک واکنش آلرژیک را تجربه کنند. این واکنش اغلب منجر به درماتیت تماسی، نوعی تحریک پوست می شود. در حالی که همیشه باعث ریزش مو نمی شود، درماتیت تماسی پوست سر با تلوژن افلوویوم مرتبط است.

سولفید سلنیوم

این ماده خارش مرتبط با تحریک پوست سر را کاهش می دهد و خطر ریزش مو مربوط با شوره سر و درماتیت سبورئیک را به حداقل می رساند. اما مطالعه دیگری نشان می ‌دهد که شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در واقع می ‌توانند باعث ریزش موی سرتاسر پوست سر شوند.

همچنین با تغییر رنگ پوست سر مرتبط است. در حالی که بعید است که باعث ریزش مو شود، این یک عارضه جانبی ناخوشایند است. در نتیجه، ایده خوبی است که از شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم خودداری کنید، مگر اینکه شوره سر یا تحریک پوست سر شدید داشته باشید.

آیا شامپو می تواند ریزش مو را بهبود ببخشد؟

برخی از ترکیبات شامپو به طور فعال ریزش مو را کاهش می دهند، از جمله:

  • زینک پیریتیون – نشان داده شده است که این ماده پوست سر شما را سالم نگه می دارد، شوره سر را کاهش می دهد و از ریزش زودرس مو جلوگیری می کند (در شامپوهای رایج مانند Head & Shoulders یافت می شود).
  • کافئین – محلول های کافئین موضعی نشان داده شده است که اگر برای مدت طولانی روی پوست سر باقی بمانند در کاهش ریزش مو موثر هستند.
  • کتوکونازول – شامپوهای تخصصی حاوی کتوکونازول می توانند تراکم مو را بهبود ببخشند.
  • اسید سالیسیلیک – یکی دیگر از ترکیبات محبوب ضد شوره است، شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک با درمان موفقیت آمیز آلوپسی آره آتا مرتبط است.

همه شامپوها حاوی همه این مواد مفید نیستند. بنابراین اگر نیاز به درمان بیماری پوست سر یا تقویت رشد مو دارید، ابتدا لیست مواد تشکیل دهنده شامپو را بررسی کنید.

در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا شامپوهای حاوی کافئین تاثیری بر ریزش مو دارد و همچنین در مورد نتایج مطالعات انجام شده در این باره بیشتر بدانیم. پس با ما باشید.

آیا شامپو کافئین برای ریزش مو واقعاً مؤثر است؟

بیشتر بزرگسالان هر روز کافئین مصرف می کنند. این ترکیب در قهوه صبح، چای بعد از ظهر و حتی شکلات پس از ناهار شما موجود است. کافئین زمانی که احساس خستگی یا تخلیه انرژی می کنید به شما انرژی می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از ما در طول روز هوس مصرف کافئین را داریم.

اما این فقط مغز ما نیست که از افزایش کافئین سود می برد. تحقیقات نشان می‌ دهد که کافئین همچنین ممکن است ریزش مو را کاهش دهد و فولیکول ‌ها را برای تولید موهای جدید تحریک کند. اما آیا کافئین واقعا می تواند به افراد مبتلا به ریزش موی ژنتیکی کمک کند؟

در این راهنمای شامپو کافئین دار و ریزش مو، ما نتایج ۵ مطالعه را بررسی کرده‌ ایم تا ثابت کنیم که محصولات موی کافئین ‌دار واقعاً می ‌توانند ریزش مو را کاهش دهند و آنها را به یک راه‌ حل ایده‌ آل برای کسانی تبدیل می ‌کند که به دنبال یک درمان طبیعی برای علائم ریزش مو هستند.

در حالی که بسیاری از افراد برای رشد مو به ویتامین ها روی می آورند، تحقیقات نشان می دهد که شامپوهای کافئین دار بسیار موثرتر هستند. همچنین متوجه خواهید شد که شامپوهای کافئین چگونه با سایر درمان های ریزش مو برابری می کنند و آیا این روش درمانی مناسب برای ریزش مو شما است یا خیر.

شامپوهای کافئین دار محصولات پاک کننده مو و حاوی کافئین هستند. در شامپوها، اغلب به عنوان جزئی از عصاره دانه قهوه وجود دارد. شامپو کافئین ریزش مو را کاهش می دهد و در عین حال موهای شما را تمیز و سالم نگه می دارد. کافئین به راحتی به پوست نفوذ می کند، بنابراین استفاده از آن به طور مستقیم روی پوست سر به رسیدن آن به فولیکول های مو کمک می کند.

تفاوت بین شامپو کافئین و لوسیون کافئین چیست؟

در حالی که شامپوهای کافئین دار محبوب ترین محصولات موی کافئین دار هستند، لوسیون های موی کافئین دار نیز در دسترس هستند (مانند ماسک های مو). لوسیون ها به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت طولانی روی پوست سر باقی بمانند و به پوست سر زمان بیشتری برای جذب کافئین می دهند. در همین حال، شامپوهای کافئین دار معمولاً فقط برای چند دقیقه استفاده می شوند.

لوسیون ‌های دارای کافئین معمولاً نتایج چشمگیرتری را ارائه می ‌کنند که شاید به دلیل تفاوت در مدت زمان استفاده باشد. بنابراین قبل از شروع درمان ریزش مو با کافئین، ارزش این را دارد که در نظر بگیرید کدام راه حل برای شما بهترین است.

چرا کافئین برای موها مفید است؟

آلوپسی آندروژنتیک، که معمولا به عنوان طاسی با الگوی مردانه یا طاسی الگوی زنانه شناخته می شود، علت اصلی ریزش مو برای افراد در هر جنسیت است. تخمین زده می شود که تقریباً ۸۰٪ از مردان و ۵۵٪ از زنان تا سن ۸۰ سالگی این طاسی را تجربه می کنند.

ریزش مو می تواند تاثیر جدی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. زنان به ویژه مشکلات روانی مرتبط با ریزش مو (مانند احساس افسردگی و اضطراب) را گزارش کرده اند. برخی می گویند این امر باعث ایجاد مشکلاتی در ازدواج و شغل آنها می شود. در پاسخ، بسیاری از افراد برای درمان ریزش موهای خود به راه حل های بدون نسخه مانند شامپوهای کافئین دار روی می آورند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که شامپوها، لوسیون ‌ها، درمان‌ ها یا محصولات موی کافئین می‌ توانند در معکوس کردن آلوپسی آندروژنتیک مؤثر باشند. در واقع، مشخص شده است که اثری مشابه با درمان های دارویی رشد مو مانند ماینوکسیدیل دارد. کافئین به روش های مختلفی ریزش مو را کاهش می دهد:

  • به طور طبیعی اثرات دی هیدروتستوسترون (DHT)، هورمونی که بر ژن های شما برای سرکوب رشد مو تأثیر می گذارد، را خنثی می کند.
  • سطح پروتئین TGF-β۲ را کاهش می دهد و تنظیم کننده رشد مو IGF-1 را افزایش می دهد تا رشد مو را تقویت کند.
  • از غلاف ریشه خارجی موهای شما محافظت می کند و از آسیب و شکستگی مو جلوگیری می کند.

استفاده از محلول های کافئین دار روی پوست سر شما ممکن است جایگزین مناسب و طبیعی برای کاشت مو یا سایر درمان های گران قیمت ریزش مو باشد. اما بیشتر شواهدی که به بررسی اثرات کافئین بر ریزش مو می پردازند، به جای تجزیه و تحلیل واقعی بیماران، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی بسیار کنترل شده است.

آیا شامپوهای کافئین دار از ریزش مو جلوگیری می کنند؟

ما نتایج ۵ تحقیق in vivo را در مورد اثرات درمان های کافئین بر روی بیماران دارای ریزش مو را تجزیه و تحلیل کرده ایم و به نظر می رسد که آنها واقعا می توانند به کاهش ریزش مو کمک کنند.

سه مطالعه جداگانه نشان داد که استفاده منظم از شامپو کافئین (حداقل ۶ ماه) منجر به کاهش ریزش مو در بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک می شود. ساقه های مو پس از ۶ ماه استفاده قوی تر و ضخیم تر شدند. در یک مطالعه متمرکز بر زنان، موهای کمتری در آزمایش کشیدن مو از بین رفتند، که نشان می ‌دهد فولیکول‌ ها می ‌توانند به راحتی موها را پس از درمان با شامپو کافئین حفظ کنند.

همچنین شامپوی کافئین دار فقط برای ریزش موی الگوی زنانه و مرانه نیست. مطالعه دیگری اثرات آن را در زنان مبتلا به تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش مو ناشی از ضربه، استرس یا شوک عاطفی ارزیابی کرد. نتایج برای این نوع ریزش مو مشابه بود: کاهش ریزش مو، با بهبود قابل توجهی در استحکام مو.

سایر انواع ریزش مو، مانند آلوپسی آره آتا، در رابطه با محصولات ریزش مو کافئین دار مورد مطالعه قرار نگرفته اند. اما تحقیق دیگری در مورد بیماران مبتلا به نازک شدن مو نشان داد که تعداد کل موها پس از درمان با شامپو کافئین افزایش یافته است.

این نتایج برای مبتلایان به ریزش مو، به ویژه کسانی که در مراحل اولیه ریزش مو هستند، بسیار امیدوار کننده است. پیشگیری از ریزش مو اغلب ساده ‌تر از معکوس کردن ریزش مو است، بنابراین هرچه زودتر ریزش مو را درمان کنید، کمتر به مداخله تهاجمی مانند کاشت مو نیاز خواهید داشت.

شامپو کافئین در مقابل ماینوکسیدیل و سایر درمان های ریزش مو

فقط یک مطالعه محصولات کافئین دار ریزش مو را با سایر روش های درمان ریزش مو مقایسه کرده است. محققان اثرات یک لوسیون حاوی کافئین را با ماینوکسیدیل ۵ درصد برای بیمارانی که ریزش موی الگوی مردانه و زنانه داشتند مقایسه کردند. آنها دریافتند که هر دو درمان پس از ۶ ماه استفاده اثربخشی مشابهی را نشان دادند:

  • بهبود مشابهی در نسبت آناژن (مرحله رشد) فولیکول های مو
  • بیمارانی که از هر دو نوع درمان استفاده می کردند، سطوح رضایت مشابهی را گزارش کردند
  • بهبودهای مشابه در استحکام مو، پیشرفت طاسی و میزان ریزش مو

در حالی که نتایج معمولاً در افرادی که از درمان ترمیم موی ماینوکسیدیل استفاده می کنند سریعتر دیده می شود (حدود ۳ تا ۴ ماه)، عوارض جانبی بیشتری نیز وجود دارد که باید با آنها مقابله کرد. برخی از بیماران خارش پوست سر، سردرد، سرگیجه، ضربان قلب سریع و افزایش وزن را گزارش می کنند. هیچ نگرانی ایمنی برای شامپوهای کافئین مطرح نشده است

داروهایی مانند فیناستراید و دوتاستراید در برابر شامپوهای کافئینی آزمایش نشده اند، بنابراین نمی توان گفت که چگونه این ها با هم مقایسه می شوند. مانند ماینوکسیدیل، این درمان‌ ها می‌ توانند در کمتر از ۳ ماه تأثیر بگذارند. ریزش موی تهاجمی یا پیشرفته ‌تر باید در اسرع وقت درمان شود، بنابراین برای کسانی که در مراحل آخر ریزش مو هستند بهتر است به جای شامپوهای کافئین دار، راه حل ‌های سریع ‌تر را امتحان کنند.

صرف نظر از مرحله یا نوع ریزش مو، اگر بعد از ۶ تا ۹ ماه استفاده از شامپوی کافئین، نتیجه ای مشاهده نکردید، باید به دنبال یک نوع درمان جایگزین باشید. در این حالت از یک پزشک متخصص یا تریکولوژیست در رابطه با تشخیص نوع ریزش مو و درمان آن کمک بگیرید.

آیا نوشیدن قهوه می تواند به ریزش مو کمک کند؟

بعید است که نوشیدن قهوه مانند مصرف موضعی کافئین، فولیکول های شما را تحریک کند. اما مصرف روزانه یک فنجان قهوه، چای سبز یا چای سیاه ممکن است فوایدی در ارتباط با مو داشته باشد. استرس اکسیداتیو می تواند روند پیری را تسریع کند و منجر به ریزش موی زودرس شود. قهوه به عنوان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند و تأثیر آن بر موهای شما را به حداقل برساند.

اما فواید شامپوها و لوسیون های کافئین دار بسیار بیشتر از این اثرات است. به جز کاهش ریزش مو، می توانند:

  • PH پوست سر خود را کنند.
  • موها را نرم تر، صاف تر و براق تر کنند.
  • به طور طبیعی سایه موهای را عمیق تر می کنند.

کافئین همچنین می تواند قطر ساقه های مو را به خصوص در زنان افزایش دهد. یعنی به معنای واقعی کلمه می تواند موهای شما را بلندتر کند. اگر در رشد موهایتان به اندازه دلخواه مشکل داشته اید، استفاده از یک درمان یا محصول کافئین دار موی سر ممکن است فولیکول های شما را تحریک کند، حتی اگر موهایتان دچار ریزش نباشد.

عوارض جانبی شامپوهای کافئین دار

شامپوهای کافئین دار معمولاً برای موهای شما بسیار ایمن و ملایم هستند و کمترین عوارض جانبی دارند. با این حال، مانند هر محصول دیگر مراقبت از پوست یا مو، ممکن است عوارض جانبی جزئی وجود داشته باشد، به خصوص اگر بیش از حد استفاده شود. این شامل:

  • تحریک خفیف پوست سر
  • واکنش های آلرژیک (برای کسانی که به هر یک از اجزای شامپو حساسیت دارند)
  • تغییرات جزئی در سایه مو
  • در صورت استفاده زیاد، کارایی کاهش می یابد

این عوارض جانبی نسبت به سایر درمان های ریزش مو بسیار کمتر مشکل ساز هستند. در موارد نادر، فیناستراید می تواند باعث اختلال نعوظ، در کنار سایر عوارض جانبی شود. بنابراین اگر به دنبال یک درمان موثر ریزش مو با عوارض جانبی خفیف تر هستید، بهتر است شامپو یا لوسیون کافئین دار را امتحان کنید.

چه کسانی نباید از شامپوی کافئین دار استفاده کنند؟

شامپوها و لوسیون های کافئین دار می توانند به طور قابل توجهی ریزش مو را کاهش دهند. بنابراین برای هر کسی که به دنبال راه حل طبیعی ریزش مو است، گزینه ای عالی است. به لطف حداقل عوارض جانبی و اثربخشی ثابت شده، اگر در مراحل اولیه ریزش مو هستید، شامپوهای کافئین قطعا ارزش امتحان کردن را دارند. با این حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن شامپوهای کافئین برای شما مناسب نباشند، مانند:

  • ریزش موی شما پیشرفته است (مرحله ریزش مو خود را با مقیاس نوروود بررسی کنید)
  • ریزش موی شما تهاجمی است (شما به سرعت موهای خود را از دست می دهید)
  • شما یک راه حل سریع برای ریزش موی خود می خواهید
  • شما به مواد موجود در شامپوهای کافئین آلرژی دارید
  • بیش از ۹ ماه است که از شامپوهای کافئین دار استفاده می کنید بدون اینکه نتیجه ای بگیرید.

اگر هر یک از این موارد در مورد شما صدق می کند، با یک متخصص ریزش مو صحبت کنید تا بهترین راه حل را برای مقابله با ریزش مو پیدا کنید. در ادامه با توجه به سوالات مطرح شده، نگاهی خواهیم داشت به نحوه عملکرد شامپو کافئین برند آلپسین و اینکه آیا واقعاً در درمان طاسی الگوی مردانه و الگوی طاسی زنانه مؤثر است.

شامپو آلپسین (Alpecin)

شامپو آلپسین یکی از معروف ترین شامپوهای کافئین دار موجود در بازار است که شواهد زیادی دارد و مطالعات علمی در درجه اول توسط خود شرکت آلپسین انجام شده است. شامپو کافئین آنها که در سال ۱۹۰۵ تأسیس شد، ادعا می کند که یک درمان معجزه آسا برای ریزش مو و طاسی ارائه می دهد. بنابراین آیا آلپسین برای ریزش موی ناشی از آلوپسی آندروژنتیک موثر است؟

شامپو آلپسین چگونه کار می کند؟

شامپو C1 آلپسین دارای محتوای کافئین بالایی است که باعث تحریک فولیکول های مو و خنثی کردن اثرات تستوسترون می شود. تستوسترون می تواند باعث تشکیل DHT (دی هیدروتستوسترون) شود، یک هورمون جنسی که با کاهش تراکم مو و ریزش زودرس مو مرتبط است.

آلپسین همچنین ادعا می کند که موهای موجود را تقویت می کند. این شرکت بیان می‌ کند که با استفاده از کمبود مواد حالت دهنده، موها کمتر مستعد شکستن و ریزش می ‌شوند و حالت دادن به آن آسان‌ تر می ‌شود. آلپسین می گوید با گنجاندن روی و نیاسین در فرمول خود، شامپوی آنها رشد مو را بیشتر می کند. با این حال، همانطور که مصرف ویتامین ها برای رشد مو در وهله اول به کمبود آنها بستگی دارد، روی ممکن است فقط برای کسانی که از شوره سر رنج می برند به رشد مو کمک کند.

نحوه استفاده از آلپسین

شامپو C1 آلپسین را در حمام روی پوست سر خود بمالید. سپس دو دقیقه صبر کنید تا کافئین به پوست سر شما نفوذ کند. وب سایت آنها توصیه می کند که می توانید شامپو را تا نیم ساعت روی پوست سر بگذارید، زیرا جذب کافئین افزایش می یابد. اگر پوست سر حساس یا خارش دار دارید، ماندن آلپسین برای بیش از دو دقیقه می تواند باعث تحریک شود، بنابراین بهتر است از مصرف آن اجتناب کنید.

شواهد تحقیقاتی و بالینی در رابطه با شامپو آلپسین

مطالعات زیادی در وب سایت Alpecin وجود دارد که رشد مجدد موفقیت آمیز فولیکول های مو را به عنوان درمانی برای آلوپسی آندروژنتیک نشان می دهد.

مطالعه شرکت آلپسین با استفاده از فولیکول ‌های مو استخراج شده و در شرایط آزمایشگاهی (به معنای خارج از بدن) انجام شد. این بدان معناست که نتایج تحقیقات آنها لزوماً نمی تواند در مورد ریزش مو در دنیای واقعی اعمال شود، زیرا نحوه واکنش فولیکول ها روی سر شما با نحوه واکنش آنها در ظرف پتری بسیار متفاوت است.

عوارض جانبی شامپو آلپسین

شواهد حکایتی وجود دارد که نشان می دهد آلپسین می تواند باعث ریزش موهای بیشتر شود. برخی از افراد نیز ادعا می کنند که آلوپسی آره آتا آنها با شامپو C1 بدتر شده است. از آنجایی که آلپسین حاوی مواد حالت دهنده نیست، شامپو می تواند باعث خشکی شدید شود که در نهایت منجر به شکستن مو می شود. تحریک پوست سر و کاهش اثر بخشی از دیگر عوارض جانبی احتمالی است.

همچنین، استفاده طولانی مدت از آلپسین می تواند باعث تغییر رنگ مو شود، به خصوص اگر موهای شما رنگ شده باشد. می تواند باعث شود رنگ موهای روشن به مرور زمان قهوه ای تر شود. این برای همه شامپوهای کافئین دار صدق می کند، بنابراین اگر موهای رنگ شده دارید بهتر است از مصرف آنها اجتناب کنید.

در پایان

اگر هنگام شستشو متوجه ریزش موی زیادی در حمام شده اید، ممکن است به نظر برسد که مشکل شامپوی شما باشد. اما در اکثر موارد، علت اصلی دیگری برای ریزش موی بیش از حد وجود دارد. پزشک عمومی یا تریکولوژیست می تواند به شما در شناسایی علت ریزش مو کمک کند. هنگامی که علت آن را بدانید، جلوگیری از ریزش موهایتان بسیار آسان تر خواهد بود.

برای برخی از افراد، راه حل ممکن است بسیار ساده باشد و با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی، مانند دوری از محصولات حالت دهنده حرارتی، تغییر شامپو به شامپوهای کافئین دار، یا استفاده از تکنیک های کاهش استرس برای بازیابی ریزش مو پس از استرس باشد. برای برخی دیگر، به ویژه آنهایی که ریزش موی پیشرفته ‌تری را تجربه می‌ کنند، ممکن است لازم باشد به دنبال درمان‌ های بدون نسخه باشند. برخی از محبوب ترین آن ها عبارتند از فیناستراید، دوتاستراید و ماینوکسیدیل.

با این حال، اگر تمام موارد بالا را امتحان کرده اید و هنوز متوجه می شوید که موهای شما در حال ریزش است، ممکن است. به کاشت مو نیاز داشته باشید. کاشت مو شامل برداشتن فولیکول‌ های موی سالم و کاشت مجدد آن‌ ها در مناطقی از پوست سر که دچار طاسی شده است. کاشت مو یک روش سریع و طولانی مدت است که می تواند تفاوت واقعی را برای افرادی که دارای طاسی با الگوی مردانه یا ریزش موی زنانه هستند ایجاد کند.