۹ راه مراقبت از پوست سر حین شیمی درمانی

۹ راه مراقبت از پوست سر حین شیمی درمانی

نوشته admin

در این مقاله به ۹ راه حل برای مراقبت از پوست سر در شیمی درمانی اشاره شده است. چنانچه در این دوره قرار دارید یا به زودی داروهای خود را گرفته و شروع به مصرف آن ها میکنید حتما این مقاله را بخوانید.

  1. کلاه گیس بخرید

یکی از عوارض شیمی درمانی نازک شدن موها و یا ریختن آن ها است. کسانی که شیمی درمانی میکنند معمولا کاملا موهای خودشان را میزنند و به جای آن ها از روش های جایگزین مثل روسری، کلاه و یا کلاه گیس استفاده میکنند. بهترین روش جایگزین مو در این دوره  قطعا کلاه گیس است. پیش از شروع مصرف داروهای شیمی درمانی حتما به فکر خرید کلاه گیس شیمی درمانی  مناسب خودتان باشید زیرا کلاه گیس به راحتی از پوست سر شما محافظت میکند.

  1. از آب گرم استفاده کنید

دوش گرفتن شاید به صورت روزانه یا دو سه روز یکبار توسط همه افراد صورت بگیرید. اما در خصوص افراد تحت شیمی درمانی متفاوت است. ما میتوانیم با آب سرد و یا حتی کمی آب داغ کنار بیاییم. زیرا سرمان پر از مو است و تاثیر آب خیلی گرم روی پوست سرمان زیاد نیست. اما کسانی که شیمی درمانی میکنند میدانند تنها باید از آب ولرم برای شستشوی سر استفاده کنند. آب ولرم میتواند مراقبت از پوست سر کرده و شادابی و نشاط را به سلول های آن ببخشد.

  1. از محصولات طبیعی استفاده کنید

یکی از مهمترین مسائل مرتبط با دوره شیمی درمانی توجه به نوع محصولات بهداشتی و حتی آرایشی مورد استفاده در این دوره است. شامپو، صابون و تمام محصولاتی که پیشتر از آن برای شستشوی سر و صورت استفاده میکردید شاید به درد دوره شیمی درمانی شما نخورد. با گرفتن مشاوره از متخصص پوست یا تیم درمانی خودتان سعی کنید که بهترین محصولات شوینده و مراقبت از پوست سر در شیمی درمانی را تهیه کنید. نکته مهم در این خصوص انتخاب محصولات طبیعی به جای محصولات شیمیایی و مضر است.

  1. نرم کننده طبیعی بخرید

خشکی پوست سر احتمالا یکی از عوارض شیمی درمانی است. شما باید با کمک روغن ها و یا نرم کننده های طبیعی از خشک شدن بیش از حد پوست سر جلوگیری کنید. حتما حین خریی روغن های طبیعی یا همان نرم کننده ها از مراکز معتبر خرید کنید. و حتما مطمئن شوید که تنها از محصولات باکیفیت و طبیعی خریداری و استفاده میکنید.

  1. از یک سیستم درمان استفاده کنید

منظور از سیستم درمانی استفاده از محصولاتی است که معمولا توسط متخصصین پوست تجویز میشوند و به بهبود عملکرد و کیفیت پوست کمک زیادی میکنند. یکی از این سیستم های درمانی محصولات با کیفیت نیوکسین هستند. (Nioxin System No. 2) ابن کیت درمانی برای پاک کنندگی سر، درمان مشکلات پوست سر و همچنین محافظت از آن طراحی و ساخته شده است. اگر میخواهید در طول شیمی درمانی به خوبی از پوست سر محافظت کنید استفاده از این کیت ها و سیستم های درمانی را فراموش نکنید.

  1. از نور خورشید دوری کنید

نور خورشید یک نعمت بزرگ است. زیرا ما تمام حیات خود را مدیون این نور هستییم. با این وجود زمانی که پوست سر برهنه است و هیچ مویی ندارد بهتر است که از آن دوری کنیم و یا کمتر در معرض آن قرار بگیریم. نور زیاد خورشید میتواند باعث بدتر شدن سرطان شما شده و یا اینکه حتی  باعث شکل گیری سرطان پوست شود. برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید یا از روسری یا کلاه گیس طبیعی و یا اینکه کلاه های لبه دار محافظ استفاده کنید.

  1. مراقب خواب خود باشید

خواب برای بهبودی و ریکاوری بدن طراحی شده است. طی دوره سرطان و شیمی درمانی باید بیشتر به خوابتان رسیدگی کنید. استفاده از یک بالش نسبتا نرم و البته گرم میتواند به بهبود خوابتان کمک کند. اگر فکر میکنید که بالشتان که تا پیش از این با آن به خوبی به خواب میرفتید کمی سرد یا سفت به نظر میرسد آن را عوض کنید. اگر در شب های سرد سال به سر میبرید سعی کنید که یک روکش گرم برای بالش بدوزید یا اینکه از کلاه های مخصوص خواب استفاده  کنید تا پوست سرتان در طول خواب گرم بماند.

  1. آب زیاد بنوشید

آب برای انجام تمام فعالیت ها و سوخت و سازهای داخل بدن الزامی و از واجبات است. نوشیدن آب کافی میتواند باعث شادابی پوست شود. هرچقدر  آب بیشتر بنوشید رویش مو و کیفیت آن ها نیز بیشتر میشود. در دوره شیمی درمانی سعی کنید که حتما به اندازه کافی آب بنوشید و اگر برایتان مقدور بود با آب هرازچندگاهی پوست سر خودتان را آبرسانی کنید تا مانع از خشک شدن آن شوید.

  1. با دقت آشپزی کنید

زمانی که در دوره شیمی درمانی قرار دارید معمولا موهایتان حساس، نازک و خیلی کم پشت میشوند. این موضوع میتواند روی پوست سر نیز تاثیر بگذارد و آن را حساس کرده یا در معرض آسیب قرار دهد. یکی از مواردی که میتواند باعث آسیب پوست سر شود آشپزی است. نزدیک شدن بیش از حد به شعله گاز، فر یا آون تستر میتواند به پوست سر آسیب وارد کند. ما توصیه میکنیم که حین آشپزی در دوره شیمی درمانی اولا کلاه گیس شیمی درمانی استفاده کنید یا اینکه از روسری یا کلاه های مخصوص بهره ببرید. دوما فاصله خود با شعله پخت و پز را افزایش دهید. دقت کنید اگر پوست سر بیش از حد در معرض گرمای پخت و پز باشد میتواند آسیب ببیند و دردرسرهای دوره شیمی درمانی را برایتان بیشتر کند.