کلاه گیس شیمی درمانی و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

کلاه گیس شیمی درمانی

کلاه گیس شیمی درمانی و هر چیزی که باید درباره آن بدانید

نوشته کامران احمدی

ریزش مو در شیمی درمانی یک مساله رایج است که هم خانم ها و هم آقایان را درگیر می کند. یکی از روش های مدیریت ریزش مو در این دوران استفاده از کلاه گیس ها است. زیرا کلاه گیس به چند روش مختلف به بیماران شیمی درمان کمک می کند تا دوره درمان بهتری را طی کنند. در این مقاله تقریبا همه چیز درباره کلاه گیس شیمی درمانی توضیح داده شده است و اگر خود را برای دوره درمان آماده می کنید پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز تا انتها بخوانید.

کلاه گیس شیمی درمانی چیست؟

کلاه گیس شیمی درمانی در واقع به طیفی از کلاه گیس ها گفته می شود که برای بیماران سرطانی که در دوره درمان شیمی درمانی هستند مناسب هستند. این کلاه ها مزایای دارند که در مجموع برای بیماران سرطانی مفید در نظر گرفته می شوند.

مزایای کلاه گیس شیمی درمانی چیست؟

نتیجه تحقیقات بر روی بیمارانی که در دوران شیمی درمانی جهت درمان انواع سرطان هستند، نشان می دهد که ریزش مو تاثیر منفی بر روی اعتماد به نفس و روحیه بیماران دارد. محققان توصیه می کنند که استفاده از کلاه گیس های ساده در این دوران می تواند مزایای زیادی داشته باشد و به حفظ ظاهر و روحیه بیماران در این دوران کمک کند. برخی از مزایای استفاده از کلاه گیس مخصوص شیمی درمانی برای بیماران شامل این موارد می شود:

  • کمک به پوشش سر و حافظت از پوست آن در برابر تغییرات آب و هوا
  • افزایش اعتماد به نفس در طول درمان
  • حفظ روحیه
  • جلوگیری از جلب توجه
  • کمک به حفظ روابط اجتماعی در طول درمان
  • و …
کلاه گیس شیمی درمانی کوتاه

هزینه کلاه گیس شیمی درمانی چقدر است؟

بسته به اینکه دقیقا چه نوع کلاه گیسی انتخاب می کنید هزینه ها متغییر است. شما می توانید کلاه گیس هایی با موی طبیعی داشته باشید و یا اینکه نمونه های مصنوعی را خریداری کنید. هر کدام از این دو نوع نیز خودشان مدل های مختلفی دارند. اما به طور کلی هزینه کلاه گیس شیمی درمانی می تواند از ۲ میلیون به بالا شروع شود.

با انواع کلاه گیس شیمی درمانی آشنا شوید

صرف نظر از اینکه موهای کلاه گیس شما چه طرح و مدلی دارد (کوتاه-بلند؛ صاف- فرفری، با یا بدون رنگ و …) ما دو دسته کلاه گیس داریم. آن ها یا طبیعی هستند یا مصنوعی

کلاه گیس شیمی درمانی با موهای طبیعی

از موهای طبیعی انسان می توان در ساختار کلاه گیس ها استفاده کرد. آن دسته از کلاه گیس هایی که از جنس موی انسانی هستند معمولا کیفیت خوبی دارند و ظاهری طبیعی و اورجینال به چهره شخص استفاده کننده می دهند. مزیت کلاه گیس های طبیعی این است که درست مانند موهای خودتان می توانید آن ها را رنگ و کوتاه کنید و تقریبا هر حالتی که دلتان می خواهد به موهایش بدهید.

اما آن ها معایبی نیز دارند از جمله آنکه:

  • طیف رنگ کمتری در زمان خرید دارند
  • به آب و هوا واکنش نشان می دهند
  • به مرور زمان کیفیت خود را از دست می دهند
  • نیاز به مراقبت بیشتری دارند
  • هزینه کلاه گیس شیمی درمانی زیاد است
خانمی که در حال شانه کردن کلاه گیس شیمی درمانی است

کلاه گیس شیمی درمانی با موها مصنوعی

در مقابل نمونه های طبیعی، ما کلاه گیس های مصنوعی را داریم که موهای آن ها از الیاف مصنوعی ساخته شده. آن ها نسبتا هزینه کمتری دارند و در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم تر هستند. استایلی که دارند را در هر شرایطی حفظ می کنند.

اما آن ها معایبی مانند موارد زیر را نیز دارند:

  • به اندازه کلاه گیس شیمی درمانی طبیعی دوام ندارند
  • فرم دهی خوبی ندارند
  • به جز نمونه های گران قیمت آن که ظاهری طبیعی دارند، سایر آن ها چندان ظاهر طبیعی و اورجینالی ندارند.
خانمی که در حال انتخاب یک کلاه گیس شیمی درمانی است

برای بیماران شیمی درمان چه کلاه گیسی توصیه می شود؟

برای بیمارانی که در دوره درمان شیمی درمانی با ریزش مو مواجه هستند بهتر آن است که از کلاه گیس های با موهای طبیعی استفاده شود. استفاده از کلاه گیس های مصنوعی منعی ندارند اما کیفیت و زیبایی و حس آرامشی که موهای طبیعی به شما ارائه می دهند بیشتر از نمونه های مصنوعی است.

چطور خود را برای استفاده از کلاه گیس در دوران شیمی درمان آماده کنیم؟

پیش از آنکه به فکر خرید کلاه گیس شیمی درمانی باشید ابتدا از پزشک معالج خود در خصوص احتمال ریزش موی سرتان سوال بپرسید. چون تمامی روش های شیمی درمان منجر به ریزش مو نمی شود. اگر فکر می کنید و یا از قبل می دانید که با ریزش مو در شیمی درمانی مواجه می شوید می توانید قبل از خرید کلاه گیس و یا شروع شیمی درمانی خود اقدامات زیر را انجام دهید تا با آمادگی بهتری وارد روزها و ماه های آتی شوید:

  • چنانچه موهای بلند دارید آن ها را کوتاه کنید تا پس از استفاده از کلاه گیس، متوجه تغییرات زیادی نشوید.
  • به طور معمول ۲ تا ۳ هفته پس از شروع درمان شیمی درمانی موها کم کم شروع به ریزش می کنند. اگر چنین شد موهایتان را بتراشید زیرا اینکار احساس خارش پوست سر را کاهش می دهد.
  • قبل از ریزش مو در صورت تمایل حتما از کلاه گیس استفاده کنید تا به آن عادت کنید. همچنین اگر نمی خواهید دیگران متوجه درمان شما شوند حتما پیش از درمان به طور کامل در جمع از کلاه گیس خود استفاده کنید.

چطور  و از کجا کلاه گیس شیمی درمانی تهیه کنیم؟

کلاه گیس ها را می توان هم به صورت آنلاین و هم آفلاین تهیه کرد. خوشبختانه در سطح اینترنت فروشگاه هایی مانند “کلاه گیس” هستند که به صورت تخصصی این محصولات را به فروش می رسانند. همچنین شما می توانید به صورت حضوری به محل یکی از این فروشگاه ها مراجعه کنید. اگر در یافتن یک مرکز خرید کلاه گیس مشکل دارید می توانید از پزشک معالج خودتان نیز کمک بگیرید.

در هنگام خرید یک کلاه گیس خوب باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید کلاه گیس شیمی درمانی حتما میبایست به این فاکتورها توجه کرده و در خصوص آن ها فکر کرد:

  • سبک و استایل
  • جنس مو
  • بلندی مو
  • بافت مو
  • رنگ
  • اندازه کلاهک
  • سایز دور سر شما
  • حالت و فرم صورت شما

بنابراین بهتر است که ابتدا با یک کارشناس یا فروشنده در این زمینه صحبت کنید تا اطلاعات کاملی درباره کلاه گیس مناسب شما در اختیارتان قرار دهد.

عکس انواع کلاه گیس شیمی درمانی

چطور از یک کلاه گیس استفاده کنیم؟

روش گذاشتن کلاه گیس شیمی درمانی روی سر بسیار ساده تر  از زمانی است که شما موهای نسبتا زیادی روی سر دارید. افرادی که مو دارند ابتدا باید موهای خود را مرتب کرده و به پشت حالت دهند. سپس کلاه گیس را روی سر خود قرار داده و موهایشان را زیر آن پنهان می کنند. حتی ممکن است نیاز باشد از یک کلاه نازک بدون لبه (که معمولا توری است) روی موها قرار داده شده و با کمک گیره فیکس شود. سپس کلاه گیس روی سر قرار داده شود.

اما افرادی که کلاه گیس شیمی درمانی استفاده می کنند به دلیل ریزش مو ممکن است تراکم موها کم باشد یا اصلا مویی در کار نباشد. در نتیجه این افراد می توانند با یا بدون کلاه توری کلاه گیس را روی سر خود قرار دهند. فقط ممکن است این افراد برای گیر بهتر کلاه گیس روی پوست سر نیاز به چسب کلاه گیس داشته باشند. این چسب موقتی است و آسیبی به پوست سر نمی زند.

نکته: برای قرار دادن کلا گیس شیمی درمانی، حتما از دو دست خود کمک بگیرید. طرفین کلاه گیس را با دو دست بگیرید و با حرکت همزمان آن را روی سر تنظیم نمایید.

شیوه درست نگهداری و مراقبت از کلاه گیس به چه صورت است؟

معمولا در بسته بندی کلاه گیس ها شیوه استفاده و نگهداری از آن ها در قالب نوشته یا راهنما، قرار داده شده است. همچنین فروشنده توضیحات کاملی در خصوص نحوه استفاده از آن و یا نگهداری صحیح کلاه گیس را به شما آموزش خواهد داد. با این حال بد نیست در این نوشتار نیز توضیحاتی در خصوص مراقبت از کلاه گیس شیمی درمانی ارائه شود.

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از کلاه گیس خود مراقبت کرده و کیفیت آن را حفظ کنید بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

فقط از محصولات مخصوص کلاه گیس استفاده کنید

کیفیت موهای کلاه گیس و ساختار آن هرچند شباهت بسیار زیادی به موهای طبیعی خودمان دارد، اما دقیقا مثل آن ها نیست. بسیار مهم است که برای جلوگیری از بروز هرگونه آسیب به کلاه گیس شیمی درمانی خود، حتما محصولات مراقبت و نگهداری مخصوص آن را خریداری کنید.

به هیچ عنوان برای شستشو و یا نگهداری از موهای کلاه گیس از محصولات موی خود استفاده نکنید در غیر این صورت طول عمر و کیفیت موهای آن کاهش پیدا می کند.

به طور مرتب آن را شستشو دهید

کلاه گیس شیمی درمانی معمولا در مواقعی استفاده می شود که در افراد در میان جمع هستند. اگر چنین باشد و شما شخصی باشید که زیاد در جمع حاظر نمی شوید، می توانید با فواصل طولانی کلاه گیس خود را شستشو داده و تمیز کنید.

با این حال اگر به صورت روزانه آن را می پوشید حتما به فاصله هر ۱۰ روز یا هر ۲ هفته یک بار آن را شستشو دهید. چنانه برای حالت دهی و زیباتر کردن کلاه گیس از اسپری مو یا کرم های حالت دهنده استفاده می کنید حتما در این فواصل تعیین شده اقدام به شستن کلاه گیس خود کنید.

شستن و خشک کردن کلاه گیس شیمی درمانی باید مطابق دستورالعمل باشد

پس از هر بار شستن کلاه گیس شیمی درمانی، بسیار مهم است که مطابق با توضیحات فروشنده و یا دستوالعمل های خود کلاه گیس، از حوله و اسپری مخصوص مو استفاده کنید.

حتما از پایه های مخصوص برای نگهداری کلاه گیس استفاده کنید

بعد از شستن کلاه گیس و یا در مواقعی از آن استفاده نمی کنید بسیار مهم است که آن را روی یک استند یا پایه مخصوص قرار دهید. اینکار به خشک شدن کلاه گیس و یا حفظ حالت آن در زمانی که استفاده نمی شود کمک زیادی می کند.

همچنین این را به یاد داشته باشید که کلاه گیس های طبیعی ممکن است زودتر خشک شوند اما آن هایی که مصنوعی اند ممکن است برای خشک شدن بین ۸ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز داشته باشند. بنابراین به همان اندازه میبایست روی پایه یا استند قرار بگیرند.

کلاه گیس خود را از تغییرات دمایی محافظت کنید

اگر کلاه گیس در یک محیط بسیار گرم و یا بسیار سرد قرار داشته باشد ممکن است آسیب ببیند. بسیار مهم است که کلاه گیس را ترجیحا در دمای اتاق نگهداری کنید. قرار دادن آن در معرض حرارت بالا (مثلا جلوی آفتاب سوزان  و یا در کنار بخاری یا حتی سشوار غیر استاندارد) باعث آسیب جدی به کلاه گیس شیمی درمانی شما می شود.

منابع