روش های شیمی درمانی سرطان روده و منافع آن برای سلامتی

روش های شیمی درمانی سرطان روده و منافع آن برای سلامتی

روش های شیمی درمانی سرطان روده و منافع آن برای سلامتی

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان روده روشی است که در آن داروهای ضد سرطان از طریق تزریق وریدی یا خوراکی برای نابودی سلولهای سرطانی وارد بدن بیماران می شود. شیمی درمانی سرطان روده راهی موثر برای درمان درجات پایین سرطان روده و کنترل رشد توده های سرطانی در بدن است.

سرطان روده  با علائم و نشانه هایی که شامل خون در مدفوع ، تغییر در حرکات روده ، کاهش وزن و احساس خستگی مداوم باشد ، مشخص می شود. بیشتر سرطان های روده به دلیل کهولت سن و سبک زندگی رخ داده و فقط تعداد کمی از آنها به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد. عوامل خطر شامل رژیم غذایی ، چاقی ، استعمال دخانیات و کمبود فعالیت بدنی است.

رژیم های غذایی که خطر را افزایش می دهند شامل مصرف گوشت قرمز ، گوشت فرآوری شده و الکل است. ریسک فاکتورهای دیگر بیماری التهابی روده شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. برخی از اختلالات ژنتیکی ارثی که می توانند باعث سرطان روده بزرگ شوند ، شامل پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیرپولیپوز غیر ارثی است. با این حال ، اینها کمتر از ۵٪ موارد را شامل می شوند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

مراحل شیمی درمانی سرطان روده

شیمی درمانی سرطان روده در زمان های مختلف و اهداف متفاوتی انجام می شود که عبارتند از:

شیمی درمانی کمکی پس از جراحی تجویز می شود. هدف از بین بردن سلولهای سرطانی است که ممکن است بعد از عمل جراحی باقی مانده باشند زیرا بسیار کوچک تر از آن هستند  که دیده شوند.  همچنین با از بین بردن سلولهای سرطانی که از توده های سرطانی فرار کرده و در سایر قسمتهای بدن مستقر شده اند و در تست های تصویر برداری مشخص شده اند ، احتمال بازگشت سرطان کاهش می یابد.

قبل از جراحی برای کوچک کردن سرطان و برداشتن آسان تر . به این شیمی درمانی نئوادجوانت (گاهی اوقات با اشعه) گفته می شود. این کار اغلب برای سرطان رکتوم انجام می شود.

برای سرطان های پیشرفته که به اندام های دیگر مانند کبد نیز سرایت کرده اند ، می توان از شیمی درمانی برای کوچک شدن تومورها و تسکین مشکلات ایجاد شده استفاده کرد. اگرچه احتمال بهبود سرطان وجود ندارد اما این کار به افراد کمک می کند احساس بهتر و عمر طولانی تری داشته باشند.

شیمی درمانی سرطان روده چگونه انجام می شود؟

برای درمان سرطان روده می توانید به روش های مختلف شیمی درمانی کنید.

شیمی درمانی سیستمیک: داروها از طریق ورید به خون وارد می شوند یا اینکه آنها را از طریق دهان مصرف می شوند. داروها وارد جریان خون شما می شوند و تقریباً به تمام مناطق بدن شما می رسند.

شیمی درمانی منطقه ای: داروها دقیقاً وارد شریانی می شوند که به بخشی از بدن مبتلا به سرطان منتهی می شود. این عمل ماده شیمیایی را روی سلولهای سرطانی در آن منطقه متمرکز می کند. با محدود کردن مقدار دارو به بقیه بدن ، عوارض جانبی را کاهش می دهد. تزریق به شریان کبدی که مستقیماً در شریان کبدی تجویز می شود ، نمونه ای از شیمی درمانی منطقه ای است که گاهی اوقات برای سرطانی که به کبد گسترش یافته استفاده می شود.

داروهای شیمیایی برای سرطان روده بزرگ یا راست روده که از طریق ورید (IV) تجویز می شوند ، می توانند به صورت تزریق در طی چند دقیقه یا به صورت تزریق برای مدت زمان طولانی تری تجویز شوند. این کار را می توان در مطب پزشک ، مرکز تزریق یا در بیمارستان انجام داد.

 

روش های شیمی درمانی سرطان روده و منافع آن برای سلامتی

روش های شیمی درمانی سرطان روده و منافع آن برای سلامتی

بهتر است بدانید:

برای تجویز داروهای شیمیایی اغلب به سیستم IV وریدی کمی بزرگتر و محکم تر نیاز است. اینها به عنوان کاتترهای وریدی مرکزی (CVC) ، دستگاههای دسترسی وریدی مرکزی (CVAD) یا خطوط مرکزی شناخته می شوند. از آنها برای قرار دادن داروها ، فرآورده های خونی ، مواد مغذی یا مایعات به داخل خون استفاده می شود. همچنین می توان از آنها برای گرفتن خون برای آزمایش استفاده کرد. انواع مختلف CVC وجود دارد که متداول ترین آنها پورت و خط PICC است.

شیمی درمانی به صورت چرخه ای تجویز می شود و به دنبال آن یک دوره استراحت به شما فرصت می دهد تا از عوارض داروها بهبود یابید. چرخه ها اغلب ۲ یا ۳ هفته طول می کشند. این برنامه بسته به داروهای مورد استفاده متفاوت است. به عنوان مثال ، در بعضی مواقع داروها فقط در روز اول چرخه تجویز می شود یا برای چند روز متوالی یا هفته ای یکبار تجویز می شوند.

شیمی درمانی کمکی یا نئوادجوانت اغلب بسته به داروهای مورد استفاده در کل ۳ تا ۶ ماه تجویز می شود. طول دوره درمان سرطان روده بزرگ پیشرفته به میزان عملکرد آن و عوارض جانبی شما بستگی دارد.

داروهای شیمی درمانی سرطان روده

برخی از داروها که معمولاً برای سرطان روده استفاده می شوند عبارتند از:

۵-فلوروراسیل (۵-FU)

Capecitabine) Xeloda) ، قرصی که پس از رسیدن به تومور به ۵-FU تغییر می یابد.

ایرینوتکان (کامپتوسار)

اگزالی پلاتین (الوکساتین)

تری فلوریدین و تیپیراسیل (Lonsurf) ، دارویی ترکیبی به شکل قرص

غالباً از ترکیبات ۲ یا ۳ مورد از این داروها برای درمان استفاده می شود. بعضی اوقات ، داروهای شیمیایی به همراه داروی درمانی هدفمند تجویز می شود.

عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی سرطان روده

داروهای شیمیایی به سلولهایی که به سرعت تقسیم می شوند حمله می کنند ، به همین دلیل آنها سلولهای سرطانی را از بین می برند. اما سلول های دیگر بدن مانند سلول های موجود در فولیکول های مو و مخاط دهان و روده ها نیز به سرعت تقسیم می شوند. این سلول ها می توانند تحت تأثیر مواد شیمیایی قرار بگیرند که منجر به عوارض جانبی می شوند.

عوارض جانبی شیمی درمانی بستگی به نوع و دوز داروهای داده شده و مدت زمان مصرف آنها دارد. عوارض جانبی شایع شیمی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • زخم های دهان
  • از دست دادن اشتها یا کاهش وزن
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • تغییر ناخن
  • تغییر پوست
  • افزایش احتمال عفونت ( کاهش گلبول های سفید خون)
  • کبودی یا خونریزی آسان ( کاهش پلاکت خون)
  • خستگی ( کاهش تعداد گلبول های قرمز خون)

بیشتر این عوارض با گذشت زمان و پس از پایان درمان از بین می روند. بعضی از آنها ، مانند بی حسی دست و پا ناشی از اگزالی پلاتین ، ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد یا ریزش مو ناشی از این داروها تا مدت ها از رویش موهای شما جلوگیری می کند. اغلب روش هایی برای کاهش این عوارض وجود دارد. به عنوان مثال به شما داروهایی برای جلوگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ می دهند یا ممکن است به شما گفته شود در هنگام تجویز داروهای شیمیایی ، تکه های یخ را در دهان خود نگه دارید تا احتمال ابتلا به زخم های دهان کاهش یابد.

در بین عوارض فوق اگر ریزش مو برای شما آزار دهنده است می توانید قبل از شروع درمان اقدام به خرید یک کلاه گیس مناسب کنید تا دوره های درمانی خودتان را راحت تر تحمل کنید.