در رابطه با روش های شیمی درمانی سرطان خون چه می دانید؟

در رابطه با روش های شیمی درمانی سرطان خون چه می دانید؟

در رابطه با روش های شیمی درمانی سرطان خون چه می دانید؟

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان خون راهی برای درمان این بیماری پیچیده است و در واقع راه اصلی درمان این بیماری است. شیمی درمانی سرطان خون برحسب نوع بیماری فرد با دوزهای متفاوتی صورت می گیرد.

خون حدود هشت درصد از وزن طبیعی بدن را تشکیل می دهد و نقش مهمی در عملکرد بدن دارد. همانطور که خون در سراسر سیستم عروقی شما گردش می کند  کلیه اعضای بدن را با اکسیژن ، مواد مغذی ، هورمون ها و آنتی بادی ها تغذیه می کند. خون از مخلوط تقریباً مساوی پلاسما و سلول های خونی (گلبول های قرمز ، گلبول های سفید و پلاکت ها) تشکیل شده است. در ادامه در سایت فروش کلاه گیس در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

سرطان خون معمولاً نتیجه تکثیر غیر طبیعی و بیش از حد گلبول های خون است.  سرطان های خون هر ساله حدود ۱۰ درصد از کل سرطان های تشخیص داده شده در ایالات متحده را تشکیل می دهند. سرطان های خون (از جمله سرطان خون ، لنفوم و میلوم) در مردان بیشتر از زنان است و حدود ۲۵ درصد از کل سرطان های کودکان را تشکیل می دهد.

 

انواع شیمی درمانی سرطان خون

اگرچه علت خاص سرطان خون ناشناخته است اما عوامل مختلفی با بروز آن ارتباط دارند. برخی از دلایل شامل افزایش سن،  سابقه خانوادگی ، سیستم ایمنی ضعیف و عفونت های خاص هستند.

برخی از علائم شایع سرطان خون شامل ضعف ، خستگی و بد خوابی ، تنگی نفس ، کبودی بیش از حد یا آسان بدن ، خونریزی لثه ، عفونت های مکرر یا تب ، تعریق بدن در طول شب ، کاهش وزن ، احساس استفراغ مکرر ، بی اشتهایی ، بزرگ شدن غدد لنفاوی ، درد شکم ، درد استخوان و کمردرد …هستند.

درمان سرطان های خون نیز متفاوت است و شامل نظارت بدون درمان بیمار تا درمان های استاندارد سرطان  یعنی ایمنوتراپی ، شیمی درمانی و هدف درمانی را شامل می شود.

شیمی درمانی یکی از درمان های اصلی سرطان های خون است و معمولاً به صورت خوراکی و یا از طریق تزریقی انجام می شود. این داروها در سراسر جریان خون برای از بین بردن سلولهای سرطانی حرکت می کنند و اغلب در ترکیب با سایر روشهای درمانی استفاده می شوند – گاهی اوقات قبل از پیوند سلولهای بنیادی برای بازگرداندن سلولهای خونی سالم مورد استفاده قرار می گیرند.

در رابطه با روش های شیمی درمانی سرطان خون چه می دانید؟

در رابطه با روش های شیمی درمانی سرطان خون چه می دانید؟

بهتر است بدانید:

شیمی درمانی برای سرطان خون به موارد مختلفی بستگی دارد که شامل حالت بیماری ، سلامتی و تندرستی ، اهداف ، پیش بینی نتیجه است. تیم درمانی شما طیف وسیعی از داروهای شیمی درمانی را برای هدف قرار دادن سرطان خاص شما انتخاب می کند.

پزشکان اغلب از شیمی درمانی به همراه پرتو درمانی و استروئیدها برای درمان سرطان خون استفاده می کنند. معمولاً چندین دوره شیمی درمانی خواهید داشت ، یک دوره درمانی و پس از آن دوره استراحت که اجازه می دهد بدن شما بهبود یابد و قدرت خود را افزایش دهد.

در برخی موارد شیمی درمانی را با پیوند سلول های بنیادی ترکیب می کنند که جایگزین سلول های خون سازی شوند که با داروهای شیمیایی از بین می روند.

اقدامات احتیاطی شیمی درمانی سرطان خون

در حالی که همیشه تلاش بر این است تا عوارض جانبی شیمی درمانی به حداقل برسد اما در مورد افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند اقدامات احتیاطی بیشتری لازم است مثلا بیماران مسن که اغلب تحمل درمان برای آنها دشوارتر است باید بیشتر تحت نظارت قرار بگیرند.

زنان باردار در حالت ایده آل باید قبل از درمان زایمان کنند یا فقط داروهای خاصی را در هر سه ماهه بارداری دریافت کنند. گروه دیگر بیماران جوان تری هستند  که معمولاً بهتر از بزرگسالان به شیمی درمانی پاسخ می دهند و آنرا تحمل می کنند ، اما هنوز در حال رشد هستند.

در طول این دوره باید از داروهایی برای تسریع تولید گلبول های سفید خون پس از شیمی درمانی استفاده کرد تا خطر ابتلا به عفونت کاهش  یابد.

از آنجاییکه شیمی درمانی منظم معمولاً به مغز و نخاع (سیستم عصبی مرکزی یا CNS) نمی رسد بنابراین این مناطق می توانند مخفیگاهی برای سلولهای سرطانی باشند. در صورت نیاز می توان از طریق تزریق دارو به مایع مغزی- نخاعی از این مسئله جلوگیری کرد که به آن شیمی درمانی داخلی می گویند.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان خون

عوارض جانبی با توجه به نوع درمان شیمیایی متفاوت است. خستگی شایع ترین علامت است و حالت تهوع و ریزش مو نیز ممکن است رخ دهد. برای حل مشکل ریزش مو شما می توایند قبل از شروع شیمی درمانی یک کلاه گیس مناسب تهیه کنید. کلاه گیس تا حدوی می تواند مانع تغییر چهره شما شود و کمک کند این دوران را راحت تر سپری کنید.