انواع سرطان سینه و روش های شیمی درمانی سرطان سینه

انواع سرطان سینه و روش های شیمی درمانی سرطان سینه

انواع سرطان سینه و روش های شیمی درمانی سرطان سینه

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان سینه روشی برای از بین بردن توده سرطانی و جلوگیری از گسترش سرطان در بدن است. شیمی درمانی سرطان سینه شامل مراحل مختلفی است که برحسب گرید سرطان سینه بر اساس تشخیص دکتر انجام می شود.

سرطان سینه بیماری است که در آن رشد سلول های پستان از کنترل خارج می شوند. انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد و نوع سرطان بستگی به این دارد که سلولهای پستان به چه نوع سرطانی تبدیل شوند.

سرطان سینه می تواند از قسمت های مختلف پستان شروع شود. سینه از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که شامل لوبول ها ، مجاری و بافت همبند است. لوبول ها غدد تولید کننده شیر هستند. مجاری لوله هایی هستند که شیر را به نوک سینه منتقل می کنند. بافت همبند (که از بافت های فیبری و چربی تشکیل شده است) همه چیز را احاطه کرده و در کنار هم نگه داشته است. بیشتر سرطان های سینه از مجاری یا لوبول شروع می شوند. سرطان سینه می تواند از طریق رگ های خونی و عروق لنفاوی به خارج از پستان گسترش یابد و با متاستاز فرد را از پای درآورد. در ادامه در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

شیمی درمانی سرطان سینه چگونه انجام می شود؟

شایعترین انواع سرطان سینه عبارتند از:

کارسینوم تهاجمی مجاری:در این شرایط سلولهای سرطانی در خارج از مجاری و قسمت های دیگر بافت پستان رشد می کنند. سلولهای سرطانی مهاجم همچنین می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند و متاستاز ایجاد کنند.

کارسینوم تهاجمی لوبولار : سلولهای سرطانی از لوبول ها به بافتهای نزدیک تر در پستان گسترش می یابند. این سلولهای سرطانی مهاجم می توانند به سایر قسمتهای بدن نیز سرایت کنند.

از انواع کمتر شایع سرطان سینه می توان به بیماری پاگت ، آیکون خارجی مدولار ، موکوزین و التهاب پستان اشاره کرد. سرطان مجاری درجا (DCIS) یک بیماری دیگر است که ممکن است منجر به سرطان پستان شود. در این وضعیت سلولهای سرطانی فقط در پوشش مجاری هستند و به سایر بافتهای پستان گسترش نیافته اند.

بر اساس هریک از انواع سرطان های ذکر شده نوع و روش شیمی درمانی متفاوت است و توسط پزشک تعیین خواهد شد تا بهترین نتیجه حاصل شود.

شیمی درمانی سرطان سینه چه زمانی انجام می شود؟

همه زنان مبتلا به سرطان سینه به شیمی درمانی احتیاج ندارند ، اما شرایط مختلفی وجود دارد که در آنها شیمی درمانی توصیه می شود:

بعد از جراحی (شیمی درمانی کمکی):

ممکن است شیمی درمانی کمکی برای از بین بردن سلولهای سرطانی باقی مانده یا گسترش یافته اما  غیرقابل مشاهده حتی در آزمایشات تصویربرداری انجام شود. اگر به این سلول ها اجازه رشد داده شود، می توانند تومورهای جدیدی را در مکان های دیگر بدن ایجاد کنند. شیمی درمانی کمکی می تواند خطر بازگشت سرطان سینه را کاهش دهد.

قبل از جراحی (شیمی درمانی نئوادجوانت):

ممکن است برای کاهش حجم تومور از شیمی درمانی نئوادجوانت استفاده شود تا با جراحی کوچکتر بتوان آن را از بین برد. به همین دلیل ، شیمی درمانی نئوادجوانت اغلب برای درمان سرطان هایی استفاده می شود که خیلی بزرگ هستند و در صورت تشخیص با یکبار جراحی نمی توان آنها را از بین برد.

همچنین با شیمی درمانی قبل از برداشتن تومور پزشکان می توانند نحوه واکنش سرطان به داروها را ببینند. اگر اولین مجموعه داروهای شیمیایی تومور را کوچک نکند ، پزشک شما می فهمد که به داروهای دیگری نیاز است. درست مثل شیمی درمانی کمکی ، شیمی نئوادجوانت می تواند خطر بازگشت سرطان سینه را کاهش دهد.

برای انواع خاصی از سرطان سینه اگر در جراحی پس از شیمی درمانی هنوز هم سلول های توموری پیدا شوند ممکن است شیمی درمانی بیشتری بعد از جراحی به شما پیشنهاد شود تا احتمال بازگشت سرطان (عود) کاهش یابد.

در مورد سرطان پستان پیشرفته:  شیمی درمانی می تواند به عنوان اصلی ترین درمان برای زنانی که سرطان آنها در خارج از پستان و زیر بغل گسترش یافته است ، چه درتشخیص اولیه و چه بعد از درمان های اولیه توصیه شود. طول دوره درمان بستگی به میزان کارایی داروهای شیمیایی و تحمل آن دارد.

بعضی اوقات مشخص نیست که شیمی درمانی مفید است یا خیر. آزمایشاتی مانند Oncotype DX در دسترس است که می تواند به شما در تعیین اینکه چه زنانی بیشتر از شیمی درمانی منفعت می برند، کمک می کند.

انواع سرطان سینه و روش های شیمی درمانی سرطان سینه

انواع سرطان سینه و روش های شیمی درمانی سرطان سینه

داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی سرطان سینه

شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه می تواند قبل از جراحی یا بعد از جراحی (کمکی) انجام شود. در بیشتر موارد درمان شیمیایی همراه با ترکیبات دارویی بسیار موثر است. امروزه پزشکان از ترکیبات مختلفی استفاده می کنند و مشخص نیست که کدام ترکیب بهترین است زیرا بستگی به بدن فرد دارد.

داروهای کمکی و نئوادجوانتی

  • آنتراسایکلین ها مانند دوکسوروبیسین (Adriamycin) و epirubicin (Ellence)
  • تاکسنها ، مانند پاکلیتاکسل (تاکسول) و دکتاکسل (تاکوستر)
  • ۵-فلوئوروراسیل (۵FU- یا کپسیتابین)
  • سیکلوفسفامید (سیتوکسان)
  • کاربوپلاتین (پاراپلاتین)

غالباً از ترکیبی از ۲ یا ۳ مورد از این داروها استفاده می شود.

داروهای سرطان سینه پیشرفته

  • تاکسنها ، مانند پاکلیتاکسل (تاکسول) ، دوکتاکسل (تاکسوتر) و پاکلا تاکسل متصل به آلبومین (ابراکزان)
  • آنتراسایکلین ها (دوکسوروبیسین ، دوکسوروبیسین لیپوزومی پگیله و اپی روبیسین)
  • عوامل پلاتین (سیس پلاتین ، کاربوپلاتین)
  • وینورلبین (Navelbine)
  • Capecitabine (Xeloda)
  • Gemcitabine (Gemzar)
  • ایکسابپیلون (ایکسامپرا)
  • اریبولین (هالاون)

عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی سرطان سینه

داروهای شیمیایی می توانند عوارض جانبی زیادی ایجاد کنند. این موارد به نوع و دوز داروهای داده شده و مدت زمان درمان بستگی دارد. برخی از رایج ترین عوارض جانبی احتمالی عبارتند از:

  • ریزش مو
  • تغییر ناخن ها
  • زخم های دهان
  • از دست دادن اشتها یا تغییرات وزن
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال

شیمی درمانی همچنین می تواند سلول های خون ساز مغز استخوان را تحت تأثیر قرار دهد که منجر به موارد زیر می شود:

  • افزایش احتمال عفونت (به دلیل تعداد کم گلبول های سفید خون)
  • کبودی یا خونریزی آسان (به دلیل تعداد پلاکت پایین خون)
  • خستگی (تعداد پایین گلبول های قرمز خون و دلایل دیگر)

این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند. غالباً روشهایی برای کاهش این عوارض وجود دارد. به عنوان مثال ، می توان داروهایی برای کمک به پیشگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ تجویز کرد.

از آنجاییکه ریزش مو پس از شیمی درمانی برای خانم ها بسیار سخت و دردناک است شما می توانید قبل از شروع درمان یک کلاه گیس مناسب برای خودتان انتخاب کنید که شبیه موهای خودتان باشد تا تغییر چهره کمتر شما را اذیت کنید.

درمان های سرطان سینه

درمان های سرطان سینه بسته به نوع و مرحله سرطان ممکن است متفاوت باشد. با این حال ، برخی از اقدامات معمول پزشکان و متخصصان برای مقابله با سرطان پستان شامل موارد زیر است:

  1. لومپکتومی یکی از اعمال جراحی است که پزشک در حالی که سینه شما دست نخورده باقی می ماند تومور را از بین می برد.
  2. ماستکتومی هنگامی است که پزشک با جراحی تمام بافت پستان شما از جمله تومور و بافت رابط شما را برمی دارد.
  3. شیمی درمانی رایج ترین درمان سرطان است و شامل استفاده از داروهای ضد سرطان است. این داروها از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کنند.
  4. پرتو درمانی با تابش اشعه ایکس برای درمان مستقیم سلول های سرطانی استفاده می شود. هنگامی که ژن ها یا هورمون ها در رشد سرطان نقش داشته باشند می توان از هورمون درمانی و درمان هدفمند استفاده کرد.