آشنایی با همه انواع سرطان کبد ، علت و راههای درمان آنها

آشنایی با همه انواع سرطان کبد ، علت و راههای درمان آنها

آشنایی با همه انواع سرطان کبد ، علت و راههای درمان آنها

نوشته admin

انواع سرطان کبد به دلیل وجود سلولهای مختلف در کبد ایجاد می شوند که بر اساس اهمیت می تواند برای زندگی مخاطره آمیز باشد. انواع سرطان کبد می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد که با آزمایشات مختلف توسط پزشک مشخص می شود.

 سرطان کبد نوعی سرطان است که از کبد شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند. کبد بزرگترین اندام داخلی است و زیر دنده های راست شما درست در زیر ریه راست قرار دارد و دارای دو لوب (بخش) است.

کبد عمدتا از سلولهایی به نام سلولهای کبدی تشکیل شده است انواع دیگری از سلولها نیز در کبد وجود دارد که شامل سلول های لایه داخلی رگهای خونی و سلولهایی هستند که در مجاری کبدی –  صفراوی قرار قرار دارند. مجاری صفراوی صفرا را از کبد به کیسه صفرا یا مستقیم به روده منتقل می کنند.

بیشتر فاکتورهای لخته کننده خون در کبد تولید می شود که باعث می شود خونریزی هنگام بریدگی یا زخمی شدن زیاد نباشد. کبد صفرا را به روده می رساند تا به جذب مواد مغذی (به ویژه چربی ها) کمک کند. این ارگان ارزشمند مواد مخدر و مواد زائد سمی موجود در خون را تجزیه کرده و سپس از طریق ادرار و مدفوع از بدن دفع می کند.

انواع مختلف سلول ها در کبد می تواند انواع مختلفی از تومورهای بدخیم (سرطانی) و خوش خیم (غیر سرطانی) را ایجاد کند. این تومورها دلایل مختلفی دارند ، متفاوت درمان می شوند و پیش آگهی (چشم انداز) مختلفی  دارند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس بیشتر به این مسئله می پردازیم.

انواع سرطان کبد- سرطان اولیه کبد

انسان بدون کبد نمی تواند زندگی کند زیرا این عضو اعمال بسیار مهمی در بدن انجام می دهد. کبد بسیاری از مواد مغذی جذب شده از روده را که بدن شما برای عملکرد نیاز دارد ، تجزیه و ذخیره می کند. برخی از مواد مغذی باید قبل از استفاده در تولید انرژی یا ساخت و ترمیم بافت های بدن  در کبد متابولیزه شود.

سرطانی که از کبد شروع می شود ، سرطان اولیه کبد نامیده می شود. بیش از یک نوع سرطان اولیه کبد وجود دارد که در ادامه آمده است.

سرطان هپاتوسلولار (HCC)

این سرطان یکی از شایعترین انواع سرطان کبد در بزرگسالان است. سرطان های هپاتوسلولار می توانند الگوی رشد متفاوتی داشته باشند برخی از آنها به صورت یک تومور بزرگ هستند و فقط در اواخر بیماری به سایر قسمتهای کبد گسترش می یابد.

به نظر می رسد نوع دوم از تعدادی نودول های کوچک سرطانی در سرتاسر کبد ناشی شود نه فقط یک تومور. این مورد اغلب در افراد مبتلا به سیروز (آسیب مزمن کبدی) دیده می شود و رایج ترین الگوی مشاهده شده در ایالات متحده است.

پزشکان می توانند چندین زیرگروه HCC را طبقه بندی کنند. اغلب این زیرگروه ها بر روی درمان یا پیش آگهی تأثیر نمی گذارند. اما شناخت یکی از این زیرگروه ها یعنی  فیبرولاملا  مهم است. این نوع سرطان بسیار نادر است و  کمتر از ۱٪ HCC ها را تشکیل می دهد و اغلب در زنان کمتر از ۳۵ سال دیده می شود. در این بیماری باقی کبد مشکلی ندارد ، این زیرگروه تمایل دارد که دید بهتری نسبت به سایر اشکال HCC داشته باشد.

کلانژیوکارسینومای داخل کبدی (سرطان مجاری صفراوی)

حدود ۱۰٪ تا ۲۰٪ سرطان هایی که از کبد شروع می شوند ، کلانژیوکارسینوماهای داخل کبدی هستند. این سرطان ها در سلول های مجاری صفراوی کوچک (لوله هایی که صفرا را به کیسه صفرا می رسانند) درون کبد شروع می شوند. با این حال ، بیشتر کلانژیوکارسینوماها از مجاری صفراوی خارج از کبد شروع می شوند.

آنژیوسارکوما و همانژیوسارکوما

این موارد سرطان های نادری هستند که در سلول های رگ های خونی کبد شروع می شوند. افرادی که در معرض وینیل کلراید یا دی اکسید توریم (توروتراست) قرار دارند ، بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند. تصور می شود برخی موارد دیگر در اثر قرار گرفتن در معرض آرسنیک یا رادیوم یا در اثر بیماری ارثی شناخته شده ای به نام هموکروماتوز ارثی ایجاد می شود.

این تومورها به سرعت رشد می کنند و معمولاً بیش از حد گسترده هستند بنابراین در زمان یافتن با جراحی برداشته نمی شوند. شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است به کند شدن بیماری کمک کند ، اما درمان این سرطان ها معمولاً بسیار سخت است. این سرطان ها مانند سارکوم های دیگر درمان می شوند.

هپاتوبلاستوما

یک نوع بسیار نادری از سرطان کبد است که در کودکان ، معمولاً در افراد زیر ۴ سال ایجاد می شود. سلولهای هپاتوبلاستوما مشابه سلولهای کبدی جنین هستند. تقریبا ۲ کودک از هر ۳ کودک مبتلا به این تومورها با جراحی و شیمی درمانی با موفقیت درمان می شوند ، اگرچه در صورت گسترش تومورها در خارج از کبد ، درمان آن دشوارتر است.

آشنایی با همه انواع سرطان کبد ، علت و راههای درمان آنها

آشنایی با همه انواع سرطان کبد ، علت و راههای درمان آنها

انواع سرطان کبد- سرطان ثانویه کبد (سرطان کبد متاستاتیک)

منشاء این نوع سرطان جایی دیگری از بدن مانند لوزالمعده ، روده بزرگ ، معده ، پستان یا ریه گسترش یافته است (متاستاز). از آنجا که این سرطان از محل اصلی (اولیه) خود گسترش یافته است  به آن سرطان ثانویه کبد گفته می شود. این تومورها بر اساس محل اولیه خود نامگذاری و درمان می شوند. به عنوان مثال ، سرطانی که از ریه شروع شده و به کبد منتقل می شود ، سرطان ریه با سرایت به کبد و نه سرطان کبد گفته می شود. همچنین به عنوان سرطان ریه درمان می شود.

در ایالات متحده و اروپا ، تومورهای ثانویه (متاستاتیک) کبد بیشتر از سرطان اولیه کبد است. عکس این مسئله در بسیاری از مناطق آسیا و آفریقا صدق می کند.

انواع سرطان کبد- تومورهای خوش خیم کبد

تومورهای خوش خیم گاهی اوقات به اندازه کافی بزرگ می شوند تا مشکلاتی ایجاد کنند ، اما در بافت های مجاور رشد نمی کنند و به قسمت های دوردست بدن گسترش نمی یابند. در صورت نیاز به درمان ، معمولاً با جراحی قابل درمان است.

همانژیوم

رایج ترین نوع تومور خوش خیم کبدی ، همانژیوم است که  از رگ های خونی شروع می شود. بیشتر همانژیومهای کبدی هیچ علامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند. اما برخی ممکن است خونریزی کنند و باید با جراحی برطرف شوند.

آدنوم کبدی

آدنوم کبدی یک تومور خوش خیم است که از سلولهای کبدی (نوع اصلی سلولهای کبدی) شروع می شود. بیشتر آنها بدون علائم هستند و نیازی به درمان ندارند. اما برخی در نهایت علائمی مانند درد یا توده در شکم (ناحیه معده) یا از دست دادن خون ایجاد می کنند. از آنجا که خطر پاره شدن تومور وجود دارد (که منجر به از دست دادن شدید خون می شود) و خطر کمی که ممکن است در نهایت به سرطان کبد تبدیل شود ، اکثر متخصصان معمولاً توصیه می کنند در صورت امکان جراحی برای برداشتن تومور انجام شود.

استفاده از داروهای خاص ممکن است خطر ابتلا به این تومورها را افزایش دهد. زنان در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری شانس بیشتری برای ابتلا به یکی از این تومورها دارند ، اگرچه این موارد نادر است. مردانی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند نیز ممکن است به این تومورها مبتلا شوند و با قطع این داروها ممکن است آدنوم کوچک شود.

هیپرپلازی گره ای کانونی

هیپرپلازی گره ای کانونی (FNH) یک رشد تومور مانند است که از چندین نوع سلول (سلولهای کبدی ، سلولهای مجرای صفراوی و سلولهای بافت همبند) تشکیل شده است. اگرچه تومورهای FNH خوش خیم هستند ، اما ممکن است علائمی ایجاد کنند. جدا کردن آنها از سرطان های واقعی کبد ممکن است دشوار باشد و گاهی اوقات در صورت مشخص نبودن تشخیص ، پزشکان آنها را از بین می برند. هر دو آدنوم کبدی و تومورهای FNH در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.