آشنایی با همه روش های موثر شیمی درمانی سرطان ریه

آشنایی با همه روش های موثر شیمی درمانی سرطان ریه

آشنایی با همه روش های موثر شیمی درمانی سرطان ریه

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان ریه یکی از روش هایی است که برای جلوگیری از گسترش یا درمان کمکی سرطان ریه مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی سرطان ریه بر اساس تشخیص پزشک و با داروهای مختلف برای کمک به بیمار صورت می گیرد و باعث افزایش طول عمر بسیاری از بیماران می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در سایت فروش کلاه گیس همراه باشید.

ریه های دو عضو اسفنج مانند در قفسه سینه شما هستند. ریه راست دارای سه بخش و ریه چپ دارای دو بخش است که به هر کدام از آنها لوب گفته می شود. وقتی نفس می کشید  هوا از طریق دهان یا بینی وارد می شود و از طریق نای وارد ریه های شما می شود. نای به لوله هایی به نام برونش تقسیم می شود که وارد ریه ها شده و به برونش های کوچکتر تقسیم می شوند. اینها تقسیم می شوند و شاخه های کوچکتری به نام برونشیول تشکیل می شود.

در انتهای برونشیول ها کیسه های هوایی کوچکی وجود دارد که به آلوئول معروف هستند. آلوئول ها از هوای استنشاق شده اکسیژن را جذب خون می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن را از خون خارج می کنند. دریافت اکسیژن و آزاد کردن دی اکسید کربن از عملکردهای اصلی ریه ها است.

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند که ممکن است قسمت های مختلف ریه را درگیر کنند. برای درمان سرطان داروی خاصی وجود ندارد و ترکیبی از عمل جراحی ، شیمی درمانی و پرتودرمانی برحسب تشخیص پزشک مورد استفاده قرار می گیرد.

شیمی درمانی سرطان ریه سلول کوچک

اگر سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) دارید ، شیمی درمانی معمولاً اولین نوع درمانی است که دریافت می کنید. دلیل آن این است که SCLC به محض تشخیص سرطان ریه می تواند به سرعت در خارج ریه گسترش یابد و به خوبی به شیمی درمانی پاسخ می دهد.

درمان سیستمیک آن با داروهای شیمیایی معمولاً منجر به تسکین علائم و بقای طولانی تر می شود. ممکن است رادیوتراپی پس از شیمی درمانی انجام شود تا سعی شود جلوی بازگشت سرطان را بگیرد.

انواع مختلفی از داروهای شیمیایی  برای سرطان ریه سلول کوچک وجود دارد. متداول ترین روش خط اول ترکیبی از اتوپوزید و یک داروی حاوی پلاتین (سیس پلاتین یا کاربوپلاتین) است.

سایر داروهایی که ممکن است بعد از شیمی درمانی اولیه به عنوان درمان بعدی (خط دوم یا سوم) استفاده شوند ، عبارتند از:

  • توپوتکان
  • سیکلوفسفامید
  • دوکسوروبیسین
  • وین کریستین

اولین دارو یعنی توپوتکان به تنهایی مورد استفاده قرار می گیرد و سه داروی دیگر با هم و تحت عنوان رژیم CAV شناخته می شود.

آشنایی با همه روش های موثر شیمی درمانی سرطان ریه

آشنایی با همه روش های موثر شیمی درمانی سرطان ریه

شیمی درمانی سرطان ریه سلول غیر کوچک

شیمی درمانی همچنین می تواند برای درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) نیز مورد استفاده قرار گیرد. این روش ممکن است به عنوان تنها درمان ، به عنوان درمانی قبل یا بعد از جراحی ، یا برای مدیریت علائم سرطان ریه پیشرفته استفاده شود.

اگر جراحی برای شما مناسب نباشد و نوع سرطان ریه طوری باشد که یک داروی هدفمند یا داروی ایمونوتراپی اثر کمتری داشته باشد ممکن است درمان شیمیایی به تنهایی یا در ترکیب با رادیوتراپی به شما پیشنهاد شود.

اگر برای درمان جراحی کرده اید و همه سلول های سرطانی برداشته شده اند ، ممکن است بعد از آن شیمی درمانی کمکی به شما پیشنهاد شود. با این حال ، اگر شما جراحی کرده اید و سلول های سرطانی باقی مانده اند ، پزشک در مورد اینکه آیا شما باید پرتودرمانی  و یا شیمی درمانی انجام دهید با شما صحبت خواهد کرد.

انواع مختلفی از داروهای شیمی درمانی برای درمان NSCLC استفاده می شود شیمی درمانی متداول برای افراد مبتلا به NSCLC حاوی پلاتین (سیس پلاتین یا کاربوپلاتین) با یکی از داروهای شیمی درمانی زیر است:

  • پمترکسد
  • وینورلبین
  • جمسیتابین
  • پاکلیتاکسل

پزشک شما ممکن است از انواع داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان ریه یا به عنوان اولین درمان پس از تشخیص یا در صورت بازگشت (عود) استفاده کند. درمان های خط دوم یا سوم ممکن است داروهای شیمی درمانی مختلف ، درمان های هدفمند یا داروهای ایمونوتراپی باشد.