هر آنچه باید در مورد شیمی درمانی سرطان کلیه و عوارض آن بدانید

هر آنچه باید در مورد شیمی درمانی سرطان کلیه بدانید

هر آنچه باید در مورد شیمی درمانی سرطان کلیه و عوارض آن بدانید

نوشته admin

شیمی درمانی سرطان کلیه یکی از راههای درمان این بیماری است که با استفاده از داروهای شیمیایی انجام می شود. شیمی درمانی سرطان کلیه بر اساس وضعیت بیمار می تواند بعد از جراحی به عنوان درمان کمکی صورت بگیرد.

 سرطان کلیه بیماری است که در آن سلول های کلیه بدخیم (سرطانی) شده و از کنترل خارج می شوند و تومور ایجاد می کنند. تقریباً همه سرطان های کلیه ابتدا در پوشش لوله های ریز (توبول) کلیه ظاهر می شوند به این نوع سرطان کلیه کارسینوم سلول کلیوی گفته می شود.

خبر خوب این است که بیشتر سرطان های کلیه قبل از گسترش (متاستاز) به اندام های دور دست تشخیص داده می شوند و درمان سرطان های زودرس آسان تر است. با این حال ، این تومورها می توانند قبل از تشخیص کاملاً بزرگ شوند. در ادامه مقاله در سایت فروش کلاه گیس توضیحات بیشتری در رابطه با شیمی درمانی سرطان کلیه ارائه می شود.

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل هستند که هر کدام به اندازه یک مشت دست می باشند. آنها در پایین شکم شما در دو طرف ستون فقرات قرار دارند و وظیفه اصلی آنها پاکسازی خون ، دفع مواد زائد و تولید ادرار است.

پزشکان علت سرطان کلیه را نمی دانند اما به نظر می رسد برخی ریسک فاکتورها ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهند. به عنوان مثال ، سرطان کلیه اغلب در افراد بالای ۴۰ سال رخ می دهد.

روش های شیمی درمانی سرطان کلیه

شیمی درمانی برای سرطان کلیه با استفاده از داروهای سیتوتوکسیک که سلول های سرطانی را با ایجاد اختلال در توانایی رشد و تقسیم از بین می برد، انجام می شود. در حالی که شیمی درمانی به عنوان یک روش استاندارد برای درمان سرطان کلیه در نظر گرفته نمی شود ولی می تواند برای از بین بردن سلول های سرطانی گسترش یافته به سایر قسمت های بدن مفید باشد به خصوص اگر درمان هدفمند و ایمونوتراپی بی اثر باشد.

داروهای شیمیایی سیستمیک پس از بلع یا تزریق داخل وریدی وارد جریان خون می شوند ، سپس در سراسر بدن حرکت می کنند تا به سلولهای سرطانی گسترش یافته رسیده و آنها را از بین ببرند. ترکیب دارویی یا داروهای خاص و روش ارائه معمولاً به نوع و مرحله سرطان کلیه بیمار بستگی دارد. به طور کلی یک رژیم شیمی درمانی شامل تعداد معینی از جلسات است که طی یک دوره زمانی مشخص ارائه شده و به دنبال آن یک دوره استراحت بدون درمان دارید و سپس مجددا شیمی درمانی می کنید.

داروهای شیمی درمانی سرطان کلیه

برخی از داروهای شیمی درمانی که برای درمان سرطان کلیه استفاده می شوند عبارتند از:

  • وینبلاستین
  • فلوکسوریدین
  • ۵-فلوئوروراسیل
  • کپسیتابین
  • جمسیتابین

هر بیمار توسط یک تیم متخصص از جمله جراحان باتجربه ، انکولوژیست های پزشکی ، متخصصان مراقبت های حمایتی و سایر متخصصان پزشکی ارزیابی و درمان می شود. معمولا آخرین پیشرفت ها در زمینه درمان سرطان کلیه و همچنین درمان های جدید امیدوار کننده که فقط از طریق آزمایش های بالینی با دقت کنترل شده، در دسترس هستند به بیماران ارائه می شود.

هر آنچه باید در مورد شیمی درمانی سرطان کلیه بدانید

هر آنچه باید در مورد شیمی درمانی سرطان کلیه بدانید

عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی سرطان کلیه

داروهای شیمیایی به سلولهایی که به سرعت در حال تقسیم شدن هستند حمله می کنند ، به همین دلیل سلولهای سرطانی را از بین می برند. اما سلولهای دیگر بدن ، مانند سلولهای مغز استخوان (محل تولید سلولهای خونی جدید) ، پوشش دهان و روده و فولیکول های موها نیز به سرعت تقسیم می شوند. این سلول ها نیز احتمالاً تحت تأثیر داروهای شیمیایی قرار می گیرند که می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شود.

عوارض جانبی شیمی بستگی به نوع داروها ، مقدار مصرف شده و مدت زمان درمان دارد. عوارض جانبی احتمالی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش مو
  • زخم های دهان
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال یا یبوست
  • افزایش احتمال عفونت (به دلیل کم بودن تعداد گلبول های سفید خون)
  • کبودی یا خونریزی آسان (به دلیل کم بودن پلاکت خون)
  • خستگی (به دلیل کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون)

این عوارض معمولاً پس از پایان درمان از بین می روند و غالباً روشهایی برای جلوگیری یا کاهش آنها وجود دارد. به عنوان مثال  می توان داروهایی برای کمک به پیشگیری یا کاهش حالت تهوع و استفراغ تجویز کرد. داروهای شیمیایی خاص ممکن است هر کدام عوارض جانبی خاصی ایجاد کنند. از تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد عوارض جانبی داروهای شیمیایی بپرسید تا به شما در کاهش آن کمک کنند. مثلا برای ریزش مو می توانید از کلاه گیس استفاده کنید تا روند درمان برای شما قابل تحمل تر باشد.